عمومی

جهش در مهار کرونا – یومیر

شمار قربانیان کرونا در شبانه روز به 13 نفر رسید. متخصصان به بررسی علل کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران با وجود روند رو به افزایش این بیماری در جهان پرداخته‌اند.

به گزارش یومیر، این روزنامه شهروند نوشت: حدود 26 ماه پس از شیوع کرونا در ایران، نرخ روزانه مرگ و میر بیماران کووید-19 برای اولین بار در آستانه مجرد شدن بود؛ 13 نفر در شبانه روز گذشته. همین دوره نشان می دهد که در 21 استان هیچ مورد فوتی در بیماران کووید-19 گزارش نشده است و در هشت استان فقط یک مورد فوت گزارش شده است. آخرین باری که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا کمتر از 20 بوده در 17 دسامبر 1400 اعلام شده است که در آن 19 مورد گزارش شده است. مردم جان خود را از دست دادند اما در آن زمان قله آمیکرون تازه شروع شده بود و این روند کاهشی ادامه پیدا نکرد به طوری که پس از مدت کوتاهی تعداد مرگ و میرها به بیش از 200 نفر در روز رسید.

امسال نیز در حالی که پیش بینی هفتمین اوج به دلیل بازگشایی مراکز آموزشی، تعطیلات نوروزی و زیرمقیاس های جدید آمیکرون بود، بیماری و شناسایی نهایی بیماران و فوتی ها در هفته منتهی به فروردین ماه در شیب نزولی قرار گرفت. اکنون کارشناسان بر این باورند که در تابستان امسال تنها در صورتی به اوج بحرانی در کشور دست خواهیم یافت که با پایه های جدید یا جهش های جدید ویروس کرونا مواجه نشویم. اما سوال اینجاست که چه اتفاقی در کشور افتاده است که با وجود شناسایی روزانه ده ها هزار بیمار در برخی کشورها از جمله آمریکا (50000)، فرانسه (80000)، آلمان (100000)، ایتالیا (70000)، آیا کره جنوبی (200000 نفر) و … کرونا شرایط را در کشور کاهش و کنترل کرده است؟ سازمان جهانی بهداشت (WHO) دیروز توصیه جدیدی صادر کرد و از مردم سراسر جهان خواست به پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی ادامه دهند، حتی اگر مقامات محلی استفاده اجباری از ماسک را لغو کنند. این به این دلیل است که نشان داده شده است که ماسک ها در صورت استفاده صحیح در کاهش انتقال ویروس کرونا بسیار موثر هستند.

نادر توکلی، جانشین ستاد فرماندهی مدیریت بیماری‌های کرونا در تهران، مهم‌ترین عامل در تعیین وضعیت کنونی کرونا در کشور را پوشش مناسب واکسیناسیون می‌داند که باعث کاهش ابتلا به این بیماری در کشور شده است. وی به همشهری گفت: در بسیاری از کشورها واکسیناسیون در دو نوبت اول و حتی در نوبت سوم به خوبی کشور ما نیست و همین مقدار واکسن توانسته اثربخشی لازم را ایجاد کند. بنابراین توصیه اکید می شود که برای افزایش ایمنی و کاهش شدت بیماری، نوبت سوم واکسن را به همه کسانی که سه تا چهار ماه از تزریق نوبت دوم می گذرد، تزریق کنند.

دو دلیل برای کاهش این بیماری در کشور

این در حالی است که به گفته محمدرضا صالحی، فوق تخصص بیماری های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره)، این بیماری در بسیاری از کشورهای اروپایی مانند ایران به شدت در حال کاهش است، اما برخی کشورها به دلیل درگیری با زیرگروه های جدید آمیکرون با افزایش موارد مواجه هستند. صالحی وضعیت مساعد فعلی کشور را دو دلیل می داند و به همشهری می گوید: زمان واکسیناسیون در کشور ما با تاخیر شروع شد و شیوع آن در کشور ما نسبت به سایر نقاط دنیا با تاخیر همراه است، حتی در راس آن. شرکت آمیکرون شیوع بیماری را در کشور ما با دو سه هفته تاخیر نسبت به کشورهای اروپایی آغاز کرد و به تازگی از این اوج خارج شده ایم.» البته امیدواریم با توجه به پوشش مناسب واکسیناسیون کشور و افزایش جمعیت تحت پوشش در روزهای آینده دیگر شاهد تکرار پیک ها نخواهد بود و وضعیت فعلی طبق پروتکل های بهداشتی ادامه خواهد داشت.

محمد نظری اشتهاردی، سوپروایزر بیمارستان امام خمینی (ره) تعداد بیماران بستری شده در بخش عادی عروق کرونا این مرکز درمانی را 11 نفر می داند و می گوید: در حال حاضر در وضعیت بسیار عادی قرار داریم و تعداد مراجعات به شدت کاهش یافته است. “بیماران بدحال بسیار کمتر از قبل است.”

وی با بیان اینکه علاوه بر بحث واکسیناسیون، رعایت پروتکل ها در کشور یکی از عوامل مهم و موثر در کاهش این بیماری است، می گوید: کنار هم می نشینند. این مشکل ممکن است عامل بیماری بیشتر در جامعه باشد. اما در ایران با وجود کاهش پروتکل‌ها، بیش از نیمی از مردم همچنان از ماسک استفاده می‌کنند.

نظری به تشدید این بیماری در کشور نیز اشاره می کند و می گوید: بسیاری از افراد با علائم سرماخوردگی دچار بیماری عروق کرونا قلب می شوند و به دلیل خوددرمانی در منزل به بیمارستان مراجعه نمی کنند. ضعیف شدن اخیر، و افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند بیشتر به بیماری زمینه‌ای، دیابت، فشار خون بالا یا بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند که احتمال ابتلای آنها به ویروس بیشتر از افراد دیگر است.

ما آزمایش انبوه نداریم، اما میزان بیماری در حال کاهش است

مصطفی قانعی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کرونا، کاهش این بیماری را ناشی از نوعی جهش ناشی از ویروس کرونا می‌داند. وی به همشهری می گوید: این نوع جهش در امیکرون به گونه ای اتفاق می افتد که کیسه هوایی ریه ها را درگیر نمی کند و فقط در بینی، قفسه سینه، گلو و دستگاه تنفسی فوقانی وجود دارد. آمیکرون و زیرگروه های آن بسیار مسری هستند، اما مرگ و میر آنها بسیار کمتر از گونه های قبلی ویروس کرونا است.

به گفته غنی، نه تنها در ایران است که مرگ و میر در سراسر جهان در حال کاهش است، بلکه در ایران دستورالعملی وجود دارد که زمان برای کاهش بیماری، آزمایش انبوه و تشخیص همه جانبه وجود ندارد: «الان نمی‌توانیم حتی با انبوه هم قرنطینه کنیم. آزمایش، و بنابراین آزمایش برای جمعیت‌های بزرگ انجام نمی‌شود. به همین دلیل، تعداد تشخیص‌ها بسیار کم خواهد بود. کاهش بار بیماری در کشور».

وی گفت: کمیته علمی کرونا پیش‌بینی می‌کند که وضعیت تا سه ماه ادامه خواهد داشت، البته به شرطی که با جهش جدیدی در ویروس مواجه نشویم. با توجه به اینکه بعد از بازگشایی مدارس و دانشگاه ها دیگر فاصله فیزیکی وجود ندارد و ماسک مانند قبل رعایت نمی شود، تنها عامل مهم در تثبیت وضعیت عروق کرونا، واکسیناسیون به ویژه نوبت سوم است. در حال حاضر حدود 40 درصد از افراد مبتلا به بیماری عروق کرونا هیچ مشکل جسمی یا علائم قابل توجهی از بیماری ندارند و می توانند عفونت را منتقل کنند. بنابراین، واکسیناسیون و رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی ممکن است این انتقال را کاهش دهد.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا