اجتماعی

نامزدها از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنند

نامزدها از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنند

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار مسئولان قوه ‌قضائیه، «حل‌وفصل مسائل و اختلافات مردم براساس عدالت» و «جلوگیری از عبور از خط قرمز قانون» را از مسئولیت‌های اصلی دستگاه قضا برشمردند و افزودند: مهمترین وظیفه دستگاه قضایی اجرای شجاعانه و بدون ملاحظه عدالت است.

به گزارش یومیر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این دیدار با گرامیداشت یاد شهدای دستگاه قضا از جمله شهید بهشتی و همچنین شهید رئیسی که سابقه‌ی برجسته‌ای در قوه‌ قضائیه داشته است، از زحمات رئیس، مسئولان، قضات و کارکنان شریف این قوه صمیمانه تشکر کردند.
رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه در قرآن و سایر منابع اسلامی بر کمتر مسئله‌ای مانند «عدالت» تکیه شده است، شجاعت را لازمه اجرای عدالت دانستند و گفتند: به فرموده امام سجاد(ع)، قوه ‌قضائیه باید بگونه‌ای عمل کند که دشمنان خود را از ظلم و جور مصون بدانند و دوستان نزدیک از جانب‌داری غیرعادلانه مأیوس باشند؛ که اگر اینگونه شود، مسئله بسیار مهم «امنیت روحی و روانی مردم» تأمین خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به لزوم برنامه‌محوری قوه قضائیه و اسناد خیلی خوب تحول در این قوه، افزودند: باید این اسناد را به شکلی اجرا کرد که اثر محسوسی در شاخص‌های مهم قضایی بگذارد.
ایشان کم شدن زمان رسیدگی به پرونده‌ها، استحکام و اتقان احکام دادگاه‌های بدوی که منجر به کاهش نقض آراء در روند تجدیدنظر می‌شود و کاهش گزارش‌ها و شکایات به سازمان بازرسی را از جمله شاخص‌های مهمی خواندند که باید با اجرای اسناد دستگاه قضا، بهبود یابد.
رهبر انقلاب اسلامی کثرت پرونده‌های قضایی را موجب فشار روی قضات و کاهش احتمالی اتقان احکام دانستند و گفتند: برای حل مشکل مهم کثرت پرونده‌های قضایی، باید فکری اساسی کرد.
ارتقای دانش قضایی همه قضات با استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم قضایی و تقویت نیروهای جهادی دو توصیه دیگری رهبری به مسئولان دستگاه قضا بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز دغدغه نسبت به کم بودن سرعت رسیدگی به پرونده‌های دارای بازداشتی و در نتیجه طولانی‌شدن مدت بازداشت موقت افراد، گفتند: تکلیف اینگونه اشخاص را باید زودتر مشخص کرد تا کسی به علت طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده، در سختی زندان قرار نگیرد.
رهبر انقلاب همچنین با اشاره به لاینحل بودن مشکل برخی زندانی‌های دارای بدهی افزودند: برخی اشخاص اگر تا آخر عمر هم در زندان باشند، قدرت پرداخت بدهی خود را ندارند که این مشکل باید علاج شود.
تأکید بر استناد قضات به قوانین داخلی و نه منابع حقوق‌بشر غرب، ادامه بازدیدهای میدانی رئیس دستگاه قضا و پیگیری اجرای تصمیمات امیدافزای گرفته شده در این بازدیدها نکات دیگر سخنان رهبر انقلاب بود.
ایشان در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود گفتند: بگونه‌ای عمل کنید که افکار عمومی، قوه ‌قضائیه را عدالت‌خانه و مرکز احقاق بدون ملاحظه حقوق بداند.
رهبر انقلاب در بخش پایانی سخنان‌شان توصیه‌ای مهم خطاب به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیان کردند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون را خوب و باعث آشنایی مردم با دیدگاه‌های گوناگون خواندند و خطاب به نامزدهای انتخابات گفتند: مباحث نامزدها در تلویزیون یا اظهارات دیگر آنها موجب نشود که یک نامزد برای غلبه بر رقیب، حرف دشمن‌پسند و دشمن شادکن بزند.
ایشان افزودند: فرض بر این است که همه نامزدها، ایران و جمهوری اسلامی را دوست دارند؛ چون می‌خواهند در این نظام و برای خدمت به مردم، رئیس جمهور شوند. بنابراین  نباید بگونه‌ای صحبت کنند که دشمن خوشحال شود.
در ابتدای این دیدار، رئیس دستگاه قضا تشکیل مداوم کارگروه‌های مشترک قوه ‌قضائیه و دولت را از مهمترین اتفاقات مطلوب یک سال گذشته عنوان کرد.
آقای اژه‌ای اقداماتی چون «ابلاغ سند به‌روزشده تحول قوه‌ قضائیه»، «همکاری با قوا برای اصلاح قوانین اقتصادی و جلوگیری از ورشکستگی برخی کارخانجات بزرگ تولیدی»، «ورود جدی به رفع مشکلات حقوقی اراضی مردم»، «ارتقاء نظارت میدانی بر گمرکات، بنادر و انبارها»، «رصدهوشمند فعالیت‌های عمرانی و کاهش چشمگیر ساخت‌وسازهای غیرمجاز»، « بیش از 400 هزار ملاقات مردمی مسئولان قضایی در سراسر کشور» و «پیگیری جدی دیپلماسی قضایی با همکاری ستاد حقوق بشر و وزارت خارجه» را از مهمترین اقدامات این دستگاه برشمرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا