عمومی

ناگفته‌های خالق ایرانی نماد جام‌جهانی ۲۰۲۲

لحظه ای که شاهد قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر برای شناخت حریفان تیم ملی کشورمان در این دوره از مسابقات بودیم، نماد جام جهانی 2022 در ابتدای این مراسم رونمایی شد اما در آن لحظه نمی دانستیم که یک ایرانی آن را طراحی کرده است.

به گزارش یومیر، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: نمادی که خیلی زود در شبکه های اجتماعی ظاهر شد و حتی شایعاتی درباره ماهیت آن منتشر شد؛ برخی آن را روح می دانستند و برخی دیگر آن را «سفره ماهیگیری در خلیج فارس» نامیدند، اما هیچ یک از این تعابیر از «لایب» درست نبود. لایب در زبان عربی به معنای بازیکن بسیار ماهری است که همه طرفداران فوتبال را به دیدن تکنیک های او دعوت می کند و البته. نکته مهم در مورد این طرح این است که یک طراح گرافیک ایرانی آن را طراحی کرده است. «سید حسین اجاقی» فردی است که در روزهای اخیر نامش در رسانه ها منتشر شده و به عنوان طراح نماد جام جهانی معرفی می شود. دستاوردی ویژه برای او که سال ها «شخصیت طراح» بود اما حالا توانسته برای اولین دوره جام جهانی غرب آسیا موفقیتی خاص و بزرگ کسب کند.

او در گفتگو با ما از آغاز داستان این طرح، تماس امیر قطر با وی، چالش های طراحی این نماد و … می گوید.

از بچگی عاشق نقاشی بودم

این گرافیست و تصویرگر جوان و با استعداد در اولین سوال درباره اینکه چه زمانی وارد حرفه طراحی شده است، می گوید: از کودکی عاشق نقاشی بودم و در سال 84 دوره تخصصی طراحی را در بندرعباس گذراندم. به صورت حرفه ای در زمینه طراحی شخصیت و نقاشی دیجیتال برای انیمیشن و بازی های رایانه ای فعالیت داشته است.گفتنی است وی در چندین پروژه انیمیشن سریالی و سینمایی در زمینه طراحی شخصیت و فضا همکاری داشته است و همچنین طراحی و اجرای دو جلد کمیک (کمیک) و طراحی مجموعه استیکر برای چندین برنامه پیام رسان فارسی از دیگر فعالیت های وی است.

فیفا یک سال و نیم پیش برای من ایمیل فرستاد

وی در پاسخ به این سوال که داستان طراحی جام جهانی قطر از چه زمانی آغاز شد، گفت: روند طراحی نمادهای جام جهانی در دوره های قبلی مانند برزیل یا روسیه که اطلاعات دقیق تری در مورد آنها دارم، این بود که فیفا رقابتی بود بین طراحان او. سه طرح از پیشنهادات مورد تایید تمامی کارشناسان خود را انتخاب کرد و سپس فیفا سه طرح را در معرض بازرسی عمومی قرار داد و طرحی که بیشترین رای را کسب کرد نماد دوره ای شد که محصولات جام جهانی با همین نماد تولید می شد. تقریبا یک سال و نیم از دریافت ایمیلی از کمیته عالی جام جهانی می گذرد. ​​این سازمان کمیته مشترک فیفا و مقامات کشور میزبان جام جهانی، قطر است. مورد تایید و پسند ما قرار گرفت، پس در صورت تمایل، پیشنهاد خود را به عنوان نماد جام جهانی ترسیم کرده و برای ما ارسال کنید.

طرح اصلی من یکی از 3 طرح برتر فیفا شد

این طراح گرافیک گفت: پس از دریافت ایمیلی از کمیته سازماندهی جام جهانی، اعلام آمادگی کردم تا همکاری کنم و سپس پیشنهادی مبنی بر اینکه طرح باید چه شکلی باشد و چه معیارهایی برای آنها باید باشد را برایم ارسال کردند. درباره طرح نماد جام جهانی قطر آنها مهم هستند و روی آنها کار خواهند کرد و مجموعه ای از استانداردها و … بلافاصله پیشنهادم را شروع کردم و در نهایت به آنها نماد دادم. نماد شاهین معروف به پرنده ملی قطر بود و در چندین مرحله روی آن کار کردم و به اصطلاح چکش زدم تا به نتیجه نهایی رسید و جزو سه تای آخر قرار گرفت و طرح های برتر در رای گیری عمومی از فیفا برای شرکت در شبکه اجتماعی آن استفاده می شد. گفته می شد بر اساس این شخصیت ها انیمیشن هایی ساخته می شود و مخاطبان پس از دیدن انیمیشن به این نمادها رای می دهند. یک سال پیش این اتفاق افتاد و قرار بود نتیجه را به من اعلام کنند اما دو ماه گذشت و خبری نشد. من به همان کمیته ایمیل زدم که در آن او گفت که کشور میزبان جام جهانی مخالف رفراندوم است و مشخصا برنامه دارند و به عنوان نماد جام جهانی روی آن کار خواهند کرد.

امیر قطر می خواست این نماد توسط من طراحی شود

«اجاقی» ایمیلی از سوی فیفا دریافت می کند مبنی بر اینکه قطر هیچ یک از این سه طرح را نپذیرفته و قصد دارد نماد جام جهانی را طراحی کند و این پروژه در همین جا متوقف می شود. او گفت: تقریباً یک ماه طول کشید تا پاسخ ایمیلم را دریافت کنم تا اینکه ایمیل دیگری از رئیس بخش برندسازی کمیته عالی جام جهانی دریافت کردم. اشاره شد که ما یک ایده داریم و می خواهیم روی آن کار کنید و طرح را تکمیل کنید. بعد متوجه شدم که خود امیر قطر هم ایده ای دارد که تقریباً همان چیزی است که الان ساخته می شود و در چند روز اخیر بارها در رسانه ها دیده شده است. به من گفتند که امیر قطر طرح های من و دیگران را دیده است و درخواست کرده اند که این ایده توسط من اجرا و نهایی شود زیرا طرح شاهین من برای او جذاب تر از بقیه بود.

این نماد نشان دهنده پوشش محلی قطر است

این طراح شخصیت درباره ماهیت این نماد گفت: برای طراحی ایده امیر قطر با کمیته برگزاری جام جهانی قرارداد مستقیم بستم و از شش ماه پیش دوباره شروع به کار کردم. ایده آنها این بود که روسری مشکی مردان قطری و لباس محلی مردم قطر باید به نماد رسمی جام جهانی قطر تبدیل شود. آنها می خواستند از این فرصت برای جام جهانی نهایت استفاده را ببرند و این پوشش را به عنوان نماد و پوششی فرهنگی معرفی کنند که برایشان مهم است و باید در دنیا شناخته شود. آنها می خواستند این نماد به صورت بصری دیده شود تا همه مردم جهان بدانند قطری ها چگونه لباس می پوشند و ظاهراً این در فرهنگ مردم این کشور بسیار مهم است.

طراحی یک شخصیت جام جهانی بدون دست سخت بود

اجاقی درباره چالش های طراحی نماد جام جهانی قطر در سال 2022 گفت: طراحی این نماد را از زمانی که گفتم شروع کردم و برای من که یک طراح شخصیت با 15 سال سابقه در این زمینه هستم، این شخصیت بسیار چالش برانگیز بود. وقتی می خواهیم شخصیتی را طراحی کنیم یکسری اهداف برای خلق آن داریم که باید در طراحی به آن توجه کرد. از این نظر شخصیت ما باید یک فوتبالیست باشد و این ورزش مربوط به تحرک است و شرایطی را می طلبد که داشتن اندام برای بازی با توپ بسیار مهم است اما زمانی که من در مراحل اولیه پروژه بودم. ، رضایت بخش نبود بازخوردی که از امیر قطر در مورد این مطالعات گرفتم دقیقاً همینطور بود و به من گفت که این شخصیت دست و پا ندارد و باید با همان چفیه به هدف رسید، حالا شما می توانید کاری کنید! اتوکشی های زیاد، چکش های بیشتر، ارتباط با تیم انیمیشن فیفا در مورد نحوه طراحی یک حرکت برای این شخصیت تا بتواند نمایش فوتبالی ارائه دهد، در نهایت به طرحی رسید که همه دوست داشتیم. ادامه دادیم تا بهتر شدیم تا به نتیجه نهایی رسیدیم که در قرعه کشی جام جهانی مشخص شد و حالا می توانید ببینید.

نقش اسلامی نماد توسط حنای زنان قطری طراحی شده است

این تصویرگر درباره طراحان روی این نماد نیز توضیحات جالبی دارد و می گوید: پس از اتمام طرح نهایی، تزیینات، طرح ها و … زیادی برای آن طراحی کردم و گزینه های زیادی را در نظر گرفتم و برای انتخاب به این کمیته فرستادم. فینال باز است.بعضی از آنها بسیار شلوغ بودند و ما ترجیح دادیم آنقدر شلوغ نباشیم که باعث ایجاد هیجان بصری شود زیرا ممکن است حس خوبی برای مخاطب ایجاد نکند. تا اینکه تصمیم گرفتیم دو توپ روی دستان شخصیت بگذاریم. همچنین این توپ ها را از لوگوی اصلی جام جهانی که چند سال پیش منتشر شد به دلیل اینکه این شخصیت قرار بود از همین لوگو به این نماد تبدیل شود، دریافت کرده است. نقش اسلیمی که در پایین این شخصیت دیده می شود نیز از نقش حنا الهام گرفته شده است. زنان قطری از آنها به عنوان تزئین استفاده می کنند. “ما می خواستیم روی این شخصیت نمادی از جامعه مردانه و زنانه قطر به عنوان کشور میزبان جام جهانی داشته باشیم.”

به فوتبالیست بودن و دقت امیر قطر علاقه داشتم

اجاقی که دائماً با امیر قطر برای طراحی این ایده از طریق دفترش در تماس بود و نظرات او را دریافت کرد، گفت: نکته جالب مکاتبات، دقت و وسواس زیاد او بود. این هم مهم است که او طرفدار پر و پا قرص فوتبال است و سعی می کند در آن نقش ایفا کند. مثلا در پایین طرح از هنر زنان قطری با حنا استفاده کردم و فیفا تاکید کرد که طرح شلوغتر باشد. در نهایت امیر قطر گفت که حجم کم طرح توجه را از خود شال سفید منحرف می کند. به فیفا هم گفتم قبول نکردند و بالاخره وقتی امیر قطر این حرف را زد قبول شد. برای من جالب بود که او اینقدر مراقب بود.»

من خوشبین هستم که از گروه خود خارج شویم

اجاقی در پاسخ به این سوال که آیا طرفدار فوتبال هستید یا خیر، گفت: من به فوتبال علاقه زیادی دارم اما فوتبال بازی نمی کنم و علاقه ام به ورزش بیشتر شناخته شده است، در مورد تیم ملی در جام جهانی قطر هم دوست داشتم. بازی های تیم ملی آلمان و انگلیس، از بچگی، از آنجایی که خاطرات خوبی از بازی با آمریکا در گذشته داریم، خوشبین هستم که در این مدت اتفاقات خوبی برای تیم ملی ما بیفتد. انگلیس اینطور نیست. همانطور که قبلا مستطیل بود قوی بود و فکر می کنم خیلی راحت تر از آرژانتین است.”

کار من هنوز تمام نشده و استیکرهای جذابش باقی مانده است

اگرچه طرح لایب به عنوان نماد جام جهانی 2022 تکمیل شده است، اما کار روی این گرافیست ایرانی همچنان ادامه دارد. او گفت: «کار من هنوز تمام نشده است. ما همچنان در حال کار بر روی استیکرهای این نماد هستیم و علاوه بر برخی از مواردی که فاش شده اند، موارد جالب دیگری نیز طی چند روز آینده اضافه خواهد شد. تنها بسته اول در قرعه کشی فاش شد. در روزهای آتی استیکرهای شبکه های اجتماعی را به فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر تحویل خواهم داد و آنها خودشان آنها را منتشر خواهند کرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا