اقتصادی

سنگینی بار دلار روی دوش بورسی‌ها

وابستگی نرخ حرکت نرخ دلار به حرکت بازار سرمایه باعث می شود که شاخص کل بورس با هر وعده تصمیم گیرندگان درباره قیمت این ارز بالا و پایین شود. بنابراین پیش بینی مسئولان از نرخ ارز 15 هزار یا حتی 20 هزار تومانی روند نزولی در بورس را پیش برد تا عمر چراغ قرمز در این بازار افزایش یابد.

به گزارش یومیر ، بازار سرمایه سال متلاطمی را پشت سر می گذارد و در حالی که شاخص کل این بازار برای اولین بار در پنج ماه نخست امسال به دو میلیون واحد رسید ، بورس سهام از اواخر ماه اوت سقوط کرد ، این شاخص سقوط کرد ما همچنین یک کانال یک میلیون و صد هزار واحدی بودیم. در همین حال ، چاپ های مختلف منجر به سقوط شاخص شد ، اتفاقاتی که اعتماد سهامداران را از بین برد و ظاهراً تمام نشده بودند! از اختلاف بین دو وزیر بر سر ETF دیگر گرفته تا قیمت گذاری منظم در صنایع مختلف و وعده ها و وعده های سیاست گذاران برای کاهش نرخ ارز.

دلار وعده می دهد!

کمتر از یک ماه از وعده 15000 دلار توسط رئیس جمهور می گذرد و رئیس کل بانک مرکزی در مورد 20000 دلار صحبت می کند. ماجرا در حقیقت این است که وقتی نرخ دلار نیم دلار حدود 24 تا 25 هزار تومان بود ، یعنی حدود یک ماه پیش ، حسن روحانی اعلام کرد که اگر هفت میلیارد دلار موجود در ایران با کره جنوبی آزاد شود ، دلار به 15 هزار تومان سقوط می کند. یابنده این روزها روند صعودی دلار کند شد و نرخ ارز این ارز به 21000 تومان کاهش یافت. واضح است که دلار به 15 هزار تومان نرسید اما این سیگنال از طرف دولت به بازار سرمایه داده شد که دلار ارزان می شود و تأثیر منفی بر بورس خواهد داشت.

در همان زمان ، بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که حتی اگر سایر منابع ارزی از ایران به غیر از هفت میلیارد دلار در ایران که با کره جنوبی است ، آزاد شود ، 15000 دلار به دست نمی آید. در هر صورت دلار به 21 هزار تومان سقوط کرد و پس از مدت کوتاهی دوباره به حدود 25 هزار تومان رسید. در چنین شرایطی ، عبدالناصر همتی ، رئیس کل بانک مرکزی ، به عنوان یک تصمیم گیرنده و کارشناس سیاسی ، دلار را به کمتر از 20000 تومان رساند. سفر کرده اند این سوال باعث شد برخی از شرکت های پیشرو در بازار فروش خود را تا 20 هزار دلار پیش بینی کنند و این رویداد نیز هیجان بازار را فراهم آورد.

امکان بازگشت ارز به کشور

این وعده داده می شود ، در حالی که برای همه روشن است که احتمال سقوط یا افزایش نرخ دلار همیشه بر بازار سرمایه تأثیر می گذارد ، بنابراین بازار در طولانی مدت می تواند با نرخ دلار سازگار شود. از طرف دیگر ، مسئله وضع تحریم ها و مذاکرات وجود دارد ، اگرچه زمان آن مشخص نیست ، اما در پایان ، با توجه به روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا ، مذاکرات بین ایران و ایالات متحده انتظار می رود. بنابراین ، احتمال کاهش تحریم ها اولین سیگنال برای کاهش تحریم ها ، آزاد شدن منابع ارزی مسدود شده ایران در سایر کشورها و بازگشت ارز به کشور است.

البته نباید از این نکته غافل شد که در صورت کاهش تحریم ها ، این امر بر فروش شرکت ها تأثیر می گذارد و این شرکت ها می توانند بخشی از صادرات از دست رفته خود را که به دلیل تحریم از بین رفته بود ، بازیابی کنند. البته این بدان معنی است که ممکن است با سقوط دلار نرخ فروش کاهش یابد اما حجم فروش افزایش یابد.

در آخر باید گفت که اگر نرخ دلار در کشور کاهش یابد ، همه از جمله دلالان سهام را خوشحال می کند ، اما آنچه این افراد را راضی نمی کند ، سقوط منظم نرخ دلار و بی ثباتی در قیمت این است. واحد پول. زیرا با چنین نوساناتی می توان حداقل 6 ماه تا یک سال وضعیت مالی شرکت ها را از سهامداران تجزیه و تحلیل کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا