عمومی

موضوعات اندک اما مهم در مذاکرات باقی مانده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه عمان گفت: در مذاکرات امروز با وزیر امور خارجه پادشاهی عمان توافق داریم که روابط سیاسی دو کشور در بالاترین سطح قرار دارد. مرحله.”

وی افزود: امروز از روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عمان به عنوان روابط عالی، مثال زدنی و راهبردی در کشورهای حوزه خلیج فارس یاد می کنیم.

وی افزود: در ماه‌های اخیر گام‌های بزرگی در زمینه همکاری‌های اقتصادی و تجاری برداشته‌ایم، اما با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، هرگز این حجم مبادلات تجاری را کافی نمی‌دانیم و موافقیم که تلاش‌های بیشتری برای توسعه بیشتر ارتباطات انجام خواهد شد. “، او می گوید. او گفت. دارند.

امیرعبداللهیان افزود: امیدواریم در آینده ای نه چندان دور روسای جمهور دو کشور بتوانند با یکدیگر دیدار کنند.

وی اعلام کرد: دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان توسط جناب سلطان عمان انجام شده است و امیدواریم هر چه زودتر و البته در این سفر این تور را در این منطقه مهم محله خود داشته باشیم. آیا نقطه عطف جدیدی برای روابط در حال ایجاد است.” دو کشور ایجاد کرد.

وزیر امور خارجه گفت: در این راستا و در حوزه سیاست همسایگی، جمهوری اسلامی ایران در دو روز گذشته دیدارها و توافقات بسیار مهمی را با آقای رئیسی در دوحه و توافقات با امیر قطر و 14 کشور انجام داده است. رئیس جمهور همچنین در اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز شرکت کرد.

امیرعبداللهیان افزود: معتقدیم با همکاری همه جانبه می توان به ثبات و امنیت بیشتری دست یافت.

وی همچنین درباره مذاکرات ایران با عربستان گفت: در رابطه تهران و ریاض تاکنون چهار دور مذاکره با کمک و مساعدت مقامات ذیربط جمهوری عراق انجام شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: از طریق وزیر امور خارجه عراق که این هفته در مونیخ آلمان با وی دیدار کردیم، پیامی مبنی بر آمادگی طرف سعودی برای ادامه این مذاکرات دریافت کردیم و در مقابل از آمادگی خود برای صحبت کنند و به نتایج آینده نگر در روابط دو کشور دست یابند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آماده ادامه سیاست رایزنی و گفت وگوی مشترک با همه طرف ها در خصوص مسائل منطقه هستیم، افزود: معتقدیم حل بحران های مختلف در منطقه ما گفتگو و رایزنی بیش نیست و در نتیجه همکاری است. “

وی افزود: رقابت های مبتنی بر بی اعتمادی نتیجه ای جز نابودی منطقه و از بین رفتن ثروت کلان منطقه نخواهد داشت. امیدواریم همه طرف ها بفهمند که به دلیل ناامنی محیط برای دیگران نمی توانند به امنیت خود دست یابند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بر این اساس مجدداً آمادگی خود را برای هرگونه ابتکار منطقه ای که به توسعه امنیت پایدار و رشد اقتصادی و بشردوستانه منطقه کمک کند، تاکید می کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین درباره بحران یمن گفت: اکنون وضعیت به یک فاجعه انسانی بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: اینکه شهید ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران به دلیل شرایط سخت در جریان محاصره انسانی یمن نتوانست از کوچکترین امکانات پزشکی برخوردار شود و به دلیل بیماری عروق بیماری کرونا قلب و کمبود امکانات پزشکی به شهادت رسید. در این کشور، اوج زوال انسانی در یمن را نشان می دهد.» و اینکه حتی مقامات ارشد و دیپلمات ها در کنار مردم یمن از این فاجعه انسانی رنج می برند!

وی گفت: امیدواریم همه طرف ها هر چه زودتر به راه حل سیاسی بازگردند.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه و همچنین پایان جنگ یمن و آغاز گفتگوهای یمنی – یمنی فعالانه از آن استفاده می کند و از آن بهترین استفاده را خواهد کرد. توانایی ها و ارتباط با همه طرف های منطقه.”

وی در رابطه با افغانستان نیز گفت: امیدواریم در اسرع وقت با تمام احزاب، رهبران و اقوام افغانستان، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران را دنبال کنیم و امیدواریم که دولت در اسرع وقت. ” فراگیر باید با مشارکت همه اقوام در افغانستان شکل بگیرد.

وی گفت: ما از آنچه در بحران اوکراین رخ داد خوشحال نیستیم. متاسفانه رفتار تحریک آمیز ناتو و آمریکا وضعیت این منطقه شمالی و اطراف جمهوری اسلامی ایران را نگران کننده کرده است.

امیرعبداللهیان افزود: از همه طرف ها می خواهیم که این بحران را به صورت مسالمت آمیز خاتمه دهند.

وی افزود: هفته گذشته در گفت وگوی تلفنی با وزرای خارجه روسیه و اوکراین، سوال علنی و شفاف جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که دخالت ناتو و آمریکا کمکی به این موضوع نمی کند، اما اقدامی تحریک آمیز بود. راه حل این مشکل جنگ نیست، گفت و گو و اتخاذ راه حل های اسلامی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره مذاکرات وین نیز گفت: مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است و امروز علاوه بر روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و مذاکرات وین را نیز با وزیر امور خارجه عمان بررسی کردیم. ” هنوز چند موضوع اما بسیار مهم در وین وجود دارد.

امیرعبداللهیان گفت: در مونیخ و همکارم آقای باقری در وین در دیدارهایی که با غرب داشتیم به صراحت تاکید کردیم که نمی خواهیم از خطوط قرمز خود در مذاکرات وین عبور کنیم.

وی تاکید کرد: در مذاکرات وین تحت هیچ شرایطی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران عبور نخواهیم کرد و تعهد قاطع خود را در این زمینه نشان خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در عین حال ضرورت هر مذاکره ای را مفید می دانیم و باید در آن مذاکره منافعی برای ملت بزرگ ایران داشته باشد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همچنان مذاکرات مستقیم مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان 4+1 در وین درباره نحوه مذاکرات در وین داریم و تبادل نظر بین نماینده آمریکا و هیئت جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد. از طریق “مو را”، نماینده اتحادیه اروپا.

وی افزود: پیام‌های زیادی از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر لزوم گفت‌وگوی مستقیم دریافت می‌کنیم، آنچه برای ما مهم است این است که این گفت‌وگو چه فایده‌ای خواهد داشت و آیا آینده با آنچه در مذاکرات کنونی رخ داده متفاوت است و یا خیر. هر دستاوردی فراتر از آن است.” خواستن یا نخواستن

وی گفت: تاکنون بیشتر پیام‌های مثبتی از آمریکا شنیده‌ایم، اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود انجام نداده است.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: تا کنون به مذاکرات وین خوشبین هستیم و امیدواریم آن معدود مسائل حساس و مهم باقی مانده در مذاکرات با واقع بینی غرب در روزهای آینده و تلاش های صورت گرفته در 9 روز گذشته حل شود. ماه فرض کنیم همه طرف های ما به توافقنامه 2015 پایبند هستند تا به تعهدات کامل خود بازگردند.

دکمه بازگشت به بالا