عمومی

ابعاد حقوقی طرح انتقال آب مازندران به سد فینسک سمنان

طرح انتقال آب از مازندران و شمال ایران به استان سمنان و پروژه احداث نرده در این استان با حاشیه های متعددی همراه است. پاسخ صریح حسین اسلامی سواری ، محقق و فعال مدنی در قسمت شمالی شهر در مخالفت با این پروژه و انتقال آب مازندران به کویر سمنان و لزوم حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن و واکنش به اظهارات وی باعث بازخورد شد از مقامات سمنان و دادستان مازندران وی را تحت تعقیب قرار داد. در همین راستا ، محمدرضا زمانی درمزاری (فرهنگ) ، وکیل مازندرانی و مدیر موسسه بین المللی قانون درمزاری و بین المللی ، ضمن بررسی جنبه های حقوقی پروژه انتقال آب مازندران به سمنان و حومه ، در مورد لزوم روشن شدن مطالعات کارشناسی پروژه ، تأکید می کند لزوم شناسایی و تضمین محیط مداوم و کارآمد در شمال ایران ، جلوگیری از عواقب انتقال آب از مازندران به سمنان و تکرار تجربه و هزینه بالای پروژه های مشابه دولتی در سایر استان ها ، همراه با نیاز به رعایت الزامات قانونی فراخوان ؛ . .

محیط زیست و سیاره میراث مشترک بشر:

ما هنوز هم داستان های خوب و زیبا پدربزرگ و مادربزرگ را فراموش نمی کنیم ، چه زیبا با این جمله ؛ “یکی بود که یکی نبود” شروع شد و در هر داستان آسمان آبی ، شبهای مهتابی و ستاره های آسمانی همراه با جنگل ها و طبیعت سرسبز و رودخانه های روان و دریای آبی و هوای بهاری همراه با زندگی دوستانه مردم آغاز شد و صحبت شد در مورد حیوانات در همه جا بوی زندگی و احترام به طبیعت ، حیوانات و آب و هوا با تأکید بر مراقبت و پرورش آنها ، بعداً به عنوان محیط ملی و محیط انسانی و جهانی شناخته شده است.

محیط شامل تمام یا بخشی از عناصر تشکیل دهنده محیط طبیعی است ، از جمله آب ، هوا ، خاک روی سطح یا عمق یا محیط انسانی. انسان موجود و طراح محیط خود است و انسان بخشی از طبیعت است که باید یک زندگی مستمر داشته باشد و سیستم طبیعی و اکولوژیکی تأمین کننده آن است و با نابودی آن این زندگی به طور جدی تهدید خواهد شد. بنابراین ، حفاظت و بهبود محیط زیست انسانی مسئله مهمی است که بر رفاه انسان و توسعه اقتصادی در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

حفاظت از محیط زیست جهانی و سیستم توسعه باید به عنوان یک موجود واحد در جهان پذیرفته شود و اهمیت و مراقبت از آن باید به طور جدی و همیشه مورد تأکید قرار گیرد. واحد نیازهای زیست محیطی و توسعه توسط اصل توسعه پایدار اعلام شده است و برای دستیابی به توسعه پایدار ، حفاظت از محیط زیست باید بخشی جدایی ناپذیر از توسعه باشد. ما باید “زمین را وطن خود” بدانیم و خواستار جهانی پاک و پاک از هرگونه تخریب و آسیب به کودکان و جوانان فقیر خود باشیم. عواقب هرگونه غفلت از این موضوع کمتر از اثرات خودسرانه تخریب محیط زیست نخواهد بود.

فرزندان ما حق دارند؛ دارای محیطی تمیز روی کره زمین است و از اشکال مختلف و توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی و هرجای دنیا از آسیب دیدن آن جلوگیری می کند. فرزندان ما حق دارند ، با آگاهی از موانع و محدودیت های رو به رشد مضر برای محیط زیست ما ، بر توجه خانواده ها و مسئولان برای جلوگیری و از بین بردن آنها تأكید كرده و برای حفظ و مراقبت های علمی همه جانبه مطابق با استانداردهای بین المللی تلاش كنند. . آنها حق دارند خود را در این محیط زیبا و تأثیرات زیبا ، حیات بخشی و وجودی خود شریک و یاور بدانند و همچنین بر این رویکرد مثبت و مستمر پافشاری می کنند.

ما معتقدیم که محیط زیست بدون آلودگی ، تخریب و عدم عشق به طبیعت ، جنگل ها ، مراتع ، باغ ها ، بیابان ها ، زمین و آسمان و محیط پیرامون ما و دیگر کودکان و جوانان در جهان و همه چیز برای احترام به محیط ملی و متقاعد کردن و متعهد کردن جهان ما بر این باوریم که محیط زیست ، به عنوان “میراث مشترک بشریت” ، توسط همه کودکان ، جوانان ، جوانان ، مردان و زنان ، والدین و همه مقامات احترام و پرورش داده می شود ، صرف نظر از نژاد ، ملیت ، زبان ، رنگ و وابستگی به این امر و باید در آن قرار گیرد ، و هرگونه صدمه به این میراث مشترک بشریت ، به هر شکل یا شکل ، به طور کامل یا جزئی ، “به عنوان تداخل در میراث مشترک بشریت و جنایتی علیه بشریت” تلقی خواهد شد. تصویب الزامات قانونی ، بین المللی و قانونی خاص باید بدون تشریفات دست و پاگیر در سطح بین المللی پیگرد قانونی و مجازات شود و دولت ها باید در چارچوب قانون ملی خود به این موضوع مهم احترام بگذارند. و این میراث مشترک جهانی را با عزت و احترام برای نسل بعدی و نسل های آینده به عنوان هدیه ای از جانب خدا و طبیعت جشن بگیریم. د هرگونه سهل انگاری ، عدم احترام و تخریب محیط زیست و عدم حفاظت و مراقبت صحیح و همه جانبه از آن ، که به معنای نقض آشکار قوانین طبیعی ، حقوق بشر و قوانین زیست محیطی و توهین و نقض بشریت است باید مورد توجه قرار گیرد و اقدامات جدی و قانونی انجام شود.

تخریب خودسرانه جنگلها ، مراتع و مناطق مختلف طبیعت ، افزایش گازهای گلخانه ای و گرم شدن کره زمین ، افزایش زیاد آلاینده های صنعتی و شهری ، تجمع بی شماری و مداوم زباله های انداخته شده در طبیعت و ذخایر آب ، و رودخانه های فعلی ، سو abuse استفاده از آب و منابع دریایی ، وقوع بلایای طبیعی و مضر زیست محیطی و غیرنظامی مانند سیل و زلزله های ویرانگر و مکرر و مانند آن ، تغییر در آب و هوا و آب و هوای جهانی و تغییر در آب های زیرزمینی منابع پایه و فعلی در کشور و امکانات انتقال آنها به استان های کویری و مشابه ، بدون مطالعات تخصصی شفاف ، مستند و توجیه شده و تأثیرات مخرب آن بر محیط زیست در کشور شمالی. در مجموع ، ذکر این نکته قابل ذکر است.

به دلیل بی توجهی به محیط زیست و تخریب عمدی و شایسته آن از اشخاص حقیقی و حقوقی ، آرزوها و نگرانی های فرزندان و نوه های ما در مورد آینده سرابی تأسف بار و غیرواقعی خواهد بود و در آینده نزدیک همه ما متهم خواهیم شد که ما تخریب و تصرف می کنیم به محیط زیست رسیدگی نمی کند و از آن مراقبت نمی کند و آن را به نسل های بعدی منتقل نمی کند. از این نظر لازم است؛ محیط خود را بشناسیم و اهمیت و ضرورت حفظ و مراقبت از فرزندان و دیگران را بیاموزیم و بر ضرورت و اهمیت این مهم تأکید کنیم.

