اجتماعی

روز خودسانسوری کفش هایم را آویزان می کنم!

تهیه کننده مستند زیست محیطی “تنهایی” با بیان اینکه مشکلات آب امروز خوزستان یک شبه ایجاد نشده است و با دستور ، بازدید و … یک شبه برطرف می شود ، گفت: “شما برای ذوب شدن رودخانه شتابان عطش دارید. ”

سعید نبی که از سال 2016 مشغول تهیه مجموعه مستند “تنهایی” است ، به یومیر توضیح داد: ساخت مجموعه های مستندی که به تأثیر رفتار انسان بر محیط بپردازند و بالعکس اساساً زمان زیادی را می طلبد؛ به عنوان مثال ، امروزه وقتی واکسن کرونا کشف می شود تا اثرات آن بر بدن در یک فرآیند چند ساله نشان داده نشود ، نمی توان رفتار آن واکسن را در بدن ارزیابی کرد و این دقیقاً رفتار انسان است. در طبیعت. اگر امروز رودخانه ها ، تالاب ها و نهرهای عظیم را تحت عناوین مختلف مانند سدسازی ، استخراج شن و ماسه ، استخراج و استخراج نفت خشک و بی آب کنید ، آب های زیرزمینی را برداشت کرده و آلوده می کنید و جنگل ها و مراتع را نابود می کنید ، باعث فرسایش خاک می شود که بازگشت به حالت عادی 700 سال طول می کشد. یا گونه های مهاجم را برای سودآوری به محیط خود اضافه کنید ، قاچاق چوب را افزایش دهید یا هوا را آلوده کنید ، قطعاً چندین سال طول می کشد تا آثار آن ظاهر شود.

نبی بر اهمیت تحقیق برای سناریوی تولید مستند به عنوان ستون و پایه های اصلی آن تأکید کرد ، نبی خاطرنشان کرد: تحقیقات بسیار زمان بر است. در سال 1374 که رسماً پروژه “تنهایی” را با تحقیقات کتابخانه ای در اواخر سال 96 آغاز کردیم ، موفق شدیم تحقیقات میدانی را در استانهای گیلان ، مازندران ، خوزستان ، گلستان ، تهران و فارس به پایان برسانیم. با توجه به داستان محور بودن برخی از قسمت ها ، شخصیت ها و نقش اصلی در هر مستندی که قرار بود زندگی او را دنبال کند این بار در فیلمنامه زندگی او آنها را شناسایی کرد و بیش از 70 ساعت فایل صوتی و مجموعه کامل عکس های خودش و منطقه آنها را آماده کنید. نگارش فیلمنامه هر قسمت از مریم خدیوی حدود شش ماه به طول انجامید و این اولین بار در زمستان سال 1996 بود که با چهار عکاس مشهور فیلمبرداری را به مدت چهار فصل آغاز کردیم. در سال 1999 با پنج ویراستار وارد مرحله ویرایش شدیم که همه آنها سیمرغ فجر را در کارنامه خود داشتند.

وی در پاسخ به سوال یومیر مبنی بر اینکه چقدر “تنهایی” به دلیل حساسیت های زیست محیطی سانسور شده است؟ وی اظهار داشت: من اهل خودسانسوری نیستم. من وقت و عزت خود را برای کارم می دهم ، بنابراین در سختی ها تسلیم نمی شوم. زیرا معتقدم که اگر ثابت قدم باشید و منطق ، مطالعه ، ایده و خلاقیت داشته باشید ، قطعاً پایان همه شکست ها پیروزی است. من قبلاً این را در 92 بحث و مجموعه مستند خود ثابت کرده ام. تنها دغدغه من در این حرفه هوشیاری مردم است و من خون زیادی برای آن خوردم که اکنون در مورد آن صحبت نمی کنم. من صبور هستم؛ چون در این پنج سال سختی های زیادی را تحمل کردم ، مدیریت کردم و رنج کشیدم. خودسانسوری قطعاً مرگ من است و روزی که باید واقعیت ها را زیر و رو کنم یا دراز بکشم ، آن روز کفش های مستندم را آویزان می کنم و حرفه دیگری را برای آموزش مردمم انتخاب می کنم.

نبی با بیان اینکه “محیط سیاسی نیست بلکه مهم است” ، این سال را مطرح کرد: “آیا می توان آنچه را که با مرگ و زندگی ما و فرزندان ایران و آینده مرتبط است ، آرام کرد یا با آن برخورد کرد؟”

وی با اشاره به همکاری یکی از کارگردانان تلویزیون برای تهیه و پخش این مجموعه مستند گفت: امیر محمدی (مدیر گروه تاریخ ، فرهنگ و هنر شبکه یک) صادقانه اهمیت این اثر و موضوعات حیاتی آن را برای کشور و بیمار و جسرات به کار داشتن یک آنتن تحلیلی مبحث فراتر از زمان پخش مناسب کمک کرد تا راه حل هایی برای حل مسائل حیاتی در هر بخش پیشنهاد و ارائه شود.

نبی گفت: البته همه سختی های این پروژه بر دوش من و مریم خدیوی به عنوان کارگردان و عوامل دیگر پروژه نبود ، اما او و همکاران محترمش نقش مهمی در ارائه این اثر به من معتقدم که در چارچوب سیاست هایی که خطوط و معیارهای مشخصی در همه رسانه های جهان دارند ، از دموکرات ها و جمهوریخواهان گرفته تا حزب سبزهای آلمان و مخالفان آنها یا دیگر رسانه های غربی و شرقی ، ما تعامل داریم و گفتمان را ایجاد می کنیم. منطق ، ما می توانیم بر بسیاری از مشکلات غلبه کرده و روشنگری کنیم. البته همه همه چیز را نمی دانند ، اما می توان در تعامل صحبت کرد و به یک درک و مفهوم مشترک رسید.

نبی با تأکید بر اینکه مستند “تنهایی” سانسور نشده است ، گفت: در مورد “تنهایی” باید بگویم که موضوع و محتوای اثر هرگز سانسور نشد ؛ زیرا هدف شناسایی و نمایش مسائل حیاتی محیطی مانند اقتصاد ، سیاست ، جامعه و فرهنگ و همچنین ارائه راه حل های تخصصی با نظرات موافق و مخالف مرتبط است. اگر ما یک روز در شناسایی مسائل و بهبود روند پیش برویم ، آنقدر مفید خواهد بود که ما در خط مقدم خواهیم بود در سالهای آینده ، و ما وقت خود را برای بحرانهای حیاتی و امنیتی که بعداً پشیمان می شویم ، هدر نمی دهیم.

این تهیه کننده درباره میزان همکاری مقامات مربوطه با مستند “تنهایی” گفت و به الزامات و مسائل محیطی این برنامه پاسخ داد: “تاخیر تنهایی” که پس از هر مستند پخش می شود ، قرار است با حضور مشکلات را حل کند. مدیران و کارشناسان و راه حل هایی برای مشکلات زیست محیطی ارائه دهد. همانطور که در این دو برنامه دیدید و دیدید ، در برنامه مطالعاتی مربوط به موضوع هورالعظیم ، استاندار خوزستان و لاهیجان زاده (معاون وزیر تالاب ها و محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست) را به مطالعه آوردیم که مورد استقبال قرار گرفت. و برنامه جنجالی به نظر من ، رسالت مستند این است که جامعه و مسئولان را از اهمیت چالش و مشکل آگاه کند. سران کشور مشکل را مشاهده کردند و فرمان هایی در این زمینه صادر کردند و بسیاری برای حل مشکل زیست محیطی هورالعظیم به خوزستان رفتند. من فکر می کنم که البته مشکلات آب امروز خوزستان یک شبه ایجاد نشده است که باید با دستور ، بازدید و غیره یک شبه برطرف شود. ظریفی گفت این هنر می خواهد دشت خوزستان را با این همه رودخانه های تشنه خروشان آب کند.

تهیه کننده مستند زیست محیطی “تنهایی” سرانجام در مورد مشکلات زیست محیطی این روزهای کشور گفت و به این مشکلات پرداخت: “ما و کارشناسانمان این روزها تخمین زدیم و البته در رسانه های دیگر ، این هشدارها بین المللی هم بود.” و بسیاری از آنها با چشم بسته مواجه شدند. . ، ما می دهیم ؛ زیرا دودوتای محیط فقط به تغییر رفتار انسان با آن بستگی دارد ، که برابر چهار نفر نیست. در واقع ، “تنهایی” به گونه ای ساخته و طراحی شده است که هرچه جلوتر برویم ، پیر نشوید و همیشه جوان و به روز است ؛ برای مثال ، مستند “هورالعظیم” با عنوان “فراموش شده” ، مستند “از عشقی که ما درباره آن صحبت می کنیم” را مشاهده کردید ، که در مورد چالش آموزش کودکان بر اساس آب و هوا بود. و توسعه پایدار و اشتغال پایدار ، مطمئناً موضوعات دیگر این مستند این چیزی است که در زیر خواهید دید.

سعید نبی – تهیه کننده

به گزارش یومیر ، تولید مجموعه مستند 14 قسمتی “تنهایی” در سال 2016 آغاز شد و تا 1400 به طول انجامید. فیلمبرداری این مجموعه در 5 استان خوزستان ، گلستان ، مازندران ، گیلان و تهران به مدت 4 فصل انجام شده است.

گرد و غبار ، آب و خشکسالی ، تالاب شادگان و هورالعظیم ، شکارچیان ، محیط بانان ، جنگلداران ، جنگلداران ، آلودگی هوا و … از جمله موضوعات این مجموعه است. فیلمنامه هر قسمت از این مجموعه به طور مستقل تهیه شده است.

مستند “تنهایی” به تهیه کنندگی سعید نبی و کارگردانی سعید نبی و مریم خدیوی هر جمعه ساعت 22 پخش می شود. 23:15 در یک تلویزیون ؛ در پی انتشار این مجموعه مستند ، برنامه مطالعه “تنهایی دیرهنگام” به تهیه کنندگی سعید نبی و اجرای عبدالرشا امیر احمدی و با حضور کارشناسان و مسئولان به مدت 45 دقیقه پخش می شود و موضوع را تحلیل می کند تا به راه حل لازم برسد.

طبق اعلام روابط عمومی در مورد این برنامه ، این شبکه بازپخش این مستند را نیز در نظر گرفته است. در نتیجه ، بازپخش قسمت دوم مستند فقط با موضوع حورالعظیم این هفته در سه روز و دوشنبه ها از ساعت 19:30 تا 20 پخش می شود ، سه شنبه از ساعت 23:15 تا 23 از شبکه یک پخش می شود: 45 و همچنین پنجشنبه از ساعت 6:30 تا 7:45.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا