فرهنگ و هنر

مسلمانان ساکن ژاپن ماه رمضان را چگونه می‌گذرانند؟

یومیر/خراسان رضوی رمضان امسال در ۲۳ مارس ۲۰۲۳ آغاز شده است و مسلمانان در سراسر جهان مملو از شادی و هیجان هستند.

به نقل از فود، دوره روزه‌داری ممکن است با توجه به کشور متفاوت باشد. در ژاپن به‌طور معمول ۱۴ تا ۱۶ ساعت روزه می‌گیریم، در حالی که در کشورهای جنوب شرقی آسیا اغلب حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشد. در ذیل یک روز روزه‌داری مسلمانان ساکن ژاپن را مرور می‌کنیم.

سحری

در ژاپن زمان سحری با توجه به فصل تغییر می‌کند. امسال حدود ساعت ۳ بامداد سحری داریم زیرا زمان شروع روزه بین ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه صبح تا ساعت ۴ صبح است (ساعت ممکن است با توجه به روز کمی متفاوت باشد).

در مورد غذا، تفاوت‌های جزئی بین مسلمانان ژاپنی یا مسلمانان متولد و بزرگ شده ژاپن و مسلمانان جنوب شرقی آسیا وجود دارد.

در آسیای جنوب شرقی، سحری به‌عنوان صبحانه تلقی می‌شود بنابراین بیشتر برنج و غذاهای جانبی را به‌عنوان غذاهای معمول صبحانه می‌خورند که سیر کننده هستند و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می‌دارند.

از سوی دیگر، مسلمانان ژاپنی و مسلمانانی که در ژاپن متولد و بزرگ شده‌اند، تمایل دارند غذاهایی با هضم آسان مانند ماست، موز، نان تست همراه با تخم مرغ را انتخاب کنند زیرا غذاهای سنگین در اوایل صبح باعث ایجاد احساس سنگینی در معده آنان می‌شود و بیشتر شیر، اسموتی یا آب میل می‌کنند.

از آنجایی که ما نمی‌توانیم در طول روز آب بنوشیم، بسیاری از مردم در هنگام سحری به اندازه کافی آب می‌نوشند.

بعد از صرف غذا، نماز صبح خوانده می‌شود و برخی از مردم به خواب می‌روند و برخی دیگر وقت خود را به تلاوت یا تدبر قرآن می‌گذرانند تا زمان رفتن به محل کار یا مدرسه فرا رسد.

در ژاپن، صرف نظر از ماه رمضان، ساعات کار و مدرسه ثابت است. بیدار می‌شویم و سر ساعت معمول سوار قطار می‌شویم. در مورد کار در خانه، قبل از شروع زمان کار به‌خوبی آماده می‌شویم و طبق معمول کار می‌کنیم. هیچ تغییر مهمی جز نخوردن و ننوشیدن در طول روز وجود ندارد. از استراحت‌های زمان ناهار برای چرت زدن و آماده شدن برای کار بعد از ظهر استفاده می‌کنیم.

در طول روزه‌داری، همکاران، روسا و معلمان ممکن است در مورد احتمال غش کردن، به‌خصوص هنگام انجام کارهای سنگین یا در یک روز گرم بسیار مرطوب، نگران باشند. با این حال، ما عادت داریم که روزه بگیریم و حدود خود را بشناسیم بنابراین زمانی که احساس کنیم صبر و تحمل ما تمام شده یا حالمان خوب نیست، می‌توانیم روزه را ترک کنیم. مهم است کارکنان و دانش‌آموزان مسلمان را در شرکت‌ها و مدارس درک کنیم.

مسلمانان ساکن ژاپن ماه رمضان را چگونه می‌گذرانند؟

افطار

عصرها که زمان افطار فرا می‌رسد، بیشتر از یک وعده افطاری چه در خانه و چه در محل کار لذت می‌بریم. از آنجایی که چندین ساعت روزه می‌گیریم، ترجیح می‌دهیم غذاهایی با هضم راحت مانند خرما و میوه با چای یا آب داشته باشیم. همچنین از آنجایی که زمان افطار و نماز بسیار نزدیک است، نماز را بلافاصله بعد از افطار می‌خوانیم و سپس شام را می‌خوریم.

هنگام صرف افطار در مسجد، غذاهای افطاری اغلب همراه با شام سرو می‌شود، مانند برنج بریانی. در این صورت اول خرما را می‌خوریم تا روزه آن روز تمام شود، نماز می‌خوانیم و بعد غذای اصلی را می‌خوریم اما از آنجایی که مسجد محل تجمع مسلمانان از کشورهای مختلف است، کسانی هم هستند که قبل از خواندن نماز همه چیز می‌خورند.

مسلمانان ساکن ژاپن ماه رمضان را چگونه می‌گذرانند؟

غذاهای افطاری در مسجد

در ماه رمضان هنگام بیرون رفتن خرما می‌آوریم تا هر جا که هستیم بتوانیم افطار کنیم. در سال‌های اخیر، خرما در ژاپن آسان‌تر بدست می‌آید. چند سال پیش مجبور بودیم خرما را از خارج از کشور بیاوریم یا فقط می‌توانستیم آنها را از مغازه‌های حلال بخریم اما اکنون می‌توانیم خرما را در آمازون و کالدی قهوه فارم که در سراسر ژاپن شعبه دارد، خریداری کنیم.

شام

برای شام، مثل همیشه برای شام، وعده‌های غذایی می‌خوریم اما با دقت مراقب میزان خوردنمان هستیم. به این دلیل است که باید مراقب میزان قند خون خود باشیم تا برای نماز بعدی خواب نمانیم، علاوه بر این به‌خاطر اینکه در افطار چیزی می‌خوریم. رمضان احساس قدردانی برای «نداشتن نگرانی در مورد غذا» و «توانایی برای خوردن چیزهای خوشمزه» را افزایش می‌دهد.

در شب

بعد از شام نماز تراویح را می‌خوانیم و قرآن تلاوت می‌کنیم. در مورد مسلمانان سراسر جهان هم همینطور است، ما در ماه مبارک رمضان بیش از حد معمول نماز، تلاوت قرآن و عبادت انجام می‌دهیم. نماز و تلاوت قرآن بیشتر در خانه به تنهایی یا با خانواده انجام می‌شود. در کشورهای مسلمان‌نشین، انجام نماز و قرائت قرآن به‌صورت دسته‌جمعی در مسجد معمول است. با این حال، در ژاپن، مساجد پراکنده و دور هستند، علاوه بر آن به دلیل کار یا مدرسه در روز بعد، ما فقط می‌توانیم آخر هفته‌ها یا زمانی که وقت داریم برویم.

چون نماز شب زیاد است، دیرتر هم می‌خوابیم. ما حدود ساعت ۱۱ الی ۱۲ شب می‌خوابیم، صبح زود برای سحری از خواب بیدار می‌شویم و سپس فعالیت‌های روز را شروع می‌کنیم.

مسلمانان ساکن ژاپن ماه رمضان را چگونه می‌گذرانند؟

اهمیت روزه

روزه ماه مبارک رمضان علاوه بر واجبات اسلام، اهدافی از جمله ارتقاء سلامت جسمی، روحی و اجتماعی دارد. اعتقاد بر این است که روزه‌داری خودکنترلی و خود انضباطی را افزایش می‌دهد و به رشد شخصی کمک می‌کند. علاوه بر این، روزه‌داری ما را تشویق به همدلی و ارائه کارهای خیر برای کسانی که به آن نیاز دارند، می‌کند.

روزه گرفتن در ماه رمضان یک تمرین مهم برای تقویت ایمان و توجه بیشتر به سلامتی در هنگام انتخاب غذاست.

ژاپنی‌هایی که دور و بر ما هستند، گاهی اوقات دچار سوء تفاهم می‌شوند که ما مسلمانان در تمام ماه از خوردن یا نوشیدن خودداری می‌کنیم بلکه فقط در روز از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنیم و در شب مجاز به خوردن و آشامیدن هستیم. به‌همین دلیل است که مسلمانان ژاپن در مورد ماه رمضان و روزه گرفتن با همنوعان ژاپنی خود به‌عنوان یکی از مقدمات استقبال از ماه مبارک رمضان صحبت می‌کنند.

در طول روزه‌داری، ممکن است با شرایطی مانند کاهش تمرکز حین کار یا در کلاس یا خستگی حین کار بدنی مواجه شویم. در این صورت، مهم است که با افراد اطرافمان ارتباط برقرار کنیم تا حمایت مورد نیاز خود را دریافت کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا