عمومی

هر ۱۸ دقیقه یک زلزله در گناوه/ شدت زمین‌لرزه‌ها روند کاهشی دارد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری بیشتر – Provinsgruppen: زمین لرزه ای به بزرگی 5.9 در عمق 10 کیلومتری شهر گناوه در 11 و 11 دقیقه روز یکشنبه لرزاند. بزرگی این زمین لرزه به حدی بود که در کشورهای همسایه نیز قابل احساس بود.

البته این زمین لرزه پایان کار نبود و پس از آن چندین زمین لرزه در شهرستان گناوه و البته شهر دیلم نزدیک گناوه ثبت شده است بنابراین ساکنان این مناطق هنوز نگران و استرس دارند.

تقریباً 14 ساعت از وقوع اولین زمین لرزه در گناوه می گذرد و در این مدت 45 زمین لرزه ثبت شده است که هر 18 دقیقه وقوع زمین لرزه ای را نشان می دهد که شهر گناوه را لرزاند.

یکی از نکات قابل توجه در مورد روند زلزله های ثبت شده در شهرستان گناوه این است که علی رغم ادامه زمین لرزه های مکرر در گناوه ، شدت زمین لرزه ها در این منطقه روند کاهشی دارد.

چهار زلزله اول ثبت شده در گناوه چهار ریشتر داشته است. زمین لرزه های 5.9 ، 4.5 ، 4 و 4.4 در اولین دقایق شهر گناوه را لرزاند.

زمین لرزه های بعدی شدت کمتری داشتند و به طور کلی بین سه تا چهار ریشتر بودند ، هرچند گاهی اوقات بزرگای بیش از چهار یا کمتر نیز ثبت شدند.

از ساعت 22:25 یکشنبه شب ، پنج زمین لرزه دیگر در شهر گناوه ثبت شده است که شدت همه آنها کمتر از سه ریشتر بوده و زمین لرزه های ضعیف تری داشته است.

سونامی یا زلزله مهم دیگری وجود ندارد

یکی از نگرانی های مردم گناوه ادامه زمین لرزه های شدید در این منطقه یا احتمال وقوع سونامی بود که به گفته موسسه تحقیقاتی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و تکنیک زلزله به احتمال زیاد مهمترین زمین لرزه زمین لرزه ای است که صبح روز یکشنبه در گناوه رخ داده است.

محمد تاتار در مورد احتمال وقوع سونامی گفت: “زمین لرزه کاملاً خشکی بود ، در حالی که منشا سونامی در اعماق دریا بود. در خلیج فارس چنین چیزی نداریم زیرا عمق کم است.

6 تا 10 درصد خسارت در شش روستا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر در گفتگو با خبرنگار آنلاین ، با اشاره به وقوع چندین زمین لرزه در شهرستان گناوه گفت: بزرگترین زمین لرزه با بزرگای 5.9 ریشتر بوده است.

جهانگیر دهقانی افزود: بلافاصله پس از وقوع زلزله ، تیم های امدادی در این منطقه حضور داشتند و تیم های ارزیابی نیز وضعیت و خسارات وارده به زمین لرزه را بررسی کردند.

وی با اشاره به اینکه این زمین لرزه باعث تخریب برخی دیوارها و ساختمان ها شده است ادامه داد: به دلیل پس لرزه ها تجهیزات لازم برای اسکان اضطراری زلزله زدگان در روستاهای گناوه فراهم شد.

مدیرکل مدیریت بحران دولت بوشهر با اشاره به اینکه این زمین لرزه خساراتی به برق ، آب ، گاز و زیرساخت های تلفنی وارد نکرد ، افزود: زمین لرزه در شش روستا بین شش تا ده درصد خسارت وارد کرد.

وی ادامه داد: بالاترین درجه درگیری مربوط به روستاها است امارون، برچسب ها، بهمنیاری غربی و شرقی ، کلر ، کمالی و .ول تیم های نجات و بازرسی در این روستاها اقدامات لازم را انجام داده اند.

جداول زیر تمام زمین لرزه های شهر گناوه از صبح روز یکشنبه را نشان می دهد.

دکمه بازگشت به بالا