عمومی

دوستان مجازی، عزیزتر از والدین واقعی!

وقتی کودکان و جوانان وارد اینترنت می شوند می توان گفت که عمدتا در دنیای واقعی نیستند.

به گزارش یومیر ، روزنامه “جوان” در ادامه نوشت: انجام ندادن وظایف کودک و “نه گفتن” به درخواست والدین به عادت تبدیل می شود که به راحتی نمی توان از آن دوری کرد. دنیای مجازی و مردم آن چنان برای کودکان جذاب هستند که گاهی اوقات به عزیزانشان نزدیکتر هستند.

کودکان ، قربانیان فضای مجازی

با ظهور اینترنت و فضای مجازی ، بازی های سنتی و بازی های گروهی برای کودکان و جوانان به سرعت فضا برای بازی های دیجیتالی و اینترنتی پیدا کردند. جذابیت این فضا به حدی است که کودکان و جوانان حاضر نیستند شخصاً با همسالان خود وقت بگذرانند و در عوض بیشتر وقت خود را در فضای مجازی فدا می کنند.

مرور ، تفریح ​​و سرگرمی

ظهور این پدیده الکترونیکی ، گرچه سرعت و راحتی را در زندگی شهروندان به وجود آورده است ، اما به جای وابستگی های بیش از حد که پس از استفاده از این فضا برای عموم ایجاد شده است ، باعث شده است که مردم نه تنها مقدماتی همچنین برای مرور ، لذت بردن ، سرگرمی و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی مختلف.

برای فرار از تنهایی به فضای مجازی پناه ببرید

یکی از دلایل اصلی اعتیاد به اینترنت در کودکان و نوجوانان را می توان به تنهایی در نظر گرفت. احساسی که آنها با غوطه ور شدن در این فضا و شبکه های اجتماعی و ارتباط با دوستان مجازی از آن چشم پوشی می کنند. در حقیقت ، باید گفت که اینترنت فضایی برای فرار از مشکلات و مشکلات حل نشده در زندگی واقعی است ، که همچنین باعث افزایش پرخاشگری و عصبانیت در کودکان و نوجوانان و همچنین افسردگی و اختلالات روانی در آنها می شود.

لازم به ذکر است که کودکان در همه زمینه ها الگوی والدین خود هستند. وقتی والدین خود بیشتر وقت خود را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می گذرانند ، قطعاً کودک از آنها می آموزد و به این فضا گرایش پیدا می کند.

کودکان را با لپ تاپ و تلفن تشویق کنید

با توجه به اینکه آگاهی رسانه ای در خانواده های ایرانی کم است و خانواده ها بیشتر وقت خود را در این فضا بیهوده می گذرانند ، این مسئله تأثیرات مخرب و جبران ناپذیری بر فرزندان و حتی روابط بین اعضای خانواده دارد. یکی از اشتباهاتی که والدین در تشویق فرزندان خود مرتکب می شوند این است که به آنها لپ تاپ ، تلفن همراه و ارتباطات هدیه می دهند. رها كردن كودكان و نوجوانان در فضای مجازی بزرگ و ناشناخته باعث می شود كه آنها ارتباطات مجازی را جایگزین والدین و دوستان واقعی خود كنند.

فضای مجازی به جای چرخه های خانوادگی

امروز فضای مجازی قسمت عمده ای از زندگی مردم را به خود مشغول کرده است. در چند وقت اخیر ، خانواده ها به بهانه های مختلف دور هم جمع شده و اجتماعات خانوادگی برگزار کرده و به فرزندان خود احساس خانواده ، دوستی خانوادگی ، همدلی و خویشاوندی داده اند. اما امروزه با کاهش اوقات خانواده و فاصله خانوادگی از یکدیگر ، استفاده از فضای مجازی و زمان در آن به امری عادی تبدیل شده و این زنگ خطری برای خانواده ها است تا فرزندان خود را در دام آسیب های اجتماعی و روانی گرفتار کنند.

نیاز به آموزش و فرهنگ

از نظر پیشگیری و مقابله با تهدیدات ناشی از فن آوری های ارتباطی جدید و پیشرفته ، بهتر است قبل از ورود این ابزار در جامعه و در بین مردم فرهنگ و آموزش لازم در این زمینه فراهم شود تا گرفتار مشکلات شوند و معایب استفاده از آن. فن آوری های جدید نباشید. شاید خطای انسانی ما در نحوه استفاده از این ابزارها دلیل تبدیل منافع و کاربرد مفید و م intoثر آنها به مشکلات و تهدیدهای جبران ناپذیر باشد.

نیاز به اقدامات پیشگیرانه و قانونی

طبق تحقیقات انجام شده ، کودکان ما روزانه به طور متوسط ​​چهار تا نه ساعت در فضای مجازی به گشت و گذار و اتلاف وقت می پردازند ، در حالی که حضور جوانان ژاپنی در فضای مجازی تنها 15 تا 45 دقیقه در روز است. اعتیاد به فضای مجازی تهدیدی برای رابطه والدین و کودک است و شکاف عاطفی بین آنها ایجاد می کند. می توان گفت که پایان رابطه عاطفی خانواده های ایرانی با وجود استفاده بی فایده و حداکثر از این فضا و کمبود وقت با اعضای خانواده ، مبهم و نامشخص خواهد بود.

لازم به ذکر است که فضای مجازی به عنوان یک جادو در عصر حاضر یکی از ابزارها و امکاناتی است که نقش اساسی و مهمی در آینده فرزندان و خانواده ها دارد و یادگیری روش صحیح استفاده از آن ضروری است. بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری و کاهش آسیب به این فضا مانند اطلاع رسانی و آموزش افراد لازم به ویژه دانشجویان و همچنین تصویب و قانونگذاری در مبارزه با جرایم اینترنتی انجام شود.

آسیب هایی که باید جدی گرفته شوند

سرانجام ، برخی از تأثیرات منفی استفاده ناآگاهانه از اینترنت و شبکه های اجتماعی مختلف بر روابط اعضای خانواده را می توان به شرح زیر ذکر کرد:

1- مشکلات اخلاقی و پرخاشگری

2- دوستان بد و رفتار مخاطره آمیز

3- تنوع خواسته های جنسی

4- از بین رفتن حریم خصوصی

5- کاهش مکالمه

6- کاهش صمیمیت و ارتباطات عاطفی

7- کاهش اعتماد به نفس و افزایش سوerstand تفاهم ها

8- افزایش طلاق و جدایی عاطفی

استفاده بیش از حد از اینترنت و فضای مجازی در محیط خانواده ، وابستگی به این فضا ، ارتباط با افراد غریبه و فضای مجازی و کاهش ارتباطات عاطفی باعث کاهش میزان مکالمه اعضای خانواده به کمتر از 15 دقیقه در روز شده است. ارتباط هر یک از اعضای خانواده با غریبه ها و غریبه ها و حتی افراد از جنس مخالف منجر به کاهش اعتماد اعضای خانواده می شود ، صلح و صمیمیت از بین می رود ، افسردگی و پرخاشگری جایگزین آن می شود و در نهایت بنیان خانواده و مرکز گرم آن به دلیل جذابیت این اتاق ، به شدت آسیب دیده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا