عمومی

شاعران و نویسندگان در تامین نیازهای اولیه مشکل دارند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

محمدرضا قربانی در گفت و گو با خبرنگار آنلاین با بیان اینکه امروز در نگاه کلان نه تنها در ارومیه بلکه در کشور بسیاری از شاعران و نویسندگان در تأمین نیازهای اولیه از جمله امنیت شغلی و معیشت با مشکل مواجه هستند، افزود: تا زمانی که نه تنها نیازهای اولیه این قشر فرهنگی بلکه نیازهای اولیه مردم برطرف شود نمی‌توان انتظار داشت مردم به فکر ارتقای فرهنگ و سواد اجتماعی از جمعه کتاب و کتاب خوانی باشند.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که شاعران و نویسندگان دغدغه مادیات دارند و حمایت قابل توجهی از سوی دولت در این خصوص انجام نمی‌گیرد، اظهار کرد: وقتی مردم و قشر فرهنگی از جمله شاعران و نویسندگان دغدغه نان دارند دیگر انتظاری نیست در سبد خانوار خانواده‌ها منتظر دغدغه سواد، فرهنگ و افزایش سطح آگاهی جامعه بود.

قربانی قیمت بالای کتاب با توجه به شرایط اقتصادی در جامعه را یکی دیگر از دلایل کاهش کتاب و کتابخوانی در جامعه دانست و اظهار کرد: به دلیل بالا بودن قیمت کتاب قشر متوسط و پایین جامعه درگیر معیشت هستند و دیگر کتاب در سبد کالای خانوار جایی ندارد.

شاعران و نویسندگان در تامین نیازهای اولیه مشکل دارند

در حوزه معرفی کتاب خوب ضعف جدی داریم

شاعر آئینی در ارومیه فضای مجازی و عدم معرفی کتاب خوب را از دیگر ضعف‌ها در این حوزه دانست و عنوان کرد: متأسفانه سال‌های اخیر در حوزه معرفی کتاب خوب مشکل داریم و نتوانسته ایم برای مخاطب در رده‌های مختلف کتاب خوب را به درستی معرفی کنیم.

قربانی ترجمه ضعیف و اغلاط بالا در کتاب را از دیگر نقاط ضعف دانست و گفت: در سال‌های اخیر ضعف ترجمه و اغلاط زیاد در کتاب‌های ترجمه شده از مشکلاتی است که انتشارات در این زمینه توجه چندانی ندارند.

وی عدم حمایت از شاعران و نویسندگان مطرح را موجب بی رغبتی برای نسل‌های جدید در این حوزه برشمرد و گفت: بی توجهی به شاعران و نویسندگان قدیمی و مطرح کشور موجب بی انگیزگی در شاعران و نویسندگان جوان و نسل جدید می‌شود چرا که می‌بینند آنها درگیر نان شب هستند تصور می‌کنند ورود به این عرصه برای آنها بی آینده است.

شاعران و نویسندگان در تامین نیازهای اولیه مشکل دارند

فرهنگ اهدای کتاب باید ترویج یابد

قربانی احیای فرهنگ هدیه کتاب به خصوص کتاب خوب به نسل جوان، حمایت از شاعران و نویسندگان، توجه دولت به حوزه فرهنگ را از راه‌های افزایش انگیزه در این حوزه عنوان کرد.

وی در زمینه مشکلات شعر آئینی نیز عنوان کرد: مشکلات شعرای آئینی را از لحاظ مادی و معنوی می‌توان بررسی کرد. از لحاظ مادی شعرای خوب آئینی اگر ثبات شغلی و در حد کفاف درآمدی داشته باشند و دغدغه اصلی‌شان رفع نیازهای روزانه خودشان آن هم در سطح خیلی پایین نباشد، بیشتر می‌توانند به تلاش، مطالعه و تحقیق وقت بگذارند و آثار فاخری به وجود بیاورند. در این راستا منکر یک سری کمک‌های خوب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نبوده و نیستیم و مطمئناً به اقتضای اعتبار و توان از چیزی مضایقه نکردند ولی این کمک‌ها و مساعدت‌ها مقطعی بوده و کافی نیست.

قربانی با اشاره به آسیب‌های شعر جوان اضافه کرد: عدم شناخت بزرگان شعر کلاسیک، معاصر و مطالعه آثار آنها، راغب نبودن به مطالعه در موضوعات مختلف و تکرار مضامین اشعار گذشتگان به نوع دیگر و ضعیف‌تر از آنها، اسارت و وابستگی به فضای مجازی و نقد پذیر نبودن و اسیر احسنت گفتن‌های عوام بودن، از بیشترین آسیب‌های شعر جوان در کشور است.

دکمه بازگشت به بالا