عمومی

بیایید با اردشیر زاهدی آشنا شویم

اردشیر زاهدی به عنوان یک وزیر درخشان ، همواره طرفدار مذاکرات ضد جنگ ، اعتراض به کمک های خارجی و دفاع از حق تعیین دولت ایران است. یعنی نافرمانی از قوانین و مقررات بین المللی و حمایت از برنامه صلح ایران. اما آیا وزیر امور خارجه محمدرضا شاه حامی جمهوری اسلامی است؟

اما همچنین یومیر ، اردشیر زاهدی ، که اکنون نود و دو سال در سوئد زندگی می کند ، فرزند فرمانده فضل الله زاهدی است. . اردشیر زاهدی در سال 1307 به دنیا آمد و در زمان حمله بیست و پنج ساله بود. اگرچه در آن زمان در امور ملی دخالت نکرد ، اما به دلیل سن و رنجش از سیاست استعفا داد.

زاهدی ، فارغ التحصیل رشته مهندسی در ایالات متحده ، گفت که هنگام بازگشت به کشور ، “به عنوان یاری پدرش” به اندازه یاری رسان است. . بله ، اولین مقام وی در دولت به عنوان معاون مدیر دفتر “برنامه چهارم” بود كه مسئولیت سازماندهی كمكهای آمریكایی در ایران را بر عهده داشت. بین سالهای 1341 تا 1345 ، زاهدی به عنوان سفیر ایران در انگلیس فعالیت کرد. وی سپس از اواخر سال 1945 تا اواسط 1981 به عنوان وزیر امور خارجه در کابینه امیرعباس هویدا بود و بعداً از آخرین روزهای 1951 تا فوریه 1957 به عنوان سفیر ایران در ایالات متحده خدمت کرد.

اگرچه اردشیر زاهدی از زمان جوانی با سیاستمداران بلندپایه همراه بوده است ، اما پس از ازدواج با شهناز پهلوی – محمدرضا دختر همسر سابقش فوزیه – پدر وی نخست وزیر بود. رابطه نزدیکی با خود محمدرضا پهلوی داشت. درست است ، این ازدواج اول و آخر زاهدی دوام چندانی نداشت و آنها به درخواست شهناز طلاق گرفتند اما تا آخرین روزهای زندگی محمدرضا ، زاهدی متعلق به یک خانواده نزدیک و افراد معتمد بود ، به طوری که در زمان محمدرضا اسارت و بیمار ، او آمد.

“این افراد به شاه خدمت کرده اند ، از جمله وزیر امور خارجه وی ، بنده ، وفاداری او ، تا به امروز من او را می شستم و دفن می کنم. من پادشاه ، پادشاه من هستم. من هنوز او را دوست دارم و او را دوست دارم. “زاهدی در مصاحبه با بیبیسی گفت و توضیح داد که علاقه وی به محمدرضا پهلوی چیست. .

اردشیر زاهدی که در زمان کودتای 1932 بیست و پنج ساله بود ، گفت آنچه که در 19 اوت رخ داد “احیای کشور” بود. وی درباره یادآوری خود از وقایع آن روز گفت: “آن بعد از ظهر (دولت مصدق) سقوط کرد.” پدر من (سردار زاهدی) در خیابان قدیم شمیران بود. در جایی یکی از آقایان به ما داده شد. با آن ماشین و ماشین Buick ، ​​آقای شوشتری – که عضو پارلمان و یک حزب مخالف بود – و من جلوی او نشسته بودم ، به مرز (تلگرام) رفت و در تلگرام آنها ارسال کردند مسلسل آنها. بعضی از من و من فریاد کشیدم. نخست وزیر رسیده است. از آنجا مردم دست پدرم را لرزاندند و از آنجا پدرم پیام خود را برای مردم ارسال كرد. در آن شب ، اولین تلگرام به کلانتری در ساختمان اصلی رفت ، سپس به شاه رفت (پیام ارسال شد) که مردم شما را می خواستند و ما از شما بخواهید که برگردید “

وی با استناد به حذف مصدق به عنوان “حق قانونی” برای شاه ، مقصر این عمل را در سال 1932 منکر شد. “همان حكم صادر شده توسط نخست وزیر مصدق برای اولین بار عزل وی بود. 31) محبوبیت مصدق زیاد بود و شاه مجبور شد تسلیم مصدق شود؛ او خود را مجبور به ترك كرد ؛ عمیقاً در كار خودش ریشه داشت.

حدود ده سال قبل از انقلاب اسلامی در سال 1968 ، زاهدی ، وزیر امور خارجه ، NPT یا “منع گسترش سلاح های هسته ای” را به نمایندگی از شاه ایران امضا کرد . حدود یک دهه پیش ، در اولین مذاکرات پس از انقلاب با رسانه ها برای پراکنده کردن فارسی ، وی با صدای آمریکا درباره حق ایران برای دستیابی به انرژی هسته ای صحبت کرد. ایرانیان هستند. میهمانان می آیند و می روند. “من معتقدم که ایران حق خواهد داشت … این افتخار افتخار ایرانیان است که بگویند ما به شما اعتماد نداریم.”

به عنوان یک وزیر بازنشسته ، حتی در دوران رژیم جورج دبلیو دبلیو “اگر بمبی بر روی ایران انداختند یا می خواهند اقدامی اقتصادی کنند ، صدمه می زند مردم فقیر ؛ من فکر می کنم ایران درست است و غرب باید بنشیند و صحبت کند و آنها همچنان صحبت می کنند. “

اردشیر زاهدی در معاملات خود با ایران و غرب غالباً از حقوق “دولت ایران” سخن می گوید. وی با تمام بحث های رسانه ای به روز بوده و همین امر باعث شده است تا در ماه های اخیر از اظهارات وی در رسانه ها نور زیاد شود. زاهدی توجه خود را به نامه ای به مقامات آمریکایی که در مقاله ای در نیویورک تایمز منتشر شده بود ، آغاز کرد و در آن زاهدی با انتقاد از سیاست های آمریکا ، به انتقاد آمریکایی ها از ایران و منطقه پرداخت. که “روشنفکران ایرانی در تصویر هستند. تروریست ها متحد هستند و از وطن خود محافظت و محافظت می کنند. تاریخ به مهاجمان خارجی آموخته است تا ایده های احمقانه خود را برای از بین بردن ایران رها کنند” ، “سپس” نماینده عراق نیست. “ایران قادر خواهد بود در برابر تهاجم خارجی مقاومت کند.”

وی از صحبت علیه دولت و دولت ایران امتناع می ورزد ، و هنگامی که به “حمایت از جمهوری اسلامی” مشهور است ، خاطرنشان می کند که از زور علیه “ایران” استفاده نمی کند و شب را نگران نمی کند. چه کسی وی در مصاحبه اخیر با بی بی سی با تکرار اوضاع گفت: دولت ایران متعلق به ایرانیان است و آن جوانان هر تصمیمی را که می خواهند می گیرند. ” اما حق نداشتیم – رفتیم و رفتیم. حتی پول گرفتیم و آوردیم – پس بیایید بگوییم ویرانگر بود!

وضعیت زاهدی در پی شهادت ژنرال قاسم سلیمانی باعث جنجالهای زیادی شده است. وی گفت: “من به قدرت ارتش ایران افتخار می کنم که در کشور خود بیعت کرده است.” آنها در یکی از حوزه های انتخابیه وی فاسد بودند و می دیدند که چه اشتباهی انجام داده اند ، که خلاف قوانین بین المللی است. سپس آنها به دیگران می گویند ، شما یک تروریست هستید! وی در مصاحبه اخیر با ژنرال سلیمانی “سرباز وطن پرست” گفت: “این مردان و این جوانان ، این افراد ، قرآن را به خود و کشور خود قسم خورده اند.” “” آدم به کشور خود خدمت کرد ، برای کشورش جنگید ، علیه اسرائیل …. او کشورش بود ، او از آن دفاع کرد و تا زمان نابودی به وجدان خود رفت. “من به او افتخار می کنم ؛ آنها خون خود را برای کشورشان دادند.”

زاهدی همواره طرفدار سیاست خارجی ایران بوده است ، اگرچه وی موضوع را به سیاست جمهوری اسلامی پیوند نداده و از توضیح مستقیم دولت خودداری كرده است. با این حال ، مطابق با اصول و قوانین بین المللی ، وی حضور ایران در سوریه را تأیید می کند – که بهانه ای برای تحکیم بیشتر در غرب بر سر ایران بوده است – همانطور که مقاله وی در نیویورک تایمز نشان داد. : “ایران به دلیل حضور در سوریه محكوم است.” اما به دعوت دولت رسمی سوریه ، هیچ اشاره ای به ایران در سوریه نشده است. این است که راز ارتش آمریکا و غرب در سوریه را نقض قوانین بین المللی. “

او حتی هنگام تصمیم گیری و حتی فرض در مورد دولت ایران و به ویژه حقوق مردم ایران – به ویژه شهروندان و جوانان در نظر گرفته است در داخل کشور زاهدی علاوه بر انتقاد از خروج آمریکا از برجام و آن را “مجنون” ، گفت: مذاکرات ایران در بروجام: “دیپلماتهای ایرانی بسیار فعال و درگیر رفتار بوده اند. خوب و صبور است. “

با این وجود روشن است که نه حامی و نه حامیان جمهوری اسلامی عضو خانواده سلطنتی و نزدیک به شاه نیستند که همچنان به او وفادار هستند. “اگر خطای غرب منجر به جنگ ایران و عراق نمی شد و اکنون مسئله اتمی مطرح نمی شود ، این ملت ها می رفتند … جوانان ایرانی ، آنها هستند که باید آنها آنها برای خود و من برای آینده تصمیم می گیرند. ” بدون شک آنها در حال انجام این کار هستند؛ یک بیگانه حق ندارد “من فکر نمی کنم که مداخلات خارجی آزادی ایران را باز کند و به نوبه خود مشکلاتی را برای ایرانیان ایجاد کند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا