عمومی

تابستان گران تفریحات – یومیر

تابستان های کودکان شامل سرگرمی های خاطره انگیزی است، اما آیا خانواده ها همچنان می توانند چنین سرگرمی هایی را برای فرزندان خود فراهم کنند؟

به گزارش یومیر، این روزنامه شهروند وی ادامه داد: سال گذشته هزینه‌های تفریحی برای خانوارهای ایرانی بالا بود و اکنون با افزایش هزینه‌ها این رقم افزایش یافته است؛ به‌طوری که سرگرمی‌های خانگی کاهش یافته و کودکان را از سنین پایین با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه کرده است. اما اگر تفریحات تابستانی را در نظر بگیریم. بعد از تعطیلات مدارس از جمله شنا، تمرین فوتبال و دوچرخه سواری به عنوان پرطرفدارترین و مکررترین تفریحات تابستانی، این تفریحات چقدر افزایش یافته است و به طور کلی چه تفریحی برای فرزندانمان در نظر خواهیم گرفت؟

تاثیر تورم بر تفریح

تورم سالانه بخش تفریحی و فرهنگی ایران در سال 1398 به 2.43 درصد و در سال 1399 به 1.91 درصد کاهش یافته است. همچنین در خانوارهای روستایی افزایش هزینه ها در سال 1388 مشاهده شده است. به طوری که سهم تفریح ​​و سرگرمی که در سال 1396 1.85 درصد بود، در سال بعد به 1.79 درصد کاهش یافت. اما در سال 1398 سهم تفریح ​​و سرگرمی خانوارها در روستا افزایش یافت و به 2.85 درصد رسید، اما مجدداً در سال 1399 به 1.59 درصد کاهش یافت، اما میزان تفریح ​​و سرگرمی با افزایش هزینه های غذا بسیار محدود و حتی حذف شده است. با نزدیک شدن به تابستان و نزدیک شدن به اوقات فراغت دانش آموزان، اکثر خانواده ها به دنبال راهی برای سرگرمی فرزندان خود هستند. اما از پرطرفدارترین این تفریحات می توان به دوچرخه سواری و اسکیت روی یخ، استخر، تمرین فوتبال و … اشاره کرد که در این گزارش هزینه تفریحات خانوادگی را در سال های اخیر افزایش داده و هزینه تفریح ​​تابستانی این کودکان را بررسی کرده ایم.

آموزش شنا یا میلیون ها حمام

قیمت آموزش شنا در تهران متفاوت است. به عبارت دیگر قیمت یک ساعت تمرین شنا در تمامی استخرها از جمله استخرهای تهران شامل دو نوع حق الزحمه آب و حق آموزش مربی است و مبلغ پرداختی مجموع این دو هزینه می باشد. هزینه آب مبلغی است که هر استخر برای هر شناگر از مربی دریافت می کند و بسته به نوع استخر از نظر ابعاد، تعداد افراد حاضر در هر استخر و امکانات آموزشی در آن استخر متفاوت است. هزینه آموزش خصوصی شنا در تهران با توجه به تجربه مربی و مهارت های تمرینی و نوع دوره آموزشی معمولا بین یک میلیون و 100 هزار تومان تا دو میلیون و 500 هزار تومان است که معمولاً حداقل مبلغ است. آموزش مقدماتی تا تکمیلی برای تمرین 4. شنا یک رشته پرطرفدار است و برای ارتقای فنی، رکورد و آموزش مربیگری و نجات غریق این میزان به تدریج افزایش خواهد یافت. میزان کلاس های نیمه خصوصی نیز به دلیل افزایش تعداد تا هفت نفر تا 30 درصد کاهش می یابد.

دوره ها شامل آموزش گروهی (حداکثر پنج نفر)، خصوصی دو نفره و خصوصی یک نفره می باشد. هر ترم 10 جلسه و زمان تدریس در کلاس یک ساعت و 30 دقیقه می باشد. با توجه به اینکه راه اندازی استخرها در تابستان های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و ایمنی انسان مختل شده است، افزایش این ارقام در طول زمان اتفاق نیفتاده است و در مقایسه با دو سال قبل است. تحصیلات تا 500000 تومان بود.

گل به تنهایی به قیمت ساعت فوتبال

محبوب ترین ورزش دنیا در بین کودکان و نوجوانان طرفداران زیادی دارد. ثبت نام کودکان در مدارس فوتبال نیز در این سال ها در بین خانواده ها رقابتی تر شده است. علاقه و استقبال روزافزون از این ورزش باعث افزایش تعداد مدارس فوتبال شده است. اما اکنون هزینه ثبت نام کودکان در مدارس فوتبال برای خانواده چقدر است؟ هزینه لوازم جانبی چقدر است؟ بررسی ها نشان می دهد میانگین هزینه ثبت نام کودکان و نوجوانان در مدارس فوتبال یک میلیون تومان است.

حلیمی کارشناس مدرسه فوتبال گفت: کلاس ها و جلسات تمرینی هفته ای دو بار برگزار می شود. متقاضیان ثبت نام باید یک میلیون و 400 هزار تومان شهریه پرداخت کنند. تفکیک رده های سنی، برگزاری کلاس های آموزشی، انجام بازی های مرتبط و تهیه مقداری لباس ورزشی از نیازهای حضور در مدرسه فوتبال است. متقاضیان نیز بیمه هستند.»

این در حالی است که مجری یکی از مدارس جنوب غرب تهران می گوید: شهریه هر ترم سه میلیون و 500 هزار تومان است و هر ترم سه ماه طول می کشد و دو روز در هفته شهریه برگزار می شود.

یکی از مدارس فوتبال شمال شرق تهران هزینه ثبت نام را برای دو روز در هفته (ترم سه ماهه) 800 هزار تومان اعلام می کند. این هزینه از مبلغی که مردم برای خرید لباس، جوراب و سویشرت می پردازند که رقمی بین 300 تا 500 هزار تومان است، خارج شده است. بنابراین برای ثبت نام کودکان در مدارس فوتبال حدود دو میلیون و 500 هزار تومان با احتساب هزینه ثبت نام، کل هزینه کلاس های فوتبال و پوشاک و سایر هزینه ها هزینه می شود.

موسوی که پسرش را به یکی از این مدارس فوتبال در جنوب تهران فرستاده بود، گفت: پسرم را در مدرسه عادی ثبت نام کردم که نسبت به مدارس دیگر مناطق مختلف ارزانتر و ارزانتر است و مجبور شدیم برای این مدارس لباس بخریم. کلاس ها.ارزان ترین لباس های پلاستیکی برای حضور در این کلاس ها 300 هزار تومان است. هر ماه 300 هزار تومان شهریه می پردازم که اصولاً شامل هشت جلسه می شود. البته تعداد بازیکنان آنقدر زیاد است که گاهی اوقات در برخی از آنها شرکت نمی کنیم. جلسات به خاطر این مبلغ و برای سلامتی پسرم البته باید این هزینه را افزایش داد.بنابراین برای ثبت نام یک ماه کلاس فوتبال حدود 800 هزار تومان هزینه دارد.

دوچرخه، کالاهای لوکس و همیشه گران

قیمت دوچرخه مجموع تمام هزینه هایی است که سازنده در حین ساخت متحمل می شود مانند خرید و مونتاژ قطعات، مواد اولیه، طراحی و غیره. این محصول که همیشه پاداشی برای یک رکورد خوب در نظر گرفته شده و یکی از مشاغل مهم تابستانی است، اما در قیمت همیشه بالاتر از درآمد خانواده برای هزینه تفریح ​​بوده است.

مرضیه که مادر پسری شش ساله است، می گوید: سال گذشته برای پسرم یک دوچرخه سایز 16 به قیمت 2 میلیون و 400 هزار تومان خریدیم، دوچرخه هایی چند سایز بزرگتر از او تا حداقل یک دوچرخه از آن استفاده کند. سال بیشتر امسال همین دوچرخه 5 میلیون و 200 هزار تومان شده است.» این قیمت البته برای یک تا سه سال است و باید دوباره تکرار شود چون بچه ها در مرحله توسعه هستند و این وسایل به زودی کوچک می شوند و برای آنها استفاده نشده است.”

اما قیمت ها از یک تا 50 میلیون و بالاتر است. بی کیفیت ترین دوچرخه های سایز 12 مورد استفاده برای کودکان از یک میلیون تومان قیمت دارند. اما خانواده هنگام خرید دوچرخه باید توجه داشته باشند که کودک در حال رشد است و تا دو سال دیگر برای کودک قابل استفاده باشد. از طرفی کیفیت دوچرخه و ایمنی آن نیز مهم است. این بدان معناست که معمولا از زمان وعده تا خرید دوچرخه چندین سال طول می کشد و این محصول در طول تاریخ همیشه لوکس به نظر می رسید.

محمدی، پدر یک دختر هشت ساله می گوید که هزینه خرید کفش های اسکیت و کلاس های آنها نیز زیاد است. او می گوید: یک کفش معمولی حدود 2 میلیون تومان قیمت دارد و برای بزرگ کردن بچه ها هم هزینه ورودی و هم مربی باید پرداخت شود، اما هر وسیله قابل حملی بعد از مدتی برای بچه ها بی فایده می شود و به همین دلیل بسیاری از خانواده ها به یک دستفروشی هم می روند. برای خرید کفش «از طرفی پذیرش در پارک های خوب برای خانواده بسیار گران است، مثلاً در پارک آب و آتش، ورودی و آموزش برای یک ساعت 200 هزار تومان است، این هزینه را علاوه بر کفش های اسکیت و اسکیت بپردازید. تجهیزات ایمنی.” از سوی دیگر، مشخص نیست که “کودک شما به چند جلسه برای کسب مهارت های سواری لازم نیاز دارد.”

گران قیمت در حداقل سرگرمی

اما چگونه می توان در روزهای تابستان از آن لذت برد؟ اسباب بازی بخرید که دیگر یک رسم خانوادگی نیست. قیمت بالای دستگاه بازی باعث شده است که خانواده برای چندین سال خرید تلفن همراه یا پلی استیشن برای نزدیک شدن به فروشگاه های بازی آسان تر شود. محبی که یک دختر هفت ساله دارد، می گوید: «اسباب بازی ها به قدری با قیمت های بالایی عرضه می شوند که خرید اسباب بازی ها جای زیادی در سبد خانه ندارد. به عنوان مثال، شما باید پول زیادی برای خرید یک لگو بپردازید – اگر فرزند شما به آن بازی علاقه مند است. لگوهایی که کمی مبتدی نیستند معمولا از یک میلیون تومان قیمت دارند و آنهایی که خاصیت رباتیک دارند تا 50 میلیون و گاه بیشتر برای خانواده قیمت خواهند داشت. بنابراین خانواده ها معمولا سعی نمی کنند خود را در موقعیتی قرار دهند که به فرزندشان توضیح دهند که چرا قادر به خرید دستگاه نیستند. “من به دخترم قول داده ام چند سالی است که برای خرید لگو با هم به فروشگاه می رویم. هنوز نمی توانم او را برای خرید با خودم ببرم، زیرا بعد از چند سال اگر از من وسیله ای بخواهد، نمی دانم. چگونه به آن پاسخ دهیم.”

البته این وضعیت نه تنها خرید اسباب بازی را برای خانواده سخت می کند، بلکه می تواند در سایر هزینه های تفریحی نیز لحاظ شود. مثلا تصور کنید می خواهید فرزندتان را به رستوران ببرید و آن را یک برنامه سرگرمی بدانید. یا او را در یک سفر سرگرم کننده به موزه عروسک ها ببرید. حداقل قیمت برای شما دسترسی، حمل و نقل، غذا یا یک وعده غذایی و خرید یک شی فرهنگی است. مثلا ورودی موزه عروسک یا هر مکان فرهنگی دیگری از 200 تا 250 هزار تومان کمتر نیست. این البته زمانی است که برنامه هایی مانند پذیرایی و غیره وجود دارد. با هزینه های رفت و آمد و حداقل خرید از فروشگاه یا کتاب فروشی و یک وعده غذایی مانند ساندویچ، این سفر 500 هزار تومان برای خانواده تمام می شود. یعنی کمترین مبلغی که یک خانواده می تواند برای فرزندش خرج کند نیم میلیون تومان است.
این گزارش یک انگشتی نشان می دهد که همانقدر که سرگرمی از برنامه و منحنی خانواده حذف می شود، باید نگران آسیب و فشار روانی آن بر فرزندان بود.

فعالیت در 1510 پایگاه اوقات فراغت دانش آموزی

با نزدیک شدن به روزهای اول تعطیلات تابستانی و پایان امتحانات، کودکان باید مراقب تعطیلات تابستانی و اوقات فراغت خود باشند. حسین عبادتی معاون سازمان دانش آموزی گفت: برنامه های تابستانی امسال برگزار می شود. عبادتی با بیان اینکه هزار و 510 مرکز اوقات فراغت برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است، گفت: 725 مرکز اوقات فراغت ویژه دانش آموزان دختر و 725 پایگاه ویژه دانش آموزان پسر است که از این تعداد هزار و 510 مدیر و 6 هزار و 40 مربی به منظور ارتقاء در این پایگاه ها حضور دارند. شایستگی های زیست اجتماعی دانش آموزان فعال است. عبادتی از برنامه دیگری به نام اردوهای دانش آموزی یاد می کند.

وی گفت: امسال سعی داشتیم توجهات را از تهران منحرف کنیم، اولین برنامه اردوی سبلان بود. در این برنامه دانش آموزان پیشرو به قله سبلان رفته و از آن صعود کنند. این برنامه آموزش های سازمانی و مهارتی را ارائه می دهد.

وی در خصوص اهمیت و نقش قرآن و آموزه های قرآنی معتقد است جلسات ترتیل قرآن باید در مدارس احیا شود. تلاش ما برپایی و تجهیز اردوهای پاره وقت است. وی از برگزاری سیصد و سی و سومین کنگره ملی در اسفندماه سال جاری در تهران خبر داد و گفت: در 313 شهرستان، شخصیت ها و مفاخر ملی و فرهنگی توسط دانش آموزان برگزیده معرفی می شوند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا