عمومیکسب و کار ایرانی

نحوه اجرای ارت دیزل ژنراتور

اتصال به زمین تجهیزات مورد استفاده در یک سیستم الکتریکی ضروری و حیاتی است. منظور از اتصال به زمین تجهیزات الکتریکی در واقع اتصال بدنه و نقاط خاص  تجهیزات به الکترود زمین میباشد. این نکته در مورد هم به عنوان یک تجهیز الکتریکی باید رعایت گردد تا از وارد شدن صدمه به دستگاه جلوگیری شود. اجرای سیستم ارتینگ به دو صورت انجام میگیرد. نوع اول ، به وسیله یک کابل قدرت نقطه خنثی را به الکترود زمین اتصال میدهیم و در نوع دوم شیلد کابل های کنترلی به الکترود زمین متصل میگردد. که این کار موجب انتقال نویز و اغتشاشات احتمالی در سیستم به الکترود زمین میشود.

دو نکته مهم در مورد اتصال زمین دیزل ژنراتور موتورسازان بدین صورت است که، اول اینکه قبل از استارت دستگاه باید از اتصال تمام بدنه مجموعه دیزل ژنراتور به الکترود زمین مطمئن بود و نکته دومی که باید در نظر گرفت بررسی مقاومت اهمی سیم اتصال به زمین به بدنه دستگاه میباشد که نباید بیشتر از ۱ اهم گردد.

شاسی دیزل ژنراتور باید به ارت زمین متصل گردد. دیزل ژنراتورها معمولا بر روی لرزه گیر‌ها نصب می‌شوند، بنابراین اتصال به زمین می‌بایست انعطاف پذیر باشد تا از قطع شدن احتمالی کابل بدلیل ارتعاشات جلوگیری شود. کابل‌ها یا بست‌های اتصال به زمین حداقل باید ظرفیت جریان بار کامل را داشته باشند.

  • شناسایی تک خطا‌های ارت
  • جلوگیری از ولتاژ‌های متغییر
  • جلوگیری از تماس ولتاژ‌ها با اجزای مجاور
  • جلوگیری از تنش عایق کاری

اتصال به زمین دیزل ژنراتور‌های ولتاژ بالا (HV)

در ژنراتورهای ولتاژ بالا، جریان خطایی که در نتیجه اتصال کوتاه یک فاز با زمین به وجود می‌آید، بسیار بیشتر از سیستم‌های ولتاژ پایین میباشد. در سیستم‌های HV به منظور کاهش این جریان به سطح قابل شناسایی CT‌ها مقاومت‌هایی بین نول و ارت قرار میدهند.

اتصال به زمین دیزل ژنراتور‌های ولتاژ پایین (LV)

به طور معمول در ژنراتورهای ولتاژ پایین (LV) (زیر ۶۰۰ ولت) کنداکتور نول مستقیما به ارت متصل میگردد. این کار بوسیله اتصال کابل بین نقطه نول فریم آلترناتور و میله مسی صورت میگیرد. فریم آلترناتور نیز میبایست توسط کنداکتور‌های اتصال به زمین و از طریق سیستم ارتینگ اصلی ساختمان، به زمین ارت شود. در واقع باید مقاومت مسیر بین نول و ارت کمتر از ۱ اهم در زمین مناسب و در زمین مقاومتی بالا کمتر از ۵ اهم باشد. (حداکثر ۲۰ اهم)

به منظور شناسایی جریان بین ارت و نول باید بروی اتصال نول به ارت نظارت باشد. این جریان فقط بین نول و ارت وجود داشته. در شرایط اتصال کوتاه بین یکی از فاز‌ها و ارت جریان فقط بین دو کنداکتور وجود دارد. اتصال کوتاه مستقیم از طریق ارت نشان دهنده یک بار نزدیک به بی نهایت برای آلترناتور میباشد و منجر به سوختن سیم پیچ ژنراتور خواهد شد.

چیدمان معمول سیستم اتصال به زمین

ارتینگ دیزل ژنراتور‌های ۳ و ۴ قطبی

 طرح‌های حفاظت از خطای اتصال به زمین

طرح‌های حفاظت از خطای اتصال به زمین برای سیستم ژنراتور به منظور محافظت از آلترناتور طراحی شده است. این حفاظت به شرایطی گفته میشود که در آن امنیت اپراتور و طرح‌های حفاظتی مد نظر می‌باشد. حفاظت از خطای اتصال به زمین جهت حفاظت از دستگاه می‌باشد.

طرح‌های حفاظت از خطای اتصال به زمین برای دیزل ژنراتورها به دو دسته تقسیم می‌شوند.

اتصال ۳ فاز ۳ سیم

  • نامحدود : حفاظت از خطای اتصال به زمین نامحدود به تمام بار‌های متصل به خط تغذیه مربوط میگردد. محدوده این حفاظت تحت تاثیر تمامی بار‌های متصل به دیزل ژنراتور و خود دستگاه میباشد. جهت امنیت اپراتور حفاظت نامحدود ۳۰mA بکار می‌رود. این بدین معناست که حفاظت‌ها زمانی بکار بیافتد که جریان ۳۰mA در مسیر ارت ایجاد شود.ارتباط ۳ فاز ۳ سیم ۳ قطب وصل شده (با کلید)ارتباط ۳ فاز ۴ سیم ۴ قطب وصل شده (با کلید)طرح‌های حفاظت ازخطای اتصال به زمین

نقشه ساخت تابلو چنج آور

قبل از ساخت تابلو چنج آور نقشه سه خطی یا تک‌خطی و نقشه جانمایی تجهیزات ارائه می‌گردد.

رنگ تابلو برق ژنراتور اضطراری

رنگ‌آمیزی به‌صورت الکترواستاتیک یا همان پودری انجام شود، توجه داشته باشید که قبل از رنگ‌آمیزی حتماً چربی و فسفاته زدایی به‌صورت اسید شویی انجام شود.

از رنگ کرمی با کد 7035 یا سفید 7032 رنگهای عایق رطوبت، ضربه و حرارت استفاده شود. ضخامت رنگ برای تمام اجزای بدنه بین 70 تا 110 میکرون باشد.

مونتاژ بدنه تابلو برق حتماً قبل از رنگ‌آمیزی انجام شود و تمامی سوراخ‌کاری‌های موردنیاز انجام، سپس دمونتاژ و رنگ‌آمیزی شود تا در برابر رطوبت به‌خوبی عایق شود.

عملکرد تابلو ATS&AMF

کنترل و نظارت بر تغذیه بار مصرفی شبکه یا ژنراتور در زمان بروز اختلال یا خاموشی در شبکه، مراحل زیر به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. جهت حفاظت کلید اتوماتیک دیزل ژنراتور در مواقع over load و over current باعث قطع شدن مدار می‌شود.

استارت دیزل به‌صورت خودکار و بافاصله زمانی مشخص‌شده انجام می‌شود که اگر در بار اول استارت، ژنراتور روشن نشود، سه بار بافاصله زمانی مشخص استارت انجام می‌شود و اگر بازهم روشن نشد، استارت متوقف‌شده و آلارم به صدا در می‌آید.

سیستم برد ژنراتور

تابلو کنترل اتوماتیک بایستی بر پارامترهای مختلفی از دیزل ژنراتور و شبکه نظارت داشته باشد تا در مواقع ضروری با اعمال فرمان‌های لازم سیستم را در مقابل خطرات احتمالی محافظت کند.

پارامترها شامل موارد زیر است:

  • حفاظت دیزل ژنراتور در برابر افزایش درجه حرارت روغن
  • حفاظت ژنراتور در مقابل تغییرات غیرمجاز فرکانس
  • کنترل و نظارت بر سطح سوخت موجود در داخل تانک روزانه
  • نظارت و حفاظت دیزل ژنراتور در برابر کاهش فشار روغن، افزایش درجه حرارت آب، دور غیرمجاز، سنسور سطح آب رادیاتور، سنسور سطح گازوئیل و سایر سنسورها
  • نظارت بر اشکال در سیستم استارت دیزل ژنراتور
  • نظارت بر سطح ولتاژ و چگونگی شارژ باطری
  • نظارت بر ولتاژ سه فاز برق شبکه و ژنراتور و حفاظت در مقابل over voltage and under voltage
  • حفاظت ژنراتور در مقابل خطاهای افزایش بار، اتصال کوتاه، ارت فالت و جابجایی توالی فاز به کمک رله‌های حفاظتی خارجی و داخلی

اساس کار موتور برق‌ها

در اصطلاح اولیه، موتور برق‌ها با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی کار می‌کنند. وقتی این اتفاق در یک میدان مغناطیسی می‌افتد، نیرویی ایجاد می‌شود که باعث چرخش شفت می‌شود. موتور برق‌ها می‌توانند با جریان متناوب یا نیروهای جریان مستقیم تغذیه شوند.

موتور برق‌ وسیله‌ای است که برای تبدیل الکتریسیته به انرژی مکانیکی در مقابل ژنراتور الکتریکی استفاده می‌شود. آنها با استفاده از اصول الکترومغناطیس عمل می‌کنند، که نشان می‌دهد وقتی یک جریان الکتریکی در یک میدان مغناطیسی وجود دارد، نیرو اعمال می‌شود.

خرید موتور برق از دیزل ژنراتور

همه‌ی افراد برای خرید لوازم مورد نیاز برای خانه یا صنعت و کسب و کار خود در تلاش هستند تا بهترین و مقرون به صرفه‌ترین قطعه را خریداری کنند. شما با خرید از خرید موتور برق از دیزل ژنراتور کاشانی می‌توانید از کیفیت قطعه خود اطمینان داشته باشید.

منبع : pinterest.com 

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا