بین الملل

باقری کنی برنامه مذاکرات را اعلام کرد؛ منتظر گام‌های عملی غرب هستیم

به گزارش یومیر، علی باقری کنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در مسکو گفت: ایران با پیشنهادات مفید و سازنده وارد دور جدیدی از مذاکرات وین شده است.

باقری با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه بسیار عالی و در حوزه های مختلف است، افزود: رایزنی ها و رایزنی هایی با روسیه در زمینه های مختلف داریم و پیش از این با مقامات روسیه در مورد مذاکرات وین رایزنی کرده ایم.

وی افزود: در دور جدید مذاکرات وین نیز از طرق مختلف با روسیه رایزنی کردیم تا با ابتکارات جدید و موثر وارد مذاکره شویم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این تعامل با طرف چینی نیز وجود داشت و در حاشیه مذاکرات وین با طرف های دیگر نیز گفت وگوهایی داشتیم.

وی تاکید کرد: در دور جدید مذاکرات که وارد مرحله مهمی از مذاکرات شدیم، جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات بسیار مفید و سازنده ای را در خصوص دو موضوع لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای مطرح کرد که می تواند به طور جدی مذاکره را به همراه داشته باشد. روند رو به جلو.”

باقری کنی ادامه داد: در این مرحله برای اینکه مذاکرات شتاب بیشتری داشته باشیم، در سطح کارشناسی با طرف های مختلف در وین گفتگو و تعامل داریم و همچنین لازم دیدم تا روز پنجشنبه با مقامات روسیه رایزنی کنم تا بتوانم گفتگوها را در فضایی سازنده و آینده‌نگر ادامه دهید.

باقری با بیان اینکه دو پیش نویس ارائه شده از سوی ایران، طرح یا سند جدیدی نبوده است، گفت: در 6 دور قبلی مذاکرات در وین، دو طرف به چند متن رسیده اند و سال 94 را جبران کردیم و اصلاحاتی در متن انجام دادیم.

وی افزود: در مذاکرات دو طرف برای رسیدن به یک نتیجه مشترک نظرات مشترکی دارند. مهم این است که این گفت و گو پایه ای باشد. اگر مبنایی داشته باشد تبدیل به مذاکره می شود و مذاکره راهی است که طرفین را به توافق می رساند.

مذاکره کننده ارشد ایرانی گفت: تغییرات و پیشنهاداتی که در دو متن اخیر در وین 6 دادیم بر اساس اصول مشترک دو طرف بود. یعنی بر اساس انتظارات و خواسته های بی اساس نبوده است; بلکه طبق اسناد توافق شده، هم ما و هم کشورهای 1+5. به همین دلیل ما تاکید می کنیم و طرف مقابل هم این نکته را تشخیص می دهد.

باقری افزود: هر یک از طرفین حق دارند پیشنهادها یا ابتکارات خود را بر اساس منافع و سیاست ها و اهداف خود، اما بر اساس پذیرش متقابل دو طرف ارائه دهند که می تواند زمینه را برای گفت وگو و دستاوردهای بیشتر فراهم کند.

311311

دکمه بازگشت به بالا