عمومیکسب و کار ایرانی

نهال چند ساله بکاریم

سوالات زیادی در زمینه خرید نهال یکساله یا دوساله، بهترین سن نهال برای کاشت مطرح است که در ادامه به طور کامل بررسی می‌کنیم.

مشخصات و ویژگی‌های نهال یک ساله

ریشه‌های نهال گردو پیوندی چندلر یک ساله کم تراکم است و رنگ آن مایل به سبز است. تنه نهال یکساله مانند نهال گردو و نهال بادام قطر زیادی ندارد و ارتفاع آن‌ها نهایت 50 سانتی متر است.  رنگ تنه نهال یک ساله روشن است. با توجه به ویژگی‌های ظاهری نهال می‌توانید متوجه شوید که نهال یکساله یا دوساله است.

نهال دو ساله چه ویژگی‌هایی دارد؟

نهال دو ساله گردو پیوندی چندلر  ارتفاعی بیشتر از نیم متر دارد و ریشه‌های آن متراکم و قطر تنه آن بیشتر است. همچنین رنگ ریشه و تنه نهال دوساله نسبت به نهال یک ساله بیشتر است. نهال دوساله اولین سال مهم کاشت خودش را سپری کرده است.

نهال سه ساله را چطور تشخیص دهیم؟

ارتفاع نهال سه ساله بیش از یک متر است و تنه‌ای قطور و تنومند دارد. تعداد شاخه های نهال سه ساله بیشتر است و رنگ تنه آن تیره‌تر از دو نهال قبلی است. یکی از راهکارها برای بررسی سن نهال، بررسی ریشه‌ها است. اگر ریشه‌ها متراکم و منظم بودند به‌این معناست که نهال رشد خوبی داخل خاک داشته و به این معناست که به همان شرایط عادت کرده است. در‌این صورت با جابه جایی نهال با شوک بزرگی روبه رو خواهد شد.

به طور کلی می‌توان گفت که نهال‌های چند ساله برای کاشت اولیه در باغ مناسب نیستند زیرا بازدهی خود را در سال‌های مختلف از دست داده و توانایی نهال مثل سال‌های ابتدایی کاشت نیست.

نهال چند ساله بکاریم

سن انتقال نهال چه زمانی است؟

سن انتقال نهال گردو قبل از دوران بلوغ است، یعنی زمانی که نهال رشد ابتدایی را پشت سر گذاشته و شاخ و برگ دارد ولی سبک است و در خاک زیاد ریشه نکرده است.

بهترین سن انتقال در زمانی است که نهال سالم و باطراوت باشد. چوب نهال نباید پوسیدگی و آفات و قارچ داشته باشد و در بهترین سن انتقال نهال گردو انجام شود.

نهال خوب چه ویژگی دارد ؟ نکات مهم در خرید نهال

برای خرید نهال مرغوب و مطمئن باید به نهالستان‌های معتبر مراجعه کنید و خرید خود را انجام دهید.

با توجه به این موارد از سالم بودن نهال مطمئن شوید:

  1. ریشه‌ها نباید دچار پیچ خوردگی یا گره خوردگی باشند. بنابراین ریشه‌ها را از نظر سوختگی، سرمازدگی و پوسیدگی بررسی کنید.
  2. پوست نهال نباید آسیب دیده و آلوده به بیماری و حشرات باشد و اندام ظاهری نهال باید تنومند و پربنیه باشد.
  3. نهال باید پرریشه و چند شاخه باشد و ظاهر آن صاف و کشیده باشد زیرا نهال چند شاخه زودتر بار می‌دهد.
  4. ساقه نهال پیوندی باید عمودی باشد و از محل پیوند به طور مستقیم به سمت بالا رشد کرده باشد و زاویه‌ای با تنه نداشته باشد.
  5. نهال پیوندی باید دارای پایه و پیوندک مشخص باشد زیرا در صورت عدم تطابق میان پایه و پیوندک، نهال از بین خواهد رفت.

نهال چند ساله بخریم ؟ نهال یکساله یا دوساله

برای شروع احداث باغ، بهتر است تا نهال‌های جوان خریداری کنید تا متناسب با شرایط منطقه شما شروع به رشد کند. نهال یک ساله بهترین سن برای خرید نهال است و از نهال دو ساله هم می‌توان استفاده کرد.

نهال سه ساله برای کاشت گزینه مناسبی نیست. نهال سه ساله رشد خود را داشته و در  صورت انتقال به محیط جدید سازگاری کمتری خواهد داشت، در نتیجه رشد ریشه‌ها کند خواهد شد و زمان باردهی محصولات طولانی تر می‌شود.

نهال‌های زیر یک سال و بیش از دو سال برای خرید نهال مناسب نیستند و در زمان انتقال نهال نمی‌توانند به خوبی با شرایط جدید سازگار شوند.

نهال بذری بهتر است یا نهال پیوندی

انتخاب بین نهال بذری و نهال پیوندی یکی از چالش‌های اساسی برای خریداران است. اگر ویژگی‌های هرکدام را بشناسید و با اهداف خود منطبق کنید، به راحتی می‌توانید انتخاب خود را انجام دهید و چالشی نداشته باشید.

برای موارد تجاری انتخاب نهال پیوندی مناسب‌تر است زیرا زودتر به باردهی می‌رسند و گونه‌های با کیفیتی در ‌این راستا وجود دارد. اما برای موارد غیر تجاری می‌توانید از گونه‌های بذری استفاده کنید، ‌این گونه‌ها کمتر دچار بیماری می‌شوند و باردهی بالایی دارند.

با توجه به مطالبی که در بالا بررسی شد و طرفدارن زیاد نهال گردو باید بگوییم که د رزمان خرید نهال گردو لازم است تا ضمن آگاهی کامل از ظشرایط منطقه و انتخاب نهال گردو متناسب با آن نسبت به ارقام پیوندی و بذری و سن نهال گردو اطلاعات کافی داشته باشید.

ارقام پیوندی نهال گردو مقاونت بیشتر خواهند داشت و همچنین نمونه‌ها ی با کیفیتی مانند نهال گردو ژنوتیپ، نهال گردو چندلر  و نهال گردو فرنور در‌این مسیر می‌توانید انتخاب کنید که سودآوری بالایی دارند.

معرفی نهال های پرسود

نهال گردو و نهال بادام جزو نهال‌های پرسود هستند و افراد زیادی به دنبال سرمایه‌‌گذاری برروی این نهال‌ها هستند. با افزایش قیمت مغز گردو و مغز بادام سودآوری این نهال‌ها بیشتر از قبل شده است و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

پرورش ارقام نهال گردو باکیفیتی همچون نهال گردو ژنوتیپ ارغوان،  و نهال گردو فرنور موجب شده تا باردهی محصولات بیشتر شود و سریعتر به محصول برسید.

قیمت نهال یکساله گردو

یکی از نهال‌های پرفروش و پرسود که طرفداران زیادی دارد، نهال گردو است. قیمت نهال گردو یک ساله باتوجه به رقم آن متفاوت است و در نهالستان‌های مطرح مانند نهالستان ارغوان نهال در حدود 30.000 تا 200.000 تومان برآورد می‌شود. جهت استعلام دقیق قیمت انواع نهال گردو به سایت ارغوان نهال به نشانی مراجعه کنید و خرید خود را با قیمتی مناسب از بین انواع نهال‌ها انجام دهید.

جمع بندی؛ نهال خوب از کجا بخریم؟

در انتخاب همه نهال‌ها از جمله نهال بادام و نهال گردو باید توجه کنید سن نهال زیاد نباشد. نکته‌ای که بین نهالستان‌ها رایج است با افزایش سن نهال قیمت را افزایش می‌دهند که ‌این موضوع علمی ‌نیست و صرفا برای بازرایابی و فروش است.

در زمان خرید نهال انتخاب یک نهالستان معتبر مانند نهالستان ارغوان نهال ‌این امکان را به شما می‌دهد تا با با کمترین قیمت و  بهترین کیفیت نهال خود را انتخاب و خریداری کنید.

/وجود نهالستانهای بسیار و عرضه‌ی نهال با قیمت‌های مختلف و سنین مختلف نهال این سوال را در ذهن باغداران ایجاد می‌کند که آیا تفاوتی بین کیفیت نهال دوساله و یا نهال با سن بیشتر تا 5 سال وجود دارد؟ اگر تفاوتی وجود دارد کدام یک بهتر است؟ آیا بهتر است نهال با سن کم بکاریم یا نهال مسن‌تر؟ آیا این موضوع درست است که نهال با سن بیشتر زود تر به باردهی می‌رسد یا خیر؟ و یا چه عواملی سبب می‌شود که کاشت نهال در یکی دو سال اول با شکست مواجه شده و نهال خشک شود؟

در این نوشتار قصد داریم به بررسی پاسخ پرسشهای ذکر شده بپردازیم پس اگر یکی یا همه‌ی این پرسشها در ذهن شما نیز نقش بسته است تا انتهای مقاله با ما باشید.

تاثیر سن نهال بر موفقیت استقرار نهال در زمین اصلی:

یکی از فاکتورهای مهم موثر بر میزان گیرایی نهال سن نهال کاشته شده است، اما سن نهال با تاثیر بر چه مواردی می‌تواند عامل موثر برگیرایی نهال تازه کاشته شده باشد؟ در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

  • پیچیدگی و در هم تنیدگی ریشه ها:

نهال یک ساله دارای ریشه‌ی ساده و ظریف است و نهال دو ساله تعداد کمی انشعابات فرعی در ریشه‌ی خود ایجاد کرده اما با گذشت زمان و با رسیدن سن نهال به بیشتر از سه سال ریشه‌ی نهال دارای حجم زیاد و انشعابات و در هم تنیدگی زیاد خواهد شد، این موضوع مشکلاتی را در زمان کاشت نهال و یا پس از آن به وجود می‌آورد:

مشکل اول:

ریشه‌ای که حجیم و در هم تنیده شده باشد احتمال بیشتری برای صدمه دیدن آن در زمان انتقال به چاله وجود دارد و در زمان جابجایی و انتقال به چاله در صورت بروز زخم و یا مشکل در ریشه تشخیص محل آسیب دیده و هرس کردن آن بسیار سخت خواهد بود، در بسیاری از موارد ممکن است آسیب وارد شده به ریشه به چشم نیاید و نهال با ریشه‌ی آسیب دیده کاشته شود و همین امر سبب خشک شدن نهال در سال اول پس از کاشت خواهد شد.

مشکل دوم:

ریشه‌ی ساده و ظریف نهال یک ساله و یا دو ساله شانس استقرار بیشتری در محل جدید نسبت به ریشه‌ی نهال سه سال به بالا تا پنج ساله دارد، چرا که ریشه‌ی حجیم تا زمانی که بخواهد خود را به محیط جدید وفق دهد و به خوبی مستقر شود مدت زمان بیشتری احتیاج داشته و در صورتیکه نهال با سن بالا در اواخر زمستان و یا اوایل بهار کاشته شود وضع بدتر نیز می‌شود چرا که در یکی دو ماه اول پس از کاشت نهال درخت با فصل گرما مواجه شده و ریشه‌ای که به خوبی مستقر نشده نمی‌تواند آب و مواد غذایی را به خوبی دریافت کند و همین امر سبب خشک شدن نهال در سال اول پس از کاشت می‌شود.

تاثیر دیگری که سن نهال در استقرار نهال در سال اول پس از کاشت دارد سرعت رشد و گسترش طوقه و یقه است، نهال یک ساله به خوبی و با سرعت می‌تواند طوقه و یقه‌ی خود را در محل جدید رشد داده و این امر به استقرار نهال تازه کاشته شده کمک زیادی می‌کند اما در مورد نهال بالاتر از دو سال و نهال پنج ساله متاسفانه گسترش طوقه و یقه در نهالستان سپری شده و زمانی که به محل جدید منتقل می‌شود گسترش این ناحیه نمی‌تواند به استقرار درخت کمک کند چرا که در زمین اصلی به سرعت نمی‌تواند طوقه و یقه‌ی خود را گسترش دهد.

  • درگیری به آفات و بیماریها:

زمانی که نهال در نهالستان پیوند می‌خورد به مرور زمان در محل نهالستان و در مجاور با انواع و اقسام نهالهای حساس و نامقاوم است و احتمال دارد به آفات و یا بیماریهایی در طی سالهای قبل از بلوغ آلوده شود، به خاطر اینکه نهال سالهای بیشتری در نهالستان مانده باشد احتمال آلودگی پنهان و آشکار نهال به آلودگی‌ها بالا می‌رود و احتمال انتقال نهال آلوده به باغ افزایش پیدا می‌کند.

در صورتی که با انتخاب نهال یک ساله و دو ساله این احتمال به شدت کاهش پیدا کرده و همین امر سبب کاهش گیرایی نهال می‌شود.

نهالی که بیشتر از دو سال سن داشته باشد دارای شاخ و برگهای بیشتری بوده و در زمان انتقال با توجه به تنشی که به ریشه‌ی حجیم آن وارد می‌شود ریشه توانایی تامین آب و مواد غذایی کافی برای شاخ و برگ گسترده‌ی نهال چند ساله را نداشته و سبب خشک شدن نهال می‌شود.

  • حفر چاله با توجه به سن نهال:

در صورتی که نهال با سن بالا را انتخاب کرده باشید طبیعتا با توجه به حجم ریشه باید چاله‌ای حجیم‌تر داشته باشید اما باغدارانی که نهال بالاتر از دو ساله خریداری می‌کنند به این موضوع توجه نکرده و کافی نبودن حجم چاله می‌تواند منجر به خشک شدن نهال در سال اول پس از کاشت شود.

  • تاثیر سن نهال در زمان شروع باردهی:

برخی از باغداران گمان می‌کنند چنانچه نهال با سن بالاتر را در زمین خود بکارند به دلیل طی کردن سالهای رویشی قبل از بلوغ در نهالستان پس از کاشت نهال در زمین اصلی زودتر به بلوغ باردهی و شروع باردهی خواهند رسید در صورتی که دیدید کاشت نهال با سن بالاتر چه تاثیرات منفی در پی خواهد داشت و نتیجه را عکس خواهد کرد.

از طرفی نهال با سن بالا به دلیل استقرار دیر هنگام حتی در صورتی که خشک نشود دیرتر به باردهی خواهد رسید، لازم به ذکر است که ارقام تجاری درختان میوه که در نهالستانهای معتبر به صورت پیوندی تولید می‌شوند همگی زود بازده بوده و در یک الی دو سال اول پس از کاشت نهال باردهی خود را آغاز می‌کنند و این در صورتی است که نهال جوان تا حداکثر دو ساله کاشته شود و در صورتی که این نهال با سن بیشتر به زمین انتقال داده شود تاثیر آن عکس بوده و خیلی دیر باردهی خود را آغاز می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا