همه چیز در مورد الگوریتم 2023 اینستاگرام دیگر هیچ چیز پنهان نیست!
الگوریتم اینستاگرام چطور کار میکند؟
احتمالاً با زیر و بم اینستاگرام آشنایی دارید و زیاد در صفحه اکسپلور و فید وقت گذراندهاید. صفحه فید (FEED POST یا خانه) همان صفحهای است که در آن پست فالورهای شما برایتان نمایش داده میشود و صفحه اکسپلور، صفحه سرچ است که با آیکون ذرهبین شناخته میشود. رسیدن به این صفحه آرزوی کاربرانی است که دوست دارند بیشتر دیده شوند؛ ولی نکته این است که پستهای شما برای رسیدن به اکسپلور، با سدی به نام فید روبرو میشوند؛ یعنی تا زمانی که پستهای پیج اینستاگرامتان در صدر فید کاربران به نمایش درنیایند، خبری از نمایش آنها در اکسپلور نیست.
شاید یکی دو سال قبل، عبور از صفحه فید و رسیدن به اکسپلور کار آسانی بود؛ چرا؟ چون نمایش پستها در فید، طبق زمانبندی انجام میشد؛ یعنی اگر شما ساعت 12 ظهر پستی را منتشر میکردید، پست شما در همین ساعت به فید کاربران میرسید و کاربرانی که پس از این ساعت به اینستاگرام خود مراجعه میکردند، پستهایی را مشاهده میکردند که بعد از پست شما منتشر شده بود؛ اما پس از مدتی الگوریتم اینستاگرام انتشار پست در این قسمت را نیز با تغییراتی روبرو کرد.
طبق این تغییرات، دیگر زمان تعیینکننده این نبود که پست شما در ابتدای فید کاربر باشد یا انتها، بلکه رفتار خود کاربران جایگاه پست شما را تعیین میکرد؛ یعنی ممکن بود پستی از پیج شما که 2 ساعت پیش منتشر شده، در اواخر صفحه فید کاربران به نمایش درآید و عملاً تعداد بسیاری از دنبال کنندگان شما (followings)، پستهایتان را مشاهده نکنند. احتمالاً با خودتان میگویید روی چه حساب و منطقی بعضی پستها به بعضی افراد نشان داده نمیشود؟ عجله نکنید الان مشخص میشود.
بر اساس الگوریتم اینستاگرام، پست شما در ابتدا به 10 درصد از دنبالکنندگان یا followerهای شما در صفحه فید نمایش داده میشود؛ در صورتی که تعامل و رفتار این کاربران (لایک، ویو، کامنت و…) نسبت به آن مناسب بود، پست برای دیگر دنبالکنندگان شما نیز نشان داده میشود. در غیر این صورت، پست شما در قعر فید کاربران باقی میماند و احتمالاً بازدید بسیار کمی خواهد داشت. پس از آن هم با در نظر گرفتن رفتار همین کاربران، الگوریتم اینستاگرام تصمیم خود برای نشان دادن و ندادن پست شما در اکسپلور را قطعی میکند.
4 شاخص کلیدی برای حضور در صفحه خانه یا فید کاربران
راستش را بخواهید اینستاگرام هم مانند گوگل، در معرفی و توضیحات در مورد الگوریتمهای خود کمی سختگیر و البته خسیس است و بهندرت در مورد الگوریتمهای خود اطلاعاتی را منتشر میکند؛ اما وقتی اعتراض کاربران به تغییرات ایجاد شده را مشاهده کرد، در حرکتی غیرمنتظره، خبرنگاران را به شرکت خود دعوت و در مورد الگوریتم جدید و تغییرات آن توضیحاتی را ارائه کرد. در ادامه شاخصهای مهمی که طبق صحبتهای سخنگوی اینستاگرام، برای رسیدن پستها به صدر فید دنبال کنندگان مورد بررسی الگوریتمهای این شبکه اجتماعی قرار میگیرد را برای شما بازگو میکنیم.
- علاقه کاربر به موضوع پست شما
الگوریتم جدید اینستاگرام، برای نمایش پستها در فید نیز مانند اکسپلور، به علاقه کاربران توجه میکند. بهطور مثال اگر در یکروز و با انتشار یک پست ورزشی، تعدادی کاربر را به پیج خود جذب کردهاید، اما از روز بعد پستهای غیر مرتبط به ورزش منتشر میکنید، احتمالاً نباید امید به نمایش پستهایتان در فید این کاربرها را باشید.
اینستاگرام برای هر کاربر پستهایی را به نمایش در میآورد که به علاقه او نزدیک باشد. زمانی که کاربر شما دائماً به دنبال محتوای ورزشی، فوتبالی و غیره باشد، احتمالاً محتوای شما در مورد ترفندهای خانهداری برای او جذاب نیست و الگوریتم جدید اینستاگرام اولویتی برای نشان دادن آن به این کاربر قائل نمیشود. اگر شما به مطالب آموزشی و شناخت ترفندهای افزایش فروش در کسبوکارتان علاقمندید، حتماً را دنبال کنید. تشخیص اینکه پست منتشرشده شما برای کاربرانتان جذاب هست یا خیر، با استفاده از قابلیت و تکنولوژی «تشخیص تصویر اینستاگرام» انجام میشود. این تکنولوژی مشابه قابلیت فعال در سرویس «تصاویر گوگل» و «شناخت تصویر یوتیوب» است.
- تعامل کاربر با شما
تعامل کاربر یکی از مهمترین رازهای موفقیت در اینستاگرام است. در ابتدای تغییرات الگوریتمی اینستاگرام و طبق آمار، کاربران 70 درصد از پستهای درون فید و درعینحال 50 درصد از پست دوستان نزدیک خود را از دست میدانند؛ اما با افزایش اهمیت تعامل کاربر در الگوریتم جدید، مخاطبان این شبکه اجتماعی میتوانند بیشتر از قبل پست دوستان خود را مشاهده کنند. این الگوریتم چگونه میتواند دوستان نزدیک شما را بشناسد؟
زمانی که شما در فعالیت روزمره اینستاگرامی، با پست و استوری دوستان خود تعامل داشته باشید، برای آنها نظر ارسال کنید، استوری آنها را reply کرده، پستهایشان را لایک و حتی برای آنها از طریق دایرکت پیام ارسال کنید، اینستاگرام رابطه میان شما را تشخیص داده و به نمایش پست آنها برای شما و بلعکس در فید، اولویت میدهد. پس از بروز رسانی الگوریتم جدید و افزایش اهمیت تعامل کاربر، مدیران این شرکت مشاهده کردهاند که مخاطبان بیش از 90 درصد پستهای دوستان خود را در فید مشاهده میکنند. همینطور نشانه مثبت دیگری که از کاربردی بودن این الگوریتم خبر داد، کاهش جستجو کاربران برای پیداکردن پروفایل دوستان و مشاهده دوباره پستهای آنها بود.
- تعامل کاربر با محتوا
موضوع تعامل فقط به رفتار کاربران با یکدیگر ختم نمیشود. اگر یادتان باشد در اول مقاله گفتیم که الگوریتم اینستاگرام به این صورت عمل میکند که پست تازه منتشرشده شما را به 10 درصد از مخاطبانتان نمایش میدهد و بعد از آن اگر این افراد با پست شما تعامل مناسبی داشتند، شانس آن را برای نمایش به دیگر افراد نیز افزایش میدهد.
منظور از این تعامل؛
- لایک
- کامنت
- اشتراک گذاری
- ذخیره کرده
- و…
کاربران نسبت به پست شما است.
- زمان انتشار پست
هنوز هم، زمان انتشار پست برای الگوریتم اینستاگرام پراهمیت است. احتمالاً پستی که امروز صبح منتشر شده، شانس بیشتری برای نمایش در صدر فید شما دارد تا پستی که دوست صمیمیتان 3 روز قبل در پیج خود منتشر کرده است. پس به هیچ عنوان نمیتوان موضوع زمان انتشار پست برای رسیدن به صدر فید کاربران را بی اهمیت دانست.
قدم به قدم تا اکسپلور با الگوریتم 2023 اینستاگرام
تا اینجا متوجه شدیم که الگوریتم اینستاگرام چطور برای فهرستبندی پستها در فید کاربران عمل میکند. در ادامه قصد داریم تا به صورت چک لیستوار، تکنیکها و فعالیتهای لازم برای رسیدن پست شما به صدر نتایج در فید و پس از آن را بازگو کنیم.
- محتوایی متناسب با علاقه کاربر تولید کنید
برای گذشتن از سدِ فید بگذرید و رسیدن به اکسپلور، باید پستهایی منتشر کنید که محتوای آن متناسب با علاقه کاربرانتان باشد. ممکن است پیج شما با موضوع سرگرمی و طنز بیش از 100 هزار دنبال کننده داشته باشد؛ اما پستهایی که با محتوای طنز ورزشی منتشر میکنید، لایک و کامنت بیشتری از طرف مخاطبان دریافت کند. پس شما هم سعی کنید که تمرکز خود را بیشتر به سمت این نوع محتوا (البته نه در تمامی محتوای پیج خود) ببرید تا شانس حضور پستهایتان در اکسپلور افزایش پیدا کند.
- محتوایی تولید کنید که تعامل کاربر را افزایش دهد
زمانی که پست شما در یک ساعت اول انتشار با بازدید، لایک، اشتراکگذاری و نظرات زیادی روبرو شود، احتمالاً از نظر اینستا لایق قرار گرفتن در اکسپلور اینستاگرام است. البته تعامل (همان اینگیجمنت) صرفاً نسبت به پستها سنجیده نمیشود! دایرکت، reply روی استوریها و… نیز جزو تعاملات محسوب شده و باعث افزایش اعتبار شما برای الگوریتم اینستاگرام میشود. برای افزایش تعامل اولین راه، انتشار محتوای جذاب و پس از آن، درخواست از کاربر است. پس مخاطبان خود را به تعامل دعوت کنید! نظرسنجی، مسابقه و پرسش و پاسخ در استوری نیز از دیگر تکنیکهای افزایش تعامل کاربران است. برای اینکه با راهکارهای افزایش نرخ اینگیجمنت اینستاگرامتان آشنا شوید، سری به مقالۀ ما با عنوان «» بزنید.
نکته: احتمالاً بهتازگی کامنتهایی را در زیر پست پیجهای مختلف با چنین کلماتی مشاهده میکنید:
- خیلی خوب بود
- عالی
- به پیج ما هم سر بزنید
- و…
اینها اغلب کامنتهای تبلیغاتی هستند که با استفاده از ربات تبلیغاتی در قسمت نظرات پستها قرار داده میشوند. اینستاگرام وجود این کامنتها در پیج شما را یک امتیاز منفی در نظر میگیرد. در چنین مواقعی با استفاده از استراتژی پرسش و پاسخ در کامنت، تعداد نظرات واقعی را افزایش دهید تا علاوه بر بیاهمیت شدن کامنتهای تبلیغاتی، تعامل پیج خود را بالا ببرید. از دیگر تکنیکهای افزایش تعامل کاربران، انتشار پست در زمان مناسبی از روز است. زمان مناسب جهت انتشار محتوا نسبت به مخاطبان شما تعیین میشود که باید آن را با آزمون و خطا و نسبت به بازخوردهای دریافتی از کاربرانتان به دست بیاورید.
- فعالیت خود را در اینستاگرام بیشتر کنید
تعامل صرفاً در رفتار کاربر با پیج اینستاگرامی شما خلاصه نمیشود. برای الگوریتم اینستاگرام مهم است که شما هم در این شبکه اجتماعی فعالیت کنید و با دیگران تعامل داشته باشید. پس به پست کاربران خود سر بزنید، آنها را لایک کنید، نظر ارسال کنید و حتی برای آنها دایرکت بفرستید تا این ارتباط را مداوم و قویتر کنید. میتوانید در پستها و استوریهای مرتبط خود، دوستان و دیگر افراد (مخصوصاً افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها) را تگ و منشن کنید.
نکته: از ارسال کامنتهای ساده و بیارزش مانند «عالی»، «خوب بود» و اینچنین متنها خودداری کنید. طبق تجربیات کاربران، کامنتهای کمتر از 4 کلمه برای اینستاگرام بیارزش محسوب میشوند. در حالت کلی رشد و دیده شدن در اینستاگرام همنقدر که سخت است مس تواند آسان نیز باشد. چرا که روش های گوناگونی برای رشد و دیده شدن وجود دارد برای مثال buy instagram profile visits یک روش کاربردی برای رشد و ارتقا پیج است.