حوادث

توضیحات مدیریت بحران درباره ریزش ناگهانی زمین در نسیم شهر

در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی که به عنوان رانش زمین در یکی از محله های نسیم شهر معرفی شد، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از رانش زمین نبودن این حادثه خبر داد.

به گزارش یومیر، پنجشنبه بود که ویدئویی با عنوان رانش زمین در نسیم شهر استان تهران منتشر شد. این فیلم که خیلی زود اصل آن تایید شد و مشخص شد مربوط به حادثه ای است که به گفته فرماندار نسیم شهر حوالی ساعت 13 رخ داده است. 3 روز پنجشنبه در یکی از کوچه های محله ای در نشیم شهر به دنبال آن قطعه زمین 15 و در عمق دو متری ریزش کرده است.

اما عنوانی که برای این حادثه انتخاب شد، عنوان درستی نبود، زیرا عملا هیچ فرونشتی در این منطقه رخ نداده و اتفاقی که افتاده با پدیده فرونشست همخوانی ندارد. منصور درقتی، مدیرکل بحران استان تهران نیز در گفت وگو با یومیر وی همین موضوع را تایید کرد و گفت: حادثه ای که در نسیم شهر رخ داده غرق نبوده است. منشأ این حادثه ساخته دست بشر بوده و اصلاً یک حادثه طبیعی یا یک پدیده طبیعی نبوده است.

وی با بیان اینکه در پی این حادثه و ایجاد حفره در قسمت هایی از خیابان و حیاط یک منزل مسکونی، یک آپارتمان چهار واحدی به صورت موقت تخلیه شد، افزود: این اقدام برای بررسی دقیق تر و بیشتر حادثه انجام شده است. بررسی های اولیه همچنین نشان داد که فرونشست زمین رخ نداده است و مداخله انسانی دلیل شکسته شدن لوله آب یا عوامل دیگری است که در نهایت منجر به رانش زمین شده است.

مدیرکل بحران استان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایمن سازی این مکان نیز گفت: خودتان برگردید.

وی درباره علت این حادثه نیز اظهار داشت: قط علت نهایی این حادثه در دست بررسی است. آنچه مشخص است فرونشست نبوده و دلایل وقوع آن دخالت انسان بوده است، حال که پارگی لوله باعث آن شده یا حفر قنات و… باید توسط کارشناسان بررسی شود.

وی همچنین با انتقاد از برخی اخبار در این زمینه گفت: متاسفانه گاهی اخبار به گونه ای نقل می شود که گویی بحران بزرگی رخ داده است و گاهی افراد نام هایی برای آن انتخاب می کنند که حتی کارشناسان بحران و بلایای طبیعی نیز از آن بی اطلاع هستند. این اقدامات آسیب زیادی به روح و روان شهروندان وارد می کند و آنها را تحت فشار و انواع استرس قرار می دهد. بنابراین چنین اقدامی نباید صورت گیرد و لازم است رسانه ها موضوع را از مسئولان و مسئولان مربوطه پیگیری کنند.

تفاوت بین فرونشست و رانش زمین چیست؟

همانطور که از عکس های منتشر شده مشخص است این حادثه بیشتر شبیه به رانش زمین بوده است. یومیر پیش از این مردادماه امسال در گفت وگویی با رضا کرمی محمدی، رئیس وقت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و کارشناس عمرانی و زلزله شناس، تفاوت فرونشست و ریزش را دنبال کرده بود. کرمی محمدی در این باره گفته بود: «نباید پدیده زمین لغزش را با فروریزش اشتباه گرفت، برخی رانش زمین را اتفاقی می‌دانند که در اثر رانش زمین اتفاق می‌افتد، در حالی که رانش زمین به دلیل رانش زمین و ایجاد حفره‌های بزرگ در زمین است. قلبی که در نهایت در اعماق زمین شکل می گیرد و ناگهان با فروریختن سطح ظاهر می شود… مانند اتفاقی که چندین سال پیش در منطقه شهران تهران رخ داد. “خشکسالی و کاهش آب های زیرزمینی و…”

کرمی محمدی با تاکید بر اینکه شهروندان از رانش زمین ترس و وحشت نداشته باشند، گفته بود: خطر صدور احکام برای ساخت و سازهای معمولی مانند ساختمان های مسکونی و … بسیار کم است. این می تواند برای سازه های بزرگ، پل ها، لوله های آب و غیره مشکلاتی ایجاد کند.»

علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی پیش از این درباره تفاوت فرونشست و رانش زمین به یومیر گفته بود: تحت تاثیر قرار گرفته است. یکی پدیده فرونشست و دیگری فروپاشی است و باید بین آنها تفاوت قائل شویم. در تهران رانش زمین بیشتر دیده می شود، از جمله ریزش ها می توان به ریزش میدان شهران که با آتش سوزی لوله گاز همراه بود، ریزش خیابان پیامبر، چندین ریزش در خیابان مولوی و… اشاره کرد. در هنگام وقوع این خطر، حفره هایی به قطر 10 تا 20 متر بر روی زمین ایجاد می شود که از مشخصه های آن می توان به ناگهانی بودن آن منجر به ریزش ساختمان، افتادن خودروها به داخل چاله، آسیب به خطوط لوله و … شد. “

دبیر کارگروه ملی خطرات با بیان اینکه این ریزش در تهران به وفور مشاهده شده است، گفت: این پدیده در دشت فامنین و کبودراهنگ همدان و سایر نقاط کشور به صورت فروچاله های عمیق تری دیده می شود. این خطر با فرونشست زمین بسیار متفاوت است.

اگرچه به نظر می رسد آنچه صبح پنجشنبه در نسیم شهر رخ داد بیشتر شبیه به یک فروپاشی بوده است، اما مهمتر از آن، امنیت و امنیت شهروندانی است که در معرض این پدیده ها قرار گرفته اند و لازم است مدیران مسئول برای مقابله با آن چاره ای جدی داشته باشند. آن را پیدا کنید و البته این استراتژی را اجرا کنید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا