اجتماعی

طراحی شهری شرط لازم، نه کافی برای ترویج دوچرخه سواری

یومیر/ قم فخر با بیان اینکه طراحی شهری مانند ایجاد پارکینگ برای دوچرخه، مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و در نظر گرفتن پارک ها و پیست های ویژه در آن ها ضروری است اما کافی نیست، تصریح کرد: اگر همه این شرایط فراهم شود تا فرهنگ سازی و مسئولان شهری خود فراهم شود. استفاده از دوچرخه را به عنوان وسیله نقلیه و سبک زندگی نپذیرفتند. قطعاً شاهد عدم استقبال از دوچرخه سواری خواهیم بود.

دوچرخه سواری یکی از ورزش هایی است که در جامعه ماشینی امروزی می تواند سبک زندگی کم تحرک افراد را تغییر دهد، سبک زندگی ای که افراد را در برابر بیماری هایی مانند افزایش وزن، نارسایی قلبی، دیابت، ضعف عضلات و مفاصل و مشکلات روحی مصون می دارد، البته فواید آن تنها نیست. در مورد جسم و روح

استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل بدون کربن می تواند جایگزین مناسبی برای استفاده مداوم از خودرو باشد و در نتیجه در کاهش مصرف سوخت، ازدحام ترافیک و آلودگی های زیست محیطی ناشی از خودروها موثر باشد.

علاوه بر این، استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل در شهر نه تنها باعث کاهش هزینه های اقتصادی برای مردم می شود، بلکه در سطوح مختلف به کاهش هزینه های اقتصادی دولت کمک می کند. اما استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل در جامعه با استقبال مردم مواجه نشده و زیرساخت های لازم برای ترغیب مردم به دوچرخه سواری در کشور به ویژه استان قم ایجاد نشده است.

در همین رابطه محمدجواد فخر یکی از شهروندان حفاظت محیط زیست و یکی از اعضای هر دو گروه راکب و دوستدار که به طور مرتب از دوچرخه در سطح شهر استفاده می کنند، در گفت وگو با یومیر، اظهار کرد: جوامع توسعه یافته و کشورهای حامی محیط زیست، تشویق مردم هستند. استفاده از این نوع وسیله نقلیه در واقع انتخاب یک سبک زندگی است که با منافع اقتصادی و زیست محیطی هدایت می شود.

وی در خصوص مزایای استفاده از دوچرخه گفت: افرادی که در جامعه از دوچرخه استفاده می کنند با کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا را کاهش داده و ازدحام ترافیکی شهری را کاهش می دهند، دوچرخه ها نیز به دلیل وزن کم آسیب کمتری به آسفالت جاده وارد می کنند و این کمک به مردم است. محیط زیست و چرخه ای که باید منابعی را صرف تعمیر و بازسازی آسفالت کنیم.

فخر افزود: در شهرهای بزرگی مانند لندن با حجم جمعیت و ترافیکی که دارند به جای اینکه بزرگراه و آزادراه بسازند و مردم را به استفاده بیشتر از خودرو تشویق کنند از همان خیابان های قدیمی و باریک برای استفاده از این تجهیزات استفاده می کنند. حمل و نقل عمومی به ویژه دوچرخه را تشویق کنید.

وی گفت: دوچرخه سواری در کوتاه مدت منجر به سلامت جسمی و روانی افراد جامعه می شود و در دراز مدت منجر به حفظ محیط زیست و صرفه جویی کلان اقتصادی برای ملت ها و دولت ها می شود. کار با دوچرخه و در نتیجه ورزش، احتمال ابتلا به بیماری بسیار کمتری دارد، بنابراین هزینه های پزشکی در جامعه برای دولت ها بسیار کاهش می یابد. تحقیقات همچنین نشان داده است که دوچرخه سواری دو هورمون سروتونین و دوپامین را آزاد می کند که منبع نشاط در بدن هستند. و این نشاط منجر به افزایش بهره وری و بهره وری نیروی انسانی در جامعه می شود.

فخر افسردگی را یکی از معضلات جامعه امروزی دانست و افزود: همچنین تحقیقات نشان داده است که 20 تا 30 دقیقه دوچرخه سواری باعث ترشح اندورفین می شود، بنابراین دوچرخه سواری یک ورزش هوازی است و در جامعه امروزی که افراد درگیر آن هستند، به راحتی می توان به آن دست یافت. بسیاری از مشکلات و مشکلات.” این بسیار مفید است و ثابت شده است که کسانی که دوچرخه سواری می کنند توانایی تفکر بالا و استرس کم دارند.

وی ادامه داد: دوچرخه سواری باعث تناسب اندام می شود که امروزه مردم با جراحی و رژیم غذایی به دنبال آن هستند.

فخر عامل اصلی تاثیرگذار بر بی توجهی و عدم تمایل شهروندان به استفاده از دوچرخه را احساس ناامنی دانست و تصریح کرد: بسیاری از مردم در این شرایط با ترافیک شهری و خودروهای تندرو احساس ناامنی کرده و نگران صدمات جسمی ناشی از تصادفات هستند. عامل دوم عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای حمایت از دوچرخه سواران است و متاسفانه هیچ پوشش بیمه ای برای دوچرخه ها مانند موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه در برابر حوادث وجود ندارد.

وی یکی دیگر از موضوعات زیرساختی را امری فرهنگی و تبلیغی دانست و خاطرنشان کرد: با معرفی دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه کاری صورت نگرفته است و در بسیاری از مواقع مردم می گویند ما از دوچرخه سواری خجالت می کشیم، حتی افراد متمول فکر می کنند که اگر دوچرخه سواری کنند. جامعه به ویژه در استان قم. آنها متهم به تنگ نظری یا ضعف مالی هستند. از طرفی تبلیغات خودروسازی و فروش آن باعث معرفی خودرو به عنوان کالای لوکس می شود و استفاده از خودروهای مدرن نوعی ارزش تلقی می شود در حالی که هیچ کاری برای فرهنگ سازی و تشویق مردم انجام نمی شود نه برای دوچرخه سواری.

فخر یکی دیگر از دلایل عدم آگاهی مردم از دوچرخه سواری را کمبود جای پارک دوچرخه معرفی کرد و گفت: در معابر عمومی و جلوی ادارات قفسه دوچرخه نداریم همچنین عدم استحمام کارمندان در ادارات یکی از این موارد است. مشکلاتی که پیش از آن ایستاده ایم.” رگ

وی با بیان اینکه طراحی شهری مانند ایجاد پارکینگ برای دوچرخه، مسیرهای ویژه دوچرخه و در نظر گرفتن پارک ها و پیست های ویژه در آن ها ضروری است، اما کافی نیست، تصریح کرد: اگر همه این شرایط فراهم شود تا زمانی که فرهنگ سازی کنیم و مسئولان شهری خود را در نظر نگیریم. . استفاده از دوچرخه را به عنوان وسیله نقلیه و سبک زندگی نپذیرفتند. قطعاً شاهد عدم استقبال از دوچرخه سواری خواهیم بود.

فخر ادامه داد: جامعه ما باید به جایی برسد که این ایمان در همه شهروندان ایجاد شود، استفاده از دوچرخه به معنای انتخاب سبک زندگی با هدف ارتقای کیفیت زندگی و کاهش هزینه های اقتصادی و افزایش سطح بهداشت و حفظ محیط زیست است. بنابراین اگر این باور وجود داشته باشد، قطعاً نهادینه کردن طراحی شهری مؤثر خواهد بود، اما صرف طراحی شهری مناسب برای چرخه کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه نقش مسئولان در همه جوامع و کشورها مهم است و اولین قدم ورود خود مسئولان به این موضوع است، خاطرنشان کرد: جامعه ای که پزشکان، شهرداران، شورای شهر و سایر مسئولان از دوچرخه برای حمل و نقل استفاده کنند. . اولویت بندی شهرها قطعا تاثیر ذهنی قابل توجهی بر جمعیت جامعه خواهد داشت. از سوی دیگر، سیاست‌های دولت باید با ارائه تسهیلات بانکی برای خرید دوچرخه و بیمه و مشوق‌های قانونی و سیاست‌های حمایتی منطبق باشد.

فخر تصریح کرد: استان قم شهر کوچکی است و نه تنها فاصله خانه تا محل کار بلکه اگر بخواهید از شرق به غرب یا شمال به جنوب شهر بروید کار سختی نیست و خیابان های مسطح و بدون شیب تند وجود دارد. بسیاری از شهرهای استان قم سختی رکاب زدن را کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه گروه ها و افراد حامی محیط زیست به صورت انفرادی در این حوزه فعالیت می کنند و تاکنون در استان قم حرکت و کمپینی برای این گونه مطالبات ندیده ام، افزود: تابلوهای دوچرخه باید زبان دوچرخه سواران باشد و مشکلات و مشکلات را منتقل کند. به مسئولین، اما متاسفانه آژانس دوچرخه خیلی فعال نیست و آنطور که ما می خواهیم مطالبه نمی کند.

فخر با بیان اینکه موضوع ترویج دوچرخه سواری مربوط به یک اداره و یک سازمان نیست و همه دستگاه های استان باید درگیر شوند تصریح کرد: برای ترویج دوچرخه سواری و رفع مشکلات و معضلات آن نیازمند برگزاری جلسات و اتاق فکر با حضور مسئولان استانی از مسئولان قوه قضائیه، قوه قضائیه و نیروی انتظامی، شورای دوچرخه سواری، شهرداری و دولت تشکیل شوند.

وی افزود: استانداری به عنوان سازمانی که ناظر بر تمامی ادارات است، بسیار کارآمد است و می تواند قوانین را تنظیم کند، به ویژه در شرایط فعلی که بحث کرونا است، استفاده از دوچرخه بسیار ضروری به نظر می رسد و جامعه پزشکی. بهترین وسیله نقلیه دوچرخه است تا فرمانداری به بخش ها اطلاع دهد و امکانات ویژه در اختیار مسافران قرار گیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا