استان ها

بازخوانی عملیات‌های اجرای فتوای امام خمینی (ره) علیه سلمان رشدی/وقتی غرب توان حمایت از یک نویسنده مرتد را ندارد

گزارش آنا را بخوانید؛

ماجرای حمله به نویسنده کتاب آیات شیطانی ثابت کرد که غربی ها نه تنها قادر به حمایت و محافظت از متحدان خود مانند اوکراین و غیره نیستند، بلکه حتی قادر نیستند از سلمان رشدی به عنوان نماد به اصطلاح آزادی محافظت کنند. اصطلاح.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، حمله با سلاح سرد به سلمان رشدی و زخمی شدن او سر و صدای زیادی در مطبوعات جهان به ویژه آمریکا به پا کرده است. هنوز جزئیات کمی از ضارب سلمان رشدی و انگیزه های وی از این اقدام منتشر شده است، اما رسانه های آمریکایی به فتوای امام خمینی (ره) درباره رشدی اشاره کرده و تهدیدات علیه وی را ناشی از این فتوا دانسته اند.

مهرماه 1367 بود که انتشارات وایکینگ انگلستان – زیر مجموعه انتشارات پنگوئن – کتاب جدیدی به نام «آیات شیطانی» نوشته سلمان رشدی منتشر کرد. کتابی پانصد و چهل صفحه ای که در قالب داستان های تخیلی به شخصیت پیامبر گرامی اسلام، سایر پیامبران الهی و مقدسات اسلامی توهین می کرد. موج تبلیغاتی سنگین رسانه های آمریکایی و غربی از یک سو و ترجمه سریع و توزیع گسترده آن به زبان های مختلف از سوی دیگر باعث شهرت کتاب شد. این موضوع واکنش های بسیاری را در جهان اسلام به همراه داشت که مهمترین آن صدور حکم ارتداد امام خمینی رحمت الله علیه بود.

حکم امام و معادله ای که برعکس شد

پس از پذیرش قطعنامه 598 و پایان جنگ، فعالیت های دیپلماتیک ایران برای ارتباط با کشورهای مختلف شدت گرفت. در 28 آبان 1346 اعلامیه برقراری مجدد روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و انگلستان در وین اعلام شد و اروپایی ها به ویژه انگلیس بر این باور بودند که ایران مخالفت شدیدی با این اعلامیه نخواهد داشت. کتاب آیات شیطانی به دلیل بهبود روابط با انگلستان. اما ماجرای کشتار مسلمانان معترض توسط پلیس پاکستان این موضوع را در ایران بیش از پیش برجسته می کند. روز سه شنبه 25 بهمن فتوایی از حضرت امام خمینی رحمت الله علیه درباره ارتداد سلمان رشدی و حکم اعدام وی منتشر می شود:

نام خدا

ما برای خدا هستیم و به سوی او باز می گردیم

به اطلاع مسلمانان غیور جهان می‌رسانم که نویسنده کتاب «آیات شیطانی» مخالف اسلام و پیامبر و قرآن را گردآوری، چاپ و منتشر کرده است و همچنین ناشران آگاه. محتویات آن به اعدام محکوم شده است. از مسلمانان غیور می‌خواهم که هر جا یافتند فوراً آنها را اعدام کنند تا کسی جرأت اهانت به مقدسات مسلمانان را نداشته باشد و هر که در این راه کشته شود شهید است. ضمناً اگر شخصی به نویسنده کتاب دسترسی دارد ولی قدرت اعدام او را ندارد باید او را به مردم معرفی کند تا به سزای اعمالش برسد. درود بر شما و لطف و برکات خداوند. روح الله الموسوی الخمینی

واکنش رهبر معظم انقلاب به فتوای ارتداد رشدی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت، در مصاحبه‌ای رادیویی ضمن استقبال از فتوای امام گفتند: این حکمی است که هر فقیهی اگر می‌خواهد به احکام اسلامی عمل کند، باید همان حکم را بدهد، این فتوا قطعی است. یعنی فردی که چنین خطایی را مرتکب می شود قطعا کشته می شود [است] و از بین بردن آن از زمین واجب است و اگر کسى در این کار کوشش کند، آن کوشش واجبى است که انجام داده است و همچنان که فرمود: اگر کسى کشته شود شهید مى شود. وی در پاسخ به این سوال که برای اجرای فرمان و فتوای اخیر امام زمان (عج) با جوانان مسلمان پرشور در اقصی نقاط جهان چه بگویید، گفت: جوانان غیور و مؤمن همه اسلام انجام می دهند و نیازی به دیگری نیست. به فتوای امام و دستوری که فرمودند، پیام دادند». نیستند و همه ما نسبت به فرمان امام احساس وظیفه می کنیم».

پذیرش جهانی فتوای امام خمینی

فتوای امام خمینی رحمه الله با استقبال گسترده مسلمانان جهان مواجه شده است. علامه سید ساجد نقوی رهبر شیعیان پاکستان با انتشار پیامی از مسلمانان جهان به ویژه ملت مسلمان پاکستان خواست تا هر چه زودتر تصمیم امام خمینی (ره) را اجرایی کنند. علما و حوزه های علمیه اهل سنت و شیعه در هند، پاکستان، بنگلادش و لبنان نیز از فتوای امام استقبال کرده و آن را لازم الاجرا اعلام کردند.

با افزایش اعتراضات مردمی در سراسر جهان و پذیرش تصمیم امام، سلمان رشدی و ناشر کتابش در بیانیه ای از لغو سفر خود به آمریکا خبر می دهند. دبیر اول سفارت انگلیس در پاکستان اعلام کرد که انتشارات پنگوئن بریتانیا که ناشر کتاب آیت الشیطانی است، تمامی نسخه های این کتاب را از انگلستان جمع آوری کرده است.

ناشر آلمانی و ناشر فرانسوی کتاب نیز اعلام کردند که ترجمه آن را منتشر نمی کنند. دولت انگلیس از فتوای امام (ره) انتقاد می کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز چند روز پس از شهادت چند معترض پاکستانی در مقابل مرکز فرهنگی آمریکا در پاکستان از سلمان رشدی حمایت می کند.

مصطفی مازه اولین شهید اجرای حکم

در 23 مرداد 1368 مصطفی مازه، جوان 21 ساله لبنانی که قصد مجازات سلمان رشدی را داشت، دقایقی قبل از نزدیک شدن به طبقه سوم هتل محل اقامت سلمان رشدی به شهادت رسید. عوامل محیطی و گرمای ناشی از پوشش شهید و تحرک زیاد باعث می شود که چاشنی زودتر فعال شود و مواد منفجره قبل از رسیدن به مرتد منفجر شوند. پیکر این شهید هشت ماه بعد توسط دولت انگلیس به خانواده اش تحویل داده می شود.

ماجرا از این قرار بود که مصطفی پس از شناسایی هتل محل اقامت سلمان رشدی قصد دارد 4 روز در این هتل اقامت کند. روز سوم پس از اینکه از یک خدمتکار در مورد تحرکات سلمان رشدی سوال می کند، مشکوک می شود و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی انگلیس وارد هتل می شوند. او اگرچه به دلیل انفجار زودهنگام بمب نتوانست دستور امام را اجرا کند، اما نهضتی را علیه مبارزه همه جانبه مسلمانان جهان علیه اهانت به اسلام و پیامبر بزرگ اسلام به راه انداخت و موج نواهی را به راه انداخت. انتشار آیات شیطانی در کشورهای دیگر مانند کنیا، تایلند و تانزانیا. ، شامل اندونزی، سنگاپور و حتی ونزوئلا می شود.

کاربران شبکه های اجتماعی: امشب روح مصطفی مازه شاد/ تنبیه آرمانی است که نسل به نسل امتداد دارد پدر نیوز

اجرای حکم با کشته شدن مترجم ژاپنی کتاب آیات شیطانی آغاز شد

در سال 1991، هیتوشی ایگاریشی، مترجم ژاپنی آیات شیطانی، همزمان با اجرای حکم امام خمینی (ره) برای همه کسانی که در انتشار این کتاب نقش داشتند، در توکیو با ضربات چاقو کشته شد. مترجم ایتالیایی کتاب نیز در میلان مورد حمله قرار گرفت. ناشر نروژی کتاب در سال 1993 مورد حمله قرار گرفت.

عزیز نسین، مترجم ترکی کتاب در هتلی در سیواس ترکیه مورد حمله قرار گرفت اما موفق شد از هتل فرار کند.

مدیرمسئول مجله خلق انتشارات سلیمانیه که بخشی از ترجمه کردی این کتاب را در سال 1389 منتشر کرده بود نیز مورد حمله مسلحانه قرار گرفت. برمک بهداد، مترجم کردی کتاب نیز در خفا زندگی می کند. زیرا علاوه بر فتوای امام خمینی(ره)، برخی از روحانیون سلیمانیه و اربیل دستور قتل ایشان را داده اند.

اتوره کاپریولو، مترجم ایتالیایی آیات شیطانی، در حمله با چاقو به شدت مجروح شد اما جان سالم به در برد. در سال 1993، ویلیام نیگارد، ناشر نروژی، هدف گلوله قرار گرفت و زخمی شد.

قرار بود کتاب آیات شیطانی نقطه شروع تحقیر نظام مند جهان اسلام باشد، اما حکم قاطع امام خمینی رحمه الله آن نقشه را از بین برد. زنجیره شیطانی توهین به اسلام به طرق مختلف دنبال می شود تا اراده جهان اسلام در جنگ اراده ها شکسته شود. تجربه برخورد با آیات شیطانی به ما نشان داد که «پایبندی به مبانی اسلامی و کوتاهی نکردن از آن در چالش‌های بین‌المللی» یکی از مهم‌ترین الزاماتی است که برای موفقیت در دیپلماسی باید رعایت شود.

و در نهایت غربی ها نه تنها قادر به حمایت و حفاظت از متحدان خود مانند اوکراین و غیره نیستند، بلکه حتی نمی توانند از یک نفر محافظت کنند و عاقبت دولت ها و ملت ها یا هر شخصی که به بهانه و بهانه ای به غرب پناه می برد. به کسانی که اعتماد دارند و امیدوارند چیزی جز شکست و نابودی وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/4106/

دکمه بازگشت به بالا