فرهنگ و هنر

 تقویت همبستگی جامعه با جهاد تبیین/ خط مهمی که امام حسین (ع) پس از پدر ادامه داد

  تقویت همبستگی جامعه با تبیین جهاد/ خط مهمی که امام حسین (ع) پس از پدرش ادامه داد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه امروز دشمن همبستگی و اتحاد مسلمانان را هدف گرفته و از هر فرد یا گروهی که بخواهد محور تفرقه باشد حمایت می کند، گفت: اطلاع رسانی و تبیین سیر عملی است. ائمه ما صرف نظر از روش و وسیله بوده است.

به گزارش یومیر، همایش اربعین و فرهنگ علوی روز یکشنبه بیستم شهریور ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در نجف اشرف برگزار شد. با همت فرهنگی – و کمیته آموزش در ستاد اربعین.
در این همایش حجت الاسلام نواب به روایتی معروف از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: این روایت در کتب پیامبر آمده است که فقط درباره امام حسین (ع)، پیامبر نیست. (ص). فرمود: علی از من است و من از علی در روایت دیگری با ضمیر گفته اند که تو از منی و من از تو هستم پس طبق روایات امام حسین علیه السلام یا امیرالمومنین است. همانطور که فرمودند، همان بیان پیامبر اسلام است.
وی ادامه داد: وقتی عده ای در مورد امام علی (ع) چینی صحبت کردند، پیامبر (ص) عصبانی و ناراحت شد و سه بار فرمود: ما علی را می خواهیم، ​​علی مال من است و من مال من هستم. برای احساس در این سه بزرگوار. دو طرف پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در روایت آمده است «من مدینه و علی بابه را می شناسم» و طرف سوم را پیامبر درباره امام حسین (ع) فرموده است که «حسین مال من است و من. من حسین هستم.»
وی درباره فرهنگ علوی و سیره امام حسین علیه السلام گفت: امام حسین علیه السلام در وصیت نامه خود به برادرش فرمودند که به سوی مکه مکرمه و کربلا حرکت کند: من سفر نکردم جز برای اصلاح امت پدرانم و احیاء. امر به معروف و نهی از منکر امام ادامه می دهد: و پیرو راه جدّم رسول الله صلی الله علیه وسلم و پدرم علی علیه السلام است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: امام حافظ وحدت امت است و یکی از مهم ترین راه های حضرت علی (ع) حفظ وحدت اسلامی بود. امام علی (ع) هرگز عامل انشقاق نبود و همواره بر همبستگی و وحدت اسلامی تأکید داشت. حتي حضرت فرمود: استقامت كردم و صبر كردم در حالي كه خاري در چشم و استخواني در گلويم بود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اهمیت همبستگی امت اسلامی تاکید کرد: امروز دشمن همبستگی و اتحاد مسلمانان را هدف قرار داده و از هر فرد یا گروهی که بخواهد محور باشد حمایت می کند. از تقسیم در این زمینه هزینه های زیادی را صرف ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی می کند.
حجت الاسلام نواب با بیان اینکه امام حسین علیه السلام برای مبارزه با فساد و پیروی از راه امام علی علیه السلام قیام کرد، گفت: امام حسین علیه السلام در دوران امامت خود برای اصلاح و حفظ همبستگی حرکت کردند و امام را با دقت مدیریت کردند. جامعه را کنترل می کردند و کنترل می کردند تا شرایط قیام را فراهم کنند و در جامعه اختلاف ایجاد نکنند.
وی ادامه داد: پس می بینیم که اگر سیره حضرت علی (ع) حفظ همبستگی جامعه بود، امام حسین (ع) نیز در همین راستا گام برداشت و با خروج از مکه همبستگی جامعه را حفظ کرد. .
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، بصیرت افزایی را سیره امیرالمومنین (ع) و امام حسین (ع) دانست و افزود: جهاد طیین که لازمه مقام معظم رهبری است. ، همان عمل امیرالمومنین (ع) است; جهاد تبیین یعنی در هر موقعیتی روشنگری و تبیین باشد، مانند زمانی که حضرت علی علیه السلام وارد کوفه شد و دید که مردم جمع شده اند، خطبه قصعه را بر شتری ایراد کرد و حتی منتظر جمعیت نشد. توضیح خوبی بده امام منتظر منبر نشد و چون فرصت را دید جهاد تبیین کرد. اگر نیاز به خطبه بود، امام با خطبه، اگر نیاز به نامه بود، با نامه و اگر نیاز به سخنرانی کوتاه بود، در چند کلمه توضیح می داد. گاهی شعر لازم بود، گاهی دعا و نیایش، این کار را می کردند و با بیان و عمل کامل روشنگری می کردند و نمی گذاشتند همبستگی صدمه ببیند و در افسردگی فرو رود.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) نیز همین گونه بود، در زمان معاویه امام را روشن و کنترل کرد و تندروها را آرام کرد و با تبیین جامعه را آماده کرد و در زمان نیاز، همان افرادی که امام را یاری نکردند. حسين را امام حسين صدا زد، به ميدان آورد، عجيب است، کسي که در تنگناي سخت و امتحان شديد الهي است، يک شب عبادت مي کند و صبح روز بعد سخنراني مي کند و حتي به عمر سعد توصيه مي کند که نجات يابد. بدین ترتیب حر به لشکر امام حسین (ع) پیوست و توبه کرد و بازگشت حر به نورانیت امام حسین (ع) است.
نشست «اربعین و معارف علوی» از سلسله جلسات ده گانه کمیته فرهنگ و معارف ستاد اربعین است که در عتبات عالیات برگزار می شود. در این نشست که به همت دانشگاه امیرالمومنین اهواز و بنیاد بین المللی اربعین در نجف اشرف برگزار شد، در کنار حجت الاسلام والمسلمین نواب، 7 نفر از دانشجویان و اندیشمندان فارسی و عربی به ارائه دیدگاه های خود پرداختند. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا