عمومی

شوخی های‌ برخی‌ با جشنواره جهانی فجر

فقط برای اینکه مسئولان فعلی در مذاکرات بعدی مرتکب اشتباهات قابل پیش بینی اما جبران ناپذیر نشوند، ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

1. تاریخ را تنظیم کنید

برای هر رویدادی که وارد تقویم بین المللی می شود، عدم تداخل رویدادها و فرآیندهای مهم در شکل گیری این تقویم یک ضرورت اساسی است.

مهلت جشنواره فیلم کن با FIAPF قرار است در یک زمان مشخص در اواسط ماه مه برگزار شود، مگر اینکه جشنواره به دلیل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مجبور به تغییر مکان شود.

شرط جشنواره فجر با FIAPF این است که در پایان اردیبهشت و اوایل خرداد به گونه ای برگزار شود که با کن همپوشانی نداشته باشد.

نتیجه ترکیب این دو شرط منطقی خواهد بود که در نامه FIAPF آمده است.

به نظر می رسد در این شرایط بهتر است مسئولان از مشاوران ماهر و کارآمد و آشنا به زبان انگلیسی استفاده کنند و در خوش بینانه ترین حالت مرتکب چنین اشتباهاتی نشوند.

۲. لزوم مراجعه به تقویم میلادی

در صورت تحقق تصمیم اخیر سازمان سینمایی، جشنواره فجر در سال 2022 هیچ برنامه ای برای عرصه بین المللی نخواهد داشت. پس از یک دوره تعطیلات موجه در سال 2021 به دلیل شیوع کرونا، جشنواره یک دوره تعطیلات غیر قابل توجیه خواهد داشت. لازم است مسئولان و مذاکره کنندگان فعلی بدانند که از خرداد 1400 تا بهمن 1401 که جشنواره جهانی فجر برگزار نمی شود، سال 2022 به پایان می رسد.

این خلأ بدون ارائه استدلال های قابل فهم در مجامع بین المللی، بالطبع بر تداوم جشنواره فجر و اعتبار جهانی آن تأثیر منفی خواهد گذاشت.

لزوم نگاه جدی به مهم ترین جشنواره بین المللی کشور

برخی از تجربیات غیرحرفه ای که منجر به برگزاری جشنواره های موضوعی و ایدئولوژیک یا برخی جشنواره های ملی می شود، گاه آنقدر غیرحرفه ای است که می تواند به طور همزمان در شهرهای مختلف یا حتی هفته های سینمایی در کشورهای مختلف بدون اطلاع از صنعت سینما به نمایش درآید.خارجی ها نیز رهبری می کنند.

تقارن جشن انقلاب با جشنواره فجر در بهمن ماه باعث شده است که بسیاری از مفهوم جشنواره دچار سوءتفاهم شوند و آن را جشنی عمومی بدانند. از سوی دیگر برخی از مسئولان به دلیل همین همزمانی جشنواره را تنها محلی برای شعارهای روبنایی می دانند.

اصلی ترین جشنواره بین المللی کشور در واقع باید محلی برای حضور در فعالیت های بین المللی سینمایی بر اساس عرف در این حوزه باشد، نه جشنواره ای که با وجود سالن های خالی، مدعی خرید فیلم های پرمخاطب خارجی باشد، مخاطب تئوریک غیر جشنواره ای داشته باشد. . مهم ترین جشنواره کشور مکانی برای علاقه مندان حرفه ای و جدی سینما است. این مخاطبان محدودی هستند که در سه نمایش در سالن‌ها صندلی‌ها را اشغال می‌کنند و در جشنواره‌های درجه یک دیگر مانند ورشو، تالین و کارلووی واری مورد استقبال قرار می‌گیرند.

4. دستاورد در عضویت FIAPF

حضور اعضای هیئت مدیره FIAPF، یعنی. نمایندگان فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های تهیه‌کنندگان فیلم، به تولیدکنندگان ایرانی اجازه می‌دهند که مستقیماً با آنها ارتباط برقرار کنند و در صورت ادامه، می‌تواند به گسترش همکاری‌های بین‌المللی در تولید و عرضه منجر شود. کسانی که همیشه با بودجه های نامحدود همراه بوده و هستند، البته اهمیت چنین قابلیت های جدیدی را درک نمی کنند.

5858

دکمه بازگشت به بالا