فرهنگ و هنر

کارگردان “شهر سوخته” به دنبال روشنگری است نه غوغا

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی و مطالعات ایران در دانشگاه استراسبورگ فرانسه نوشت: مستند “شهر سوخته” به کارگردانی ناصر پوویش.

به گزارش یومیر ، دکتر محمد نادر نصیری مقدم در مقاله ای با عنوان “نگاهی نو به ارائه یک مستند تاریخی و باستانی”: “ایران کشوری با تمدن کهن و تاریخ غنی است ، اما دانش علمی ما از این گذشته با شکوه به یک قرن نمی رسد. کافی است به تاریخ انتشار اولین نسخه از کتاب ارزشمند در مورد مرحوم حسن پیرنیا با عنوان ایران باستان (تهران ، مارس 1306 ، مجله مطبوعات) نگاهی بیاندازیم ، اثری که تاریخ ایران قبل از اسلام را به رشته تحریر درآورد نه فراتر از اسطوره ها ، بلکه بر اساس داده های باستان شناسی. داده ها نتیجه کاوش های ایرانی است که بر اساس نوشته های کتاب مقدس ایران را حفاری کرده اند ، به همین دلیل شوش و همدان قبل از تخت جمشید و شرق ایران و اماکن باستانی آن مانند شاه- حفاری شده اند. e Sokhteh ، به خوبی توسط آقای ناصر پوویش مستند شده است ، و نشان می دهد که در قرن 19 مورد توجه باستان شناسان غربی قرار نگرفت.

این فیلم نه تنها گزارشی از آنچه در این منطقه باستانی رخ داده است ، بلکه درک هنری و پژوهش محور کارگردان باعث می شود بیننده تعجب کند که چگونه ساکنان شهر سوخته در گذشته زندگی می کردند ، چه پیشرفت های پزشکی به دست آوردند و تا چه حد. آنها از زندگی اجتماعی آمده اند. فیلم ناصر پوویش نگاهی تازه به نمایش مستند تاریخی و قدیمی است. کار اصلی قرار دادن صدا در صحنه هایی که زندگی ساکنان شهر سوخته را به تصویر می کشد تلاش زیبایی است که نه تنها بیننده را به گذشته سوق می دهد بلکه به او این امکان را می دهد تا رابطه نزدیکی و بهتری با فیلم برقرار کند. در سکانس اول فیلم ، صحنه ای که شن و ماسه از یک صفحه شیشه ای بیرون رانده می شود ، کارگردان می گوید که به دنبال روشنگری است ، نه یک فیلم بحث برانگیز درباره مکان قدیمی که زمانی از جنگجویان و محورهای شکارچیان گنج در امان بود. نبوده اند کار ارزشمند دیگر برای کارگردان این فیلم گفتگوی همزمان با باستان شناسان ایرانی و غیرایرانی در منطقه سوزانده شهری است. این نشانگر آقای سخاوت پوویش ، و او را باید در این مورد تبریک گفت. “فیلم خوب ساخته شده او بدون داشتن احساس ناسیونالیستی شدید به ما ، شهر افتخار شهر سوخته را به ما نشان می دهد.”

مستند “شهر سوخته” به کارگردانی ناصر پویش از شنبه 16 مرداد در سینماهای هنری به نمایش در آمده است.

این فیلم درباره منطقه سوخته شهری زابل است. شهری که دارای یکی از بالاترین تمدن ها در تاریخ تاریخ است.

کاوش های انجام شده در این شهر طی چند دهه گذشته بسیاری از یافته های باستان شناسان و مورخان را دگرگون کرده است و فیلم سعی در به دست آوردن برخی از این یافته ها دارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «وقتی کاوش های باستان شناسی در شهر سوخته شنیده می شود ، صدایی از اعماق زمین شنیده می شود. “ضمن فیلمبرداری با باستان شناسان ، گزارشی را ارائه می دهد و حفاری های آنی را انجام می دهد ، به موازات آن به جستجوی صدا در اعماق زمین و در اعماق تاریخ برای همراهی با مردم باستان شهر سوخته می پردازد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا