حوادث

از تولید محصولات سریع الاشتعال جلوگیری شود/ ضرورت رعایت استانداردهای کندسوزی در کشور

یک کارشناس ایمنی با تاکید بر اینکه پیشگیری و حفاظت از حریق باید در تمام جوانب مورد توجه قرار بگیرد، گفت: لازم است که در استانداردهای تولید محصولات تجدیدنظر صورت گرفته و موضوع مقاوت آنان در برابر حریق نیز مد نظر قرار بگیرد.

محمود قدیری در گفت‌وگو با یومیر،با اشاره به اهمیت پیشگیری از حریق گفت: یکی از عوامل کنترل حریق، حذف یا کاهش مواد قابل اشتعال است. همچنین اگر این امکان وجود نداشت حداقل باید از موادی استفاده شود که کندسوز هستند. این موارد باید در استاندارد محصولات نیز مورد توجه قرار بگیرد، از این رو لازم است در شاخص‌های استاندارد نیز تجدید نظر شود.

این کارشناس ارشد ایمنی و حریق  ادامه داد: هر دوی این موارد در بیشتر کشورها رعایت می شود به این ترتیب هر محصولی که تولید می‌شود مانند فرش، مبل، تخت خواب، حتی کاغذ دیواری و… باید استاندارد مورد نیاز را داشته باشد که مثلا در حریق‌ها شعله ور نشود یا دیرتر بسوزد. این در حالی است که در کشور ما این مسئله حتی مطرح نیز نشده است.

قدیری گفت: به عنوان مثال ایزوگام، یکی از موادی است که در صورت حریق، بسیار شعله ور می شود.اخیرا  تولید این مواد در کشوری مانند ترکیه نیازمند استاندارد خاصی است که دیرتر بسوزد. اما متاسفانه برخی شرکت‌های ترکیه‌ای به جای استانداردسازی تولیدات کارخانه‌های خود با شرایط جدید، ایزوگام های تولیدی خود را که بسیار زود آتش می گیرد به ایران صادر می‌کنند؛ چون در کشور ما علاوه بر تولید، در صادرات و واردات نیز توجه چندانی به ایمنی نشده است. 

وی افزود: کمبود آزمایشگاه حریق محصولات وارداتی نیز، یکی دیگر از مشکلات کشور ما در زمینه ایمنی است که اگر تعداد این آزمایشگاه ها به حد مطلوبی برسد، کنترل روی محصولات خارجی نیز بیشتر می‌شود. 

معاون پیشگیری سابق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اظهار کرد: اگر ایمنی موادی که در مراکز مختلف مورد استفاده قرار می گیرد؛ افزایش پیدا کند؛ حتی اگر حریقی رخ دهد قطعا میزان آسیب ها و خسارات کاهش می یابد.

قدیری تاکید کرد: بنابراین پیشنهاد و درخواست ما این است که مقاومت محصولات در برابر حریق و همچنن کندسوزی آن مورد توجه قرار بگیرد. معنی ندارد که محصولی در کشورمان تولید شود که قابلیت اشتعال بالایی داشته باشد، باید از تولید این محصولات جلوگیری شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا