فرهنگ و هنر

اجتماعات قرآنی باعث امیدافزایی در جامعه می‌شود

یک کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه گردهمایی‌ها باعث امیدافزایی و گرم‌شدن دل‌ها می شود، گفت: «فرض کنید در بحث حجاب، وقتی افراد در بطن اجتماع پراکنده دیده می‌شوند، خودشان را تنها و در اقلیت می‌بینند؛ اما گردهمایی‌هایی مثل اجتماع امام حسنی‌ها باعث می‌شود تا ؛آنها بدانند که باحجاب‌های جامعه اگر اکثریت نباشند مسلماً اقلیت نیستند.»

به گزارش یومیر، دکتر فاطمه منتظری اظهار کرد: در امور تجاری و سیاسی، میزان موفقیت اغلب با میزان مشتری، فروش و مشارکت سیاسی سنجیده می‌شود؛ اما در برنامه‌های فرهنگی این کار صرفاً با یک نظرسنجی سرانگشتی حساب‌شدنی نیست. یکی از روش‌ها برای برآورد موفقیت‌آمیز بودن برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی روش اثرسنجی دانشگاه پرینستون است. در این روش پنج شاخص برای یک موفقیت رسانه‌ای در نظر گرفته می‌شود؛ اعم از موفقیت در اجرای رسانه‌ای، جلب‌توجه مخاطب هدف، میزان اثرگذاری بر مخاطبین (احساسی، هیجانی و کنشی)، جلب‌توجه سایر رسانه‌ها و میزان تأثیرگذاری شناختی و تغییر رفتار در جامعه. این شاخص‌ها نشان می‌دهد که محفل از لحاظ رسانه‌ای، برنامه کسل‌کننده‌ای نیست. مهمان‌ها و حرف‌هایشان غیرقابل‌پیش‌بینی هستند. چهره جوان پسندانه داوران و شوخی‌ها و روابط آنها این برنامه قرآنی را به یک برنامه شاد تبدیل کرده است. حضور دو چهره بین‌المللی به‌عنوان داور نیز این برنامه را از یکنواختی درآورده است. همه این موارد باعث شده تا به گفته دکتر فاطمه منتظری هدشی، کارشناس مذهبی در امور خانواده، پژوهشگر و نویسنده برنامه محفل در سطح فرامرزی هم بیننده پیدا کند.

تأثیرات مطلوب محفل در سطح بین‌المللی

وی ادامه داد: از آنجا که بخشی از برنامه‌های محفل در خارج از کشور انعکاس پیدا کرده است و همین بخش‌ها به‌تنهایی در آن طرف مرزها تأثیرات مطلوبی بر جای گذاشته است؛ منتظری اعتقاد دارد اگر برنامه‌ریزی شود تا بتوان برای این برنامه از مترجم یا دوبلور استفاده کرد، قطعاً موفق‌تر خواهد بود. او ادامه داد: «باتوجه‌به تأثیرات فرامرزی برنامه محفل لازم است تا این برنامه به‌صورت بین‌المللی و با زبان‌های مختلفی پخش شود.»

این کارشناس مذهبی محفل را یک برنامه خلاقانه و متنوع دانست و افزود: «برنامه محفل با خلاقیت و ایجاد تنوع در برنامه‌ها باعث شد تا حلاوت و شیرینی قران به مردم چشانده شود و مردم و به‌خصوص جوانان بتوانند هیجانات و خلاقیت خود را از این راه تخلیه کنند.»

او بیان کرد: «ایجاد تنوع، لذت و حلاوت در برنامه‌ها بسیار کارساز است و ما این برنامه‌ها را به فال نیک می‌گیریم.»

گردهمایی‌ها باعث امیدافزایی می‌شود

منتظری با اشاره به کارکردهای اجتماعی گردهمایی قرآنی امام حسنی‌ها گفت: «از نظر علمی برخوردهای چهره‌به‌چهره پانصد برابر شیوه‌های دیگر از جمله مجازی، مکاتبه و… تأثیرگذارتر است؛ لذا گردهمایی‌ها بسیار حائز اهمیت است. در متن آیات و روایات نیز به این موضوع اشاره شده است؛ چنانچه خداوند در آیه 103 سور آل عمران می‌فرماید: «و همگی به ریسمان خدا [= قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌]، چنگ زنید.» همچنین پیامبر اکرم (ص) در این باره می‌فرمایندکه دست خداوند متعال با جماعت است. هر کس تکروی کند، تنها سوی آتش برده می‌شود.»

این کارشناس مذهبی گردهمایی‌ها را باعث امید افزایی و گرم‌شدن دل‌ها دانست و افزود: «فرض کنید در بحث حجاب، وقتی افراد در بطن اجتماع پراکنده دیده می‌شوند، خودشان را تنها و در اقلیت می‌بینند؛ اما این گردهمایی‌ها باعث می‌شود تا بدانند که باحجاب‌های جامعه اگر اکثریت نباشند مسلماً اقلیت نیستند.»

مذهبی‌ها باید در بطن اجتماع فعال شوند

منتظری دوری جامعه مذهبی از اجتماع را یکی از مشکلات جدی دانست و گفت: «یکی از مشکلات جامعه مذهبی ما این است که به نام و تحت لوای دوری از گناه تمام اماکن تفریحی و صحن اجتماع را ترک می‌کنند  و آسیب جدی این مسئله در درجه اول به نسل جوان خودمان وارد می‌شود؛ چون اینها وارد اجتماع می‌شوند و صحنه را خالی از افراد محجبه می‌بینند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که همه بدحجاب و بی‌دین شده‌اند. درحالی‌که زمینه‌سازی این‌گونه حرف‌ها توسط خود مذهبیون به سبب دوری از اجتماع زده می‌شود.»

او تأکید کرد: «مذهبی‌ها باید در بطن جامعه باشند و وقتی گردهمایی بزرگی مثل اجتماع امام حسنی‌ها رقم می‌خورد، آنجا شور انقلابی و هیجانات مثبت هم ظاهر می‌شود و تأثیرات آن چندین برابر بیشتر خواهد شد.»

این مشاور خانواده با بیان اینکه تفهیم لذت‌بردن از زندگی بدون گناه به فرزندان لازم است، گفت: «فارغ از حضور مذهبی‌ها در بطن اجتماع لازم است تا ما به فرزندانمان تفهیم کنیم که برای لذت‌بردن از زندگی الزامی به گناه نداریم. امروز دشمن در فضای مجازی این خوراک را القا می‌کند که مذهبی‌ها لذتی از زندگی نخواهند برد و برای لذت‌بردن باید آزاد و بی‌بندوبار بود. درحالی‌که ما باید این موضوع را به فرزندانمان تفهیم کنیم که ما در تفریح، اجتماع و عرصه اشتغال فعالیت فزاینده داریم؛ اما نباید برخلاف دستور خداوند عمل کنیم.»

اسلام، دین حلاوت و شادی است

منتظری گفت برگزاری اجتماع‌های مذهبی قطعاً در شناخت اسلام به‌عنوان یک دین پرحلاوت و شاد، اثرگذار خواهد بود. او برگزاری مراسم‌ قرآنی را در برملاشدن نقشه‌های دشمنان مؤثر دانست و افزود: «جشنی که دو سال است برای عید غدیر برگزار می‌شود تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته و انگ‌های دشمن در ماتم‌زدگی ایرانیان را برملا کرده است. طبیعی است که برگزاری چنین مراسم‌ باشکوهی تمام این القائات را از بین می‌برد.»

او در پایان تأکید کرد: «مهم‌ترین ویژگی که مذهبیون و انقلابی‌ها در این روزگار به آن نیاز دارند، خلاقیت در ارائه مذهب و داشتن فکرهای نو است. ما باید از خلاقیت نسل جوانمان چه در عرصه‌های فضای مجازی و چه در بطن اجتماع  بهره‌وری داشته باشیم تا بتوانیم کارساز جلو برویم و ان‌شالله بتوانیم پرچم را به دست امام‌زمان (عج) برسانیم.»

انتهای پیام

کارگروه خبری فرهنگ و هنر

معنا و زیبایی را به یکجا می‌برم و با قلمی شیرین، نثر و شعر را به هم می‌آمیزم.
دکمه بازگشت به بالا