کاربران ایرانی چگونه اینستاگرام را متحول کردند؟

کاربران ایرانی چگونه اینستاگرام را متحول کردند؟

در طی پنج سال گذشته اینستاگرام نه تنها به محبوب ترین شبکه اجتماعی در ایران تبدیل شده است بلکه شاهد تغییرات اساسی در نوع محتوای محبوب بوده است. از کاهش نسبت افراد مشهور و صفحات سرگرمی گرفته تا افزایش صفحات آموزشی و تجاری این تغییرات چشم انداز جدیدی را در مورد فرهنگ دیجیتالی ایران ایجاد می کند.

طبق گفته های ISNA Noornews در مورد روند تغییرات کمی و کیفی در صفحات اینستاگرام ایرانی گزارش داده و آماری را ارائه داده و نوشت: مطالعات اخیر انجام شده در مورد استفاده از پیام رسان و شبکه های اجتماعی ایرانیان نشان می دهد که اینستاگرام در سالهای اخیر محبوب ترین است. این یک بستر اجتماعی در ایران بوده است. در دوره ای از سال 1398 تا 1403 تغییرات قابل توجهی در سطح نفوذ و نوع استفاده از این بستر کاربران ایرانی رخ داده است.

براساس گزارش های آماری تعداد صفحات محبوب ایران از جمله آنهایی که بیش از 500000 دنبال کننده دارند تقریباً چهار برابر شده است. جالب اینجاست که نرخ رشد در این صفحات در سال 1403 به 23 ٪ رسیده است رشد برای دومین سال پیاپی تسریع شده است و این نشانگر گسترش سریع این شبکه در بین ایرانیان است.

تغییر در ماهیت محتوای محبوب

یکی از روندهای مهم در نسبت صفحات “طنز و سرگرمی” در صفحات محبوب که برای چهارمین سال متوالی ادامه داشته است کاهش یافته است. از طرف دیگر صفحات “آموزشی” و “تجارت” توانسته اند مکان برجسته تری پیدا کنند. این پیشرفت ها به حدی بوده است که اگر این روند ادامه یابد احتمالاً طرفهای آموزش و پرورش طی دو تا سه سال آینده به مقام برتر صفحات محبوب خواهند رسید.

علاوه بر این نسبت افراد مشهور در مناطقی مانند موسیقی سینما و ورزش از 32 ٪ در سال 2018 به 21 ٪ در سال 2013 کاهش یافته است. این پاییز نه تنها نشان دهنده علاقه های تغییر کاربران است بلکه نشان می دهد که اینستاگرام دیگر فقط یک عرصه نیست برای افراد مشهور و این محتوای عملی تر مورد توجه بیشتر قرار می گیرد.

افزایش تنوع در محتوا

روند دیگری که سزاوار توجه است کاهش صفحات با محتوای غیر اخلاقی از 10 ٪ به کمتر از 1 ٪ است. در همین زمان صفحات “سبک زندگی” به آرامی رشد می کردند و سهم آنها به 7 ٪ رسید. “گردشگری” “عاطفی” و “طرفین” نیز به تدریج رشد کرده اند. حتی سایت های خبری که قبلاً سهم کمی نیز داشتند اکنون 1 ٪ از صفحات محبوب را تشکیل می دهند.

سقوط شدید در طرف های سیاسی

تغییر مهم دیگر کاهش قابل توجه جنبه های سیاسی است. نسبت این صفحات از سال 1398 به پایین ترین سطح در سال 1403 رسیده است. با این حال کاهش حضور محتوای سیاسی به معنای حذف سیاست از اینستاگرام نیست. در عوض این کاهش نشانگر بحران بی اعتمادی در بین کاربران در برابر جریان های سیاسی است.

افزایش تولید محتوای داخلی

یکی از شاخص های مثبت افزایش نسبت صفحات داخلی مردمی است. این رقم از 76 ٪ در سال 2018 به 81.4 ٪ در سال 2018 افزایش یافته است که نشانگر تقویت تولید محتوا از کاربران ایرانی است. این رشد توانایی تولید کنندگان داخلی در جذب مخاطب و توسعه فضای دیجیتال بومی را نشان می دهد.

روندهای تکاملی در اینستاگرام در ایران علاوه بر رشد کمی به سمت تنوع کیفی و تکثیر حرکت می کنند. در حالی که نسبت سرگرمی کاهش یافته است موضوعات آموزشی مذهبی و تجاری محبوب تر شده است. اگرچه به نظر می رسد کاهش جنبه های سیاسی نشانه ای از تحقیرآمیز بودن است اما این تغییر بیشتر مربوط به بحران نمایندگی سیاسی و بی اعتمادی کاربران است.

این پیشرفت نشان می دهد که علی رغم وجود برخی نگرانی ها کاربران ایرانی با استفاده از ظرفیت عظیم اینستاگرام جای خود را به بستر آموزش و تجارت تبدیل می کنند و طرفین محتوای سرگرمی به شدت رو به کاهش است. ادامه این روند ممکن است پایه و اساس شکل گیری تحولات عمیق تر فرهنگی و اجتماعی در بین افراد متنوع و بی شماری از کاربران اینستاگرام باشد.

* انتشار مجدد محتوای رسانه های دیگر در ISNA به معنای تأیید محتوای آن نیست و فقط برای اطلاعات برای مخاطب است.

پایان پیام

دکمه بازگشت به بالا