عمومیکسب و کار ایرانی

تأثیر برون‌سپاری بر خلاقیت و نوآوری در طراحی بازی‌ها

تفاوت نوآوری و خلاقیت چیست؟ نوآوری یکی از موضوعاتی است که در رابطه با رقابت بلندمدت شرکت‌ها مطرح می‌شود. کارآفرینان برای افزایش رقابت به نوآوری نیاز دارند، و یکی از اولین قدم‌های کلیدی این است که کارآفرینان، نوآوری فعالیت خود را بررسی کنند. نوآوری عمل به کارگیری ایده‌های جدید است که برای سازمان‌های تجاری، دولت و جامعه نیز ارزش ایجاد می‌کند. راه بهتر و هوشمندانه‌تر برای انجام هر کاری نوآوری است.

نوآوری یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در رابطه با رقابت بلند مدت شرکت‌ها مطرح می‌شود.

اما نوآوری دقیقاً چیست؟

نوآوری در واقع پاسخ دادن به تغییرات به روشی خلاقانه است. نوآوری را می‌توان فرآیندی تعریف کرد که شامل فعالیت‌های متعدد برای کشف راه‌های جدید برای انجام کارها می‌باشد.

نورآوری باز

نوآوری باز، پاسخی به شرایط بازار و نیازهای مشتری است. در عصر دیجیتال شدن، تنها آن شرکت‌هایی جزء اولین شرکت‌هایی خواهند بود لذا برون‌سپاری در بازی‌های ویدیویی به طور فعال به دانش گسترده دسترسی پیدا می‌کنند و بنابراین راه‌حل‌های بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر از بقیه ارائه می‌دهند. این به نوبه خود به آنها کمک می‌کند تا به اهداف اصلی دست یابند.

اهداف نوآوری باز:

نوآوری باز می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا سریع‌تر و با هزینه کمتر به آن اهداف برسند. هدف از نوآوری باز چیست؟

  • ایجاد محصول قوی
  • بهره‌مندی از مزایای پولی و اعتباری از نوآوری
  • ساخت یک مدل کسب‌وکار قوی
  • سود بردن از مالکیت‌معنوی و غیره

خب حالا می‌خواهم بیشتر در مورد مزایای استراتژی نوآوری باز بگویم. با من همراه باشید.

مزایای استراتژی نوآوری باز

در اینجا چند مورد از استراتژس نوآوری باز را بیان می‌کنم.

کار با کارشناسان به کاهش خطرات کمک می‌کند و همچنین می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد. همکاری با دیگر بازیگران در بازار به این معنی است که شما نیازی به شروع از صفر نخواهید داشت و هزینه‌های قابل توجهی را در طول مسیر متحمل نخواهید شد. اگر این تخصص از قبل در ساختار شریک شما تضمین شده باشد، دیگر به آموزش کارکنان خاص نیاز نخواهد بود.

سرمایه‌گذاری در نمونه‌های اولیه متعدد هم از نظر منابع و هم از نظر نیروی کار می‌تواند به جای آن، به یک شریک برون‌سپاری شود. با توجه به اینکه استراتژی‌های نوآوری برای شرکت‌ها چقدر پرهزینه هستند، کاهش یا تقسیم هزینه‌ها می‌تواند یک تغییر بازی باشد.

علاوه‌براین، خطرات مرتبط با نوآوری زمانی که کارشناسان خارجی در تعریف، تایید و اجرای ایده‌های جدید مشارکت دارند، کاهش می‌یابد.

  • زمان ورود سریع‌تر به بازار

زمان ورود سریعتر به بازار همچنین به معنای شانس بیشتری برای ارائه یک محصول یا خدمات در مقابل رقیب شماست . ارائه یک ایده واقعاً نوآورانه و به کارگیری آن به اندازه کافی سریع برای شکست دادن رقبا یک هدف رایج امروزی است.

نوآوری باز می‌تواند شامل طیف گسترده‌ای از استراتژی‌ها، از جمله جمع‌سپاری(crowsourcing) باشد. به لطف جمع‌سپاری، شرکت‌ها می‌توانند به سرعت و کارآمد بازخورد و بینش را مستقیماً از مشتریان خود جمع‌آوری کنند.

این بازخورد مستقیم می‌تواند به شناسایی زمینه‌های بهبود کمک کند، اما همچنین ایده‌های ملموس را برای برآورده کردن خواسته‌ها و انتظارات مشتریان تعیین می‌کند. در نهایت، طرف‌های خارجی می‌توانند ایده‌ها و راه‌حل‌هایی را ارائه دهند که ممکن است کارکنان داخلی شرکت از دست داده باشند.

تا اینجا در مورد نوآوری باز گفتیم اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چه کسی نوآوری باز را مطرح کرده است؟

هنری (henry chesbrough) به عنوان پدر نوآوری باز شناخته می‌شود. نوآوری باز اصطلاحی است که توسط هنری چسبرو، استاد و مدیر اجرایی مرکز نوآوری باز در برکلی، در کتاب خود نوآوری باز: الزام جدید برای ایجاد و سود بردن از فناوری، ترویج شده است.

تفاوت نوآوری و خلاقیت

تفاوت اصلی بین خلاقیت و نوآوری در این است که اولی به مفهوم ایده یا طرح تازه اشاره دارد، در حالی که نوآوری به معنای شروع چیزی جدید به بازار است که قبلاً معرفی نشده است. خلاقیت با “تخیل مرتبط” است، اما نوآوری با “پیاده‌سازی” مرتبط است.

جدول مقایسه:

مبنای مقایسه خلاقیت نوآوری
معنی خلاقیت عمل ایجاد ایده‌ها، تخیلات و امکانات جدید است. نوآوری معرفی چیزی جدید و موثر به بازار است.
روند تخیلی سازنده
قابل اندازه‌گیری خیر بله
مربوط به فکر کردن به چیز جدید معرفی یک چیز جدید
مصرف پول خیر بله
خطر خیر بله

تفاوت نوآوری و خلاقیت چیست؟

تفاوت عمده بین خلاقیت و نوآوری به شرح زیر است:

  • کیفیت اندیشیدن به ایده‌های جدید و عملی ساختن آن‌ها، خلاقیت است.
  • اجرای ایده‌های خلاقانه در عمل، نوآوری است.
  • خلاقیت یک فرآیند تخیلی است در مقابل نوآوری یک فرآیند مولد است.
  • خلاقیت نیازی به پول ندارد، ولی از سوی دیگر نوآوری نیاز به پول دارد.
  • هیچ خطری در خلاقیت وجود ندارد، در حالی که ریسک همیشه به نوآوری وابسته است.

دونالد اف.کوراتکو در کتاب مقدمه‌ای بر کارآفرینی در مورد نوآوری و خلاقیت و نقش آن‌ها در کارآفرینی را بیان کرد و برای شما آن را بازگو می‌کنم.

کوراتکو می‌گوید: شناخت نقش تفکر خلاق در فرآیند نوآوری بسیار مهم است. کارآفرین مشکلی را از هر زاویه‌ای ممکن تجزیه‌وتحلیل می‌کنند: چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

چگونه آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ شامل چه هزینه‌هایی است، آیا بازار برای یک راه‌حل هزینه می‌کند؟ این نوعی از تجزیه‌وتحلیل است که تفکر خلاق را با تجزیه‌وتحلیل سیستماتیک ترکیب می‌کند.

خلاقیت، تولید ایده‌هایی است که منجر به بهبود کارایی یا اثر بخشی یک سیستم می‌شود. دو جنبه مهمی که در خلاقیت وجود دارد: فرآیند و افراد.

فرآیند هدف‌گراست. برای دستیابی به راه‌حلی که برای یک مشکل طراحی شده است. افراد منابعی هستند که راه‌حل را تعیین می‌کنند.

انواع نوآوری در کارآفرینی

باز هم از همان نویسنده کتاب مقدمه‌ای بر کارآفرینی در مورد نوآوری و انواع آن برای شما می‌نویسم.

نوآوری یک عملکرد کلیدی در فرآیند کارآفرینی است. پژوهشگران و نویسندگان حوزه کارآفرینی در بیشتر موارد با نویسنده مشهور پیتر دراکر در مورد مفهوم نوآوری موافقند: نوآوری کارکرد خاص کارآفرینی است.

نوآوری فرآیندی است که در آن کارآفرینان فرصت‌ها(ایده‌ها) را به راه‌حل‌های قابل فروش تبدیل می‌کنند.

کوراتکو همچنین می‌گوید: موفق‌ترین نوآوری‌ها ساده و متمرکز هستند. مبتکران به ندرت در بیش از یک حوزه کار می‎‌کنند. ادیسون با وجود تمام دستاوردهای نوآورانه سیستماتیک خود، فقط در زمینه برق کار کرد. خب حالا ببینیم این نویسنده انواع نوآوری را به چند دسته تقسیم می‌کند.

انواع نوآوری:

  1. اختراع: ایجاد یک محصول، خدمات یا فرآیند جدید.
  2. بسط (توسعه): گسترش یک محصول، خدمات یا فرآیندی که از قبل وجود داشته است.
  3. سنتز: ترکیب مفاهیم و عوامل موجود در یک فرمول جدید. این شامل تعدادی ایده یا مواردی است که قبلاً اختراع شده‌اند، و یافتن راهی که آنها بتوانند یک برنامه جدید را تشکیل دهند.
  4. نسخه‌برداری: تکرار یک محصول، خدمات یا فرآیندی که از قبل موجود است. با‌این‌حال، تلاش تکراری صرفاً کپی کردن نیست، بلکه افزودن لمس خلاقانه خود کارآفرینان برای تقویت یا بهبود مفهوم و شکست دادن رقبا است.

خلاقیت و نوآوری در مهندسی

چرا خلاقیت و نوآوری برای مهندسی ارزشمند است؟

ارزش خلاقیت و نوآوری برای مهندسی ریشه در مشکلاتی دارد که مهندسان حل می‌کنند و مانند یک کاتالیزور که تغییر ایجاد می‌کنند.

خلاقیت نقش اساسی در حل مسائل مهندسی دارد. بدون خلاقیت، فرآیند توسعه راه‌حل‌های تکنولوژی برای مشکلاتی که در جامعه با آن مواجه هستیم، به تکرار آن محدود می‌شود.

نوآوری در قلب دغدغه‌های آموزش مهندسی قرار دارد و نیازمند مدیریت و ساختاردهی بر اساس یک فرایند کاملاً تعریف شده است. در واقع، تولید و نوآوری‌ها در شرکت‌های صنعتی عمدتاً مبتنی بر مهارت‌ها و ظرفیت‌های نوآورانه مهندسان است.

توانایی نوآوری مبتنی برمجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش است که باعث ایجاد تفکر خلاق در میان مهندسان و مهندسان آینده می‌شود و اقدام به تولید چیزی جدید در زمینه تخصص آنها را آغاز می‌کند. این مهارت‌ها صرفاً فنی نیستند. آنها همچنین شامل مهارت‌های نرم هستند که در تقویت نوآوری بسیار مهم هستند.

مهارت‌های نرم می‌تواند شامل خودمختاری، فعال بودن، مسئولیت‌پذیری، ارتباط حل‌مسئله و غیره باشد.

پیشنهاد می‌کنم این مقاله را که در مورد (رویکرد مدلسازی یک فرآیند نوآوری در آموزش مهندسی: مورد مطالعه مهندسی مکانیک) می‌باشد، را مطالعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا