فرهنگ و هنر

از تدارک اجرای « و او جان من است» تا چند داستان دیگر

تدارک اجرای « و او جان من است»، اعلام برنامه‌های پاتوق فیلم کوتاه، اظهارات قطب‌الدین صادقی پس از تماشای یک تئاتر و… از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

نمایش « و او جان من است» به نویسندگی ایوب آقاخانی و کارگردانی حمید حرا خرداد و تیرماه سال جاری با حضور تعدادی از بازیگران شناخته شده عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون در تالاروحدت تهران به صحنه خواهد رفت. 
به گزارش یومیر به نقل از امور رسانه‌ای پروژه ، « و او جان من است» عنوان یکی از تازه‌ترین پروژه‌های نمایشی است که خرداد و تیرماه سال جاری به کارگردانی حمید حرا و حضور تعدادی از بازیگران شناخته شده عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گذاشته خواهد شد. 
به گفته حمیدحرا این نمایش در یک فضای مفرح به روایت واقعه تاریخی می پردازد که تاکنون کمتر در حوزه های سینما و تئاتر به آن پرداخته شده است. مسیری که در آن تلاش شده چهره واقعی و پر ازرحمت اسلام در قالب یک داستان متفاوت به مخاطبان ارائه شود.
پروژه نمایشی «و او جان من است» خرداد و تیرماه سال جاری با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط گروه هنری «سایه» به صحنه می رود.  
براساس برنامه ریزی های انجام گرفته اسامی بازیگران و گروه طراحی پروژه نیز طی روزهای پیش روی اطلاع رسانی خواهد شد. 
«آن سوی پنجره -۱۳۸۵»، «تا اشکستان –۱۳۸۳، ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰»، «بغضی که ماند -۱۳۸۰»، «بیرق ماندگار – ۱۳۷۹»، «معمای مطربان پریشان – ۱۳۹۲»، «تا اشکستان – ۱۳۹۰»، «ضیافت اشک- ۱۳۸۹»، «طالب- ۱۳۸۹»، «سیب فانوس کشتی -۱۴۰۲»، «هتل ریتاج – ۱۴۰۱» برخی پروژه های نمایشی هستند که تاکنون توسط گروه نمایش «سایه» به صحنه رفته اند.

از ارشاد مکبث تا چالش‌های سیزده سالگی/ سعید قطبی‌زاده همراه جلسه یازدهم پاتوق فیلم کوتاه

در یازدهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همراهی سعید قطبی‌زاده، نویسنده و منتقد سینما، به‌تماشای اکران فیلمی به تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده و سه اثر دیگر می‌نشینیم.

یازدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز یک‌شنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳ با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار خواهد شد.
در این جلسه از فصل نهم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، فیلم‌های‌ کوتاه «سیزده سالگی» به کارگردانی صمد علیزاده، «پذیرایی سیمین» به کارگردانی علی بنائیان، «لیدی» به کارگردانی فردین انصاری و «بدون عبا» به کارگردانی کمیل ارجمندی، روی پرده خواهند رفت.
سعید قطبی‌زاده، نویسنده و منتقد سینما کارشناس این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه خواهد بود که پس از اکران آثار با کارگردان‌های فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده به گفت‌وگو می‌نشیند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.

«سیزده سالگی» به نویسندگی مشترک صمد علیزاده و بهمن و بهرام ارک، کارگردانی صمد علیزاده و تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده، در ژانر درام، به زبان ترکی ساخته شده است و داستان هلیا، دختر سیزده ساله‌ای است که یکباره با ممانعت دوچرخه‌سواری از سوی خانواده مواجه می‌شود و او را دچار چالش‌هایی می‌کند. این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا حضور داشت.
«پذیرایی سیمین» به‌نویسندگی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی بنائیان، در ژانر اجتماعی ساخته شده است.  فیلم قصه زنی را روایت می‌کند که در ظاهر، جایگاه اجتماعی و شغل مناسبی دارد اما خودِ شخصیت و آرمانِ او متفاوت‌تر از آن چیزی است که ما می‌بینیم. نازنین احمدی در این اثر ایفای نقش کرده است.
«لیدی» در ژانر فانتزی به‌کارگردانی فردین انصاری و تهیه‌کنندگی مشترک نیلوفر صادقی، فردین انصاری و انجمن سینمای جوانان ایران، اقتباسی آزاد است از  نمایشنامه مکبث شکسپیر. این فیلم  هفتمین فیلم کوتاه انصاری پس از فیلم‌های کوتاه «وحشی»، «فَشِن»، «ماجان» است که در آن لیدی مکبث پس از سال‌ها به ملاقات مکبث می¬رود تا او را ارشاد کند. 

«بدون عبا» به‌نویسندگی محمد منصوبی، کارگردانی کمیل ارجمندی و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی در ژانر درام روایت شده است.

یازدهمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز – پخش رویش، یک‌شنبه‌ ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار می‌شود و شامل نمایش آثار و جلسه نقد و بررسی خواهد بود.
 
خواهش‌مندیم مخاطبانی که در هفته‌های گذشته پاتوق فیلم کوتاه تهران حضور داشته‌اند، حتما کارت عضویت باشگاه مخاطبان (پاتوق فیلم کوتاه) را همراه خود داشته باشند.
حضور برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

آغاز پخش آنلاین فیلم تئاتر «قصه‌های در گوشی» در تیوال 
 
اکران آنلاین فیلم تئاتر «قصه‌های درگوشی» به نویسندگی امیررضا کوهستانی با کارگردانی حسین حیدری‌پور در سایت تیوال آغاز شد. 
 
اکران فیلم تئاتر «قصه‌های درگوشی» به نویسندگی امیررضا کوهستانی، تهیه‌کنندگی علی‌اصغر ترکیان با کارگردانی حسین حیدری‌پور از روز شنبه، یازدهم خرداد در سایت تیوال آغاز شد. 
 
ایمان دبیری و مرجان آقانوری بازیگران این نمایش هستند که پیش از این در خرداد و تیر ۱۴۰۲ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. 
 
در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «توی زندگی خیلی چیزها واسه‌تون عقده شده و به خاطر همینم دارین عقده‌هاتون رو سر بقیه خالی می‌کنین…» 
  
علاقه‌مندان می‌توانند این فیلم تئاتر را با بهای ۴۵ هزار تومان  به تماشا بنشینند.
 

خوشحالم که این نسل جدید تئاتر، راهش را پیدا کرده‌ است

قطب‌الدین صادقی شب‌ گذشته به تماشای اجرای نمایش «بیرون‌پشتِ‌در» در تئاتر شهر نشست و گفت خوشحالم که اعضای این نسل جدید تئاتر، راه‌شان را پیدا کرده‌اند و با اجرایی یک‌دست، پا به صحنه گذاشته‌اند.

نمایش «بیرون‌پشتِ‌در» به نویسندگی محمد ‌رحمانیان‌ثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان، از ۲۴ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ و ۲۰ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است. این اثر نمایشی شب گذشته با حضور قطب‌الدین صادقی اجرا شد.

صادقی در پایان نمایش روی صحنه آمد و گفت: «از شما جوانان ممنونم که شب خوبی را برای ما فراهم آوردید. تئاتر مدرن دیگر به متن وفادار نیست و صرفاً پیشنهادی برای بیرون ریختن انرژی درونی و احساسات بازیگر است.»

او ادامه داد: «این نمایش درباره سرخوردگی از جنگ است که با اندیشه‌ای جدید به صحنه آمده است. در این اثر یک انرژی بی‌پایان را در بازیگران دیدم که با دل و جان و روح‌شان روی صحنه آمده‌اند.»

این هنرمند و مدرس تئاتر در پایان صحبت‌های خود گفت: «خوشحالم که اعضای این نسل جدید تئاتر، راه‌شان را پیدا کرده‌اند و با اجرایی یک‌دست، پا به صحنه گذاشته‌اند.»

سجاد میر، ناهید عساکره، سعید ‌گیلاسی، فربد ‌صدیقی، علیرضا ‌دماوندی و مهدی ‌حبیبی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

علی ‌مشکین‌مقدم و عرفان ‌بیگی (گروه کارگردانی)، فرشاد ‌نصیری (طراح نور)، آروین ‌فلاح (آهنگساز)، کارگاه هیولاسازی (صحنه و لباس)، نسترن حسنی (دستیار صحنه و لباس)، رضا حسینی (مربی حرکات شعبده)، نرگس زارعی (گریم)، علی کاظمی (مدیر صحنه)، سهیل ‌فلاح و علیرضا ‌قاسمی (تیزر و موشن‌گرافی)، سهیل ‌فلاح (طراح گرافیک و پوستر)، سجاد ‌تیموری (لوگوتایپ)، امیر ‌قالیچی-تئاتربازها (روابط عمومی)، امیرحسین ‌میرزایی (مدیر تبلیغات و عکاس)، علیرضا ‌قاسمی (تصویربردار) و علی ‌کیهانی (مشاور رسانه‌ای) دیگر عواملی هستند که خاکزاد را در نمایش «بیرون‌پشتِ‌در» همراهی می‌کنند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این اثر نمایشی هم‌اکنون می‌توانند از سایت تیوال و گیشه تئاتر اقدام کنند.

این باکس خبری به روز رسانی می‌شود.

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

معنا و زیبایی را به یکجا می‌برم و با قلمی شیرین، نثر و شعر را به هم می‌آمیزم.
دکمه بازگشت به بالا