بین الملل

آخرین دعای امام موسی کاظم (ع) چه بود؟

به گزارش خبرنگار دین و آیین خبرگزاری آنا، روز جمعه ۲۵ ماه رجب المرجب سال ۱۸۳ هجری قمری امام موسی کاظم (ع) هفتمین امام شیعیان در سن ۵۵ سالگی در زندان سندی بن شاهک به دستور هارون الرشید مسموم شد و به شهادت رسید.

 

بعد از شهادت امام کاظم (ع)، سندی بن شاهک(زندان‌بان امام کاظم(ع) و از چهره‌های شناخته‌شده در دوران حکومت خلفای عباسی است. وی در زندان با امام هفتم شیعیان، سخت و خشن رفتار می‌کرد. او با مأموریتی که از جانب هارون الرشید بر عهده داشت، امام کاظم(ع) را به شهادت رساند.)  برای اینکه شهادت امام را مرگ طبیعی جلوه دهد، عده‌ای از فق‌ها و سرشناسان بغداد را فراخواند و پیکر مطهر امام را به آن‌ها نشان داد. سپس پیکر مطهر را به مقبره خانوادگی منصور داونیقی که به مقابر قریش شهرت داشت، بردند و در آنجا دفن کردند تا بعد به خیال باطلشان مانع از تجمع مردم و شیعیان در این نقطه شوند و امروز در سال ۱۴۴۱ هجری قمری خلفای عباسی به زباله‌دان تاریخ پیوستند و یاد و نام باب الحوائج موسی بن جعفر و نوه گرامی‌اش امام محمدتقی (ع) در کاظمین عراق جاودان و برقرار است و هر ساله در ایام ولادت و شهادت امام هفتم شیعیان این مکان مقدس، مملو از خیل زوار و عاشقان اهل بیت (ع) از سراسر جهان است.

 

مدت امامت امام موسی کاظم از ۲۰ سالگی حضرت آغاز و تا ۵۵ سالگی ایشان ادامه یافت. در این دوران بلاد اسلامی و امت اسلامی به خصوص شیعیان حوادث و رخداد‌های متعددی را سپری کردند. مدت امامت حضرت با چهار خلیفه ستمگر عباسی منصور دوانیقی، مهدی، هادی و هارون الرشید مصادف بود.

 

در دوران امامت حضرت (ع) شاهد انشعاب‌های انحرافی در شیعیان هستیم. در واقع در همان ابتدای امامتشان، امام کاظم (ع) با فرقه‌های اسماعیلیه، فطحیه و ناووسیه روبرو شدند. فرقه‌هایی که امامت او را قبول نداشتند، بلکه دیگر فرزندان و یاران امام صادق که از دنیا رفته بودند را امام می‌دانستند.

 

** افشاگری ظلم‌های خلفای عباسی به شیوه امام کاظم (ع)

 

ایشان برای اینکه تلاش‌های خلفای عباسی را ناکام بگذارد و پرچم اسلام را بالا نگه دارند، از روش‌هایی مانند یادآوری انتسابشان به پیامبر اکرم (ص) با تکیه بر آیه مباهله، مطالبه کردن حد واقعی فدک، منع فعالیت‌های اقتصادی با عباسیان، تربیت اندیمشندان سیاسی و فکری و … برای رسوا ساختن خلفای عباسی بهره برد.

 

یکی از القاب مطرح ایشان، عبد صالح است. زیرا که آن قدر به عبادت می‌پرداختند که حتی زندانبانانش را تحت تأثیر قرار دادند. ایشان عابدترین مردم زمانش بود و آنچنان از ترس خدا گریه میکردند که محاسن مبارکشان از اشک خیس می‌شد. دعایی که حضرت زیاد به آن مداومت داشت، دعای «عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِکَ فَلْیَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِکَ» بود و در سجده‌شان نیز «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الرَّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَ الْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ» می‌خواندند. همچنین ایشان را از آن جهت کاظم می‌گفتند که خشمشان را در برای دشمنان و کسانی که به او بدی کرده بودند، فرو می‌بردند.

** آخرین دعای امام موسی کاظم (ع) چه بود؟

 

اما در روز‌های پایانی عمر مبارک امام موسی کاظم (ع) چگونه سپری شد؟ امام موسی بن جعفر (ع) چند بار از سوی خلفای عباسی دستگیر و زندانی شدند. ایشان از مدینه به بغداد فراخواندند. در سال‌های پایانی عمر مبارکشان در زندان‌های فضل بن یحیی و سِندی بن شاهک سپری شد. ایشان در سیاهچال‌ها شکنجه می‌شدند، از نوع چاهی که جای پا دراز کردن و خوابیدن در آن ممکن نبود. در نهایت سندی بن شاهک که با قساوت قلب و سنگدلی تمام با آن حضرت رفتار می‌کرد، ایشان را پس از چندی شکنجه و آزار طاقت‌فرسا به دستور هارون الرشید، با خرمای مسموم به شهادت رساند.

 

البته اوج رحمانیت و مهربانی امام کاظم (ع) در آخرین لحظاتش به شیعیان رسیده است. ایشان در آخرین لحظات عمرشان این گونه دعا کردند: خدایا! ثواب تمام این سختی‌ها و مصائبی را که کشیده‌ام، میان شیعیان برای آمرزش آنان تقسیم کن که در روز قیامت خجالت‌زده نزد ما نیایند.

**امام رضا (ع) بعد از شهادت پدرشان کجا بودند؟

 

با این حال از آنجایی که معصوم باید معصوم را غسل و تدفین کند، امام رضا (ع) در زمان شهادت پدرکجا بودند؟ سراین مطلب را یکی از خادمان امام کاظم (ع) اینچنین بیان کرده است: وقتی آن حضرت را از مدینه می‌بردند، به فرزندش امام رضا (ع) فرمود: تا زمانی که من زنده ام، هر شب در دهلیز خانه بخواب. امام رضا (ع) هر شب بعد از نماز عشاء به نماز عشا به منزل پدرشان می‌آمدند و در آنجا می‌خوابیدند و صبح به منزلشان بر می‌گشتند. چهار سال این کار ادامه داشت.

 

یک شب آن حضرت (ع) نیامد و اهل خانه از نیامدن ایشان به وحشت افتادند. فردای آن روز علی بن موسی الرضا (ع) نزد ام احمد، بانوی خانه آمد و فرمود: امانت پدرم را به من تحویل بده. آن بانو با شنیدن این سخن فریاد کشید و با گریه گفت: واللّه مولای من وفات کرده است. امام رضا (ع) او را اکرام کرد و فرمود: آرام باش تا خبر رحلت پدرم به والی مدینه برسد.

 

چند روز بعد خبر شهادت آن حضرت (ع) به مدینه رسید و معلوم شد که شهادت امام کاظم (ع) در همان شبی روی داده بود که امام رضا (ع) به خانه نیامده بود. به گزارش آنا، ایشان در دوران زندگیشان بنا به گزارش شیخ مفید، ۳۷ فرزند که شامل ۱۸ فرزند پسر و ۱۹ فرزند دختر است، داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به امام رضا (ع) ابراهیم، احمد (شاهچراغ)، حمزه، اسحاق و فاطمه معصومه و حکیمه نام برد. نوادگان امام کاظم (ع) که با سادات موسوی شهرت دارند در بیش‌تر کشور‌های اسلامی از جمله ایران، عراق، عربستان، سوریه، یمن، بحرین، لبنان و … حضور دارند.

دکمه بازگشت به بالا