کرونا با کسب و کارها چه کرد؟
بیش از 9 ماه از انتشار سریع و گسترده ویروس ناشناخته Covid 19 به نام ویروس کرونا در ایران می گذرد. در این دوره ، بیشتر مشاغل کوچک ، کارگاه های کوچک و مشاغل و صنایع خدماتی آسیب دیده اند. بخشهایی که کمترین اشتغال برای طبقات اجتماعی پایین شکل گرفته است.
به گزارش یومیر ، صاحبان بسیاری از مشاغل و مشاغل ، عمدتاً خدمات ، به دلیل گسترش تاج در ماه های اخیر به شدت آسیب دیدند و از کار افتادند. بیشتر مغازه ها ، بازی ها ، رستوران ها ، فروشگاه های مواد غذایی زیبا ، هتل ها ، آرایشگاه ها و مراکز گردشگری و حمل و نقل فعال در بخش خدمات به دلیل تاج بسته یا راکد بودند.
تأثیر فوران تاج بر اقتصاد ایران بیش از هر کس دیگر بر معیشت مردم تأثیر گذاشت ، زیرا تاج بر بخشهایی از اقتصاد تأثیرگذار بود که بیشتر طبقات پایین جامعه در آن مشغول به کار بودند.
تعداد کارکنان خدمات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است و این به دلیل تأثیر بسیاری از مشاغل خدماتی از شیوع تاج است.
به گفته کارشناسان ، کرونا بیشترین تأثیر را در بخش خدمات داشته است. اگرچه بخش خدمات در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی کمترین آسیب را از فشار اقتصادی متحمل شد ، اما به سرعت تحت تأثیر شوک تاج و تداوم آن قرار گرفت.
حمید حاج اسماعیلی ، کارشناس کار در گفت وگو با یومیر ، دلایل آسیب پذیری کار خدماتی در بحران کرونا را توضیح می دهد: “در دوران کرونا ، کار خدمات بیش از سایر بخشها مختل شد ، زیرا اقتصاد کشور عمدتا مبتنی بر خدمات است.” و خدمات پایدار است و بنابراین آسیب پذیری در صنعت خدمات بیشتر مشخص شده است.
وی گفت: “به دلیل محدودیت های موجود در بازار کشور پس از شیوع کرونا ، مردم در انجام بسیاری از کارها مانند مسافرت ، گردشگری ، خرید کالا و دریافت برخی خدمات با مشکل روبرو شدند و بنابراین بخش خدمات کرونا به شدت آسیب دید.” .
این کارشناس بازار کار رعایت پروتکل های بهداشتی را دلیل دیگر موثر بودن مشاغل خدمات تاجگذاری می داند و می گوید: مردم با دقت از خدمات رستوران ها ، هتل ها ، فست فودها ، کلوپ ها و مراکز تفریحی و گردشگری استفاده می کردند تا به تاج آلوده نشوند. و ترجیح می دهد خدمات کمتری دریافت کند. این شکنندگی شرکتهای خدماتی را نشان داد و بدون شک گسترش تاج باعث مشکلات و محدودیتهای بیشتری برای شرکتهای خدماتی خواهد شد.
طبق آمار مرکز آمار رشد اقتصادی ایران در سه ماهه نخست سال جاری ، بیشترین رشد منفی در بخشهای اقتصادی مربوط به بخش خدمات و در بخش خدمات به گروه “سایر خدمات عمومی ، اجتماعی ، شخصی و خانگی” بوده است. بیشترین افت تولید ناخالص داخلی در بین گروههای دیگر که با مشاغل بسیاری از مشاغل آزاد و غیررسمی همراه است و رشد منفی 63 درصدی دارد.
مشاغل موجود در بخش خدمات از ثبات و ثبات لازم برخوردار نیستند و در برابر بحران هایی مانند کرونا می توانند بسیاری از ظرفیت های اشتغال را تغییر دهند. گزارش مرکز آمار و اطلاعات استراتژیک وزارت کار در مورد روند کار شاغلان در بخش خدمات در بهار 1399 همچنین نشان می دهد که تعداد کارمندان بخش خدمات در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است که دلیل آن بسیاری از کارکنان خدمات است. کرونا کاهش 33 درصدی کارکنان هتل و رستوران در بهار امسال را تأیید کرده است.
بر اساس این گزارش ، تعداد کارکنان بخش خدمات در کشور همیشه روندی صعودی داشته است ، اما کاهش 9.7 درصدی کارکنان این بخش در بهار 1399 نسبت به بهار 1398 به دلیل تأثیر بیماری عروق کرونا قلب در برخی از زیرمجموعه ها در بخش خدمات بوده است.
به گزارش یومیر ، ظرفیت اشتغال در بخش خدمات و تأثیر آن بر اقتصاد کشور قابل چشم پوشی نیست ، اما نباید فراموش کرد که در مواقع بحرانی ، شوک های اقتصادی و حوادث غیر قابل پیش بینی ، مشاغل در بخش خدمات ثبات می یابند و از ثبات لازم برخوردار نیست و می تواند بسیاری از ظرفیت های اشتغال را تغییر دهد.
به گفته کارشناسان و تحلیلگران بازار کار ، شرکت های خدماتی به محض راهیابی به سمت اشتغال و ایجاد ظرفیت می توانند مقاومت خود را در برابر بحران هایی مانند کرونا از دست بدهند. بخشهای صنعت ، کشاورزی و خدمات باید به صورت متعادل در کشور توسعه یابد ، به طوری که همه بخشهای اقتصاد تحت تأثیر چنین شرایطی قرار نمی گیرند و اقتصاد تولیدمحور و دانش بنیان بتدریج جایگزین خدمات اقتصادی و نفتی خواهد شد.
انتهای پیام