عمومی

معیار عزاداری و عزاداری معیار

اما امسال با توجه به شیوع تاجی ویروس ، به ویژه موج دوم که در هفته های اخیر بسیار غمناک بوده و باعث کشته شدن بیشتر و بیشتر هموطنان عزیز می شود ، نحوه برگزاری مراسم عزاداری محرم به عنوان موضوعی جدی در دینی و سیاسی بدل شده است. حلقه ها جو سیاسی آلوده کشور دارای پتانسیل بسیار خوبی برای قطبش است. این بستر مناسب را برای تشکیل دو قطبی “غم و اندوه” فراهم کرد. خوشبختانه رهبر خردمند انقلاب از عید قربان سخن می گویند و این مسائل را متوقف می کند و همه را مسئول معیارهای عزاداری امسال می داند. وی گفت: “در غم و اندوه ، ملاك آن چیزی است كه كارشناسان بهداشت به ما می گویند.” “بنده ، من شخصاً آنچه را که لازم می دانم انجام خواهم داد.” هیئت های مذهبی ، مساجد ، تکایا ، خطبه ها ، جوایز و حتی فعالان سیاسی و نهادهای وابسته باید با پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی تاج گذاری کاملاً آشنا شوند و قبل از شروع محرم برنامه های اجرایی آنها را برنامه ریزی کنند.

در این رابطه لازم است چند نکته را بیان کنیم:
1- بدون شک پیشگامان و رانندگان در روند اجرای دستورالعمل های بهداشتی در مراسم مذهبی و عزاداری ، حافظ دادگاه های مقدس به ویژه آستان قدس رضوی هستند. در موج اول تاج ، آستان قدس رهبر شجاع و البته تصمیم دشوار و تلخ برای بستن درهای پناهگاه بود و اکنون ، در مقابل محرم ، این ابتکار با برگزاری مراسم نماز عرفه با مشاهده بهداشتی نشان داده شد دستورالعمل ها. زائران در پناهگاه نیز با همکاری مناسب نشان می دهند که به سلامتی و سلامتی سایر زائران علاقه مند هستند. امام حسین (ع) فرمود: “همیشه سعی کنید سلامتی بدن خود را در طول زندگی حفظ کنید.” (1)

2- اگرچه ما معتقدیم حرم مطهر ائمه اطهار (ع) و حرم امام حسین (ع) دارالشیفا است ، اما این به معنای نادیده گرفتن دستورات بهداشتی نیست. این اعتقاد به همراه تلاش برای پیشگیری و درمان بیماری ها و با عشق و اخلاص می تواند منجر به پیشگیری یا درمان بیماری شود. امام صادق (ع) فرمود: «یكی از پیامبران بیمار شدند و فرمودند: من تا زمانی كه همه من را بیمار كرده اند خودم را شفا نخواهم داد. مرا شفا بده. خداوند متعال برای او نازل کرد: من تا زمانی که خود را شفا ندهید ، شما را شفا نخواهم داد. “(2)

3- رهبر معظم انقلاب گفتند دلیل تغییر برنامه عید قربان از یک کنفرانس ویدئویی با مدافعان بهداشت به سخنرانی عمومی و بدون حضور مخاطبان. بنابراین ، وی به طور غیرمستقیم معیار برگزاری مراسم عزاداری را براساس دستورالعمل های بهداشتی بیان کرد و این بدان معناست که اولاً از تجمعات بزرگ خودداری شود. واضح است که زمان برگزاری چنین تجمعاتی در پروتکل های بهداشتی نباید آنقدر طولانی باشد که اصول پیشگیری نقض شود. مشخص است که هنگام تنظیم گروه های اندوه باید این حساسیت ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

4- در ایام محرم امسال ، وظیفه رسانه ملی و فعالان فضای مجازی برای تهیه و پخش برنامه های جذاب مناسب برای این روزها بسیار جدی و سنگین است. شاید تحقق شعار “هر خانه یک حسینیه است” توسط دکتر مطرح شده است. حریرچی با این تلاشها توانست صمیمانه ستم و رنج سید الشهدا (ع) و شهدای کربلا را در مجامع خانوادگی برای مردم فراهم کند و ایران را به یک “حسینیه بزرگ” تبدیل کند. “تبدیل شوید. دوباره ، من می خواهم در مورد استاندارد اندوه و استاندارد اندوه بنویسم.

1- تحف العقولصفحه 239
ح- بحارالانوارجلد 59_صفحه 66
* در روزنامه قدس منتشر شد. ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

دکمه بازگشت به بالا