عمومی

بیش از ۵۰۰ هکتار از رودخانه زاینده رود آزادسازی شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

احمدرضا صادقی در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: طرح حفاظت از زاینده رود از سرشاخه ها به رودخانه در برخی از شهرها فریدون و فریدن به تالاب بین المللی گاوخونی از سال 2015 فعالیت خود را آغاز کرده و بیش از 100 نفر از جمله گشت و تیم های حقوقی از زاینده رود محافظت می کنند.

وی افزود: اقدامات شش سال گذشته تاکنون باعث کاهش و جلوگیری از تصرف بیشتر رودخانه ، حفظ حریم خصوصی ، بستر و برداشت غیر مجاز آب و فاضلاب شده است.

مدیر دفتر فنی رودخانه شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: بیش از پانصد هکتار از رودخانه زاینده رود از سال 1392 آزاد شده و حدود 100 کیلومتر جاده ساحلی و بیش از 60 کیلومتر دیواره ساماندهی در این رودخانه احداث شده است.

صادقی همچنین به ساماندهی و لایروبی رودخانه زاینده رود در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: حدود 350 متر دیوار به ارتفاع پنج متر بالاتر از رودخانه زاینده رود در روستا دهباد قسمت تحتانی شهر چادگان احداث شده است و دلایل اجرایی این پروژه شامل فرسایش بیش از حد دیواره رودخانه و ورود مقدار زیادی رسوب به مخزن سد و تهدید روستا در هنگام جاری شدن سیل بوده است.

وی ادامه داد: 1400 متر دیوار ساماندهی در دو طرف رودخانه زاینده رود در روستا نور ، شهر لنجان احداث شد که علاوه بر کلنگ زنی در اراضی ، حریم خصوصی و بستر رودخانه زاینده رود بسیار زیر پا گذاشته شد و کشت برنج در داخل رودخانه محل آزادسازی زمین ها و سازماندهی رودخانه انجام شد.

برای ساماندهی رودخانه های استان 24 میلیارد تومان هزینه شد

مدیر دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه ای اصفهان افزود: بستر زاینده رود بین دو روستا اُشکران تا شهر کورتان ، از ویژگی های شهر اصفهان تا ورودی تالاب گاوخونی ، به دلیل وجود تالاب ها ، همیشه باعث گسترش پشه های زالو و مشکلات زیست محیطی شده بود که سال گذشته به حجم 35000 متر مکعب تعمیق یافت .

صادقی افزود: ساخت 400 متر دیوار در منطقه رودخانه قورتان ، 350 متر در منطقه بلان و حدود 380 متر در روستا اشخران از جمله اقدامات دیگری که سال گذشته برای ساماندهی و تعمیق رودخانه زاینده رود از بالادست به پایین دست انجام شد.

وی با بیان اینکه در سال 1399 بیش از 24 میلیارد تومان برای اجرای طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه های استان هزینه شده است ، گفت: بودجه ساماندهی و لایروبی اعتبارات جاری شرکت یعنی درآمد فروش شرکت از آب ، دریافت چاه آب و چاه. هیچ اعتباری از طرح ملی یا استانی برای ساماندهی رودخانه ها در استان اصفهان اختصاص نیافته است.

آنها برای ساماندهی رودخانه های اصفهان هزینه نمی كنند

مدیر دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه ای اصفهان خاطرنشان کرد: مشکل عمده ما هزینه ساخت دیوارهای ساماندهی به دلیل افزایش قیمت سیمان و مواد اولیه است در حالی که در تمام استان ها اعتبار ویژه ای از املاک استان ها وجود دارد و کمکهای مالی برای ساماندهی رودخانه ها. “این داده می شود ، اما در اصفهان هیچ اعتباری برای این موضوع مهم در نظر گرفته نمی شود ، یا اینکه برای جذب شرکت بسیار کم است.

صادقی با بیان اینکه با اعتبار قطره ای نمی توان کاری کرد ، گفت: حداقل هزینه ساخت دیوار ساماندهی سه متری بیش از سه میلیون تومان است در حالی که طول هر دیوار بیش از صد متر است. بنابراین هر شهر باید سالانه حداقل 2 تا 3 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رودخانه ها برای از بین بردن نقاط خطر اختصاص دهد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: 50 کیلومتری رودخانه های استانی در گلپایگان کاشان ، جرثقیل و بیدگل و شاهین شهر (رود سوه) در سال 99 روپرت کردن (نشانگر مرز و بستر رودخانه).

صادقی همچنین به ساماندهی و لایروبی رودخانه های دیگر استان در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: احداث دیوار ساماندهی به طول 350 متر و 7000 متر مکعب حفاری رودخانه در مزرعه خطرناک در شهرستان نطنز و به دلیل سیل در سال های اخیر ، از خسارت سیل در بهار جلوگیری شد.

توانبخشی 650 متر از رودخانه هریزا

او اشاره کرد که رودخانه من هستم در شهر اصفهان توسط همسایگان کامل اشغال شد ، گفت: 650 متر از من هستم این سال گذشته احیا شد و ساخت یک دیوار سازماندهی مجدد در سمت راست رودخانه در دستور کار شرکت است. همچنین بسیاری از باغ های غیرقانونی که در این کشورها پراکنده شده اند ، که با همکاری دادستانی امسال آزاد شده اند.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه ای اصفهان خاطرنشان کرد: احداث 550 متر دیوار ساماندهی رودخانه در روستای محمدآباد جرقویی، حذف پیچ و خم (رودپیچ) رودخانه پلاسجان از سرشاخه ها تا زاینده رود به طول یک کیلومتر در کنار پل .نیزجان شهر چادگان ، احیای هفت کیلومتر رودخانه .مینی شهر دهاقانسازمان رودخانه خوانسار در روستا تاججان و نزدیک به پل ساسان به طول 700 متر از دیگر اقدامات در سال گذشته در حوضه های آب استان بوده است.

علائم هشدار دهنده رودخانه به سرقت رفته است

صادقی افزود: ساماندهی مسئله برخوار نقش جهان در کنار ورزشگاه ، یکی از برنامه های حیاتی سال گذشته برای جلوگیری و کاهش خسارت ناشی از آبگرفتگی این مجموعه ورزشی بود. این رودخانه در کنار سنگ بری آره کل منطقه اشغال شده و بستر رودخانه پر از بقایای سنگ بود.

وی گفت: بیش از 600 نقاشی فلزی در باره جلوگیری از تصرف غیر مجاز و ریختن زباله در رودخانه های استان نصب شده است. متأسفانه پس از گذشت یک سال از اجرای این پروژه ، شخصیت های زیادی به دلیل گرانی فلزات آسیب دیدند یا به سرقت رفتند و چند شخصیت در سمیرم ، اردستان چادگان و زرین شهر باقی ماندند.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: پنج کیلومتر ساماندهی و 30 کیلومتر لایروبی امسال در دستور کار شرکت است که ساماندهی رودخانه زاینده رود در دهباد چادگان پایین ، اشخران، تکمیل من هستم در دامنه کوه ، علامت گذاری کاشان ، پلاسجان فریدون و مسیر دستجرد – نطنز و لایروبی رودخانه های استان در شهرها جرثقیل و شامل بیدگل ، کاشان و اردستان است.

موانع طرح مدیریت رودخانه اقتصادی و اجتماعی است

صادقی با بیان اینکه اجرای این پروژه ها به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد ، گفت: تأمین اعتبار یکی از موضوعات اساسی در طرح ساماندهی و تعمیق رودخانه ها در استان اصفهان است اما مباحث اجتماعی در اجرای پروژه ها گاهی اوقات بسیار بیشتر است ، به عبارت دیگر مشکلات در مرحله اول اقتصادی و مرحله دوم اجتماعی است.

او لزوماً فرهنگ سازی وی به کاهش معضلات اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخی نمی دانند که ساماندهی و رهاسازی آبراه ها و رودخانه ها به نفع آنها خواهد بود تا خطر طغیان را کاهش دهند.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه ای اصفهان که گفت سال گذشته بیش از 700 کیلومتر از رودخانه های استان با اعتبار طرح ملی برای تعیین مرز بستر و حریم خصوصی به بخش خصوصی منتقل شده است ، افزود: : قرارداد اکتشاف فاز دوم با 700 کیلومتر رودخانه استان نیز برای امسال منعقد شد. از محل اعتبارات طرح ملی متمرکز فناوری رودخانه ، مبلغ یک میلیارد تومان برای لایروبی کانال سوک کاشان جذب شده و در حال حاضر در دست ساخت است.

صادقی افزود: آزادسازی اجاره رودخانه ها و ساماندهی آن مستلزم مشارکت سایر دستگاه های مرتبط به ویژه شهرداری ها در مناطق شهری و بنیاد مسکن در روستاها است که برای دستیابی به این مهم با پیگیری مسئولان استانی ضروری است.

دکمه بازگشت به بالا