فرهنگ و هنر

انتقاد فقیهه سلطانی از آقازاده‌های سینما و تئاتر در آستانه اجرای نمایشش

فقیه سلطانی طراح و کارگردان با انتقاد از مجریان تئاتر و سینما در آستانه از سرگیری نمایشنامه خود “یک گاز کوچک” گفت: “فکر می کنیم آقازاده فقط در سیاست است اما این طور نیست.” ما در سینما و تئاتر آقازاده زیادی داریم.

این هنرمند پس از 10 سال پیگیری در تئاترهای مختلف ، توانست در سالن سایه تئاتر شهر اجرا کند و از اواخر بهمن سال گذشته وی نمایش “یک گاز کوچک” را در تالار سایه مجتمع تئاتر شهر اجرا کرد که با ورود به کار خود پایان داد. ویروس Coronavirus. این تئاتر از اجرای آن خودداری کرد ، اما او یکی از اولین هنرمندانی بود که تصمیم گرفت بعد از بازگشایی سینماها و تئاترها همچنان به اجرای خود ادامه دهد.
سلطانی در مصاحبه با یومیر ، در مورد مافیای تئاتر صحبت کرد و تأکید کرد که کرونا این روزها یکی از شناخته شده ترین خطرات زندگی ما است که تهدید می کند و ما یاد گرفته ایم که برای چند ماه گذشته با آن به خوبی مبارزه کنیم.

وی تصمیم خود برای ادامه نمایش را یک تصمیم جسورانه توصیف کرد و وقتی از وی پرسیده شد که چه چیزی باعث شده وی تصمیم بگیرد ، توضیح داد: قلب دیگران تنظیم شده است ، بازیگران.

وی ادامه داد: در هر صورت ، زندگی باید ادامه یابد. البته گروههای دیگر به دلایل قابل قبولی قصد ندارند که مهمترین آنها موضوعات مالی باشد ، اما ما یک گروه منسجم ، حرفه ای و دوست داشتنی داریم که یک سال کار می کند و همه گروه ها مشتاق بودند که اجرای ما را از سر بگیرند.

سلطانی با یادآوری تلاشهای بسیاری که برای به دست آوردن سالن عملکرد انجام داده است ، افزود: ما با سختی زیادی به این دستاورد دست یافته ایم و نمی توانیم به راحتی آن را از دست دهیم. گروه های دیگری نیز وجود دارند که به راحتی می توانند تغییر کنند اما متأسفانه مافیا ضربه خورد. ما در تئاتر بودیم و تلاش کردیم سالن نمایش بدست آوریم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر دلیل اصلی ادامه نمایش را انسجام و عشق به گروه دانست و افزود: همه اعضای گروه تهیه کننده نمایش هستند ، ما هیچ تهیه کننده ای نداریم و البته ما به گیشه نگاه نکرده ایم.

سلطانی در مورد خطر تماشاگران در تئاتر گفت: “هر وقت خانه خود را ترک کنیم ممکن است با هزاران واقعه غیرقابل پیش بینی مواجه شویم که زندگی ما را تهدید می کند.” در این شرایط ، کورونا شناخته شده ترین خطری است که ما می توانیم با آن روبرو شویم زیرا در طی این چند ماه یاد گرفته ایم که چگونه با آن مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: در فضاهای فرهنگی انتقال این ویروس بسیار کمتر است زیرا خوردن یا صحبت کردن هم امکان پذیر نیست با این وجود ایجاد اعتماد عمومی به تئاتر بسیار دشوار است و من به مردم حق می دهم و انتظار ندارم کسی زندگی خود را می گیرد و به تئاتر می آید اما اگر تماشاگری وجود داشته باشد که فقط 75 دقیقه بتواند ماسک را بر چهره خود بگذارد ، آرام آرام او را دعوت می کنیم تا نمایش ما را تماشا کند.

سلطانی با اشاره به شروع سالن های ورزشی و استخرها گفت: این مکان ها بسیار خطرناک هستند و من نمی دانم مردم به چه شکلی اعتماد دارند و به این مکان ها می روند ، در حالی که تئاتر حتی از سینما هم خطرناک تر است زیرا هیچ کس اجازه ندارد حتی در حین اجرا غذا بخورد. “”

این هنرمند درباره پیش بینی خود از حضور مخاطبان نیز گفت: “البته پیش بینی امکان پذیر نیست اما خوشبختانه فروش روز اول ما بد نبود.” البته دغدغه گروه ما این نیست که پول زیادی بدست می آوریم یا مخاطب از سالن ها و دیوارهای ما بیرون می آید بلکه انتظار داریم بخش دولتی از ما حمایت کند تا بتوانیم کمی بیشتر پاسخگوی اعضای گروه باشیم.

فقیه سلطانی همچنین در مورد مافیای تئاتر صحبت کرد و افزود: از بهار گذشته ما این نمایش را تمرین کرده ایم و سالن را به دست گرفته ایم. ما تولید کننده هایی داشتیم که بازنشسته می شدیم زیرا مسئولان سابق تئاتر شهرزاد به او رأی دادند ، او را مرعوب کردند و علی رغم اینکه بازیگران ستاره و درخشان به ما گفتند که یک قطعه تئاتر که مشهور پولی ندارد ، به زمین می افتد. . تهیه کننده شب نمایش را بازنشسته کرد و من و من هر دو آسیب دیدیم. بعداً ، مسئولان شهرزاد بعداً نظر خود را تغییر دادند.

وی با اشاره به تلاش های خود برای دریافت یک نمایش در تئاتر ایرانشهر یادآور شد: ما در این سالن نوبت هم گرفتیم اما بعداً آنها سالن را به یکی از بینایی های خودشان دادند. متأسفانه برخی از اساتید سالن ها را میراث پدری خود می دانند و وقتی می خواهند باید سالن را از دست جوانترها بگیرند و آن را تصرف کنند. در هر صورت آنها از هزار و یک ننگ زشت برای جلوگیری از ورود ما به سالن استفاده کردند.

سلطانی اضافه کرد: 10 سال در تئاتر ایرانشهر منتظر ماندم که آن هم نیمه دولتی است و صدای من هم شنیده نمی شد! تا اینکه موفق شدیم سالن تئاتر شهر را بدست آوریم. در هر صورت ، ما در این مجموعه بزرگ شدیم و آنها به ما احترام گذاشتند و یک سالن به ما دادند. اما متاسفم که مافیای تئاتر همه سالن ها را به دست گرفته است و هیچ کس مسئولیتی ندارد!

وی با انتقاد از تعدادی از موارد غیرحرفه ای در تئاتر و سینما ، افزود: ما در تئاتر و سینما نیز آقازاده را داریم. آیا آقای زاده فقط یک دولت ؟! به محض این که برخی از افراد در سینما و تئاتر به دیگران اجازه کار نمی دهند ، به این معنی است که روابط نجیب وجود دارد. و نکته جالب اینجاست که همین افراد در صفحات شخصی خود علیه اشراف دولت می نویسند و هیچ کس نمی تواند به شما بگوید که شما یکی از همان نجیبگان هستید!

سرانجام ، فقیه سلطانی درباره حضور کم خود در پروژه های ویدیویی توضیح داد: من پیشنهادات زیادی برای این سریال داشتم ، اما به دلیل اینکه “گندم” دخترم کوچک بود ، ترجیح دادم به جای شرکت در یک پروژه ویدیویی طولانی ، در کنار دخترم باشم ، اما اکنون که او کمی بزرگتر است وقتی از آب و گلها خارج شدم ، وقت آزادتری برای کار دارم.

قطعه “یک گاز کوچک” به نویسندگی فرزانه سهیلی و به کارگردانی فقیه سلطانی از سه شنبه 4 تیرماه در تئاتر سایه شهر میزبان مخاطبان خواهد بود. این نمایشنامه توسط گیلدا حمیدی ، شهروز دل افکار ، افشین غیاثی ، مهسا مهجوور ، نورا هاشمی از تاریخ مذکور در تاریخ اجرا خواهد شد. 19.30 به مدت 70 دقیقه و کرایه 30 هزار تومان با رعایت قوانین مربوط به ضد عفونی و فاصله بهداشتی. با خودش شروع می شود.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا