اقتصادی

آغاز تولید و عرضه مواد اولیه “پایپ مشکی” در ایران

دو مجتمع پتروشیمی در کشور تولید و تامین مصالح لوله سیاه را آغاز کرده اند که مشکلات مصرف کنندگان تاسیسات زیربنایی کشور مانند شرکت ملی گاز ایران و شرکت های آب و فاضلاب شهری و وزارت جهاد کشاورزی را به طور کامل برطرف می کند.

به گزارش یومیر، محمد متقی، رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی گفت: یکی از نقاط قوت صنعت پتروشیمی تولید محصول پایه اتیلن است، بنابراین سهم آن 26 درصد از سبد کالای پایه است؛ بنابراین این میزان تولید اتیلن فرصت بسیار خوبی را برای تولید انواع گرید پلی اتیلن در کشور و منطقه فراهم کرده است که یکی از آنها گرید لوله پلی اتیلن CRP100B می باشد.

وی گفت: یکی از وظایف دفتر توسعه صنایع پایین دستی بر اساس مفاد دستورالعمل تنظیم محصولات پتروشیمی، معرفی محصولات پتروشیمی به بورس کالا برای پذیرش است. .

وی افزود: در گذشته کیفیت لوله طبیعی تولید و روانه بازار می شد که سیاه شدن آن در صنایع پایین دستی صورت می گرفت اما به دو دلیل نتیجه خوبی حاصل نشد یکی عدم کنترل دوده مصرفی و دیگری افزایش آن. در هزینه های تعمیرات ناشی از نشتی در پروژه های زیربنایی؛ به همین دلیل شکایات متعددی در این خصوص مطرح شد تا جایی که لوله های پلی اتیلن در چند استان در حال جایگزینی با چدن است و بازار این محصول به طور جدی مورد تهدید قرار گرفت.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خاطرنشان کرد: همزمان با این روند، لوله‌سازان نیز پروژه‌های بین‌المللی خود را از دست دادند و همه این عوامل باعث شد تا مشکلات به وجود آمده در دو سال اخیر در دستور کار انجمن پلی اتیلن قرار گیرد. تولید کنندگان لوله و اتصالات.” و دفتر توسعه صنایع پایین دستی و موسسه استاندارد که با تشکیل جلسات متعدد فنی و مدیریتی با ذینفعان از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان راهکارهای مناسبی بیان و مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به مصرف محصولات با کیفیت لوله پلی اتیلن (CRP100 Black) در پروژه های زیربنایی کشور از جمله پروژه های آبرسانی شهری، گازرسانی، پروژه های آبیاری تحت فشار پروژه های زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و شبکه های فاضلاب شهری و آبرسانی. خطوط لوله در قطر.” در چند ماه اخیر جلسات کارشناسی متعددی با مجتمع های پتروشیمی تولید کننده مواد اولیه فوق و مصرف کنندگان بزرگ و انجمن سازندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن برگزار شده است.

متقی در پاسخ به «تاثیر سیاه‌کردن مواد مشکی PE100 در ابعاد ملی بر سلامت مصرف‌کننده و افزایش طول عمر این محصولات»، گفت: این موضوع از منظر سلامت مصرف‌کننده و محیط‌زیست بسیار حائز اهمیت است، زیرا پدیده مهاجرت در داخل کشور رخ می‌دهد. در لوله های پلی اتیلن در مواجهه با مایع داخل، در صورت عدم رعایت استانداردهای لازم، اثرات منفی برای مصرف کننده ایجاد می کند و منشا بسیاری از بیماری ها می شود؛ بنابراین اطمینان از استفاده از دوده درجه بهداشت در اولویت قرار گرفت. در این راستا با بررسی های انجام شده مشخص شد کلیه محصولات شرکت های پتروشیمی در گریدهای لوله ای در آزمایشگاه های معتبر داخلی مورد بررسی قرار گرفته و مشخصات فنی آن توسط مجوز گریدهای تولیدی دستگاه ها بررسی و تایید می شود.

وی افزود: اهمیت این موضوع به دلیل استفاده از کیفیت های تولیدی در زیرساخت های کشور بسیار مهم و تعیین کننده بود، مصرف حدود سیصد و پنجاه تا چهارصد هزار تن مواد با کیفیت لوله پلی اتیلن در پروژه های مختلف زیربنایی به دلیل اهمیت تا انجام شود و مسائل مختلف آن در عمل بررسی شود؛ تا چند سال پیش تمامی محصولات با کیفیت لوله به صورت طبیعی توسط پتروشیمی های کشور تامین می شد که به دلیل استفاده از مستربچ غیراستاندارد و کربن ایجاد می شد. خطرات برای عمر مکانیکی لوله های تولید و همچنین اثرات بهداشتی آن به هیچ وجه ناچیز نبود؛ در این راستا تصمیم گرفته شد استفاده از کربن P-TYPE در ساخت مستربچ های مستعمل و همچنین در صورت وجود مستربچ ها اجباری شود. استفاده شده، تست های مکانیکی لازم برای مقاومت زمانی لوله ها به صورت ESCR و شاخص رشد ترک بر روی لوله های SCG اندازه گیری شده و سپس D باید تایید کرد که این کار در برخی از مجتمع‌های پتروشیمی که مواد اولیه تولید می‌کنند از طریق جلسات بررسی و اجرا شده است.

رئیس دفتر توسعه صنایع مجتمع پتروشیمی تصریح کرد: شرکت های پتروشیمی موظف شدند کربن P-TYPE را از خارج از کشور وارد کرده و در واحدها استفاده کنند و همچنین با دعوت از شرکت های کربن در ایران و حضور مستمر و فعال انجمن لوله و اتصالات پلی اتیلن. در این جلسات تصمیم گرفته شد که امکان تولید کربن P-TYPE بررسی شود. پس از بررسی های لازم مقرر شد مجوز تولید کننده کربن از چندین منبع بررسی شده خریداری و در یکی از مجتمع های تولید کربن به بهره برداری برسد. قرار بود کربن در ایران عملیاتی شود تا هم مسئله بهداشت کربن در لوله های آب آشامیدنی و هم مشکل مقاومت مکانیکی لوله ها با استفاده از مستربچ برطرف شود.

وی افزود: این پرونده طی چندین جلسه کارشناسی بررسی شده و در حال حاضر عملیاتی شده است؛ با توجه به کف عرضه، هم اکنون دو مجتمع پتروشیمی در کشور شروع به تولید و عرضه مواد لوله سیاه می کنند که با این اقدامات مشکلاتی برای مصرف کنندگان ایجاد می شود. از تأسیسات زیربنایی کشور مانند شرکت ملی گاز ایران و شرکت های آب و فاضلاب شهری و وزارت جهاد کشاورزی به طور کامل منحل می شود و مواد اولیه استاندارد با مشخصات جهانی توسط سازندگان لوله و اتصالات استفاده می شود.

متقی در پاسخ به اینکه با توجه به رکود اقتصادی در بازار مصرف محصولات پلیمری، چه راهکارهایی را برای گشایش خرید مواد اولیه برای تسهیل شرایط خرید تولیدکنندگان دنبال می کنید، گفت: با توجه به تخصصی بودن این موضوع، انتظار می رود صنعت تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن در کشور روند رو به رشدی داشته باشد و رعایت استانداردها در تولید مواد اولیه و هزینه های اضافی ساخت به دلیل عدم کیفیت و پیامدهای بهداشتی و زیست محیطی آن کاهش یافته و اقتصاد این تجارت در طول زنجیره افزایش می یابد و همچنین شاهد حضور پررنگ این صنایع در بخش صادرات و اجرای پروژه های بین المللی توسط پیمانکاران کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: صنایع تکمیلی که از گرانول های سفید با این کیفیت برای مصارف غیر لوله ای استفاده می کنند، می توانند هم از گریدهای جایگزین و هم از پودرهایی با این کیفیت استفاده کنند که در زمان های مختلف و با اطلاع قبلی عرضه می شود. در صورت همکاری وزارت صمت و تفکیک این دسته از مصرف کنندگان در سامانه بهینه ساز، ممکن است در آینده سهمیه سفید آنها با نام دیگری عرضه شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا