فرهنگ و هنر

در نقد ضبط پاسپورت همایون شجریان

انتقاد از گرفتن پاس همایون شجریان

در خبرها آمده بود که پاسپورت همایون شجریان و سحر دولتشاهی امروز هنگام ورود به ایران ضبط شد. خبرهای مربوط به علی دایی و مهران مدیری پیش از این در رسانه ها منتشر شده بود.

به گزارش گروه رسانه های آنلاین خبرگزاری یومیر، در هفته های اخیر و در جریان درگذشت غم انگیز مهسا امینی، آشوب هایی در کشور شکل گرفته است که ایران اسلامی را برای جوانان و دیگر عزیزان ناراحت کرده است. این روزها چهره های سرشناس با گرایش های مختلف مواضعی داشتند، برخی به صورت یک جانبه و یک جانبه علیه اتفاقات خانم امینی نوشتند، برخی سکوت کردند و برخی نیز در فضای مجازی تحت فشار شدید و تحت تاثیر فضای شبکه های اجتماعی در نهایت مجبور شدند اتخاذ مواضع خاص در مورد توسعه

برخی دیگر نیز با نگاهی به موقعیت اجتماعی خود که مورد توجه مردم است، از حادثه اولیه گلایه داشتند و نسبت به حوادث بعدی موضع گیری کردند. این مقوله خواستار همدلی، کاهش التهاب، یکپارچگی و در عین حال خواستار اصلاح رویه ها و رویکردها بود.

جایگاه مدیر، دایی و برخی افراد در روزهای ابتدایی آنها را در یک طرف ماجرا قرار داد و با وجود اینکه توازن داستان تغییر کرد و حوادث رادیکال شد و میزان خشونت در خیابان افزایش یافت، انتظار می رفت. آن طرف میدان را مسئولانه در نظر بگیرند و از ظرفیت رسانه ای خود برای دعوت به آرامش و بازکردن فضای گفتگو به نفع وحدت در جامعه ایران استفاده کنند، اما این فضا در بهترین حالت با سکوت آنها همراه بود. شاید انتخاب سکوت مستقل از آزار و اذیت شدید ترول ها و برخی تریبون ها در شبکه های اجتماعی و احتمال حمله به آنها در صورت انتخاب خط دیگری با توجه به اتفاقات اخیر نباشد.

همایون شجریان اما داستانش خیلی متفاوت بود. اگرچه فشار زیادی برای وادار کردن او به اتخاذ مواضع غلط سیاسی یک جانبه وجود داشت، اما او به تسلیت درگذشت مهسا امینی و تنی چند در حوادث بعدی و ابراز تاسف از این اتفاق بسنده کرد. ، و در مقابل فشار سنگین برای موضع گیری سیاسی در کل نظام مقاومت کرد و سخنی سرکش بر زبان نیاورد. و البته ابراز تا حدودی ناراحتی و تقاضای پاسخ‌های بعدی و توضیحات در مورد آنچه اتفاق افتاده، غیرعادی نبود.

در سال‌های پس از 1367 و فاصله مرحوم محمدرضا شجریان و رژیم برای اتخاذ مواضع سیاسی در روزهای پر التهاب و طی گفتگو با چند رسانه خارجی، فشار زیادی بر همایون برای موضع‌گیری در این کشور وارد شد. مرحوم شجریان (در گفت‌وگو با روزنامه ایران) درباره سال‌های تلخ خرداد 1394 توضیحات خوبی ارائه کرد، همایون حتی پس از مرگش از اتخاذ مواضع رادیکال و یکجانبه خودداری کرد.

اجرای کنسرت «برای ایران» او در ماه های اخیر نشان از درک و درایت او از جایگاهش به عنوان یک چهره هنری شناخته شده در جامعه ایران داشت. جامعه‌ای که به شدت مورد توجه قطب‌سازانی است که می‌خواهند ایران از هم پاشیده و جدا شود. هم نسخه های داخلی آن در دو سوی تاریخ و هم نمونه های خارجی آن.

انتشار خبر حادثه امروز در ضبط گذرنامه وی نشان می دهد که تمایز مناسبی بین افرادی که موضع سخت و یک جانبه در قبال حوادث اخیر اتخاذ کرده اند با افرادی که در سطح وسیعی با این فضا موافق نبوده اند، وجود ندارد. ساخته شده و با وزن دهی مناسب مواجه نیستند. تنها یک رویکرد اشتباه قطبی یا تعمیم‌دهنده، که نقد این مقاله است، می‌تواند واکنشی در این سطح را توجیه کند.

بدیهی است که چنین رویکردهایی باعث افزایش نامشخص بودن میزان دقت در حفاظت از سرمایه اجتماعی نظام می شود و این گونه تصمیمات بیشتر مورد استقبال رسانه ها و جریانات ضداجتماعی و مدد اندیشمندان قرار می گیرد. ، نخبگان، هنرمندان و چهره های شناخته شده ملی با هدف تقویت دوقطبی.آندنیزاسیون ها و جبهه گیری های «ما و آنها» در ایران با آن مقابله خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: یومیر





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه 1 رای دادن به و 1 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا