عمومی

ایرانی‌ها از کی‌روش یاد بگیرند!

تصویر خوشحال نشدن تیم ملی فوتبال ساحلی در مسابقات قهرمانی جام بین قاره ای این روزها شایعه و حدیث در فضای مجازی به دنبال داشته و نگرانی تیم ملی را در بازی های جام جهانی افزایش داده است.

یومیر پلاس: دو روز پیش بود که تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان با غلبه بر تیم ملی برزیل قهرمان جام بین قاره ای دوبی شد.

تصویر شادی نکردن بازیکنان تیم ملی در مراسم اهدای جام نیز در مقابل اکثر رسانه های ورزشی جهان قرار گرفت اما بیش از قهرمانی خبرساز شد و حتی فدراسیون فوتبال نیز در بیانیه ای به صراحت اعلام کرد که «طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و منشور اخلاقی و قوانین المپیک با این موضوع مطابق ضوابط برخورد خواهد شد.

ابراز همدردی و رفاقت صمیمانه با بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی در روزهای غم انگیز ایران عزیزمان اقدامی قابل توجه و حتی ممکن است برای برخی افراد تحسین برانگیز باشد. اما با توجه به نزدیک شدن به جام جهانی 2022 قطر، باید کمی به شکل این واکنش و ابعاد و عواقب واکنش مشابه به این نوع تجمع با مردم فکر کرد.

شاید برای برخی این نگرانی وجود داشته باشد که در زمان حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی 2022 قطر، در صورت همراهی با این اقدامات سیاسی و اجتماعی، بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان نیز اقداماتی مشابه این را انجام دهند. اقدام در خصوص رویدادهای اخیر چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آنها به عنوان یک شخصیت ملی اولاً و یک شهروند ایرانی در درجه دوم، به وضوح حق دارند در برابر این گونه واکنش های سیاسی نسبت به ورزش، فوتبال و کل جامعه اظهار نظر، عمل یا حتی حق واکنش نشان دهند و بی طرف باشند.

هیچکس نمی تواند آنها را به خاطر این دلبستگی به اتفاقات و اتفاقات این روزهای کشورمان مورد انتقاد قرار دهد، اما تنها سوالی که در این بین مطرح می شود این است که بهای آن همه شادی نکردن از پیروزی یا شادی بعد از گل با یک گل چیست. اهمیت سیاسی؟

با توجه به قوانین فیفا مبنی بر رعایت اصول ورزش فوتبال و پرهیز از هرگونه رفتار سیاسی در میادین ورزشی، بدیهی است هرگونه اقدام سیاسی در زمین فوتبال توسط فیفا در زمین فوتبال پاسخ داده خواهد شد.

همچنین چندی پیش بود که فیفا نامه ای به 32 کنفدراسیون راه یافته به جام جهانی نوشت و تاکید کرد که مسائل سیاسی در جام جهانی مطرح نشود.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در این نامه گفته است: می دانیم که فوتبال در کشورها نقش مهمی دارد و همچنین می دانیم که چالش ها و مشکلات زیادی با ماهیت سیاسی در سراسر جهان وجود دارد. اما لطفا اجازه ندهید فوتبال به جنگ ایدئولوژیک و سیاسی کشیده شود.

اگر برخی از بازیکنان تیم ملی فوتبال کشورمان در زمین مسابقه رفتار سیاسی نشان دهند، قطعا به محرومیت کل تیم ملی کشورمان منجر می شود نه همین تعداد.

اگر از طرفی تنها یک نفر مخالف رفتار سیاسی در زمین باشد، آغاز تفرقه و تفرقه بین بازیکنان تیم ملی است. در نهایت به خودمان، به حریف و فیفا باختیم. همچنین حاصل حرکتی است که ممکن است به دلیل هیجان یا تمایل به کلیک بیشتر در فضای مجازی و رسانه باشد. جدای از شکست، البته دو تیم بین خود تیم ملی و حتی دلخوری مردمی که به صفحه تلویزیون نگاه می کنند و منتظر حس غرور آفرین یک پیروزی یا حداقل یک مسابقه هیجان انگیز هستند.

در این میان البته ناگفته نماند که کی روش بار دیگر عزم جدی خود را برای یکپارچگی تیم ملی کشورمان ثابت کرد و در اقدامی تحسین برانگیز با توجه به رفتار مهدی طارمی و سردار آزمون در بازی سنگال، دوری از تیم ملی کشورمان را رقم زد. در حاشیه دو دیروز ملی همه بازیکنان و اعضای تیم ملی را پشت میزی روی زمین چمن جمع کرد. همین عمل به ظاهر ساده و تصویری که همه بازیکنان و کادر فنی دور یکدیگر روی یک میز قرار گرفته اند، این اطمینان را به ما می دهد که اگر مردم سعی در ایجاد تفرقه در بین تیم ملی داشته باشند; سرمربی تیم اجازه نمی دهد این تلاش مثمر ثمر باشد.

آنچه این روزها غیرقابل انکار است؛ افزایش غم ها و رنج ها برای ما ایرانی ها. بسیاری از ما لحظه ای از خنده یا اشک شوق را از دست می دهیم. اما جدای از ترس محرومیت تیم ملی از حضور در فیفا، چه چیزی شادتر، هیجان انگیزتر و دلچسب تر از شادی گل مهدی طارمی با پاس گل سردار آزمون برای انگلیس؟ حتی تصورش هم سرگرم کننده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا