فرهنگ و هنر

تمامی هنرمندان، ادبا و اصحاب رسانه پای کار ساخت یک نماد برای شیعه

معاون بین‌الملل مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) از برگزاری سوگواره‌ بین‌المللی سفینة‌النجاة خبر داد و گفت: در دهه دوم محرم اختتامیه این سوگواره برگزار می‌شود، ما تلاش‌مان جریان‌سازی و معرفی معارف حسینی با ابزار هنر، ادبیات و رسانه است. از طریق این سوگواره می‌توان معارف امام حسین(ع) را به سراسر دنیا منتقل و نگاه شیفتگان به این موضوع را جلب کرد.

حجت‌الاسلام حسین مرادی دولت‌آبادی -معاون بین‌الملل مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع)- در گفت‌وگو با یومیر در مورد تلاش مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) برای ایجاد یک‌ نماد برای شیعه، گفت: ما در مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) پیرو برنامه موفق شیرخوارگان حسینی که در اولین جمعه ماه محرم برگزار می‌شود، به دنبال انتقال پیام مظلومیت حضرت علی اصغر(ع) و امام حسین(ع) هستیم. 

وی ادامه داد: این مغناطیس حضور پرشور مادران و فرزندان شیرخوارشان بسیاری از انسان‌هایی که حتی خدا را قبول ندارند یا سایر مذاهب همچون مسیحی، اهل سنت و ادیان غیر ابراهیمی را نسبت به این مراسم در فکر فرو برده و حول محور امام حسین(ع) مطالعه می‌کنند.

حجت‌الاسلام مرادی خاطرنشان کرد: ما در ۴۵ کشور بیش از ۸ هزار مجلس شیرخوارگان حسینی برپا کردیم که از خروجی این جلسات به این نتیجه رسیدیم که بر روی نمادهایی که برای شیعه وجود دارد بیشتر کار کنیم.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) ابراز کرد: مردم با نمادها بیشتر ارتباط می‌گیرند و از این‌ رو تحقیقات حول محور لباس امام حسین(ع) شکل گرفت.

وی افزود: در این راستا منابع روایی و کتب فراوانی بررسی شده است، نتیجه تحقیقات در بهمن ۱۴۰۱ در مشهد مقدس به علمای بزرگ و منابر شیعه منتقل شد. سپس در سال ۱۴۰۲ در قم دومین اجلاس برگزار و سپس در سال‌جاری نیز در ‌کربلا سومین دوره این اجلاس را در ۱۴ و ۱۵ خرداد برگزار کردیم، با این تفاوت که در این دوره نخبگان فرهنگی، رسانه‌ای و هنری نیز پای کار آمدند.

حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به برگزاری سومین دوره اجلاسیه منابر شیعه، یادآور شد: تلاش ما بر این است که با تمرکز بر روی مباحث علمی بر روی نمادسازی برای تشیع کار کنیم. در واقع در حضور نخبگان مباحث مطرح شده است تا هر کسی با تمرکز بر روی قدرت شیعه بتواند به توسعه نماد در رشته‌های مختلف علمی، ادبی و رسانه‌ای کمک کند. 

معاون بین‌الملل مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) از برگزاری سوگواره‌ بین‌المللی “سفینة‌النجاة” خبر داد و بیان کرد: سوگواره بین‌المللی سفینة النجاة توسط عده‌ای از ارادتمندان حضرت سیدالشهدا (ع) و اهل‌بیت علیهم السلام طراحی و پشتیبانی می‌شود و هر سال با موضوعاتی مرتبط با امام حسین(ع) و قیام کربلا برگزار خواهد شد.

وی با بیان این‌که موضوع امسال سوگواره پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا (ع) به عنوان نماد شیعه است، گفت: سوگواره بین‌المللی سفینة النجاة در سال‌های آتی با موضوعات دیگری برگزار خواهد شد. دبیر سوگواره بین‌المللی سفینة النجاة داوود منافی‌پور هستند. در بخش شعر آقای محمود کسری، در بخش ادبی محمد رسولی، در بخش داستان و ناداستان مهدی قزلی، در بخش هنرهای نمایشی کوروش زارعی، در بخش موسیقی سیدحسین متولیان، در بخش هنرهای تجسمی آقای نجابتی، در بخش نقاشی عبدالحمید قدیریان و در بخش هنرهای رسانه‌ای و پادکست حامد عسکری در اولین دوره سوگواره بین‌المللی سفینة النجاة با ما همکاری خواهند کرد.

حجت‌الاسلام مرادی تصریح کرد: در دهه دوم محرم اختتامیه این سوگواره برگزار می‌شود، ما تلاش‌مان جریان‌سازی و معرفی معارف حسینی با ابزار هنر، ادبیات و رسانه است. از طریق این سوگواره می‌توان معارف امام حسین(ع) را به سراسر دنیا منتقل و نگاه شیفتگان به این موضوع را جلب کرد.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) تاکید کرد: دبیرخانه سوگواره در تهران خواهد بود و از بزرگان ادبی، هنری و رسانه‌ای خواستاریم در این سوگواره شرکت و آنچه نیاز است را ارائه کنند.

وی در پایان گفت: همایش جهانی شیرخوارگان حسینی چندین سال است که شروع شده اما هنوز نمادسازی نشده است، امیدواریم باتوجه به فرصتی که انقلاب اسلامی ‌برای ما فراهم کرده است بتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم.

انتهای پیام 

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

معنا و زیبایی را به یکجا می‌برم و با قلمی شیرین، نثر و شعر را به هم می‌آمیزم.
دکمه بازگشت به بالا