اجتماعی

احیای تالاب هامون با تغییر نحوه معیشت جوامع محلی پیرامون آن

معاون وزیر محیط زیست برای محیط زیست دریایی و تالاب ها راه اندازی پروژه بین المللی برای توانبخشی هامون تالاب را از مهمترین دستاوردهای این حوزه در سالهای اخیر دانست.

به گزارش یومیر ، احمدرضا لاهیجان زاده وی به مناسبت هفته دولت هنگام توصیف نتایج حوزه فعالیت خود گفت: یکی از مهمترین نتایج در این زمینه شروع پروژه احیای تالاب هامون است. این پروژه از طرف مالی اتحادیه اروپا پشتیبانی می شود و توسط ایران اجرا می شود. برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) مسئولیت نظارت را نیز بر عهده دارد.

معاون وزیر محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بیان اینكه در حالی كه اجرای این پروژه از دو ماه پیش آغاز شده است ، درباره اهمیت این طرح گفت: “هدف ما این است كه با تغییر وضعیت معیشتی بتوانیم این تالاب را احیا كنیم. برای جوامع محلی اطراف ما. ” از طرف دیگر ، ما امیدواریم که این پروژه افغانستان را به احیای ما ترغیب کند.

وی پروژه های تحقیقاتی حقوق آب در تالاب ها را از دیگر کارهای مهم انجام شده در محیط دریایی و تالاب ها عنوان کرد و گفت: تاکنون کار تحقیقاتی برای 34 تالاب و مجتمع رودخانه به اتمام رسیده است و در 28 مورد دیگر در این اعدام است که توسط آخر سال. براساس این مطالعات ، وزارت نیرو حقوق آب را به تالاب ها اختصاص می دهد.

لاهیجان زاده تصویب برنامه های جامع مدیریت تالاب های انزلی ، گمیشان ، میانکاله و خلیج گرگان را از دیگر اقدامات این معاونت در سال گذشته عنوان کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست از همکاری این معاونت با شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: با استفاده از شرکت های دانش بنیان سعی در استفاده از فناوری های نوین برای نظارت بر تالاب ها داریم. برای این منظور ، عکسبرداری هوایی از تالابها در دستور کار قرار دارد که برخی از آنها به اتمام رسیده و برخی دیگر در دست اقدام است. اتصال این تصاویر به تصاویر ماهواره ای اطلاعات مفید و ارزشمندی را برای محققان و علاقه مندان فراهم می کند.

لاهیجان زاده با اشاره به تصویب قوانینی برای ضرب و شتم کشتی های معیوب ، اظهار داشت: علاوه بر تدوین مقررات ، هشت مکان را برای این منظور شناسایی کرده ایم تا کشتی های معیوب در این مناطق خرد شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دریاچه ارومیه گفت: یکی از مهمترین کارهایی که با نظارت این معاون انجام شده ، نظارت بر پروژه های توان بخشی در دریاچه ارومیه است. خوشبختانه این پروژه ها به خوبی پیش می روند و ما در ژانویه و فوریه خبرهای خوبی در این رابطه خواهیم داشت.

معاون وزیر دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست محافظت از لاک پشت ها ، برنامه کنترل آلودگی نفت در خلیج فارس و دریای عمان ، نظارت بر بندر و سرانجام توافق سه جانبه بین سازمان حفاظت محیط زیست ، منطقه آزاد کیش و دانشگاه علم و فناوری برای ایجاد مرکز نظارت مرجان معاون محیط زیست دریایی و تالابها را در آژانس حفاظت از محیط زیست دانمارک ذکر کرده است.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ، لاهیجان زاده با تشکر از دستگاه قضایی مبنی بر ابلاغ دادرسان شهر ساحلی مبنی بر ممنوعیت تردد و لزوم برخورد با متخلفان ، اظهار داشت: “ضرب و شتم توسط آژانس محیط زیست ممنوع است.” .د قوه قضاییه نیز در این پرونده شرکت داشت و تقریباً. یک ماه پیش با متخلفین در این رابطه با ابلاغ دفاتر شهرهای ساحلی برخورد قانونی خواهد شد.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا