استان ها

تشخیص زودهنگام زوال عقل با ارزیابی رفتارهای رانندگی

یومیر / خراسان رضوی تیمی از محققان آمریکایی از تکنیک های یادگیری ماشین برای ایجاد الگوریتم هایی استفاده کردند که می تواند داده های رانندگی طبیعی را تجزیه و تحلیل کند و اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل راننده را تشخیص دهد. این روش تشخیصی هنوز در مراحل ابتدایی است ، اما محققان ادعا می کنند که علائم اولیه زوال عقل در آینده را می توان با استفاده از یک برنامه تلفن هوشمند یا دستگاه های جاسازی شده در سیستم های نرم افزاری اتومبیل تشخیص داد.

براساس اخبار پزشکی ، تأثیر زوال عقل بر رفتار رانندگی موضوعی کاملاً بررسی شده است. مطمئناً تعجب آور نیست که شاهد تغییر رفتار رانندگی به دلیل شکستگی عصب و کاهش شناختی هستیم. با این حال ، این مطالعه جدید بررسی می کند که آیا می توان از تکنیک های یادگیری ماشین برای شناسایی الگوهای داده های رانندگی برای تشخیص اختلال شناختی خفیف (MCI) یا زوال عقل استفاده کرد.

این مطالعه با استفاده از داده های یک مطالعه طولانی مدت جدید به نام LongROAD (تحقیقات طولی در مورد رانندگان قدیمی تر) انجام شد ، که طی مدت چهار سال تقریبا 3000 راننده مسن را ردیابی کرد و یک مجموعه داده بزرگ در جهت طولی ارائه داد.

در این مطالعه 33 نفر دارای اختلال شناختی خفیف و 31 نفر مبتلا به زوال عقل بودند. مجموعه ای از مدل های یادگیری ماشین با استفاده از داده های LongROAD آموزش دیده اند تا اختلال شناختی خفیف و زوال عقل را از رفتار رانندگی تشخیص دهد.

محقق شارون دی گفت: “بر اساس متغیرهای مشتق شده از داده های رانندگی طبیعی و ویژگی های اساسی جمعیت شناختی مانند سن ، جنس ، نژاد / قومیت و سطح تحصیلات ، ما می توانیم اختلال شناختی خفیف و زوال عقل را با دقت 88٪ پیش بینی کنیم.” »

اگرچه سن در این مطالعه عامل اصلی در تشخیص اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل بود ، تعدادی از متغیرهای رانندگی با دقت مورد بررسی قرار گرفتند ، از جمله درصد سفرهای 24 کیلومتری از خانه ، طول سفرها از ابتدا تا انتها. در خانه ، وقت اوقات عمومی بود. دقیقه دقیقه دور و تعداد وقایع ترمزگیری شدید با کاهش سرعت کمتر برابر با 0.35 گرم.

مدل هایی که از متغیرهای رانندگی به تنهایی استفاده می کنند ، می توانند رانندگان دارای اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل را با دقت 66٪ پیش بینی کنند ، اما هنوز در مراحل ابتدایی است و به گفته محققان ، تحقیقات بیشتری برای تفکیک مشخصه ویژگی های رانندگی رانندگان دارای نقص شناختی لازم است. خفیف و زوال عقل را درک کرد. علاوه بر این ، با اشاره به میانگین موارد نقص شناختی خفیف و زوال عقل از داده های LongROAD ، برای تحقیق در مورد چگونگی مدل های پیش بینی قابل تعمیم در محیط های واقعی ، داده های بیشتری مورد نیاز است.

با این حال ، این مطالعه به سناریوهای امیدوار کننده ای اشاره دارد که در آن یک برنامه هوشمند تلفن هوشمند یا نرم افزار در وسیله نقلیه می تواند به طور مداوم الگوی رانندگی فرد را کنترل کند تا سرنخی برای تشخیص زودهنگام کاهش شناختی قبل از ظهور علائم بالینی فراهم کند. البته به شرط آنکه در آینده به طور فعال رانندگی کنیم.

گووهوا لی ، محقق ارشد ، گفت: “نتایج مطالعه ما نشان می دهد که رفتارهای طبیعی رانندگی می تواند به عنوان سیگنال های جامع و قابل اعتماد برای اختلال شناختی خفیف و زوال عقل استفاده شود.” “در صورت تأیید ، الگوریتم های توسعه یافته در این مطالعه می توانند ابزاری جدید و بدون مانع برای غربالگری و مدیریت زودرس اختلال شناختی خفیف و زوال عقل در رانندگان مسن ایجاد کنند.

نتایج در ژورنال Geriatrics منتشر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا