بین الملل

القاعده اعلام وفاداری کرد – یومیر

القاعده ویدئوی جدیدی منتشر کرد که در آن حملات هواپیماهای بدون سرنشین علیه انصارالله را توصیف کرد و مدعی شد که “عملیات پراکنده” را در مناطق مختلف استان البیضا انجام داده است. استانی که طی عملیات گسترده نیروهای صنعا از آن اخراج شد.

به گزارش وب سایت الخبر الیمنی، القاعده با استناد به وفاداری خود به شورای ریاست جمهوری و درخواست خود برای بسیج نیروها، همچنان از نیروهای خود برای مبارزه با حوثی ها می خواهد.

این ویدئو چند روز پس از دیدار بین فرماندهی سلفی و ابوزراء المحرمی، یکی از اعضای شورای ریاست به رهبری رشاد العلیمی منتشر شد. المحرمی روابط خوب و قوی با القاعده و فرماندار منتخب هادی در البیضاء دارد.

بر اساس این گزارش، القاعده اخیراً در استان‌های عدن، لحج، ابین، شبوه و حضرموت فعال‌تر شده است و ریاض برای آغاز مرحله جدیدی در یمن تلاش می‌کند. تحلیلگران می گویند ائتلاف سعودی به دنبال بهره برداری و بهره برداری از القاعده برای ادامه عملیات های ادعایی توقف آن است. در چنین شرایطی، سازماندهی مجدد القاعده یکی از کارت های ائتلاف سعودی در مرحله بعدی برای شکستن قواعد بازی و جلوگیری از ثبات در کشور فرسوده هشت سال جنگ و محاصره است.

در 7 آوریل، عبد ربه منصور هادی، رئیس دولت آواره و فراری یمن، معاون خود، علی محسن الاحمر را در حالی که در ریاض بود، عزل کرد و سپس تمام اختیارات را به او و معاونش سپرد. شورای ریاست جمهوری به رشاد علیمی سپرده شد.

در جریان این انتقال قدرت، شورای ریاست جمهوری اداره سیاسی، نظامی و امنیتی کشور را در مرحله انتقال در مناطق تحت کنترل ائتلاف سعودی برعهده می گیرد و علاوه بر آن مسئولیت مذاکره برای آتش بس با جنبش انصارالله را بر عهده خواهد داشت. خواهد داشت.

این شورا به رهبری رشاد محمد العلیمی و با هفت نفر دیگر، تمامی اختیارات منصور حدیث و معاون او را به عهده گرفت: «عبدالله العالیمی»، «عثمان مجلسی» و «فرج البهسانی».

پیش از این در ابتدای اعلام انتقال قدرت رسمی هادی به شورای ریاست جمهوری، بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی اذعان داشتند که ریاض این شورای ریاستی ناهمگون را در یمن تشکیل داده است تا به دنبال پایان دادن به درگیری ها بین جناح های داخلی یمن و پایان دادن به شکست آن باشد. سال جنگ کشور است. با این حال، برخی در یمن خوشبین بودند که تشکیل این شورا بر وضعیت اقتصادی آنها در یمن تأثیر مثبت خواهد داشت.

اما العلیمی در اولین بیانیه رسمی خود پس از سوگند، میلیون ها یمنی را که امیدوار بودند تشکیل شورای ریاست جمهوری بر وضعیت اسفبار آنها تأثیر بگذارد، شوکه و ناامید کرد.

او ماموریت سعودی-آمریکایی خود را فاش کرد و گفت که مسئولیت های شورا فراتر از مذاکره با حوثی ها و تضمین امنیت دریایی بین المللی است.

وی به شرایط اقتصادی و معیشتی حداقل در مناطق تحت کنترل ریاست جمهوری جنوب و شرق یمن و همچنین کاهش ارزش پول ملی یا موضوع ارائه خدمات به مردم یمن اشاره ای نکرد.

به گفته ناظران سیاسی، اظهارات علیمی نشان داد که ماموریت شورای تشکیل شده توسط عربستان که جایگزین عبدربه منصور هادی شد، این بود که از طریق مذاکره با صنعا، سعودی ها را از باتلاق یمن خارج کند.

تحلیلگران می گویند اظهارات العلیمی در مورد حفاظت از کشتیرانی بین المللی همزمان با اعلام آمریکا مبنی بر افزایش گشت زنی های دریایی و استقرار نیروهای جدید در آب های سرزمینی یمن از دریای سرخ تا اقیانوس هند، که از خلیج عدن و دریای عدن می گذرد. دریای مکران ماموریت شورای ریاست جمهوری یافتن پوششی برای استقرار نیروهای چندملیتی و آمریکایی در شرکت های کشتیرانی اصلی در اطراف یمن است.

311311

دکمه بازگشت به بالا