فرهنگ و هنر

تمدنی را سراغ نداریم که با طلا، کتاب را آرایش کنند

دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه مجازی تذهیب ایران که گفت “هنر تذهیب باعث افتخار ما است و باید این هنر را به جهانیان نشان دهیم” ، گفت: ما مدیون هنرمندان تذهیب هستیم: آنها او را بغل می کند و می زند.

به گزارش یومیر و به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو در ایران ، مراسم افتتاحیه نمایشگاه مجازی تذهیب ایرانی به میزبانی کمیسیون ملی یونسکو – ایران عصر شنبه (12 شهریور) با اجرای عبدالمهدی مستاكین در اینستاگرام این كمسیون برگزار شد. صفحه

در ابتدای برنامه سرور ، رئیس م Instituteسسه فرهنگی اکو در سخنانی گفت: در همه ذرات زمین و آب این کشور با امواج هنر غرور و غرور. این سرمایه این هنر است که گذشته و حال را از بین برده است. اگرچه گنجینه این کشور بارها مورد غارت و غارت قرار گرفته است ، اما این هنر بزرگ همچنان مانند کوههای سر به فلک کشیده زندگی و چاه می کند. از جمله هنرهایی که از زمان ظهور از دوران ساسانی تاکنون مایه مباهات این منطقه با ارزش بوده اند ، می توان به هنر تذهیب اشاره کرد.

وی ادامه داد: هنرمندان ما در هر گوشه دنیا تلاش کرده اند که هنر خود را پویا کنند تا برای جلب توجه مخاطب و ماندگاری بیشتر آثار خود ، طلاکاری کنند. در حالی که بسیاری از مردم به دنبال گلدوزی طلا بودند ، این هنرمندان ظرافت ظروف خود را با طلا تزئین می کردند. یعنی هنرمند حاضر است بهترین سرمایه های خود را برای ادامه فرهنگ و هنر کشور فدا کند. هنر تذهیب یکی از ظریف ترین و جالب ترین هنرهاست. امروزه در بسیاری از کشورهای منطقه این هنر مانند گذشته با فراز و نشیب هایی همراه است ، اما هنرمندان سخت کوش سعی در خاموش کردن چراغ ها ندارند.

وی افزود: موسسه اکو به همراه کمیسیون ملی یونسکو – ایران اولین نمایشگاه مجازی از 27 اثر نفیس را برگزار می کند. امیدوارم این آغاز گام های دیگری در معرفی هنرهای دیگر باشد. من می خواهم از اساتید ممتازی که ما را در این زمینه ، مجموعه یونسکو و دبیرکل آن دنبال کردند ، تشکر کنم و مطمئن هستم که این تلاش باعث می شود تا این هنر شعله ور بماند. دعا می کنم هنر همیشه رونق داشته باشد. ما تاکنون چندین مراسم خوب دیگر با یونسکو برگزار کرده ایم و اکنون ، در دوران کرونا ، که متأسفانه مجموعه ها ممنوع هستند ، کار ما به صحنه مجازی منتقل شده است. از اولین همکاری پربار ما می توانم به برگزاری تعدادی از نمایشگاه های مجازی اشاره کنم.

حجت الله ایوبی ، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو – ایران گفت: موسسه فرهنگی اکو یادآور کشور تاجیکستان و منطقه نوروز است. تاجیکستان کشوری بسیار دوستانه است و مردم آن گرم هستند. همه کسانی که به این کشور سفر می کنند عاشق این کشور و مردم آن می شوند. هیچ وقت فراموش نمی کنم که وقتی به دانشگاهی در خوژند رفتم ، از دانشجویان آنجا پرسیدم که چند نفر دیوان حافظ را خوانده اند؟ دو سوم دانشجویان آنجا گفتند که آن را حفظ کردند. پیوند بین مردم ایران و تاجیکستان جدایی ناپذیر است و مردم دو کشور نمی توانند از هم جدا شوند. نمایشگاه خوشنویسی که در تاجیکستان داشتیم را به یاد می آورم ، دیدم کودکان ، نوجوانان و جوانان اشعار رودکی را چنان زیبا می خوانند که احساس می کردیم تاجیکستان کشور شعر و ادب است.

وی گفت: وسایل روشنایی واقعاً حق بزرگی در حق مردم و این کشور دارند. کلمه تذهیب عربی است و شاید تصور نکند که تذهیب ها حکیمانه باشد. طلا یکی از گرانبهاترین فلزات و بزرگترین داراییهای مردم یک کشور است. طلا برای ما و مردم تاجیکستان نماد ثروت است و این افتخار برای مردم است که ارزشمندترین دارایی خود را در کتاب قرار دهند. نورپردازی هنر تزئین کتاب از دوران ساسانی تا امروز است. مردم این کشور با طلا ، کتاب ، شعر و کلمات الهی ضربه زدند. من فکر می کنم هنر تذهیب یک نماد است. نمادی از فرهنگ این افراد است.

ایوبی توضیح داد: من هیچ تمدنی را نمی شناسم که مردم کتابها را با طلا تزئین کنند. هنر تذهیب باعث افتخار ما می شود و باید این هنر را در دست گرفته و به جهانیان نشان دهیم. آرزوی من این است که مردم این کشور ، ثروتمندان ، دولتمردان و … بدانند که اگر آثار این هنرمندان را بخرند و روی در و دیوار خود نصب کنند ، نوجوان و جوانانی را که تماشا می کنند شناسایی می کنند. اشتغال. آنها درس میدهند. هنر تذهیب یک هنر عالی است و در حالی که می بینیم هنرمندان این رشته چقدر کار می کنند ، کم کم روی کاغذ زیبایی ایجاد می کنند. احساس می کنم به لطف هنرمندان تذهیب شده ، احساس می کنم تذهیب ها با عشق ورق را در آغوش می کشند و آن را می کوبند.

وی در پایان سخنان خود گفت: “ما نباید تسلیم کرونا بشویم ، کرونا بدن ما را تسخیر کرده است ، اما همچنین روح ما را آزار می دهد زیرا تقریباً تمام محافل و انجمن ها بسته شده اند.” خوشحالم که ما تسلیم کمیسیون ملی یونسکو نشدیم و از همان ابتدای کرونا برنامه هایی داشتیم و این برنامه ها را ادامه خواهیم داد.

سپس محمد نباتی ، استاد تذهیب و نقاشی گفت: رنگ های طلایی با هر قطعه طلایی که بدوزند زندگی می کنند و نوعی تذهیب را دم می کنند. وقتی می بینم آثاری را می بینم که افراد در عصر حاضر با این همه امکانات نمی توانند اینگونه خلق کنند ، به چگونگی خلق این آثار در آن زمان فکر می کنم. شما باید انرژی مضاعف و معنوی برای هنر تذهیب داشته باشید. البته با روشنگری روح می توان کارهای بی بدیل خلق کرد. خوشنویسی و تذهیب همیشه در طول تاریخ ثابت بوده است ، بنابراین اولین کتابی که تذهیب شد علاوه بر داشتن نظم هندسی ، با خط خوش نیز همراه بود.

وی ادامه داد: هر یک از تذهیب ها ایده های خاصی دارند و ارزشمند است. در طول تاریخ ، قطعات پیرو خط توجه بیشتری را به خود جلب کرده اند. ارزش تلاش برای حفظ هنری که باعث افتخار ایران به نسل های آینده است ، است. مزیت نسل فعلی جوانان این است که آنها به بسیاری از کتابها و منابع دسترسی دارند ، بنابراین امیدوارم که در آینده تلاش بیشتری در بین جوانان مشاهده کنم. البته من دیدگاه گسترده ای در این هنر می بینم زیرا تعداد علاقه مندان به این هنر کم نیست و اینجا مکان خوشبختی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا