فرهنگ و هنر

بازگشت حاجی‌ها به ایران از دوم تیرماه

مسئول ستاد حج در مکه اعلام کرد: آخرین گروه از زائران ایرانی ۲۲ خردادماه به عربستان می‌رسد و پروازهای برگشت زائران از عربستان به ایران از دوم تیرماه آغاز می‌شود.

به گزارش یومیر، غلامرضا رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ گفت: تاکنون ۷۵ هزار و ۹۶۷ زائر ایرانی وارد عربستان شده‌اند که از این تعداد حدود ۱۰ هزار نفر در مدینه حضور دارند و نزدیک به ۶۶ هزار نفر هم به مکه مشرف شدند.

او یادآور شد: تمامی زائرانی که تاکنون از مدینه منوره به مکه مکرمه منتقل شده‌اند، عملیات انتقال آن‌ها با قطار صورت گرفته است.

رضایی گفت: آخرین خروج زائران ایرانی «مدینه قبل» به سمت مکه روز پنجم ذی‌الحجه (۲۳ خردادماه) خواهد بود و آخرین پرواز از ایران به سمت فرودگاه جده برای انتقال زائران ایرانی روز چهارم ذی‌الحجه (۲۲ خردادماه) انجام خواهد شد.

رئیس ستاد عملیات حج در مکه ادامه داد: ۱۴ ذی‌الحجه (اول تیرماه) انتقال زائران مدینه بعد از مکه به سمت مدینه برای زیارت مسجدالنبی (ص) و اماکن دینی و تاریخی شهر پیامبر (ص) آغاز خواهد شد.

 معاون سازمان حج و زیارت درباره بازگشت زائران ایرانی به کشور گفت: عملیات انتقال زائران ایرانی به کشور از روز ۱۵ ذی‌الحجه (دوم تیرماه) و از دو مسیر فرودگاه مدینه و جده آغاز خواهد شد، به‌طوری که خروج شماری از زائران به سمت ایران با انتقال از  مکه به فرودگاه مدینه به صورت ترانزیت انجام خواهد شد.

رضایی گفت: تاکنون ۸۷ هزار و ۶۴۳ ویزا دریافت کرده‌ایم که ۸۴ هزار و ۹۸۴ مورد مربوط به ویزای زائران بوده است.

او درباره آخرین وضعیت «مشاعر» برای میزبانی از زائران ایرانی در مناسک حج گفت: با نظارت و بازدید میدانی مکرر مسئولان بخش‌های مختلف، چادرها و کولرها در سرزمین عرفات به طور کامل نصب شده و فرش، روشنایی و سرویس‌های بهداشتی نیز در حال آمده شدن است و با بازدیدهای میدانی که صورت می‌گیرد، روزهای آینده برخی نواقص برطرف خواهد شد.

رئیس ستاد مکه با بیان اینکه وضعیت برای استقرار زائران در منا هم در حال آماده شدن است، افزود: امسال تمایز خدمات به زائران ایرانی درعرفات، منا و مشعرالحرام کاملا مشهود خواهد بود. ده‌ها کانتینر آب و یخ به مشاعر انتقال خواهد یافت؛ چرا که پیش‌بینی شده است در روزهای حضور زائران در این اماکن دمای هوا به ۵۰ درجه برسد.

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

معنا و زیبایی را به یکجا می‌برم و با قلمی شیرین، نثر و شعر را به هم می‌آمیزم.
دکمه بازگشت به بالا