عمومیکسب و کار ایرانی

بررسی تمام نکات منفی در مورد داکت اسپلیت‌ها

چه نکات منفی در مورد داکت اسپلیت‌ها وجود دارد؟ این سیستم‌ها مجرا ندارند؛ بنابراین از تلفات انرژی جلوگیری می‌کنند. به طور کلی تلفات مجرا تقریباً 30٪ از مصرف انرژی را تشکیل می‌دهد، به خصوص اگر کانال‌ها در یک فضایی مانند اتاق زیر شیروانی باشند. به طور کلی در داکت اسپلیت از هوای برگشتی داخل هر واحد برای افزایش راندمان کاری دستگاه استفاده می‌شود که باعث مصرف سوخت کمتر خواهدشد. خوب است بدانید که سرمایش و گرمایش در این دستگاه با حرکت هوا در یونیت داخلی (کولر) با مکش هوای داخلی انجام می‌شود و عملکرد سرمایش این سیستم دقیقا مانند کولر و اسپلیت است. اگر برای خرید اسپیلت نیاز به کمک داشتید ایمان گاز کنار شماست تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

نکات منفی در مورد داکت اسپلیت‌ها (با راه حل)

مینی اسپلیت‌ها امروزه بسیار محبوب شده‌اند و بسیاری از مردم مایل به استفاده از سیستم مینی اسپلیت هستند؛ اما در مورد معایب آن نیز نگران خواهندبود و بنابراین، معایب سیستم‌های مینی اسپلیت چیست؟

به طور کلی معایب سیستم‌های مینی اسپلیت عبارتند از:

  • هزینه نصب بالا
  • بحرانی بودن مکان
  • کنترل کیفیت هوا محدود
  • دغدغه‌های زیبایی شناختی
  • ظرفیت پایین

سیستم‌های مینی اسپلیت بسیار کارآمد هستند و بی سر و صدا کار می‌کنند. از این رو، درک معایب سیستم‌های مینی اسپلیت می‌تواند به ما کمک کند تا از اشتباهات پرهزینه دور شویم.

هزینه نصب مینی اسپلیت بالاست

یکی از نکات منفی در مورد داکت اسپلیت‌ها که مورد شکایت قرار می‌گیرد، هزینه نصب بالای آنها است. اما خوشبختانه قیمت قطعات جانبی آن مانند قیمت دریچه داکت اسپلیت زیاد نیست.

با این حال، امروزه بسیاری از افراد تصمیم می‌گیرند تا سیستم‌های مینی اسپلیت خود را به تنهایی نصب کنند. اما ما یک راه‌حل برای شما داریم و آن هم کمک گرفتن از افراد خبره در تهویه‌ سان است. از طرف دیگر، ما معتقدیم که هزینه نصب سیستم‌های مینی اسپلیت در آینده کاهش می‌یابد زیرا تعداد بیشتری از پیمانکاران تهویه مطبوع مهارت و تجربه لازم برای نصب سریع و کارآمد سیستم‌های مینی اسپلیت را به دست خواهندآورد. از سوی دیگر، برخی معتقدند که نصب سیستم هوای مرکزی نسبت به سیستم اسپلیت مینی ارزان‌تر است.

سیستم‌های مینی اسپلیت به طور پیش فرض سیستم‌های تهویه مطبوع بدون کانال هستند. بنابراین، اگر از سیستم مینی اسپلیت کانالی استفاده کنید، ممکن است هزینه نصب بیشتر از سیستم هوای مرکزی باشد.

بررسی مزایا و معایب داکت اسپلیت ها از ابعاد مختلف

قبل از خرید بایستی مزایا و معایب داکت اسپلیت و هر سیستم تهویه مطبوع دیگری به خوبی بررسی شود و مناسب ترین دستگاه برای یک ساختمان (با توجه به شرایط موجود) انتخاب گردد. ما در این متن ابتدا مزایای داکت اسپلیت و سپس معایب داکت اسپلیت را بررسی می کنیم و در ادامه 7 مورد از راه هایی که در راستای به حداقل رساندن لرزش و صدای دستگاه پیشنهاد می شود را برای کاهش صدای آن ارائه می دهیم.

مزایای داکت اسپلیت

مهمترین مزایای داکت اسپلیت ها عبارتند از :

1 . تامین هوای تازه با اکسیژن بالا از بیرون و ارسال آن به درون ساختمان

داکت اسپلیت سیستمی دو تکه است که از یک یونیت داخلی (جاسازی شده در زیر سقف کاذب یا قسمت ورودی راهروها و یا بالکن و …) و یک یونیت خارجی (قرار گرفته در بیرون از ساختمان) که با لوله کشی مسی حاوی مبرد به هم وصل می شوند، تشکیل می شود. یونیت داخلی که نام دیگر آن اواپراتور است، هوا را توسط فن، از طریق یک کانال از بیرون ساختمان مکیده و پس از تنظیم دمای آن، از طریق کانال هایی در قسمت های مورد نظر توزیع می کند. چون اواپراتور، هوا را از بیرون تامین می کند، همواره در این سیستم می توان هوای تازه به درون ساختمان تزریق کرد. نکته اینکه این مسیر ورود هوای تازه در تمامی برندها وجود نداشته (فقط هوای داخل ساختمان سیرکوله می شود) و فقط در برخی برندها تعبیه می گردد. البته در سایر سیستم ها مانند فن کویل و مینی چیلر نیز می توان از فن کویل کانالی استفاده و هوای تازه را از بیرون تامین نمود.

2 . بازگرداندن هوای داخل ساختمان به اواپراتور دستگاه

علاوه بر تامین هوای تازه که در مورد قبل ذکر شد، از دیگر مزایای داکت اسپلیت این است که هوای مصرف شده داخل ساختمان که دمای مناسبی نیز دارد را از طریق یک دریچه تحت عنوان دریچه بازگشت هوا یا همان دریچه هوا و یک کانال مجددا به اواپراتور فرستاده (سیرکوله کردن هوا) و در آنجا با هوای تازه ورودی مخلوط می کند (اگر در دستگاه مورد نظر مسیر ورود هوای تازه از بیرون تعبیه شده باشد) تا دمای هوای ورودی قبل از رسیدن به کویل و فن اواپراتور (یونیت داخلی)، به دمای هوای داخل ساختمان نزدیک شده و با انرژی کمتری به دمای مورد نظر در اواپراتور برسد. بنابرین از این طریق می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

3 . فیلتر نمودن هوا

از دیگر مزایای داکت اسپلیت توانایی آن در فیلتر نمودن هوای ورودی با نصب انواع فیلتر در مسیر عبور هوا است. نکته دیگر اینکه فقط در برخی از برندهای موجود در بازار ، فیلترهای پاکسازی هوا در نظر گرفته شده است.

4 . کمتر بودن قیمت این سیستم نسبت به سایر سیستم ها

قیمت داکت اسپلیت در مقایسه با سایر سیستم های برودتی و حرارتی حدود 30 درصد کمتر است و در شرایط فعلی و با توجه به افزایش هزینه های ساخت و ساز ، میل به سمت استفاده از سیستم های ارزان قیمت تر افزایش یافته است. البته اگر بخواهیم معایب داکت اسپلیت ها را با ترفندهایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم (برای مثال نصب دمپرهای برقی در کانال ها به منظور کنترل مستقل دما در هر اتاق و یا 7 مورد از راه هایی که برای کاهش صدای آن توصیه می گردد) کمتر و یا به کلی حذف کنیم هزینه تولید و اجرای سیستم افزایش پیدا می کند و در این صورت دیگر نمی توان این مورد را از مزایای دستگاه داکت اسپلیت برشمرد.

5 . مستقل شدن هر واحد در مصرف انرژی

اگر داکت اسپلیت به عنوان سیستم تهویه یک آپارتمان چند واحده مورد استفاده قرار بگیرد، معمولا به ازای هر واحد از یک دستگاه استفاده می شود که برق ورودی جداگانه داشته و در نتیجه هزینه های سرمایشی و گرمایشی هر واحد از دیگر واحدها مستقل خواهد شد و هر مالک می تواند میزان مصرف خود را تحت کنترل داشته باشد. البته در سیستم مینی چیلر و فن کویل هم همین استقلال انرژی هر واحد وجود دارد.

6 . تعبیه کویل آبگرم برای گرمایش

داکت اسپلیت همانند اسپلیت می تواند از برق برای ایجاد گرمایش استفاده کند ولی در کشور ایران به دلیل ارزان تر بودن هزینه استفاده از گاز برای گرمایش (نسبت به برق)، استفاده از برق صرفه اقتصادی نداشته (مگر در مناطق گرمسیر ایران که دمای هوا در زمستان ها خیلی افت پیدا نمی کند)  و در یونیت داخلی این سیستم و در قسمت جلویی فن از یک کویل مسی مخصوص آبگرم استفاده می شود تا آب گرم شده توسط یک پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه به آن پمپاژ شود و با چرخش فن، هوای گرم وارد اتاق ها و سالن ها گردد. از دیگر مزایای داکت اسپلیت همین افزودن کویل آبگرم است که امکان گرمایش با راندمان بالا را فراهم می کند ولی باید این نکته را هم در نظر گرفت که افزودن کویل آبگرم به یونیت داخلی دستگاه ، قیمت سیستم را افزایش می دهد. این در حالی است که در دستگاهی مانند مینی چیلر و فن کویل از یک کویل مسی مخصوص آب هم برای سرمایش و هم برای گرمایش استفاده می شود.

سوالات متداول

  1. چطور می‌شود دمای هر اتاق را بطور مجزا با دستگاه داکت اسپلیت کنترل کرد؟

از آنجایی که هوای سرد یا گرم دستگاه توسط یک کانال مشترک، به تمامی بخش‌های محیط تهویه شونده منتقل می‌گردد، دمای هوای تمامی بخش‌ها یکسان بوده و امکان تنظیم آن بصورت دستی برای هر بخش وجود ندارد. اما، این مشکل با نصب دریچه‌های دمپردار موتوری بجای استفاده از دریچه‌های بدون دمپر و نصب ترموستات مجزا برای هر بخش، قابل کنترل است.

  1. چطور می‌شود از انتقال صدای فنِ یونیت داخلی دستگاه داکت اسپلیت به محیط تهویه شونده جلوگیری کرد؟

با طراحی دقیق و استاندارد کانال‌های تهویه و رعایت فاصله بین دستگاه تا دریچه‌های خروجی هوا، می‌توان از انتقال این صدا به محیط تهویه شونده جلوگیری نمود. همچنین، می‌توان جانمایی یونیت داخلی دستگاه را طوری درنظر گرفت که به اتاق‌های خواب و اتاق نشیمن نزدیک نباشد تا صدای کارکرد فن دستگاه در زمان استراحت شبانه، آزاردهنده نباشد.

  1. فیلتر هوای داکت اسپلیت هر چند وقت یکبار باید شسته شود؟

اصولا، فیلتر هوای یونیت داخلی دستگاه داکت اسپلیت باید هر شش ماه یکبار شسته شود. اما، دفعات شستشوی آن بستگی به شرایط محیط نصب دستگاه دارد. اگر دستگاه درمحیطی که گرد و غبار در آنجا زیاد باشد، نصب گردد، این فیلترها باید زودتر شستشو شوند تا راندمان دستگاه کاهش نیابد.

  1. نصب یونیت داخلی دستگاه داکت اسپلیت در نزدیکی اتاق خواب‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

ترجیحا بهتر است که یونیت داخلی دستگاه داکت اسپلیت در نزدیکی اتاق خواب‌ها نصب نشود. اما، درصورتی که راه دیگری وجود نداشته باشد، مشکلی ندارد. فقط ممکن است صدای کارکرد دستگاه در شب شنیده شود که در آن صورت، با طراحی مناسب کانال می‌توان تا حدودی صدا را کم کرد.

دکمه بازگشت به بالا