فرهنگ و هنر

روایتی غیرافسانه‌ای از راه آهن سراسری ایران

نمایش آنلاین مستند “روم-شهبازان” ، داستانی مستند و غیر اسطوره ای درباره راه آهن ملی ایران آغاز شد.

به گزارش یومیر ، در توضیح این مستند آمده است: راه آهن ملی ایران نامی است که این روزها به دلیل قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی یونسکو توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. بسیاری از چالش های فنی در عبور از رشته کوه های البرز و زاگرس و جلوه های زیبای مسیر ایجاد شده به دلیل عبور از آب و هوای مختلف از ویژگی های شناخته شده راه آهن ملی ایران است ، اما حضور شرکت ها و نیروی انسانی کارآمد در این پروژه کوچکتر است. به به آن پرداخته شده است.

مستند “روم-شهبازان” بر اساس بررسی دقیق تر اسناد باقیمانده از شرکت ها و گزارشات ، مهندسان پروژه و همچنین تحقیقات میدانی در امتداد راه آهن ملی ، بر اساس معرفی ویژگی های منحصر به فرد این میراث صنعتی ارزشمند است.

در این مستند سعی شده است روایت های معمول و گاه بدون سند تاریخ راه آهن ایران حذف شود تا مخاطب با جنبه ای از این تاریخ معاصر آشنا شود که سال ها در پشت روایت های دروغین مورد غفلت قرار گرفته است.

این میراث صنعتی ارزشمند مدیون ایده ها و گروه هایی است که سالها در این کشور و دور از سرزمین مادری خود اقامت داشته اند و چهره ای انسانی به این راه آهن سخت بخشیده اند. چهره ای که ممکن است برای دیدن و کاوش در هر گوشه این مسیر 1394 کیلومتری از قطار پیاده شوید.

این مستند 50 دقیقه ای ، بر اساس مطالعات انجام شده توسط محمد محسنیان ، به کارگردانی محمدرضا صاحبی و تهیه کنندگی نرگس صفری ، از 25 سپتامبر مصادف با 83 مین سالگرد افتتاحیه ایران به صورت آنلاین در وب سایت “ها شور” به نمایش گذاشته شده است. راه آهن ساری. یخ.

راه آهن ایران در 3 اوت 1400 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و به عنوان بیست و پنجمین میراث جهانی در ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا