استان ها

ذخایر خونی در کرمانشاه به کمتر از هشت روز رسید

مریم میرزاده در گفتگو با خبرنگار یومیر کرمانشاه، اظهار کرد: افراد ۱۸ الی ۶۰ سال شرایط اهدای خون دارند و افرادی که به صورت مستمر خون اهدا می‌کنند تا سن ۶۵ سالگی امکان مراجعه دارند و از نظر سنی تفاوتی بین بانوان و آقایان وجود ندارد.

وی افزود: بانوان سه بار در سال می‌توانند برای اهدای خون کامل مراجعه کنند و آقایان چهار بار در سال امکان مراجعه دارند و مراجعه کنندگان باید کارت شناسایی معتبر ترجیحاً کارت ملی به همراه داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در خصوص روند اهدای خون تصریح کرد: این افراد پس از پذیرش و ثبت مشخصات به قسمت معاینه راهنمایی می‌شوند و در اتاق معاینه، پزشکان حضور دارند پس از معاینه مختصر از جمله تعیین هموگلوبین خون، فشار خون، نبض و درجه حرارت را اندازه‌گیری می‌کنند و فرد در خصوص بیماری‌هایی که به آن مبتلا است مشاوره می‌شود.

میرزاده ادامه داد: افرادی که مشکلی نداشته باشند، به بخش خونگیری منتقل شده و بر اساس نیاز سازمان و نوع کیسه‌ای که پزشکان تعیین کردند خونگیری به عمل می‌آید چنانچه اهدا کننده خون کامل باشند یک واحد خون کامل گرفته می‌شود که ۴۵۰ سی.سی حجم دارد و در قسمت فرآورده به سه فرآورده تفکیک می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: این سه فرآورده شامل گلبول‌های قرمز، پلاکت و پلاسما بر اساس نیاز سازمان است و اگر اهدا به روش سینگل باشد در قسمت پلاکت فرزیس اهدای پلاکت می‌کند و همه خون‌ها به قسمت فرآورده منتقل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: از اهدا کنندگانی که مراجعه کردند آزمایشاتی به عنوان غربالگری هم گرفته می‌شود و این آزمایشات شامل هپاتیت ب، هپاتیت سی، اچ.آی.وی، سیفلیس و سوزاک است و تعیین گروه خونی می‌شوند.

این مسئول افزود: اگر پلاکت اهدا کرده باشند هر ۴۸ ساعت یک بار (۲ بار در هفته و ۲۴ بار در سال) می‌توانند پلاکت اهدا کنند و بر این اساس که اهدا به صورت موقت یا دائم باشد، در بخش پخش هر کدام از فرآورده‌ها تفکیک می‌شوند و پلاکت‌ها در دمای ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتیگراد نگهداری و ذخیره می‌شوند.

وی عنوان کرد: گلبول‌های قرمز در دمای یک الی هشت درجه سانتیگراد و فرآورده‌های پلاسمایی در دمای زیر منفی ۲۵ درجه سانتیگراد بسته به نوع نیاز دما و زمان نگهداری می‌شوند و پلاکت سه روز قابل نگهداری است، گلبول‌های قرمز بسته به مواد نگهدارنده بین ۳۵ الی ۴۲ روز و پلاسما حداقل سه سال قابلیت نگهداری دارد.

میرزاده تشریح کرد: اکنون ذخایر خونی مرکز انتقال خون به کمتر از هشت روز رسیده و ذخایر باید بالای هشت روز باشد برنامه سازمان انتقال خون فراهم کردن هشت روز ذخایر خون برای مراکز درمانی است.

وی تأکید کرد: با حضور همیشگی اهدا کنندگان می‌توانیم این فرآورده حیاتی را تأمین کنیم و در حال حاضر به تمام گروه‌های خون به خصوص گروه‌های منفی «آ.ب» و «اُ» نیازمند هستیم.

46

دکمه بازگشت به بالا