این ضروری است؛ آموزش و اطلاع رسانی مداوم و م inثر در این زمینه باید موضوع اصلی سیستم آموزشی دانش آموزان و دانشجویان باشد و تأکید بر آموزش ، نظارت ، حفاظت و اجرای حقوق محیط زیست در هر کشور باشد. قانون محیط زیست ابزاری مهم برای نظارت و مدیریت توسعه پایدار است و در تعریف سیاست ها و پادمان ها و استفاده هوشمندانه و پایدار از منابع طبیعی مثر است. در نظر گرفتن اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر (1948) ، منشور ملل متحد (1945) ، اعلامیه استکهلم (1972) ، اعلامیه جهانی طبیعت (1982) و اعلامیه ریو (1992) در مورد محیط زیست و توسعه و استانداردها استانداردهای جهانی و بین المللی در برنامه آموزش محیط زیست سازمان ملل وضع شده است ، در این زمینه تأکید شده است.

از رویکرد زیست محیطی فعال مدنی مازندران تا رویکردهای سیاسی و پیگرد قانونی آن:

دوستداران محیط زیست و ایران سرسبز و شمال زیبا می دانند و آگاهند. آگاهی از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن به ترتیب فوق در واقع بیان همان نگرانی های زیست محیطی مبتنی بر حقوق شهروندی و فعالیت مدنی استاد حسین اسلامی ساروی با ادبیات ساده ، روان ، صمیمانه و دلسوزانه وی است. احساس مسئولیت فردی و اجتماعی ، الهام گرفته و تجویز شده توسط اصول هشتم (امر به معروف و نهی از منکر) ، چهاردهم (ممنوعیت آسیب رساندن به دیگران یا نقض منافع عمومی) و قانون اساسی پنجم (حفاظت از محیط زیست به عنوان یک قانون اساسی) منبع زندگی جوامع در حال رشد امروزه و نسلهای بعدی بعنوان یک وظیفه عمومی و ممنوعیت فعالیتهای اقتصادی و سایر فعالیتها و منجر به آلودگی محیط زیست یا تخریب جبران ناپذیر آن) و سرانجام حسن نیت آشکار وی برای حفاظت و مراقبت از محیط زیست و جلوگیری از خطرات و عواقب ناشی از انتقال آب از چشمه های البرز به استان سمنان و سد فنلاند و هیچ گونه ادعا و منش مجرمانه یا گمراه کننده ای ندارد و لازم است اظهارات توهین آمیز وی به مردم شریف سمنان برنامه ریزی شود همانطور که “برادر مازندران و شمال ایران” نبوده و نخواهد بود …!

این بسیار تعجب آور و ناراحت کننده است که رویکرد حسن نیت و زیست محیطی استاد اسلامی ساروی به عنوان یک مورخ مشهور و فعال مدنی در شهر مشهور شمالی با حاشیه و بازخورد ، با تأکید وی بر لزوم حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن مغایرت دارد. ناپدید شدن تدریجی اکوسیستم شمال ایران طبق ماده 50 قانون اساسی و ادعاهای مربوط به پوشش رسانه ای و مسئولیت حقوقی “وظیفه عمومی” تلقی می شود. مانند: “تشویش اذهان عمومی ، تضعیف انسجام و وحدت ملی و برهم زدن وحدت ملی ، توهین و توهین وی به مردم سمنان ، که به خاطر مردم باستان سمنان زخمی شده اند …”! و اظهارات دلسوزانه و مسئولانه یک فعال مدنی را توصیف می کند که اصول هشتم ، چهل و پنجاه قانون اساسی را به عنوان “شخص توهین و نقض” تجویز می کند! و طرح “ادعای افکار عمومی و شهروندان شمال کشور و سمنان و آشفتگی ذهن آنها”! و تأکید بر مراجعه به “مراجع اداری ، قضایی و امنیتی” !! مورد توجه قرار گرفته و دلایل احضار وی به مراجع قضایی بیان شده است!

شکل گیری جنبش های مدنی و زیست محیطی متعدد و گسترده در شمال و ایران با عناوینی مانند هشتک “من هم حسین حسین هستم” و “هشتک نه به فنسک و متوقفش کن” برخلاف ادعاهای منتشر شده و منتشر شده توسط برخی مقامات منطقه ای و استانی در سانه مبنی بر اینکه “افکار عمومی و شهروندان کشور شمالی و سمنان از مردم سمنان پشیمان شده و صدمه دیده اند و مطالبه عمومی و جامع برای درمان مجرمان و توهین ها است. ” به آنها “در حضور هزاران نفر در حمایت از رویکرد مسئولانه و دلسوزانه محیط زیست توسط استاد حسین اسلامی ساروی و نامه ها و رویکردهای فعالان شبکه محیط زیست و فعالان محیط زیست و مدنی به متهم محترم مازندران و مقامات محترم منطقه ای و ملی و سایر کشورها درخواست 500 کارشناس و استاد در زمینه های محیط زیست و منابع طبیعی کشور و بیش از 100 سازمان غیردولتی در این زمینه جهت دعوت وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی و برنامه وی برای درخواست استیضاح همراه با توقف هرگونه انتقال آب از حوزه از البرز شمالی ؛ این نشان می دهد که اتهامات علیه وی در این زمینه نادرست است ، و از رویکردهای سیاسی برخی مقامات در استان سمنان و همچنین از حق قانونی آنها برای پیگرد قانونی در مراجع قضایی و انتظامی مربوط محافظت می شود. اتهامات علیه او – اسلام اسلامی استر سروی همیشه با احترام و مهربانی نسبت به مردم شریف سمنان احترام گذاشته و آنها را به عنوان برادر ، هموطن ، همسایه و هموطنان محترم و با وقار قلمداد می کند و حتی در صورت تشنگی مردم سمنان به طور مکرر نیاز به تقسیم لیوان آب خود با آنها دارد. وزن قوی دارد …! و درک صحیح و حسن نیت و توجه مقامات قضایی و سیاسی استانهای مازندران و سمنان به این مهم نیز یکی از الزامات قانونی وظایف قانونی آنها تلقی خواهد شد.

تجربه پروژه ها و برنامه های انتقال آب در استان های یزد ، اصفهان و خوزستان و نظایر آن و ایجاد سدهای کارآمد غیر کارشناسی مانند سد گتوند علیا و تخصیص بودجه های کلان عمومی به آنها و نتایج این پروژه ها گواه دیگری بر نیاز به توجه و توجه است. درک بهتر دغدغه های زیست محیطی و تأکید استاد حسین اسلامی ساروی از مقامات منطقه ای و ملی به جای پیروی از قضاوت سیاسی و رویکردهای زیست محیطی وی ، و چقدر آسان ، زود ، اواخر فردا خواهد بود … و محصول گفتگو است ، تکرار خواهد شد و البته این یک ترفند نیست …!

محدودیت ها و مسئولیت قانونی دادستانی برای اعلام جرم علیه اشخاص:

شایان ذکر است؛ طبق قانون ، دادستان محترم مازندران مجاز به اعلام جرم مطابق با الزامات قانونی مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری و مطابق با وظایف قانونی خود به عنوان دادستان عمومی است ، اما وی همچنین در حریم خصوصی و چارچوب قانون مصونیت ناپذیر است. شهروندی و شهروندان پایه و استاد حسین اسلامی (مشتکی آنه) مجاز به اعلام جرم به عنوان دادستان هستند.

واضح است؛ هرگونه تعقیب کیفری یا تعقیب کیفری مغایر با قانون یا تفسیر گسترده احتمالی پرونده و مغایر با الزامات قانونی مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری و اختصاص واژه ها و اصطلاحات منتشر شده در رسانه ها به وی (به شرطی که دادستان محترم انتساب آن را به حکم منتشر شده در برخی رسانه ها بیان کند) همچنین خواستار اتهام مشهور مسئولیت قانونی و انتظامی مازندران و سرنوشت دادستان معزول و سابق تهران و بسیاری از قضات و قضات رد صلاحیت شده یک آینه در وضعیت هستند. این برای همه مقامات قضایی منطقه ای و ملی یکسان است که می توان به آن امیدوار بود. علل واقعه تلخ در تاریخ “سرنوشت خود توصیف شده” نباید در آینه قانونی کشور در رابطه با استانهای مازندران و سمنان تکرار شود ، هرچند دیوان تصویب نشده بود و خود آن نیز خیلی دیر بود. آینه ای خواهد بود برای سایر مقامات قضایی …!

اما حتی اگر دادستان محترم بعنوان مدعی العموم مجاز باشد در صورت پیگرد عملی مجرمانه مطابق با الزامات قانونی قانون آیین دادرسی کیفری مجازات را اعلام کند ، دادستان محترم مجاز است اتهام مشترک را در رسانه ها اعلام کند. ، برخلاف الزامات قانونی مندرج در ماده 2 (مستندات دادرسی کیفری در قانونگذاری و تضمین دعوی) ، ماده 3 (استقلال و بی طرفی در دادرسی کیفری و پیگرد قانونی از اشخاص) ، ماده 4 قانون آیین دادرسی کیفری و ماده 30 قانون اساسی (اصل برائت) و تعهد مقامات قضایی و انتظامی برای احترام به حقوق شهروندان تحت “قانون احترام به آزادی های قانونی و حمایت از تابعیت” در کلیه مراحل دادرسی کیفری تحت ماده 7 قانون آیین دادرسی کیفری و قانون انتظامی و کیفری عدم رعایت خودسرانه (ماده 570 قانون مجازات اسلامی مصوب 1996) و اجازه انتشار جزئیات احتمالی متهم (متهم) و جزئیات اتهام در رسانه ها تا زمان صدور حکم قطعی به وی و صدور آن در رسانه ها هرگونه عدم انطباق این امر مستوجب مسئولیت حقوقی و انتظامی و حق استاد اسلامی سروی و وکلای وی می باشد. وی در صورت لزوم در صورت عدم رعایت موارد قانونی ، در مراحل قانونی و انتظامی در مراجع مربوطه ایمن خواهد بود.

باید شناخته شده و توجه باشد:

باید شناخته و آگاه باشد؛ فقط اصل 50 قانون اساسی؛ “حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است …” و می داند اصل هشتم این قانون “پیوستن به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه عمومی مردم در قبال یکدیگر و نسبت به دولت” و طبق آن اصل چهل در قانون این اصل بر اساس “قاعده عدم ضرر” (منع آسیب رساندن به دیگران یا نقض منافع عمومی) است و هیچ و هیچ مسئولی مجاز به آسیب رساندن به دیگران یا نقض منافع عمومی و اصل 9 قانون اساسی این اصل همچنین “منع سلب آزادی های قانونی مردم از هر مقام یا مرجعی حتی با تصویب قوانین و مقررات است.”

باید شناخته و آگاه باشد؛ “حق به محیط زیست”؛ این یک حق اساسی بشری است که هیچ مسئولی ، حتی رئیس جمهور ، به عنوان رئیس شورای عالی حفاظت از محیط زیست یا وزیر قدرت دولت وی قادر به نقض آن نخواهد بود … و این باید شناخته و درک شود. سمنان بخشی از ایران و مازندران است و شمال بخشی از ایران و “در همه جای ایران ؛ میهن بی نظیر و میهن ما ؛ ردپاهای ما و افتخار بی نظیر ما” و حفاظت از محیط زیست “ایران و کره زمین ؛ میراث مشترک کشور یک وظیفه منطقه ای ، ملی ، انسانی و بین المللی است و هرگونه خسارت احتمالی توسط هر شخص ، مقام یا مرجعی در سطح ملی و بین المللی غیرموجه و مشمول مسئولیت قانونی و بین المللی است. یک توطئه و یک شکار وجود خواهد داشت.

نیاز به حفظ وحدت ملی و نیاز به یک رویکرد تخصصی و تخصصی:

ضمن تأکید بر لزوم حفظ وحدت و انسجام منطقه ای و ملی و ضرورت پرهیز از هرگونه برخورد عاطفی ، عاطفی ، عجولانه و غیرحرفه ای و ضرورت آگاهی از الزامات قانونی و احترام به نظر کلیه دوستان محترم و دوستداران محیط زیست مازندران و سمنان ، بهتر؛ “از شخصی سازی مسئله” و “نسبت دادن نیاز به اصل حفاظت از محیط زیست در شمال ایران و حقوق محیط زیست” به نام استاد اسلامی ساروی و نفوذ از روندها و جلسات توجیهی سیاسی و غیر سیاسی و دخالت غیرقانونی در روند دادگستری با شجاعت رد کرد پرونده علیه آنها و احترام آنها و موقعیت اجتماعی آنها و تأكید بر اصول و ضروریات زیست محیطی و قانونی با تشكیل كارگروههای تخصصی زیر و شناسایی و جذب نخبگان و متخصصان و كارشناسان مربوطه و تفكیك و تقسیم كار بین آنها برای پیگیری مستمر و م theثر مراحل و هماهنگی لازم بین بازیگران مدنی و محیط زیست ، فعالان رسانه ای ، بازیگران سیاسی و دولتی و گروه های کاری فوق را انجام داده و به طور قانونی الزامات قانونی و دولتی مربوطه را از دولت و نهادهای مربوطه بخواهند. برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست و منابع طبیعی در شمال کشور ، عملیات اجرایی سد فنسک متوقف شد و پشتیبانی حقوقی استاد اسلامی ساروی به وی سپرده شد و دفاع قانونی از وی به وکلای منتخب آنها سپرده شد. کارگروههای لازم و پیشنهادی در این زمینه به شرح زیر است:

1- کارگروه محیط زیست (بررسی و بررسی اسناد و اطلاعات مربوط به پروژه فنلاند ؛ چالش ها ، محدودیت ها ، تأثیرات و پیامدهای محیط زیست در کشور و منطقه و غیره)

2- کارگروه مشترک زیست محیطی در شمال ایران و استان سمنان(مطالعه ، بررسی و تبادل حسن نیت و دیدگاه های مشترک در مورد چالش ها ، محدودیت ها ، اثرات و پیامدهای استقرار سد فنسک بر محیط زیست در کشور و شمال ایران و سمنان)

3- کارگروه رسانه و روابط عمومی(اطلاعات در رسانه ها و تبادل ظرفیت و روابط رسانه ای)

4- کارگروه حقوقی و وکالت (شناسایی وکلا و وکلای دادگستری شمال ساکن شمال ایران و سراسر کشور ، تحقیقات حقوقی و رسیدگی به پرونده و راهنمایی های حقوقی ، توجیه حقوقی پرونده برای سهامداران دولت و پارلمان و سازمان های مرتبط ، توضیح حقوقی سناریو دفاع از وکلا توسط استاد اسلامی ساروی برای وی در مراجع قضایی مربوطه …)

5- کارگروه مجلس و دولت (مشاوره و هماهنگی با دولت ، پارلمان و مجلس شمالی)

6- چیز های دیگر؛

صرف نظر از موارد فوق ، از نظر سهراب سپهری بهتر است؛ “شما باید چشمان خود را بشویید ، باید متفاوت ببینید ، باید چترهای خود را ببندید ، باید زیر باران بروید ، باید افکار خود را زیر باران بگیرید ، باید با تمام شهروندان شهر زیر باران بروید. من باید ببینم هر کجا می روم. است ؛ بهشت ​​مال من است … “و کسانی که ایده و نگرانی های زیست محیطی دارند و به تابعیت و حقوق اساسی شهروندان احترام می گذارند به خوبی می دانند که:

حسن دنیا را با هم گرفت ، بله ، دنیا را می شود با هم گرفت … (حافظ)

* فعال حقوقی و محیط زیست و وکیل پایه یک دادگستری

دکمه بازگشت به بالا