عمومیکسب و کار ایرانی

ایا دکل های مخابراتی سرطان زا هستند

دکل مخابراتی که ما آن ها را به عنوان آنتن های ایستگاه پایه تلفن همراه  نیز می شناسیم بر روی برج ها و ساختمان ها در سراسر مناطق پرجمعیت ایران نصب شده اند. این آنتن ها بخشی از شبکه تلفن همراه هستند و انرژی الکترومغناطیسی با فرکانس رادیویی (RF) سطح پایین (EME) ساطع می کنند. اولین بار شرکت تالیا و سپس ایرانسل بود که بکارگیری این دکل ها را در میان ایرانی ها باب کرد و در ازای پرداخت هزینه های قابل قبولی این دکل ها را بر روی پشت بام خانه ها وصل می کرد.

دکل منوپل یکی از انواع دکل‌ها است که برای افزایش ارتفاع ساختمان‌ها یا سازه‌ها به‌کار می‌رود. برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد دکل منوپل قیمت ، بهتر است با تأمین‌کنندگان معتبر یا کارشناسان متخصص در زمینه ساخت دکل‌های منوپل تماس حاصل نموده و مشاوره‌ای دقیق در خصوص نیازها و مشخصات مورد نظر خود دریافت کنید. با وجود اینکه شرکت های مخابراتی همیشه عنوان می کردند این دکل ها ضرری برای هیچ یک از افراد ندارد ولی نگرانی های مردم در این باره همیشه وجود داشته و روز به روز نیز در حال افزایش می باشد. امروز ما در وب سایت هومتیک قصد داریم با مراجعه به مقالات علمی چاپ شده در مجلات مختلف از نظر علمی این مسئله را بررسی کرده و مشخص کنیم آیا این دکل های مخابراتی برای بدن خطرناک می باشند یا خیر؟

دکل های مخابرات به چه شکلی عمل می کنند؟

هنگامی که تماسی از تلفن همراه برقرار می‌شود، سیگنال‌های RF بین آنتن مقصد شما و آنتن در ایستگاه پایه مجاورتان منتقل می‌شوند. سپس تماس تلفنی از طریق شبکه تلفن به تلفن مقصد هدایت می شود. آنتن های ایستگاه پایه باید در یک ارتفاع معقول قرار گرفته و به دور از انسداد فیزیکی فعالیت کنند تا از پوشش وسیع اطمینان حاصل شود. در برخی از مناطق به دلیل حضور تلفن های همراه متعدد و بیش از حد مجاز ، ممکن است آنتن دهی قدرتمند برای شما وجود نداشته باشد و حتی در مناطقی که پوشش شبکه تلفن همراه از قبل وجود داشته شما نتوانید از برقراری تماس برخوردار باشید. از این رو شرکت های مخابراتی تلاش می کنند با استفاده از دکل های مخابراتی ایستگاه های خود را افزایش دهند.

دکل های مخابرات چگونه مردم را در معرض امواج RF قرار می دهند؟

دکل دوربین مداربسته می توانند برج های مستقلی باشند که بر روی سازه های موجود مانند درختان، مخازن آب یا ساختمان های بلند نصب شوند. آنتن ها باید به اندازه کافی بلند باشند تا به اندازه کافی یک منطقه خاص را پوشش دهند. ارتفاع ایستگاه های پایه معمولا بین 50 تا 200 فوت است. همانگونه که پیش از این نیز گفتیم تلفن های همراه عمدتاً از طریق امواج RF که نوعی انرژی در طیف الکترومغناطیسی بین امواج رادیویی FM و امواج مایکروویو است، با برج های سلولی مجاور ارتباط برقرار می کنند. مانند امواج رادیویی FM، امواج مایکروویو، نور مرئی و گرما، آنها اشکالی از تشعشعات غیریونیزان هستند.

همیشه درباره تشدید ابتلا به سرطان توسط دکل‌های مخابراتی هشدار‌هایی داده می‌شود، حتی بسیاری از شهروندان که مدتی تجربه نصب این دکل‌ها در ساختمان خود را دارند، معمولا با ابتلای سرطان مواجه می‌شوند. موضوعی که بار‌ها توسط کارشناسان سلامت هشدار داده شده است. طبق مطالعه جهانی دکل‌های فشارقوی مانند دکل‌های تلفن همراه سرطان‌زا بوده و زندگی در کنار آن‌ها خطرناک است. ب. م یکی از همین شهروندان است که طبق نظر پزشکان نصب دکل مخابرات یکی از شرکت‌های اپراتوری باعث سرطان اعضای خانواده‌اش شده و حالا هر‌چه برای لغو قرار‌داد با این شرکت تلاش می‌کند تا هر‌چه زودتر دکل را از ساختمانشان جمع کنند، نتیجه‌ای حاصل نشده است.

ما سال ۸۶ تازه خانه را ساخته بودیم که ایرانسل یک لوکیشنی را برای آنتن خود در نظر گرفته بود و به مادرم می‌گویند آن لوکیشنی که انتخاب کردیم ساختمان شما‌ست. این دکل‌ها به‌طور معمول از جنس‌های مقاومی چون فولاد ساخته می‌شوند و دارای طراحی منحصر به فردی هستند که از آن‌ها به عنوان نمادی برجسته در مناظر شهری یا مکان‌های خاص استفاده می‌شود. قیمت دکل خود ایستا بسیار متغیر است و به عوامل متعددی از جمله ابعاد، جنس ساخت، پوشش سطحی، نحوه نصب، استحکام و سبک طراحی آن بستگی دارد. آن موقع شرکت سونی اریکسون بانی بوده و این قرارداد سالانه را با مادر من می‌بندند، خلاصه همان موقع دکل در ساختمان ما نصب می‌شود.

ب. م که حالا پدر و مادرش را به دلیل ابتلا به سرطان از دست داده، اضافه می‌کند: «مادر من هم آن پول اندکی را که سالانه می‌گرفت، خرج کار‌های خیر و خیریه می‌کرد. خلاصه هر سال به همین شکل گذشت، تا اینکه یک سال مادر من دچار تومور مغزی شد و در کنار این بیماری کمی هم دچار فراموشی شد. همان موقع دوباره از سال ۹۷ تا ۱۴۰۶ قرارداد دیگری با مادرم می‌بندند که هر سال مبلغ ناچیزی پرداخت کنند که امسال به ۲۰ میلیون رسید. رئیس مرکز تحقیقات سرطان در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با سرطان درباره وضعیت سرطان در کشور جدیدترین آمار رارائه کرد و گفت: دکل های تلفن همراه سرطان زا هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: زنان یزدی و مردان اراکی بیشترین مبتلایان به سرطان هستند. او درباره رشد سرطان در کشور گفت: به کار بردن اصطلاح “سونامی” برای وضعیت سرطان در کشور غلط است چون نه ناگهانی ایجاد می‌شود و نه به طور کامل برطرف می‌شود. اکبری گفت: ایران بیشترین رشد سرطان در جهان را دارد اما معداد مبتلایان در کشور، یک پنجم کشورهای غربی است.  به گفته او در ایران 132 نفر از هر 100 هزار مرد ایرانی به سرطان مبتلا می‌شود و در زنان این شاخص 23 نفر در هر 100 هزار است.

اين موضوع كه اصلا از معضل هاي خريد و يا اجاره ملك شده نه فقط واسه شما دوستاني كه در حال خوندن اين متن هستين حتي خود من تا چند ماه پيش دقيقا همين فكر رو ميكردم كه اين دكل هاي مخابراتي خود منبع سرطان هستن و از كنارشونم نبايد رد شده واسه همين من تحقيق هاي گسترده اي كردم كه خب سايت هاي داخلي بيشتر تبليغ در مورد اپراتور بود پس من تو اين وبلاگ با دلايل علمي و ذكر منبع پيش ميرم كه چيزي مبهم و شبه من درآوردي نباشه. استفاده گسترده از تلفن های همراه در دهه های اخیر منجر به افزایش تعداد دکل های تلفن همراه شده. این دکل ها دارای تجهیزات الکترونیکی و آنتن هایی هستند که سیگنال های تلفن همراه را با استفاده از امواج فرکانس رادیویی (RF) دریافت و ارسال می کنند.

دکل‌های تلفن همراه هنوز نسبتاً جدید هستند و بسیاری از مردم به طور قابل‌توجهی نگران این هستند که آیا امواج رادیویی که منتشر می‌کنند ممکن است اثرات منفي بر سلامتی داشته باشد یا خیر. در حال حاضر، هیچ مدرک محکمی مبنی بر اینکه قرار گرفتن در معرض امواج RF از دکل‌های تلفن همراه كه اثرات قابل توجهی بر سلامتی ایجا کند، وجود ندارد. با این حال، این به معني آن نیست که امواج RF از برج های تلفن همراه کاملاً ایمن هستند. اکثر سازمان های خبره موافق هستند که برای کمک به روشن شدن این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است، به ویژه برای هر گونه اثرات بلندمدت احتمالی.

دکمه بازگشت به بالا