عمومی

اکران فیلم مستند «دره پروانه ها» در خانه هنرمندان ایران – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، حامد فومنی اظهار کرد: اولین اکران فیلم مستند پرتره شیون فومنی از سوی مجله بخارا با همکاری بنیاد فرهنگی شیون فومنی با عنوان «شب شیون فومنی» در ساعت پنج بعدازظهر روز پنج شنبه، دهم خرداد ۱۴۰۳ در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این مراسم کاوه بهرامی مقدم، علی دهباشی و بنده به عنوان سخنران هستیم، ادامه داد: فیلم مستند «دره پروانه‌ها» بعد از ایراد سخنرانی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیر بنیاد فرهنگی شیون فومنی اضافه کرد: «دره پروانه‌ها» فیلم مستند پرتره شیون فومنی است که این فیلم در راستای شیون شناسی، شناخت و تبیین ناگفته‌هایی از زندگی، افکار و اندیشه‌های ادبی، سیر و سلوک شاعرانه و اثرگذاری‌های شیون فومنی در اجتماع و در شعر و ادبیات معاصر ساخته شده است.

فومنی درباره عوامل سازنده فیلم مستند «دره پروانه‌ها» گفت: کاوه بهرامی مقدم کارگردان، فیلمنامه نویس و مجری طرح، هامون بهرامی مقدم مدیر تصویربرداری، تدوین و صداگذاری و بنده نیز پژوهش و دکلمه اشعار گیلکی و فارسی از عوامل سازنده این فیلم و تهیه کننده فیلم مستند شیون فومنی، بنیاد فرهنگی شیون فومنی است.

گفتنی است، شیون فومنی (میراحمد فخری نژاد) متولد سوم دی ۱۳۲۵، شاعر و ترانه سرا، از مشاهیر و مفاخر فرهنگی و از معدود شاعران موفق دو زبانه معاصر، از سویی در شعر گیلکی از قله‌های شعر گیلان و از شاعران محبوب و مردمی شمال کشور و در شعر و غزل فارسی از چهره‌های نامدار معاصر به شمار می‌رود.

مجموعه آلبوم‌های صوتی شعر گیلکی شیون فومنی با عنوان «گیله اوخان» (پژواک گیلان) از نظر ارزش، منزلت و اعتبار فرهنگی همانند آثار فاخری چون: شاهنامه فردوسی، دوبیتی‌های باباطاهر، مثنوی مولانا، بوستان و گلستان سعدی و دیوان حافظ و…به عنوان یکی از گنجینه‌ها و میراث معنوی، مصداق هویت و شناسنامه فرهنگی گیلانیان محسوب می‌شود. او خالق ترانه‌های خاطره انگیزی به گیلکی و فارسی است.

اشعار و غزل‌های فارسی شیون فومنی در سه سطح زبانی، ادبی و فکری، نشان دهنده ی پیوند خجسته ی «نوآوری» و «سنت» است و این مهم برخاسته از پشتوانه غنی و درک عمیق شاعر از فرهنگ و ادبیات پیشین تا جریان‌های ادبی معاصر بوده است که با نگاهی تازه به جهان و انسان در بافت و بیان و ذهن و زبانی شاعرانه، شیون را در گونه‌های غزل معاصر اعم از جریان خلاق غزل نو، غزل تصویری و…به عنوان شاعر موفق «غزل نوسرا» و «نوآور در غزل» معرفی می‌کند.

شیون در بیست و سوم شهریور ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری کلیوی چشم از جهان فروبست از وی آثار متعددی به گیلکی و فارسی منتشر شده و نیز در دست انتشار می‌باشد.

دکمه بازگشت به بالا