عمومی

می‌تونم تحریم می‌کنم! – یومیر

برای نسل ما که با کلمه تحریم همراه است، تحریم های چپ و راست آمریکا یا اتحادیه اروپا خبر جدیدی نیست. تحریم هایی که از دوران دفاع مقدس شروع شد و حالا دایره هر روز تنگ تر می شود و به تحریم افراد هم رسیده است!

یومیر پلاس – سهیلا صدیقی: حالا جنجال جدیدی درباره محرومیت فوتبال ایران در جام جهانی به وجود آمده است. مسیح علینژاد حامی تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران در جدیدترین اقدام ضد ایرانی خود سعی دارد با ایجاد کمپین مجازی فیفا را مجبور به تعلیق فدراسیون فوتبال و اخراج تیم ملی ایران از جام جهانی 2022 قطر کند. انتشار استوری در اینستاگرام بر اساس ادعای وی، درخواست تعلیق فوتبال ایران و حذف تیم ملی از جام جهانی پس از تشکیل کمپین «بایکوت ورزش ایران» مطرح شد و هدف نهایی این کمپین تعلیق ورزش ایران است!

هر چقدر هم که این خواسته غیرمنطقی و غیرقابل اجرا باشد، چنین رویکردهایی برای ایران تازگی ندارد. تاکنون علاوه بر تحریم شخصیت های سیاسی، سازمان های تجاری و بانک ها، در این سال ها شاهد تحریم شخصیت های فرهنگی، علمی و ورزشی نیز بوده ایم. تحریم هایی که در نگاه اول ممکن است بیهوده و مضحک به نظر برسند.

علیرضا فغانی، سامان قدوس و تحریم های ورزشی ایران

سال 2017 بود که شرکت آمریکایی «نایک» اعلام کرد که تیم ملی فوتبال ایران تحریم شده و نمی تواند از کفش ها و لباس های ورزشی این شرکت استفاده کند. نایک نیز در ایمیلی به روزنامه آمریکایی «یو.اس.ای تودی» تاکید کرده بود که عدم توانایی در تامین کفش ورزشی برای تیم ملی ایران موضوع جدیدی نیست و به عنوان یک شرکت آمریکایی به دلیل قوانین داخلی و تحریم های اعمال شده توسط … دولت نمی تواند مانند گذشته در این راستا تصمیم گیری کند و بدون اختیار اقدام کند.

من می توانم تحریم کنم!

حتی سامان قدوس که شهروند سوئد است به دلیل حضور در تیم ملی در آن سال از سوی شرکت «نایک» محروم شد، در حالی که قدوس قبل از آن ماجرا با «نایک» قرارداد اسپانسری امضا کرده بود. .

این تحریم شامل علیرضا فغانی داور بین المللی فوتبال نیز می شود. در همان سال فغانی و همکاران ایرانی اش از پوشیدن لباس «نایک» منع شدند. این در حالی بود که «نایک» اسپانسر کنفدراسیون فوتبال آسیا است و از سال‌ها قبل تمام داورانی که در مسابقات این قاره سوت می‌زدند، لباس‌های این شرکت را بر تن می‌کردند.

نادر طالب زاده و تحریم فرهنگی

دبیر جشنواره فیلم «عمار»، راه اندازی همایش افق نو، عضویت در هیئت اندیشمندان شبکه افق، ساخت چندین مستند، ارائه برنامه «عصر» برای شبکه افق و… از جمله موارد بود. فعالیت های نادر طالب زاده که اردیبهشت ماه امسال درگذشت.

من می توانم تحریم کنم!

زنده یاد طالب زاده از 16 تا 26 سالگی در آمریکا زندگی می کرد اما همزمان با انقلاب اسلامی به ایران بازگشت. البته او سابقه فعالیت در شبکه خبری سی بی اس آمریکا را هم داشت و این همکاری به گونه ای شکل گرفت که قصد داشت اخبار انقلاب را به گوش جهانیان برساند اما این همکاری ادامه پیدا نکرد و رفت. سی بی اس بلافاصله پس از آن 22 بهمن 1357.

دلیل اصلی قرار گرفتن او در لیست تحریم های آمریکا، دست داشتن او در تسخیر لانه جاسوسی بود.

رئیس صدا و سیما و حضورش در لیست تحریم ها

عبدالعلی علی عسکری هفتمین رئیس صدا و سیما نیز از اعضای هیئت علمی دانشگاه این سازمان بود. وی پیش از این سمت معاونت توسعه و فناوری رسانه در سازمان صدا و سیما را بر عهده داشت که با روی کار آمدن «محمد سرافراز» رئیس سابق آن سازمان از این سمت استعفا داد. از جمله اقداماتی که در دوران تصدی وی به عنوان معاون توسعه و فناوری رسانه در صدا و سیما انجام شد، می توان به راه اندازی تلویزیون دیجیتال و انتقال فناوری تلویزیون از آنالوگ به دیجیتال اشاره کرد.

من می توانم تحریم کنم!

اما در ژوئن 2017 بود که وزارت خزانه داری آمریکا علی عسکری را در فهرست تحریم های آمریکا قرار داد. درخواست آمریکا برای این تحریم نقض حقوق بشر بود. بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، عبدالعلی علی عسگری به‌عنوان رئیس صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در «سانسور» و «پخش اعترافات اجباری زندانیان سیاسی» دست داشته و به همین دلیل در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. لیست تحریم ها

وزیر جوان را در یک بعدازظهر پاییزی تحریم می کند

محمدجواد آذری جهرمی از سال 1396 تا 1400 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوم حسن روحانی بود.

من می توانم تحریم کنم!

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در روز جمعه، ۱ دسامبر ۲۰۱۸، محمدجواد آذری جهرمی را به دلیل اعمال سانسور گسترده اینترنتی در ایران تحریم کرد. وزیر خزانه داری آمریکا درباره این تحریم گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را به دلیل محدودیت دسترسی به اینترنت از جمله نرم افزارهای پیام رسان محبوبی که به ده ها میلیون ایرانی کمک می کند با یکدیگر و دنیای خارج ارتباط برقرار کنند، تحریم می کنیم.

منصور غلامی و ممنوعیت یک شخصیت علمی

من می توانم تحریم کنم!

سال ۱۳۹۶ بود که آمریکا منصور غلامی، وزیر علوم دولت حسن روحانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. منصور غلامی در گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد: من از تحریم خبر ندارم و برایم مهم نیست. دلیلش را نمی دانم! شاید همه در جمهوری اسلامی مسئولیتی دارند، به نظر آنها تحریم است.»

تحریم 9 شخص حقیقی به بهانه دور زدن تحریم ها

یکی از تحریم‌های معروف خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌های نوامبر ۲۰۱۸ است که فهرستی از ۹ نفر از افراد نزدیک به رهبر ارشد را شامل می‌شد.

از مهم ترین افراد این لیست 9 نفره می توان به سید مجتبی خامنه ای (فرزند دوم مقام معظم رهبری) و سید ابراهیم رئیسی (رئیس وقت قوه قضائیه و رئیس جمهور فعلی ایران) اشاره کرد.

من می توانم تحریم کنم!

سردار محمد باقری (فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح)، سردار حسین دهقان (مشاور رهبر صنعت دفاعی)، حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی (رئیس دفتر مقام معظم رهبری)، وحید حقانیان (معاون اجرایی بیت رهبری) غلامعلی حداد عادل (عضو شورای تشخیص) مصلح نظام، علی اکبر ولایتی (مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری) و غلامعلی رشید (فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء) دیگر مقامات حاضر در آمریکا بودند. لیست تحریم ها

این افراد همزمان با چهلمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی و به بهانه دور زدن تحریم ها در این لیست قرار گرفتند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا