اقتصادی

بررسی دو فوریت لایحه ضد تورمی دولت

دو بررسی فوری قانون ضد تورم دولت

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تصویب قانون ضد تورمی دولت نقش عمده ای در کاهش هزینه های تولید و کاهش تورم خواهد داشت.

به گزارش یومیر، امید قالیباف با اشاره به بررسی یک فوریت اصلاحیه بودجه 1401 افزود: بر اساس این قانون ضد تورمی، تعرفه مواد اولیه، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی از 4 درصد به 1 درصد کاهش می یابد.
سخنگوی وزارت امنیت ادامه داد: در صورت تصویب نهایی این لایحه، 70 درصد واردات مستقیماً مربوط به تولید مشمول کاهش عوارض گمرکی می شود.
قالیباف در تشریح جزئیات لایحه ضد تورمی دولت اظهار کرد: در تبصره 7 قانون بودجه سال 1401 بر حذف ارز 4200 تومانی به عنوان مبنای محاسبه حقوق ورودی با توجه به تحولات بین المللی از جمله افزایش قیمت جهانی کالا تاکید شده است. قیمت ها و همچنین مسائل داخلی مانند نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت کالاها در بورس و حذف معافیت های تعرفه ای ماشین آلات و تجهیزات، اجرای این بخش از قانون بودجه باعث افزایش هزینه های تولید می شود. و در نهایت افزایش تورم بنابراین دولت لایحه کاهش تعرفه از 4 درصد به 1 درصد (برای کالاهایی که حقوق ورودی آنها 10 درصد است) با دو فوریت به شورای اسلامی ارائه کرد.
مشاور رسانه ای وزیر صمت به نگرانی مشترک دولت و مجلس در خصوص اجرای سیاست های حمایت از فضای تولید و تجارت کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این لایحه موجب کاهش ۲۸ هزار میلیارد تومانی درآمدهای بودجه دولت از طریق انتشار و فروش اوراق مالی می شود. ، اما کاهش هزینه تایید تولید نقش عمده ای در کنترل تورم خواهد داشت.
وی با اشاره به نمونه ای اظهار داشت: اگر در سال 1400 کالایی هزار دلاری وارد می شد، تولیدکننده با احتساب 10 درصد حقوق ورودی بر اساس نرخ ارز 4200 تومانی باید 420 هزار تومان برای همسان سازی آن کالا بپردازد، در حالی که طبق قانون بودجه امسال این رقم به بیش از 2 میلیون و 500 هزار تومان خواهد رسید. این یعنی افزایش حدود 6 برابری هزینه ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی.
قالیباف در پایان با اشاره به مصوبه اردیبهشت ماه هیات وزیران در خصوص کاهش سود بازرگانی در سال جاری گفت: در صورت تصویب نهایی این لایحه، همان کالای هزار دلاری سود تجاری یک درصدی خواهد داشت. و عوارض 1% به نرخ ارز برای سامانه مبادلات الکترونیکی. ETS) از طریق 500 هزار تومان تسویه می شود.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا