عمومیکسب و کار ایرانی

انواع نماهای مدرن ساختمان

نمای ساختمان مدرن از اولین چیزهایی‌ست که پس از مشاهده‌ی یک ساختمان با آن مواجه می‌شوید. جالب اینجاست که نمای مدرن اصول طراحی، ویژگی‌ها و انواع مخصوص به خود را دارد که با مشاهده آن به وضوح متوجه‌ی این موضوعات می‌شوید.

وقتی عمیقاً به این فکر می‌کنیم که نمای یک ساختمان باید چگونه باشد، به سرعت به «نمای مدرن» می‌رسیم. روح نهفته در نمای مدرن برپایه مینیمالیسم (سادگی) و بازی با اشکال هندسی ساده تجلی پیدا می‌کند و سپس در کالبد ساختمان دمیده می‌شود. هرچند که ممکن است نمای مدرن نسبت به گذشته کلیشه‌ای به نظر برسد اما هنوز هم مهمترین سبک طراحی نمای ساختمان‌ها در جهان است.با معرفی این سبک نما همراه ما باشید.

تاریخچه نمای مدرن

به گفته معماران عصر مدرن: «این ایده که فرم باید از عملکرد پیروی کند (کارکردگرایی)، همان چیزی که بر ریشه‌های طراحی مینیمالیسم استوار است.» معماری مدرن یا معماری مدرنیستی یک حرکت انقلابی در این حوزه محسوب می‌شود که مبتنی بر فنآوری‌های جدید و ابتکاری در است.

این سبک طراحی در نیمه اول قرن بیستم ظاهر شد و پس از جنگ جهانی دوم تا دهه 1980، سبک غالب طراحی بود. در اروپا که خواستگاه اصلی این جنبش بود، سبک مدرن جای خود را به سبک پست مدرن داد. با این که چنین جریانی در ایران هیچ وقت وجود نداشت! اما اکنون در پهنه شهرسازی کشور به ویژه در تهران، می‌تواند ردپای نمای مدرن را به تعداد انگشت شماری مشاهده کرد.

اصول طراحی نمای مدرن

خانه‌هایی که نمای آنها به شکل مدرن طراحی می‌شود از نظر ظاهری با توجه به اصولی ساخته شده‌اند. در ادامه اصول طراحی نمای مدرن را بیان می‌کنیم.

خطوط ساده و مستقیم

این خطوط فاقد تزئینات اضافی، فرم‌های شلوغ و قوس هستند و عموماً بافت یکدست و صاف دارند.

تزیینات کم

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی نمای مدرن، سادگی در تزیینات است. برخلاف نمای کلاسیک که توجه زیادی به جزئیات و تجملات دارد، در نمای مدرن اصل سادگی در عین زیبایی اهمیت بیشتری دارد.

استفاده از مصالح ساختمانی مدرن

برخی از مصالح رایج در نماهای مدرن شامل فولاد، بتن و شیشه هستند. مصالح ساختمانی معمولی مانند چوب، آجر و سنگ نیز می‌توانند به صورت تلفیقی در نمای مدرن استفاده شوند. بجز این مصالح، امروزه مصالح نوین مانند بتن رسانای نور، ورق‌های پلی کربنات و بتن رومی هم برای ساخت نمای مدرن ساختمان به کار می‌رود.

تأکید بر فرم و عملکرد

از آنجایی که معماری مدرن بر روی فرم و عملکرد تمرکز دارد، معماران به دنبال این هستند که نما بتواند پتانسیل‌های عملکرد ساختمان مانند نوردهی، ایجاد سایبان، ارتباط عمیق با طبیعت و غیره را به اجرا در آورد.

رابطه با محیط بیرون

ارتباط بین فضاهای داخلی و بیرونی در ساختمان‌های مدرن، ارتباطی تنگاتنگ است. با استفاده از شیشه‌های بزرگ و به کمک نور طبیعی بخش زیادی از روشنایی ساختمان مدرن از طریق نور روز تامین می‌شود. در نمای مدرن از پنجره‌های عمودی و افقی به نحو گسترده از کف تا سقف استفاده می‌شود تا نور طبیعی به عمق فضاهای خانه وارد شود.

همچنین استفاده گسترده از شیشه در نمای مدرن ساختمان منجر شده محوطه‌سازی و ایجاد فضای سبز در اطراف ساختمان‌های مدرن اهمیت بیشتری پیدا کند.

طرح‌های نامتقارن

معماران مدرن از اشکال بزرگ و ترکیبات نامتقارن که فاقد هر گونه تزئینات اضافی هستند، برای طراحی نما استفاده می‌کنند. حتی طرح‌های منحنی‌وار نیز با خطوط ساده و بدون جزئیات طراحی می‌شوند.

سقف های ساده

در طراحی نمای مدرن یکی دیگر از مهم‌ترین اصول، طراحی سقف‌های ساده است. این سقف‌ها می‌توانند صاف یا شیب‌دار باشند. در طراحی نمای ساختمان مدرن، سقف‌های منحنی یا گنبددار و همچنین سقف‌های ترکیبی و پیچیده کمتر دیده می‌شوند.

ویژگی‌های طراحی نمای مدرن

استفاده از طراحی مدرن در نمای ساختمان باید با سادگی، وضوح و با حذف جزئیات غیرضروری همراه باشد. هر ویژگی معماری مدرن باید در جای جای نما ظاهر شود و کلیت طراحی را شکل دهد. به همین دلیل، می‌توان ویژگی‌های اصلی نمای مدرن را به موارد زیر نسبت داد:

  • عناصر نما در زاویه 90 درجه نسبت به یکدیگر قرار دارند.
  • تأکید بر خطوط افقی و عمودی وجود دارد.
  • بر استفاده از بتن مسلح و فولاد در نما تأکید می‌شود.
  • بیان بصری و نمایش حقیقت مصالح ساختمانی در اولویت قرار دارد.
  • از زیباشناسی مینیمالیسم به عناصر پرزرق و برق استفاده می‌شود.
  • نما از اشکال مستطیل، استوانه‌ای و مکعبی بهره می‌برد.
  • ترکیبات مختلف در طراحی نمای مدرن اغلب نامتقارن هستند.
  • پنجره‌های بزرگ اغلب به شکل مستطیلی و به صورت نامتقارن طراحی می‌شوند.
  • اغلب از رنگ‌های خنثی مانند سفید، کرمی، خاکستری یا مشکی استفاده می‌شود.

یک ویژگی مهم در نمای مدرن که باید به آن اشاره کنیم، «نمایش حقیقت مصالح ساختمانی» است؛ به جای پنهان کردن یا تغییر ظاهر طبیعی یک متریال، باید واقعیت ظاهری و اصلی آن متریال نمایش داده شود. برای مثال، اگر از فولاد در نما استفاده می‌شود، به هیچ عنوان نباید آن را رنگ‌آمیزی کرد (اما برای مقابله با خوردگی نیاز به ضد زنگ دارد).

انواع نمای مدرن

نمای مدرن از جهت نوع ساختمان و فضای مورد استفاده به چند دسته تقسیم می‌شود که عبارت است از:

نمای مدرن مسکونی

این روزهای برای نمای خانه‌های مسکونی از نمای مدرن هم استفاده می‌شود که نمونه‌هایی از آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

نمای مدرن ویلایی

در خانه‌های ویلایی و بناهایی که در باغ ویلاها ساخته می‌شود هم استفاده از نمای مدرن طرفداران مخصوص به خود را دارد.

نمای مدرن نیم پیلوت

برای ساخت برخی از خانه‌های ویلایی بخشی از خانه را با اختلاف سطح می‌سازند تا محیطی برای پارکینگ یا انبار به وجود آید. نمای مدرن برای چنین ساختمان‌هایی هم کاربرد دارد.

نمای مدرن دوبلکس

نمای خانه‌های دوبلکس را هم می‌توان با متریال و اصول مدرن، طراحی کرد. نمونه‌ای از این مدل طراحی را در تصویر زیر می‌بینید.

نمای مدرن آپارتمان

بیشتر از سایر مدل ساختمان‌ها، در آپارتمان‌ها از نمای مدرن استفاده می‌شود. تنوع بالای متریال مدرن باعث شده، این سبک نماسازی یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها در ایران باشد.

نمای مدرن ساختمان یک طبقه

برای خانه‌های ویلایی یک طبقه هم می‌توان از طراحی مدرن برای نما استفاده کرد.

نمای مدرن تجاری

در سال‌های اخیر استفاده از نمای مدرن برای ساختمان‌های تجاری هم بسیار متداول شده است. نمونه‌هایی از این نما را در تصاویر زیر مشاهده کنید.

نمای مدرن اداری

بسیاری از شرکت‌های دولتی یا خصوصی از نمای مدرن برای ساختمان‌های اداری خود استفاده می‌کنند که نمونه‌ای از آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

انواع متریال نمای مدرن

هنگام جستجو برای پیدا کردن بهترین متریال نمای مدرن، باید مطمئن شد که مصالح انتخابی مقاومت بالایی در برابر سرما و سایر شرایط آب و هوایی (باران، درجه حرارت بالا و سایر) دارند. مهم است متریال انتخابی نیازهای زیباشناسی را نیز شامل شود.

در این راستا، مصالح ساختمانی مناسب نما با معماری مدرن به شرح زیر هستند:

نمای چوبی یا ترموود

چوب می‌تواند گرما و حس نوستالژیک بودن در طبیعت را تداعی کند. چوب طبیعی و ترموود نه تنها احساس شادی را بر می‌انگیزاند بلکه می‌تواند به طراح کمک کند تا فرم مورد نظر خود را بسته به اقلیم منطقه اجرا کند. همچنین، این متریال طبیعی دارای استحکام کششی بالا، جذب صدا، مقاومت الکتریکی خوب و سایر ویژگی‌های مثبت است. همه این مشخصات باعث شده‌اند تا چوب طبیعی و ترموود به ماده‌هایی استثنایی برای استفاده در معماری مدرن تبدیل شوند.

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت یکی از متریال‌های معماری معاصر است که در نماسازی ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. کامپوزیت از ترکیب دو لایه ورقه آلومینیومی و یک لایه مواد پلی اتیلن تشکیل شده و به دلیل شکل‌پذیری و تنوع طرح و رنگی که دارد طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

نمای اچ پی ال (HPL)

یکی دیگر از متریال‌هایی که برای نماسازی ساختمان به سبک مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمای اچ پی ال است. برای ساخت متریال اچ پی ال از لایه‌های سلولزی و رزین‌های فنولیک استفاده می‌شود. این نوع نما مقاومت بالایی در برابر اشعه خورشید و باران‌های اسیدی دارد و به همین دلیل به عنوان یکی از مقاوم‌ترین نماهای مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمای شیشه ای کرتین وال

کزتین وال یکی دیگر از نماهای مدرن است که به عنوان پوششی شیشه‌ای جلوی چهارچوب اصلی ساختمان قرار می‌گیرد. این نوع نما بیشتر برای ساختمان‌های اداری، آموزشی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمای شیشه ای فریم لس

نوع دیگری از نمای شیشه‌ای وجود دارد که شیشه‌های را بر روی قالب‌های آلومینیومی سوار می‌کنند. در این نوع نما، فریم‌های شیشه‌ای به سختی دیده می‌شود و به همین دلیل به آن نمای شیشه‌ای بدون فریم یا فریم لس می‌گویند.

نمای شیشه ای اسپایدر

یکی از زیرمجموعه‌های نماهای شیشه‌ای، نمای اسپایدر (عنکبوتی) است که شیشه‌های نما به وسیله‌ی اتصالاتی در کنار هم نگه داشته می‌شوند. دلیل استفاده از واژه‌ی اسپایدر یا عنکبوت این است که شکل سازه‌ای که این نما را ایجاد می‌کند شبیه تار عنکبوت است.

نمای سرامیک خشک

یکی دیگر از متریال‌هایی که برای اجرای نمای مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد، سرامیک خشک یا سرامیک پرسلانی است. این نوع سرامیک‌ها برخلاف سرامیک‌های معمولی وزن بسیار کمتر و مقاومت بسیاری بیشتری در برابر گرما، سرما و باران‌های اسیدی دارند.

نمای لوور آلومینیومی

لوور یا سایبان آلومینیومی یکی از مدل‌هایی‌ست که برای طراحی نمای ساختمان مدرن از آن استفاده می‌شود. این سایبان‌ها می‌توانند ثابت یا متحرک باشند و چیدن آنها در کنار هم نمای جذابی به ساختمان می‌دهد.

نمای دکوراتیو

اگر به جنبه‌های تزیینی نما اهمیت می‌دهید، نمای دکوراتیو برای شما جالب‌تر است. این نوع نما با شکل و شمایل فانتزی و میمینال خود حالتی دکوری به نمای خانه می‌دهد.

نمای سنگ

سنگ یک ماده طبیعی و سازگار با محیط‌زیست است که برای برجسته کردن عناصر مختلف نمای مدرن به کار گرفته می‌شود. البته این متریال کاربرد بسیاری در طراحی دارد. طراحان از گرانیت، تراورتن، مرمر، ماسه سنگ، سنگ آهک و همچنین دیگر انواع سنگ در نما استفاده می‌کنند. همچنین، دوام سنگ بسیار بالاست و تعمیر و نگهداری آن به آسانی انجام می‌شود. طراح می‌تواند تمام نمای ساختمان را از سنگ یا بخشی از آن را به صورت ترکیبی با مصالح دیگر به کار ببرد.

فایبر سمنت برد

یکی دیگر از متریال‌های که در واقع شباهت زیادی به نمای بتنی دارد، فایبرهای سمنت برد است. در این متریال از صفحاتی که ترکیبی از سیمان، پشم سنگ، پشم شیشه و فوم‌های پاششی است استفاده شده تا با افزایش مقاومت و طول عمر، حساسیت این متریال در برابر اشعه خورشید و رطوبت کمتر شود.

نمای جی اف ار سی

نمای GFRC یکی از سبک‌هایی‌ست که در واقع ترکیب مدرنیته و سنت است. در این نوع نما از ترکیب بتن و الیاف شیشه استفاده شده و متریال به شکل صفحه‌ای با حفره‌های متعدد ساخته می‌شود. این نوع متریال مقاومت بالایی در برابر رطوبت، ضربه و فشار دارد.

نمای تراکوتا

نمای تراکوتا از اوایل سال‌های 1980 میلادی در اروپا استفاده شد. تراکوتا در لغت به معنی سفال است و برای ساخت نمای تراکوتا، خاک رس را به روش‌های خاصی عمل می‌آورند که مقاومت بالایی داشته باشد.

نمای بتنی و سیمانی

رنگ خاکستری می‌تواند ظاهری متفاوت و در عین حال چشمگیری به و مسکونی بدهد. این ماده بادوام و همه کاره است و به خوبی با سایر مواد مانند چوب، سنگ و شیشه ترکیب می‌شود. استفاده از بتن در نما اغلب با یک لایه نازک همراه است که با قالب‌بندی به طرح مورد نظر در می‌آید. گاهی اوقات از دوغاب در نیز استفاده می‌شود اما محبوب‌ترین نوع بتن در نما «بتن اکسپوز» است. البته شما می‌توانید از و هم در طراحی نما استفاده کنید.

نمای آجری

آجر ظاهری کلاسیک و روستایی دارد اما می‌تواند به صورت کامل یا جزئی در نمای مدرن استفاده شود. آجر می‌تواند به نمای مدرن گرما ببخشد و آن را از کسالت و بی‌روح بودن در آورد. برای این منظور، طراح باید در قسمت‌هایی ازاز آن استفاده کند که به مفهوم «فرم» بیشتر تأکید می‌شود. مثلاً، فرم ممکن است به صورت برآمده و سه بعدی نمایش داده شوند. در این حالت می‌توان از آجر استفاده کرد.

نحوه اجرای نمای مدرن

نصب و اجرای نما با معماری مدرن به نوع متریال و ویژگی‌های طراحی بستگی دارد. هر یک از انواع متریال به یک زیرسازی منحصربه فرد نیاز دارند. برای مثال، نصب قطعات چوبی در ویلا و آپارتمان باید با استفاده از میخ، کلیپس، زیرسازی فلزی و غیره انجام شود یا در نصب باید از دوغاب سیمانی به همراه رابیتس بندی استفاده کرد. پس هر متریال شیوه نصب مختص به خود را دارد.

از سویی دیگر، مشخصات طراحی نیز بر نحوه اجرای نما تأثیر می‌گذارند. اگر نما دارای خطوط منحنی شکل، فرم‌های برجسته، اشکال هندسی سه بعدی و طرح‌های متفاوت دیگر باشد، نیاز به زیرسازی تخصصی دارد. رسیدن به یک نتیجه نهایی در اجرای مدرن اغلب با برگزاری جلسات تیمی مختلف که در آن‌ها طراحان، مجریان و مالکان ساختمان حضور به هم می‌رسانند، انجام می‌شود. در نهایت، مدل عملیاتی و نیازهای مختلف اجرایی برای حصول به اهداف مورد نظر تعیین می‌شوند.

نورپردازی نمای مدرن

یکی از مهم‌ترین موضوعات در طراحی نمای ساختمان مدرن، نورپردازی آن است. نورپردازی برای چنین ساختمان‌هایی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه معرفی می‌کنیم:

نورپردازی خطی

در این روش با استفاده از نوارهای LED یا چراغ‌های جت لایت بخش‌های بخصوصی از نمای ساختمان که جذابیت بصری بیشتری دارد روشن می‌شوند. نورپردازی خطی یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای زیباتر کردن نمای ساختمان مدرن است.

نورپردازی تاکیدی

اگر بخش بخصوصی از نمای ساختمان را بخواهید با نور روشن کنید، نورپردازی تاکیدی به میان می‌آید. این نوع نورپردازی می‌تواند به نوعی مکمل نورپردازی خطی هم باشد و بخش‌های مهم نما با نورهای رنگی بخصوصی روشن‌تر از سایر بخش‌ها شوند.

نورپردازی هوشمند

امروزه در برخی از کشورها برای ایجاد جذابیت بصری روی نمای ساختمان از نورپردازی هوشمند استفاده می‌کنند. این روش با استفاده از پروژکتورهای بزرگ انجام می‌شود و می‌توان تصاویری را با استفاده از چراغ‌های مختلف روی نمای ساختمان ایجاد کرد.

نورپردازی استاتیک

نصب کردن لامپ‌هایی در بخش‌هایی از نمای ساختمان را نورپردازی استاتیک می‌گویند. این روش یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای روشن‌تر کردن بخش‌هایی از نمای ساختمان است و هزینه کمی هم دارد.

نورپردازی دینامیک

با تغییر در شدت و رنگ نورها می‌توان نورپردازی دینامیک را برای نمای ساختمان به وجود آورد. نورپردازی متغییر یا دینامیک برای ساختمان‌های تجاری بسیار کاربرد دارد.

45 نمونه‌ از بهترین طراحی های نمای مدرن

در این بخش 45 نمونه از بهترین طراحی‌های نمای مدرن در ایران و سایر کشورهای جهان را معرفی می‌کنیم.

استفاده از شیشه در نما مدرن بسیار متداول است و همانطور هم که گفته شد انواع گوناگونی مانند کرتین وال یا فریم لس دارد.

در برخی از مواقع از فولاد برای طراحی نمای ساختمان مدرن استفاده می‌شود که نمونه‌از از آن را در تصویر زیر می‌بینید.

یکی دیگر از متریال‌هایی که در ساخت نماهای مدرن کاربرد دارد، ترموود است. نمونه‌ای از اجرای ترموود برای ساختمان مدرن را در تصویر زیر می‌بینید.

طراحی ساختمان مدرن با طراحی نمای آن کامل می‌شود. در واقع نمای مدرن بخش بزرگی از مدرن بودن یک ساختمان را بر دوش می‌کشد.

در تصویر زیر ساختمان اداری ترمه در ایران را مشاهده می‌کنید.  این ساختمان اداری که در همدان قرار دارد، دارای نمای آجری مدرن است. سقف موج‌دار این بنا باعث شده است تا عموم مردم از آن بالا بروند و بر روی آن بنشینند.

خانه مشا یکی دیگر از ساختمان‌های با نمای مدرن است که تهران قرار دارد. این خانه از سه جعبه روی هم ساخته شده است که هر یک زاویه‌ای به سمت نمایی متفاوت ایجاد کرده‌اند.

طرح ساختمان مدرن می‌تواند ترکیبی از چند متریال مانند فلز، شیشه و بتن باشد. در تصویر زیر نمونه‌ای از این نمای ترکیبی را مشاهده می‌کنید.

برای طراحی نمای مدرن ساختمان یک طبقه یا دو طبقه می‌توان از ترکیب شیشه و بتن استفاده کرد.

در تصویر زیر نمونه‌ای از نمای مدرن ویلایی را مشاهده می‌کنید که برای یک خانه نیم پیلوت در نظر گرفته شده است.

از کامپوزیت و سنگ برای طراحی نمای مدرن دوبلکس هم استفاده می‌شود و با نورپردازی مناسب، جذابیت بنا بیشتر خواهد شد.

نمونه دیگری از استفاده از کامپوزیت برای طراحی نمای مدرن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. به نورپردازی تاکیدی این نمونه توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در تصویر زیر از کامپوزیت و ترموود برای طراحی نمای مدرن آپارتمان استفاده شده است.

طراحی نمای مدرن ساده می‌تواند تنها با یک رنگ (مثلا سفید) انجام شود و جذابیت فوق‌العاده‌ای به ساختمان شما ببخشد.

سنگ نمای مدرن می‌تواند با سایر بخش‌های نما هماهنگی بصری داشته باشد. در تصویر زیر نمونه‌ای از این هماهنگی کف و دیوارها و نما ساختمان را مشاهده می‌کنید.

طراح نمای مدرن به سبک GFRC را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که دورتادور ساختمان کشیده شده است.

به کار بردن اشکال هندسی مربع و مستطیل در طراحی نمای مدرن بسیار متداول است. عکس نمای مدرن با این اشکال را در تصویر زیر می‌بینید.

برای طراحی نمای مدرن با سنگ یا بتن باید به ابعاد خانه، موقعیت جغرافیایی، اقلیم و محیط اطراف آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در تصویر زیر نمای ترکیبی مدرن را می‌بینید که برای خانه‌ای با معماری مدرن ایجاد شده است.

در تصویر زیر نمای تجاری مدرن را به سبک کرتین وال و با نورپردازی استاتیک می‌بینید.

از سبک مدرن در طراحی نمای اداری مدرن هم استفاده می‌شود و حتی فروشگاه‌ها و مراکز خرید هم به این سبک نما علاقه‌ی زیادی دارند.

همانطور که قبلا هم گفته شد در نمای سبک مدرن استفاده از اشکال هندسی بسیار متداول است. تصویر زیر نمونه‌ی دیگری از این سبک است.

برای طراحی نمای مدرن مسکونی می‌توانید از متریال مدرن استفاده کنید و نورپردازی نما را هم به سبک مدرن انجام دهید.

در تصویر زیر نمایی از یک ساختمان تجاری مدرن را مشاهده می‌کنید که به سبک کرتین وال و بتن نماسازی روی آن انجام شده است.

طراحی خانه‌های ویلایی کوچک یک یا دو طبفه به سبک مدن، زیبایی و جذابیت آن را دو برابر می‌کند.

در تصویر زیر نمونه‌ای از یک خانه دو طبقه مدرن را مشاهده می‌کنید که از سنگ و شیشه به عنوان نمای اصلی ساختمان استفاده شده است.

خطوط و اشکال هندسی عناصری تعیین کننده در نماسازی به سبک مدرن هستند. در تصویر زیر نمونه‌ای از این ترکیب خطوط و اشکال را مشاهده می‌کنید.

قرار دادن گوی‌های کروی در کنار ساختمان‌های مدرن که به شکل مکعب‌های مستطیل و مربع هستند، تضاد جالبی به وجود می‌آورد که این موضوع در نمای سبک مدرن به وفور دیده می‌شود.

نورپردازی نمای مدرن یکی از مهم‌ترین کار‌هایی‌ست که می‌تواند ساختمان شما را در شب برجسته کند.

هماهنگی بین نمای ساختمان، کف و سقف را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید که نمونه‌ای از یک ساختمان با نماسازی مدرن است.

استفاده از شکل‌های چند ضلعی و رنگی برای خیلی از ساختمان‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تصویر زیر نمونه دیگری از این اشکال چند ضلعی را در نماسازی ساختمان مدرن مشاهده می‌کنید.

در تصویر زیر نمونه‌ای از سبک GFRC را مشاهده می‌کنید که اشکال جذابی روی نمای ساختمان ایجاد کرده است.

در طراحی نمای مدرن ساحتمان‌های تجاری دست طراح در زمینه انتخاب رنگ باز است. اما در طراحی مدرن اغلب از کمترین رنگ‌ها استفاده می‌شود.

اگر به طراحی نمای دکوراتیو علاقه دارید می‌توانید نمونه‌ای از آن را در ساختمان مدرن زیر مشاهده کنید.

امروزه در نمای مدرن جدید از ترکیب‌های سنتی هم استفاده می‌شود. در تصویر زیر می‌بینید که ساختمان مدرن به شیوه ساختمان‌های شرق آسیا نماسازی شده است.

وجود خطوط عمودی روی ساختمان‌هایی که ارتفاع زیادی ندارند به بزرگ‌تر و مرتفع‌تر نشان دادن ساختمان‌ها کمک می‌کند. این کار را می‌توان با استفاده از نماسازی انجام داد.

از ترکیب شیشه و سنگ برای طراحی نمای مدرن ساختمان زیر استفاده شده است.

در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از یک ساختمان مدرن با نماسازی دکوراتیو را مشاهده کنید.

نمونه‌ای از نمای ترکیبی مدرن در تصویر زیر مشهود است. استفاده از سنگ و ترموود جذابیت ویژه‌ای به این ساختمان بخشیده است.

برای ساخت خانه‌های ویلایی در دل جنگل یا دامنه کوه هم می‌توان روی طراحی نمای مدرن حساب کرد.

برای طراحی نمای ساختمان‌های اموزشی مانند دانشگاه‌ها و مدارس هم می‌توان روی نمای مدرن حساب کرد.

استفاده از چوب یا ترموود و ترکیب آن با نورهای تاکیدی و خطی محیطی گرم و صمیمی در نمای خانه ایجاد می‌کند.

نمونه دیگری از نمای جی اف آر سی را می‌توانید در ساختمان مدرن زیر مشاهده کنید.

کلام آخر

آنقدر از نمای مدرن در نیم قرن گذشته استفاده شده است که به جرأت می‌توان گفت بخش اعظمی از نمای ساختمان‌ها در سراسر دنیا تقلیدی و تکراری هستند؛ اما هنوز هم معماران نوآور وجود دارند که می‌توانند سبک‌های متفاوتی را به نمای مدرن بدمند و آن را از نو تازه کنند. به ویژه در ایران امروز که به ندرت ساختمان از نماهای مفهومی استفاده می‌کنند و بیشتر طراحی‌ها بی‌هویت هستند، پرداختن به نما و درک ماهیت فرهنگی و اجتماعی آن در استفاده از فرم و عملکرد، یک ضرورت اساسی است. اینجاست که معماری مدرن در نما می‌تواند راه حلی اساسی برای مشکلات پیشرو باشد.

سوالات متداول

امروزه با طراحی خلاقانه و استفاده از مصالح نوین و تکنولوژی روز، جلوه ای زیبا و منحصربفرد را برای به ارمغان آورده است. استفاده از مصالح افقی، عمودی و یا زاویه دار، می تواند به جذابیت و پویایی نما بیافزاید.

نما، پوسته بیرونی ساختمان است و اولین جایی است که افراد قبل از ورود به خانه با آن رو به رو می شوند. بنابراین توجه و دقت در ساخت نمای ساختمان می تواند به مدرن و شکیلی تمام ساختمان شما کمک کند. با این مقدمه در ادامه این نوشته از به بررسی انواع نماهای مدرن می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

عوامل موثر در نماسازی مدرن

  • نوع کاربری ساختمان
  • شکل، فرم و متراژ بنا
  • نوع مورد استفاده
  • شرایط اقلیمی و آب و هوایی
  • میزان بودجه پروژه
  • توجه به اصول زیبایی شناسی نما

نمای فلزی

چنانچه نمای روبرویی ساختمان در تعامل ساختمان با فضای اطرافش نقش داشته باشد، باید از  مصالح به عنوان زبانی برای تحقق این موضوع استفاده شود. نماهای فلزی درگذشته برای ساختمان های صنعتی و یا چند قسمتی استفاده می شد. اما به تازگی در فضاهای مسکونی نیز استفاده از این مصالح رواج پیداکرده است.

لایه های نازک نرم، موج دار، پارکت مانند و یا ضد زنگ نیز انواع مختلف نماکاری هستند که می توانند با مصالحی چون ، بتن، گچ و یا سنگ ترکیب شوند.

در این تصویر، خروجی بزرگ شیشه ای درون دیوارهای سفید، فضای داخل را روشن تر کرده در حالی که قسمت بالایی این خروجی از ساختار حفاظت می کند.

نمای فلزی کورتن

فولاد “کورتن” یکی از مصالحی است که برای نماهای مدرن و در معماری نوین استفاده می شود. علارغم رنگ اکسیداسیون آن، این نوع فلز مقاومت بالایی در برابر فرسایش و خوردگی دارد. زیرا لایه اکسیدشده نوعی محافظ می باشد که از آلیاژ کروم و مس تولید می شود.

نمای سنگ طبیعی

نمای سنگی همواره در طول تاریخ استفاده می شد. این نماها رنگ ها و بافت های متعدد دارند که به دیوارها ظاهری متمایز و زیبا می بخشد. به علاوه، عایقی گرمایشی است و از رطوبت نیز جلوگیری می کند. نماهای سنگی با توجه به سختی و مقاومت خود شناخته می شوند.

تکمیل کردن ساختمان با سنگ نیز ابعاد گسترده ای دارد. در خانه زیر، فرد معمار طبقه بالا را با سنگ های خاکستری تیره که بریده بریده هستند، پوشانده است.

اگر بخواهیم وجه تمایز این را عنوان کنیم، می توانیم به رنگ تیره و مقاوم بودن آن اشاره نماییم. امکاناتی که این مصالح عرضه می کنند آن ها را تبدیل به انتخابی عالی هم برای فضای داخلی و هم فضایی خارجی می کند.

نمای چوبی

همه می دانیم که چوب زیبا و با کیفیت است و بی اندازه گرم و مطلوب می باشد. البته این مدل نمای چوبی ویژگی های دیگری نیز دارد که فرد را وادار می کند هوشمندانه تر و دقیق تر انتخاب کند.

حساسیت بالا به رطوبت، پرتوهای خورشیدی و تغییرات دما تنها مثال های اندکی هستند که ممکن است منجر به آسیب نمای چوبی شوند.

چوب از عصر باستان برای ساخت پناهگاه استفاده می شد اما ما همچنان باید مطمئن شویم که آیا می توانیم آن را از مواردی چون آتش، رطوبت و یا حشرات محافظت کنیم یا خیر.

نمای ساروج و گچ

در گذشته از گچ در ساختمان استفاده می شد و امروزه نیز می توان از آن برای تزیین نمای خانه استفاده کرد. ارزان قیمت است، رنگ های متنوعی دارد و استفاده مکرر از آن می تواند به عنوان راه حلی فوق العاده برای خانه هایی که دیوارهای آجری دارند، باشد.

در این خانه، طرح های سبز و سفید در ابعاد متفاوت، ریتم منحصر به فردی ایجاد کرده است. این طرح ها همچنین درزهایی که به مرور زمان در این نوع نما به وجود خواهند آمد را می پوشانند.

نمای بتنی

امروزه، نماهایی از جنس در حال فتح تمام ساختارهای معماری نوین هستند. این بتن ها بافت های خاکستری و یا سفید دارند و نگه داری آن ها کار سختی نیست، زیرا ماندگار هستند. در این تصویر، ما می توانیم دیوارهای بتنی و نماهای روبرویی با چهارچوب های افقی چوبی برجسته را مشاهده کنیم.

نمای شیشه ای

از مصالح محبوب در طراحی نمای ساختمان است. به جای ایجاد خروجی های متعدد، این نماها اجازه می دهند نور کافی به داخل ساختمان نفوذ کند. تنها چهارچوب ها و قالب بندی ها در چنین ساختاری جلوی نور را می گیرند.

دریافت نور خورشید و نگهداری آن دو ویژگی مهم نماهای شیشه ای هستند. در خانه زیر، ما می توانیم سقف گسترده ای را ببینیم که جلوی نور را گرفته و سایه ایجاد کرده و همچنین از پنجره ها و دیوارهای شیشه ای محافظت می کند.

نمای جی اف آر سی

نمای جی اف آر سی از مدرن ترین و جدیدترین بناهایی است که عده کمی با آن آشنا هستند. همانطور که می دانید بتن ماده ای ترد است. به همین منظور برای تقویت آن از الیاف شیشه استفاده می کنند که سبب بوجودآمدن نوعی بتن تقویتی با الیاف شیشه می شود که به طور مخفف به آن GFRC می گویند. استفاده از این متریال، نمایی بسیار خاص و منحصربفرد را بوجود می آورد.

ایده های طراحی نمای مدرن ساختمان

استفاده از خطوط ساده

“خطوط ساده” یکی از روش های مورد استفاده در بسیاری از طراحی های امروزی و مدرن می باشد. در این خانه، پانل های بزرگ تر از حد استاندارد به طراحی مربوطه جذابیت و عمق اضافه کرده اند. در زیر لبه های سقف که از دیوار بیرون زده، چوب استفاده شده که به طراحی، سطحی هموار و پیوسته بخشیده است.

استفاده از ترکیب مصالح مختلف

مصالح ترکیب شده یکی دیگر از روش های مورد استفاده در طراحی امروزی هستند. در این خانه، پانل های چوبی با انواع سنگ ترکیب و نمایی صنعتی و همزمان ارگانیک بوجود می آورد.

این پانل ها در قسمت بالایی خانه به صورت لایه لایه هستند و از قفل برای اتصال آن ها استفاده می شود. آن ها به مکان مورد نظر بافت و جلای خاصی اضافه نموده اند. پوشش عمودی و چوبی همان ساختار لایه لایه را دارد و دو قسمت خانه را به هم متصل کرده است.

استفاده از پانل های رنگی

نمای مدرن نیازمند به پیروی از اجزای سنتی نیست. در این مورد، هم رنگ و هم سایز پانل می تواند گوشه ای از ساختمان را مجزا و منحصر به فرد نشان دهند.

لایه های هماهنگ از لحاظ رنگی باعث می شود که خطوط مختلف پانل خود را نشان دهند و بیان گر این نکته است که پانل ها از لحاظ اندازه با یکدیگر تفاوت دارند و باعث می شوند شکل ساختمان بزرگ تر از حد نرمال به نظر آید.

بعضی اوقات رنگ بهترین روش برای دستیابی به مقصود و متمایز کردن ظاهر خارجی ساختمان است. پانل های پررنگ قرمز با نوارهای سفید، ظاهری معکب شکل به ساختمان زیر می بخشند.

این پانل های بزرگ تر از حد استاندارد و دارای خطوط ساده، رنگ عمیق موجود را کاملا به نمایش می گذارند و ظاهر ساختمان را کاملا مدرن و با استایل نشان می دهند.

بعضی اوقات، طراحی های جدید باید صرفا ظاهری سنتی را نشان دهند تا بتوان به استایل مطلوب دست یافت. در این نوع نما از لایه ها برای تفکیک چوب های رنگی از قسمت های تیره تر استفاده می شود. رنگ چهارچوب پنجره هماهنگ با رنگ نمای تیره تر است که کمک می کند به نمایی مدرن تر برسیم.

ایجاد سطوح ناهموار

طراحی مدرن به داشتن خطوط ساده و سطح ناهموار معروف است، اما این بدین معنا نیست که نباید عمیق و با طرح های متفاوت باشد. در نمای خارجی این خانه، پانل های متفاوت نمایی متالیک دارند.

در داخل محوطه نیز فضایی برای رشد درختان وجود دارد و همین امر عمق و جذابیت بیشتری به طراحی اضافه کرده است. ظاهر چوبی پانل های جلویی بیش از پیش بر شکل ساختمان تاکید می کنند.

تلفیق سبک ها

اجرای نماهای مدرن همیشه به معنی استفاده از استایل های امروزی نیست، گاهی اوقات ترکیب استایل های سنتی با مدرن بهترین عملکرد را در پی دارد. علاوه بر اجزای مدرن که در نمای خارجی ساختمان وجود دارند، می توان از نماهای سنتی نیز مانند نمای کناری و افقی استفاده کرد.

نمای عمودی و پانل ها در تضاد با نمای سنتی هستند و از طرفی اجزای مدرن موجود بر روی پنجره ها و درب ها، نماهای افقی را به پس زمینه ای خالی و صاف برای قسمت های دیگر تبدیل کرده است.

استفاده از فضای سبز در نما

ایجاد فضای سبز در نمای ساختمان از دیگر طرح های زیبا و جذاب است که می توانید بکار ببرید. این کار علاوه بر تصفیه هوای شهر و ساختمان، سبب تشکیل فضایی مطبوع در پشت پنجره و یا داخل تراس می شود و ویوی فوق العاده ای را ایجاد می کند.

استفاده از طرح های هندسی

استفاده از طرح و نقش های هندسی در نما می تواند طراحی متناسب و بسیار زیبایی را ایجاد کند. اگر به دنبال نمای متفاوت و مدرنی می گردید، می توانید خطوط را از حالت عمود بر هم خارج نموده و فرم های هندسی متفاوتی را بوجود آورید.

بالکن های بیرون زده

می توانید بالکن های ساختمان را به صورت جعبه هایی بیرون زده از ساختمان طراحی کنید. بیرون زدگی بالکن می تواند نما را از سادگی و یکدستی خارج نموده و نمایی مدرن و بسیار جذاب را به ساختمان ببخشد.

تلفیق مصالح، خطوط و رنگ های مختلف

نمای مدرن به این معنا نیست که که خانه یا ساختمان را با نوع مشخصی مصالح یا رنگ بپوشانید. این ساختمان از ترکیبی از مصالح، خطوط و رنگ های مختلف برای تاکید بر مکان های متفاوت و اشکال متمایز استفاده کرده است. قسمت نارنجی رنگ، این بخش را از کل ساختمان متمایز نموده و توجه دیگران را به خود جلب نموده است.

کلام پایانی

ما در این نوشته به بررسی انواع نماهای مدرن در ساختمان پرداختیم. همانطور که می دانید یکی از فاکتورهای مهمی که در ساخت ساختمان به آن توجه ویژه ای می شود، نمای ساختمان می باشد.

نمای ساختمان مانند یک لباس برای آن بوده و در نگاه اول توجه افراد را به خود جلب می کند. از این رو چگونگی طراحی آن بسیار حائز اهمیت می باشد. طراحی نمای ساختمان با توجه به سبک طراحی ساختمان صورت می گیرد.

سبک مدرن یکی از پرطرفدارترین انواع سبک ها شناخته شده و بسیاری افراد از آن در ساخت ساختمان و نمای آن استفاده می کنند. آن چه که در نمای مدرن ساختمان به چشم می خورد، طراحی ساده در عین حال زیبا و شیک می باشد.

امیدواریم این مطلب اطلاعات مفیدی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشد. در پایان تصاویری از نمای مدرن ساختمان را برای شما آماده کرده ایم که امیدواریم ایده های خوبی برای شما عزیزان ارائه کرده باشد.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

طراحی نما همواره یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل معماری یک ساختمان بوده است. به گونه ای که می توان نمای یک ساختمان را پوشش و لباس آن ساختمان در نظر گرفت. اولین ارتباط افراد با هر ساختمان از طریق پوسته ی خارجی (نمای) آن شکل می گیرد. از این رو می توان گفت که نمای هر ساختمان معرف شخصیت و هویت فضای داخلی آن نیز می باشد و نمای زیبا و جذاب یک ساختمان می تواند تأثیر بسزایی در ذهن کاربران و مخاطبانش داشته باشد. همچنین باید این نکته را نیز افزود که نمای هر ساختمان علاوه بر جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر آن نقش مهمی نیز در زیباسازی منظر شهری خواهد داشت.

معماران طراحی نما را به عنوان بخش مهمی از مراحل ساخت و ساز در همان ابتدای طراحی نقشه ها پیش می برند، زیرا طراحی نمای هر ساختمان از مواردی است که باید به تأیید شهرداری برسد. از طرفی دیگر باید بگوییم که نما به عنوان پوسته خارجی، ساختمان را از خرابی ها و آسیب های ممکن محفوظ می دارد و مهم تر از همه این که نمای هر ساختمان به آن شخصیت می دهد و باعث می شود تا در میان ساختمان های مجاور متمایز و برجسته تر دیده شود.

در طراحی نمای ساختمان موارد زیادی وجود دارد که طراحان در هنگام طراحی باید آن ها در نظر بگیرند. مواردی از قبیل:

نوع کاربری ساختمان، نیاز کاربران، موقعیت جغرافیایی ساختمان، موقعیت قرارگیری ساختمان، بودجه ی کارفرما

همچنین عناصری مانند پنجره ها، بازشوهای در، متریال کاربردی، سبک طراحی، افزودن گیاهان طبیعی و همچنین جزئیات و تزئینات از مواردی است که در طراحی نما باید با یکدیگر در تناسب باشند.

بررسی پروژه های طراحی نمای ساختمان در سال های اخیر در ایران

در سالهای اخیر معماران و طراحان ایرانی نمونه هایی از طراحی نمای ساختمان مدرن، کلاسیک و سنتی با کاربری های مختلف را به اجرا در آورده اند که در نوع خود بی نظیرند. اگر همراه ما در خط معمار باشید، دیدید که در طی مطالب مختلف نمونه های متعددی از این نماها را برای شما به اشتراک گذاشتیم. در این مطالب اطلاعاتی در مورد روند طراحی و اجرای آن ها به طور خلاصه شرح داده شده است. دسترسی به همه این مطالب به صورت پراکنده ممکن است برای کاربران دشوار باشد. از این رو خط معمار در این بخش مجموعه ای ۵۰ تایی از نماهای اجرا شده در چند سال اخیر ایران را جمع آوری کرده و همراه با لینک مطلب به اشتراک خواهد گذاشت.

نمونه های زیر شامل طراحی نمای ساختمان هایی با کاربری، مسکونی، اداری، تجاری، فرهنگی و درمانی می باشند. این پروژه ها در مناطق مختلف ایران قرار گرفته و در سبک ها و طرح های مختلفی طراحی شده و به اجرا در آمده اند. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی پروژه ها از متریال گوناگونی در ساخت آن ها استفاده شده که به طور خلاصه راجع به هرکدام توضیح خواهیم داد.

معماری طراحی داخلی ساختمان اداری بهتاش

این ساختمان اداری در اصفهان قرار گرفته است. در این ساختمان طراحان از آجر به عنوان متریال اصلی طراحی نما به کار گرفته اند. طراحان دلیل اصلی انتخاب این متریال را سازگار بودش با اقلیم اصفهان مطرح کرده اند. طرح نمای ساختمان نیز با توجه به نوع فعالیتش بر گرفته از ریل های قطار می باشد.

معماری خانه – آپارتمان لواسان، دفتر مشاور آتی زیست

این ساختمان مسکونی چهار طبقه در منطقه لواسان تهران قرار گرفته و توسط دفتر مشاور آتی زیست طراحی شده است. طراحان برای نمای این ساختمان تصمیم گرفتند تا از متریال بومی منطقه چون سنگ لاشه، آجر و چوب استفاده کنند و از این جهت ساختمان به محیط زیست اطرافش پایبند باشد.

معماری ساختمان اداری ویرا ، شهاب علیدوست و همکاران

ساختمان اداری ویرا در یوسف آباد که یکی از مناطق پر تردد استان تهران می باشد، قرار گرفته است. در طراحی نمای این ساختمان فاکتورهایی چون شفافیت جهت بهره مندی از نور طبیعی در فضای داخلی و همچنین ایجاد نمای صلب متناسب با چشم انداز شهری در الویت قرار داشت. از این رو پوسته دوم نما از لوورهای آلومینیومی عمودی پیش ساخته طراحی شد که به کرتن وال پشت آن می چسبیدند تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. این ساختمان توسط شهاب علیدوست و همکاران طراحی شده است.

معماری مجتمع تجاری اکسین ، استودیو معماری فرم نو

این مجتمع تجاری دارای نمایی مدرن است و در شهر مشهد قرار گرفته است. در طراحی نمای پروژه ما شاهد نوارهایی هستیم که از سطح به عمق و از بیرون به درون حرکت کرده اند و علاوه بر نماسازی موجب افزایش ارتباط میان فضای درون و بیرونی می شود. طراحان پروژه استودیو معماری فرم نو می باشد.

طراحی و بازسازی خانه حیاط دار، استودیو معماری شماره چهار

بازسازی و طراحی “خانۀ حیات دار” برای طراحان تجربه ی باز تعریف روح معماری ایرانی با ظاهری امروزی بود. متریال اصلی در طراحی نمای این ساختمان مسکونی، آجر بود که در ترکیب با بتن به کار رفته است. جداره پروژه به فیلتر تبدیل شد که ارتباط با ناموزونی های بیرون خانه را به حداقل میرساند و در صورت تمایل بخشی از این فیلتر باز یا بسته می شد. طراحان از متریال آجر به عنوان راهکاری برای ورود نور بدون نگرانی از محرمیت خانه های مجاور استفاده کردند. همچنین حفاظ های پنجره ها که از جنس ورقه ی آهن هستند، به المانی در طراحی نما تبدیل شدند که باعث تغییر و پویایی نما می شد.

طراحی و معماری ساختمان مسکونی پادرا، وحید قبادیان

ساختمان مسکونی پادرا در خیابان سهرودی تهران قرار دارد. طراحی این ساختمان را وحید قبادیلان انجام داده است. در طراحی نمای این پروژه از سنگ تراورتن و سبک آرت دکو استفاده شده است. انتخاب این متریال برای نمای ساختمان به تعبیت از متریال کاربردی در طراحی نمای ساختمان های این منطقه در دهه ی ۱۳۴۰ می باشد. متریال به کار رفته در نمای این مجموعه مسکونی افزون بر سنگ تراورتن سفید با بافت های گوناگون، نرده و ورقه های فلزی با رنگ نوک مدادی و همچنین نوارهای چوبی می باشد. سنگ های به کار رفته در زیر پنجره ها دارای شیاری مثلثی شکل و نرده ها دارای فرمی زیگزاگی هستند که از ویژگی های بارز سبک آرت دکو به حساب می آید.

معماری ساختمان مسکونی گلزار، گروه معماری باراد

یکی از دغدغه های همیشگی معماران پیوند ساختمان ها با طبیعت و فضای سبز در بستر زندگی شهرنشینی امروز بوده است. در این پروژه نیز طراحان قصد داشتند در طراحی نمای ساختمان گلزار از فضای سبز استفاده شود تا علاوه بر اینکه پاسخی به فضای سبز حیاط باشد، احساسی از سرزندگی هم به نما افزوده شود. نمای این ساختمان مسکونی تمام سنگ بوده و با سبک رومی- کلاسیک بر اساس میل کارفرما ایجاد شده است. این ساختمان در تهران قرار دارد و توسط گروه معماری باراد اجرا شده است.

نمای ساختمان اداری اطلس، احمد بطحایی، مرضیه زاد، محسن مریزاد، رها اشرفی

ساختمان اداری اطلس در یکی از مناطق تجاری استان همدان واقع شده است.  نمای منحنی ساختمان یک حرکت محدب و مقعر مانندی را دنبال کرده و نظام هندسی نوارهای منحنی، جهت متحد کردن این سه برج و نمایش آن به صورت یک ساختمان واحد به کار رفته اند.

معماری مجموعه چند منظوره سرزمین سبز، مهرداد ایروانیان

مجموعه چند منظوره صدرا در شهرک جدید صدرا در ۱۸ کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است. بدنه این ساختمان فلزی بوده و عمده متریال به کار رفته در نمای آن شیشه و سطوح فلزی می باشد.

معماری مجتمع تجاری الماس مهر شهر، رامین صیقلی

مجتمع تجاری الماس در کرج قرار دارد. طرح نمای پروژه از هندسه الماس تراش خورده بر گرفته شده که دارای زوایای خاصی است. نمای ساختمان به صورت دو پوسته از ترکیب فلز و ورق اچ پی ال  و عایق های رطوبتی جدید ساخته و اجرا شده است. به گونه ای که ادامه هندسه نمای بیرونی به پوسته داخلی ساختمان هم کشیده شده است و به یکپارچگی کار بیافزاید. همچنین این نکته را نیز باید افزود که هیچ کدام از زوایای الماسی های نما زاویه های رند مثل ۹۰ یا ۴۵ یا ۳۰ درجه نمی باشند که این موضوع، به سختی کار بسیار افزود.

طراحی نمای داخلی و بیرونی آپارتمانی در رشت، پژمان طیبی

این ساختمان مسکونی نمونه ای فوق العاده از معماری رشت می باشد. طراحان در طراحی نمای این ساختمان از معماری بومی استان گیلان استفاده کرده و با تکیه بر آنالیز ویژگی های کاربردی، فرمی و هندسی المان ها در خانه های سنتی و روستایی به یک الگوی مناسبی دست یافتند. در نتیجه، نمای ساختمان از ترکیب یافتن فضای نیمه باز بالکن ها با الگوی زگالی ایجاد شد. جای گذاری تمامی المان ها، بر اساس ساختار پلان و بر هم‌ نهشت هر واحد بر دیگری شکل‌گرفته و ارتباط تنگاتنگی میان فرم و عملکرد را به وجود آورده است. بافت چوبی نیمه باز در بالکن ها علاوه بر ایجاد محرمیت در فضای داخلی، میزان ورود نور را کنترل می کند. این فرم ساده ی سازه های چوبی دیوار چینی های سنتی منطقه گیلان را دارد که به زگالی (زینگالی) معروفند.

۱۲ _

طراحی نمای داخلی و بیرونی آپارتمانی در رشت، پژمان طیبی

نمای این ساختمان نمونه ای از نمای مدرن اجرا شده در منطقه قیطریه تهران می باشد. طراحان با در نظرگرفتن بافت محلی و معماری شهر تهران، در نمای این ساختمان مسکونی، از تکنیک بازی رنگ با استفاده از آجرهای زرد استفاده نمودند. آن ها برای این که ارتفاع طبقات بلندتر دیده شوند و خط های افقی بارش گیرها را خنثی کند، آجرها را به صورت عمودی و با خطوط بند عمودی تیره به کار برده اند. همچنین آن ها جهت جلوگیری از ایجاد لکه دائم در شیشه های گسترده ساختمان، از خط‌ های افقی بیرون زده‌ای در هر طبقه در سرتاسر نما استفاده کرده اند که از جنس ورق می باشند.

معماری و طراحی ساختمان اداری گندم، مهران خوشرو

این ساختمان اداری معرف معماری شهر تبریز می باشد. این پروژه توسط دفتر معماری الگو طراحی شده است. برای طراحی نمای این ساختمان برای کنترل تابش نور خورشید در قسمت های جنوبی و غربی ساختمان، از یک پوسته نیمه شفاف در شبکه اصلی استفاده شد که استعاره ای از ساقه ی گندم روی آن در قالب لعاب سرامیک وجود دارد.

پروژه معماری خانه ای برای پدر و مادر، نیما شیوا

طراح این ساختمان را برای پدر و مادر خود طراحی کرده است. پروژه در ۲ کیلومتر شهر ساری قرار دارد. یکی از نکات مهم در طراحی نمای این ساختمان استفاده بهینه از عقب نشینی ساختمان مجاور جنوبی بود. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، طراح از این مسأله استفاده نموده و تمرکز خود در طراحی نما را در جبهه‌ ی جنوبی و غربی گذاشته و با کمی پیش‌آمدگی و به علاوه با استفاده از فرم نمادین شیب دار به شکلی کاملا متفاوت و مدرن که در بیش تر ساختمان های سنتی در این منطقه رایج است تنوعی در نما ایجاد کرد، به گونه‌ای که حجمی زاویه‌دار بر روی مکعبی ساده قرار گرفته است.

معماری ساختمان فرهنگسرای برزک، گروه معماری آرکافیس

این پروژه شامل معماری و طراحی داخلی فرهنگسرای برزک در کاشان می باشد و توسط گروه معماری آرکافیس طراحی شده است. طرح معماری این ساختمان بر اساس معماری خانه های قدیمی کاشان می باشد. هدف اصلی حفظ هویت معماری ایرانی در عین نوگرایی و توجه به معماری پایدار بوده است. طراحان برای طراحی نمای این ساختمان فرهنگی آجر را انتخاب نمودند که با بافت منطقه و روحیه معماری ایرانی سازگار بود.

طراحی و معماری سنتی ساختمان مسکونی باغ نگار اصفهان

ساختمان مسکونی باغ نگار اصفهان همانطور که از نامش پیداست در منطقه ی باغ نگار اصفهان قرار دارد. طراحان نمای مدرنی را طراحی کردند که معرف معماری سنتی ایرانی نیز بود. آن ها در طراحی پنجره ها از طرح های گره چینی سنتی اصفهان استفاده کردند، اما متریال به کار رفته در آن جدید بوده و  آن متریال “ترکیب کانفولیت و پودر سنگ” می باشد. همچنین برای طراحی نمای شمالی و جنوبی ساختمان، سعی کردند تا به طور مستقیم به سراغ اقلیم اصفهان و خانه های قدیمی این شهر بروند. نکته جالبی که در معماری خانه های قدیم اصفهان وجود دارد این است که معماری درونگرایی داشتند، زیرا آن ها دوست نداشتند که تفاوت میان زندگی اشراف و مردم عادی از در بیرون از خانه ها به چشم بیاید. بنابراین نمای این ساختمان در بیرون سنتی، ساده و منطبق با اقلیم منطقه بوده ولی برعکس در فضای داخلی از متریال ارزشمند و گران قیمت استفاده شده است.

طراحی پروژه معماری ساختمان مسکونی روزن ، سید حامد جعفری

ساختمان مسکونی روزن نمونه ای دیگر از معماری شهر تاریخی اصفهان می باشد. طراحان نمای ساختمان را بر اساس ساختار و کاهش حجم در برابر سطح و منطبق با عملکرد فضای داخلی، پنجره هایی رو به جنوب با توجه به اقلیم اصفهان با سایبان متحرک طراحی کردند تا دید داخلی میسر نشود. در این پروژه آجر به عنوان یک متریال مشترک سنتی و مدرن در نما استفاده شده است.

طراحی و بازسازی خانه ۲۴۴ ، محمدرضا تعبدی

خانه ۲۴۴ در استان شیراز قرار دارد و توسط محمدرضا تعبدی طراحی شده است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می نمایید، نمای ساختمان ساده و مدرن می باشد و در میان بافت فرسوده محله برجسته نمایانده می شود. عمده متریال به کاررفته در نمای این ساختمان تایل های بتنی می باشد.

معماری ساختمان سی خانه با نمای آجری مدرن ، علیرضا مشهدی میرزا

ساختمان سی خانه در شمالی ترین منطقه تهران در محله دربند قرار گرفته است. بافت نمای ساختمان های این منطقه در گذشته آجر بوده و امروزه تقریبا این بافت با ساخت و ساز ها جدید در حال از بین رفتن می باشد. از این رو طراح سعی براین داشته تا با تأکید بر استفاده از آجر به عنوان متریال اصلی نما، ساختمانی به صورت لندمارک ایجاد کند و توجه مردم را به استفاده آجر در نمای ساختمان ها مجددا جلب کند. آجرها در نمای این ساختمان مسکونی به صورت عمودی به کار رفته و بافتی زیبا و جذاب در نما ایجاد کرده و علاوه بر ایجاد سایه به طراحان این امکان را داد تا بدون برش آجرها، پانل های مکعبی را با آجر اجرا کنند.

طراحی مجتمع مسکونی رویای سپید، دفتر معماری طرح و ساخت صفحه

این ساختمان مسکونی نمونه ای موفق از ساختمان های مسکونی اجرا شده در اصفهان می باشد که توسط دفتر معماری طرح و ساخت صفحه طراحی شده است. در طراحی نمای بیرونی با توجه به پلان مذکور و محدودیت هایی که پیش رو داشت، طراحان تمرکز اصلی را بر بافت، متریال، و طراحی اقلیمی بازشو ها، به خصوص جهت استفاده بهینه از نور و کنترل آن قرار دادند. همانطور که می دانید آجر به عنوان کاربردی ترین و محبوب ترین متریال در معماری سنتی ایرانی به کار می رفته است. طراحان در طراحی این پروژه از بعد سوم آجر برای ایجاد سایه، حدف انعکاس نور و صدا استفاده کرده اند. این نوع چینش بافتی سه بعدی و غیر مسطح به نمای بیرونی می افزاید. رنگ آجر به کار رفته در نما سفید می باشد. انتخاب رنگ سفید به این دلیل بوده که نور خوشید کمتری را جذب می کند. به آثار معماری گذشته که می نگریم، می بینیم که معماران هیچ گاه سطوح آجرکاری را ساده رها نکرده اند و همواره سعی کردند تا با استفاده از نوع چینش آجرها طرح های خلاقانه ایجاد کنند. در این پروژه نیز چنین بوده و طراحان با استفاده از آجر به تزئین نمای این ساختمان پرداختند.

معماری ساختمان اداری-تجاری پدیده، مهندسان مشاور شهر و اندیشه

ساختمان اداری تجاری پدیده یکی دیگر از پروژه های معماری معاصر ایران است که در استان اصفهان قرار گرفته است. طراحی این پروژه را مهندسان مشاور شهر و اندیشه انجام داده است. عمده متریال به کار رفته در طراحی نمای این ساختمان تجاری آجر و شیشه های رنگی بود.

در این پروژه آجرها به صورت کرکره هایی که روی سطح شیشه ای نما کشیده شده اند، دید مناسب به فضای بیرونی شهر تعریف جدیدی از کاربرد آجر را نمایش می دهد که کانسپت اصلی پروژه را شکل می دهد. به علاوه استفاده از شیشه رنگی در این پروژه برای اولین بار در نمای ساختمان به کار رفته است که همانند کمربندی روی نمای ساختمان خود نمایی می کند.

طراحی  ساختمان اداری مهندسین مشاور فراتحقیق (SBR) ، گروه معماری USE + گروه معماری امرداد

این پروژه در خمین شهر واقع شده است. یکی از خواسته های کارفرما در طراحی ساختمان اداری این بود که حجم بیرونی ساختمان و فضای داخلی آن معرف نام تجاری آن باشد. حجم نمای ساختمان دارای حرکتی منحنی و سیال می باشد که معرف روحیا و شخصیت کلی این دفتر می باشد.

طراحی ساختمان اداری-تجاری هور ، دفتر معماری فضای خاص

مجتمع اداری-تجاری هور در تهران قرار گرفته است. یکی از خواسته های اصلی کارفرما این بود که طراحان ساختمانی با نمای جذاب طراحی کنند تا توجه افراد را خود جلب کند. طراح در جهت رسیدن به هدف اصلی تمایلی به طراحی ساختار ساده بود و بدین منظور خطوط ساده عمودی را برای طراحی نمای آن انتخاب کرد. خطوط عمودی از نظر روانشناسی بیانگر عظمت، شکوه و اعتماد به نفس می باشند. از طرفی طراح در طراحی نمای این ساختمان از برج طغرل الهام گرفته است. متریال انتخابی برای نما سنگ و شیشه می باشد و با استفاده از آن ها کنتراست ایجاد شده و همین امر نگاه مخاطبان را به خود جذب می کند.

طراحی و معماری خانه سبز ، مهدی پناهی

ساختمان خانه سبز در یکی از مناطق شمالی تهران قرار دارد که در سال های اخیر بافت گیاهی آن به دلیل ساخت وساز از بین رفته اند و طراحان در طراحی پروژه سعی داشتند تا ارتباط ساختمان را با فضای سبز تقویت سازند. طراحان به منظور اجرای جزئیات، آجر را به دلیل مدولار بودن و امکان تراز شدن آن و همچنین داشتن حس اقتدار انتخاب کردند.

معماری مرکز باروری و درمان ناباروری و تحقیقات بیوتکنولوژی مام ، کیارش میلانی نیا

طراحی نمای این پروژه بر اساس دو عامل انجام گرفت:

افزایش نور طبیعی به فضای داخلی و ایجاد حریم خصوصی برای بیماران

با توجه به این که نمای اصلی این ساختمان در مجاورت بزرگراه کردستان است، طراحان این ساختمان را برای بهینه سازی در مصرف انرژی و کاهش سر و صدا ناشی از عبور ماشین ها، نما را دو پوسته طراحی کرد. متریال به کار رفته در نما شیشه می باشد.

معماری ساختمان مسکونی ادن ، شرکت مهندسین مشاور فراطرح شرق

این ساختمان مسکونی در شهر مذهبی مشهر قرار گرفته بود و طراحی آن زمانی صورت گرفت که معماری به شدت تحت تأثیر جریان های فکری ایجاد “نماهای رومی” و  به کاربردن المان ها و ترکیب بندی های کلاسیک قرار گرفته بودند. همچنین در شهرهای مذهبی چون مشهد ایجاد حریم خصوصی برای کاربران در الویت می باشد. از این رو معماران به دنبال ارائه راه حلی در طراحی نما بودند تا در عین داشتن حریم خصوصی نور را به فضای داخلی انتقال دهند. آن ها برای کاهش هزینه های موجود در ساخت و ساز، از برش های سنگ در سایز آجرهای سنتی استفاده کردند که در کنار چوب نمایی جذاب را ایجاد می کند.

معماری شرکت داروسازی سیناژن ، شرکت طراحی مدام

این بنا توسط گروه معماری مدام طراحی شده است. در طراحی نمای ساختمان از آجر و شیشه استفاده شده است. کارفرما از طراحی می خواست تا نمای مدرن و نیمه شفافی را طراحی کنند تا در عین زیبا بودن، فضای داخلی از نور طبیعی بهره مند گرد و کارمندان بتوانند از چشم انداز زیبای برون ساختمان بهره ببرند.

طراحی و معماری خانه فرشادی ، شرکت معماران محیط

این پروژه یکی دیگر از نماهای مدرن اجرا شده در اصفهان می باشد. طراحان در طراحی این پروژه با چالش هایی مانند حفظ حریم خصوصی و کنترل میزان ورود نور و گرمای ورودی به داخل ساختمان روبرو بودند. طراحی نما نیز تحت تأثیر این چالش قرار گرفت و به ایده ای پویا و متناسب با معماری خانه ایرانی تغییر یافت. این امر به کنترل نور شدید خورشید و حفظ حریم خصوصی دید کمک می کند. متریال کاربردی در طراحی نما چوب و سنگ می باشد.

معماری خانه کوچه پالیز ، سید محمدرضا مقدم

خانه پالیز در انتهای کوچه ی پالیز در میان باغ های مرکبات بهشهر قرار گرفته است. نمای این ساختمان مسکونی به چهار بخش تقسیم شد که دو بخش آن فرو رفته و دو بخش آن برجسته بود. یکی از دلایل آن ایجاد مکش و فشار و بر روی نما است تا اجازه دهد که هوای تازه به داخل ساختمان جریان یابد و در نتیجه نیازی به استفاده از دستگاه های سرمایشی وجود نداشته باشد. طراحان برای نمای ساختمان از رنگ سفید و متریال چوب استفاده کردند. انتخاب رنگ سفید به دلیل بازتاب بالای نور خورشید بود و انتخاب چوب به این دلیل بود که از ظرفیت حرارتی بالایی برخوردار است و می تواند نوسانات دما را در داخل ساختمان کاهش دهد.

معماری ساختمان اداری – تجاری میکا ۹۱۱ ، شهاب علیدوست و همکاران

این ساختمان اداری یکی از نمونه آثار شهاب علیدوست می باشد که در خیابان جردن تهران واقع شده است. طراحان در جهت ایجاد یکپارچگی پوسته بیرونی و القای هویت واحد به مجتمع، نمای جنوبی را به یک شبکه مدولار تبدیل کردند. حرکت این مدول ها در راستای شرقی و غربی ضمن ایجاد تراس هایی مستقل برای بعضی از واحد های اداری، سعی بر اشاره ی استعاری به راهکار گوشه سازی در معماری ایرانی، با بکارگیری هندسه تکرار پذیر برای تغییر فرم توده بنا داشتند. یکی از اهداف در طراحی نمای این پروژه کنترل نور بود. در این راستا و در جهت ایجاد فضای اداری مناسب، پوست دوم مطابق با ساختار مدولار نما و ساخته شده از آلومینیوم طراحی شده است که با استفاده از بازی نور و سایه و همچنین می تواند یک محیط داخلی اختصاصی ایجاد کند و امکان اجرای فضای سبز در طبقات به عنوان طرح توسعه آینده زیر نظر مدیریت واحد مجموعه را فراهم سازد.

معماری آپارتمان شماره ۱۲ ، استودیو دوازده

این آپارتمان مسکونی در تهران قرار دارد و دارای نمایی مدرن می باشد. در طراحی نمای این پروژه طراحان از کرکره های چوبی استفاده کرده تا فضای داخلی از نور خورشید در طول روز بهره مند گشته و به علاوه در مصرف انرژی صرفه جویی شود. طراحی این آپارتمان را استودیو دوازده انجام داده است.

معماری ساختمان سرای سلامت نجف آباد ، دفتر معماری سرسایه

این مجموعه درمانی در منطقه ی نجف آباد اصفهان قرار گرفته است. ساختمان پروژه در خیابان اصلی که تردد در آن زیاد است قرار دارد. پوسته ی سفید نمای ساختمان برای حفاظت بیش تر بخش های درمانی فرا گرفته است. در ضلع شمالی لایه آجری پرمنفذ، فاصله ای از خود ساختمان ایجاد می کند و فضایی برای کاشت گیاهان و افزایش تهویه و  طراوت بوجود می آورد.

معماری خانه شماره ۹۰ ، گروه معماری هیچستان

نمای این ساختمان یک حجم واحدی است که در آن شکاف هایی مطابق با عملکرد فضایی و نور خورشید ایجاد می شود. به گونه ای که نمای ساختمان ساختار درونی را نیز منعکس می کند. نمای ساختمان دارای پوسته پرمنفذ و متخلخل در قسمت راه پله است که باعث می شود تا هوا در فصل گرم تابستان در این فضا جریان داشته باشد، و همچنین فرصتی برای تهویه هوا برای این فضا و واحدها فراهم شود. متریال نیمه مات نیز با رنگ خنثی در طبقات جهت کنترل میزان نور به کار رفته است.

معماری ساختمان تجاری-مسکونی مرز ، دفتر معماری هرم

ساختمان تجاری-مسکونی مرز در شهر مرزی بانه در استان کردستان قرار دارد. بانه در دامنه شمالی کوههای زاگرس واقع شده و از آب و هوای کوهستانی برخوردار است. برای جلوگیری از اتلاف گرما، بافت شهر کاملاً متراکم است. سنگ به عنوان متریال اصلی در نمای ساختمان ها به کار می رود و بیش تر ساختمان ها دارای نمایی با طیف رنگی کرمی-خاکی هستند.

معماری آپارتمان مسکونی شماره ی صفر ، شرکت طرح و ساخت طرا

این پروژه نمونه ای دیگر از نماهای مدرن اجرا شده در تهران می باشد. یکی از خواسته های کارفرما استفاده ی حداکثر از نور، تأمین دید و گسترش پروژه از درون به بیرون بود که موجب تعریف مجسمه‏ وار بنایی کاملا مدرن و ساده گردیده و رنگ غالب سفید و نوارهای تیره رنگ دور آن با پنل‏های براق و درخشنده‏ ی مس امکان رؤیت گذار زندگی بنا در مرور زمان با تحول رنگ مس را به عرصه کشانده است.

معماری آپارتمان مسکونی بوستان ، شهاب علیدوست و همکاران

آپارتمان مسکونی بوستان یکی از پروژه های مسکونی است که توسط شهاب علیدوست طراحی شده و به اجرا در آمده است. طراحی نما و معماری این ساختمان مسکونی با در نظر گرفتن معماری ایرانی و هماهنگی آن با فضای شهری بوده است. طراحی تراس های سبز به همراه بام سبز از نقاط قوت این پروژه به حساب می آیند و موجب خلق نمای پویا شده است.

متریال های به کار رفته در نمای ساختمان آجر، چوب و فلز هستند. برای تسلط بر نور خورشید، کنترل آن و همچنین حفظ حریم خصوصی، متریال فلز کار شده روی نمای ساختمان با برش CNC به صورت شبکه ای در آمده است.

معماری آپارتمان مسکونی فرایبورگ ، دفتر معماری میان

آپارتمان مسکونی فرایبورگ، در خیابان فرایبورگ شهر اصفهان واقع شده است. در طراحی نمای این ساختمان دو مقیاس شهری و انسانی در نظر گرفته شده و ناظر در برخورد با این نما حس نزدیکی به آن را خواهد داشت. در طراحی نمای شمالی آن از خانه های ابیانه الهام گرفته شد.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

این پروژه شامل بازسازی یک ساختمانی با قدمت ۲۰ سال می باشد که در تهران واقع شده است. طراحی و انتخاب مصالح نما، نمایانگر معماری سنتی ایران با تفاوت های جزئی در جزئیات است تا آن را با زندگی امروزی سازگار کند. آجرهای نمای شمالی در جهت شکل دادن به شکل خمیده ورودی طراحی شده آن، با یک نگاهی دقیق تر می بینید که دهانه های شیشه ای در کنار آجرها قرار دارند که یادآوری آب جاری در ماسه ها برای ایجاد حس طبیعت محلی است.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

در طراحی نمای پروژه اداری-تجاری پارمیدا طراحان تلاش برای جلوگیری از طراحی استاتیک، طراحان برای طراحی پوسته بیرونی پویا، پوسته مثلثی شکل ایجاد کردند. یکی از مهمترین مزایای این مفهوم ، تنوع بخشیدن به پلان دفاتر و همچنین شناسایی دفاتر در نمای شهری است. همچنین باید افزود که استفاده از مثلث های بزرگ در نما، پوسته را به قطعات مسطح تقسیم می کند، که خود ناشی از هندسه مختلف زمین پروژه است که در نمای پروژه نیز به شکلی ملموس و متفاوت آشکار می شود.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

این ساختمان مسکونی در منطقه ی ماکو در آذربایجان غربی قرار گرفته است. یکی از چالش های اصلی پروژه این بود که نمای ساختمان معرف و نمایانگر فضای داخلی آن نیز باشد. نمای مدرن سفید و صیقلی در میان تمام ساختمان های موجود قهوه ای قدیمی اطراف چشم نواز به نظر می رسد. در متریال نما، با استفاده از یک ریتم با الگویی گرافیکی از فریم های عمودی استفاده می شود. علاوه بر این تمامی واحدها دارای یک تراس می باشند.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

مجموعه ورزشی دشت نور در مازندران قرار دارد. این ساختمان دارای حجمی پویا و یکپارچه است و به عنوان بخشی از چشم انداز اطراف به حساب می آید. طراحان برای پوشش نما از چوب استفاده کرده اند. انتخاب چوب برای نمای ساختمان به دلیلی ماهیتش، ساختمان را به طبیعت نزدیک می سازد.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

این پروژه شامل معماری بازارچه ای می باشد که در مشهد قرار گرفته است. متریال اصلی برای پوشش نمای این بازارچه آجر می باشد. یکی از دلایل آن این است که در سال های اخیر آجر یکی از ارزان ترین متریال در به خاطر نوسازی شهر مشهد به حساب می آید.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

باغ موزه ی گیاهان دارویی نمونه ای پروژه های گروه معماری مدام می باش و در استان البرز قرار گرفته است. طراحی این مجموعه ملهم از طرح کوشک باغ های ایرانی بود که دارای نمایی مدرن است. برای پوشش نمای این پروژه از کاشی بین کابینتی استفاده شده که ملهم از کاشیکاری های مسجد شیخ لطف الله اصفهان می باشد.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

ساختمان مسکونی شاباک در منطقه قیطریه ی تهران قرار دارد. علاقه ی کارفرما به متریال آجر منجر به استفاده ی آن به عنوان پوسته دوم در نمای ساختمان همانند پرده نشد. همچنین آجرهای لعاب دار رنگی نیز به صورت ردیفی در نمای ساختمان به کار رفتند. طراحان تصمیم گرفتند تا با ایجاد سوراخ هایی در پوسته آجری با نور بازی کنند که در اصطلاح شاباک نامیده می شود. آن ها با این روش ترکیب نور، رنگ، و فضای روی نما ایجاد کردند. در مجموع باید افزود که در این پروژه چنین ترکیبی از آجرها، قاب های آهنی و جزئیات تفسیری ساده از یک الگوی مدرن می باشد.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

این ساختمان مسکونی نیز یکی دیگر از پروژه های دفتر معماری شهاب علیدوست و همکاران می باشد که در تهران قرار گرفته است. در طراحی نمای این ساختمان به منظور حفظ حریم خصوصی و چشم انداز داخلی، پوسته ی شفاف اصلی مهم و اساسی بود. طراحان با بهرهمندی از “الگوی فخرومدین” به طراحی نمای ساختمان پرداختند. الگوی ” فخرومدین” در قسمت کامل پوست دوم به گونه ای قرار دارد که نور ورودی و سایه از داخل را کنترل می کند.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

در طراحی نما آجر به عنوان محور اصلی ساخت و ساز، با هدف زمین ساختی و بیان زیبایی شناسی به کار رفته است. آجرها الگوهای مختلفی را بر روی هر یک از حجم های نما را ایجاد می کنند و از طریق برخی خطوط فواصل و بافت های مختلفی را می سازند که به راحتی قابل تشخیص هستند.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

در این ساختمنان اداری نمای غربی ساختمان دارای فرم سخت با فضای باز محدود می باشد. در مورد متریال، طراحان از رنگ های خنثی و سنگ هایی با بافت درشت و زبر برای این بلوک استفاده کردند. از سوی دیگر بلوک شرقی با بیش ترین شفافیت طراحی شد زیرا ارتباط پروژه با شهر است و افراد پیاده می توانند هنگام عبور از خیابان مجاور آن را ببینند. آن ها آجر را به عنوان یک متریال بومی انتخاب کرده و به عنوان رنگی گرم برای ایجاد جذابیت بیش تر استفاده کرده اند. ترتیب ستون های آجری در پاسخ به بازه های شهری در اطراف سایت است. هر کجا که یک دید مناسب وجود دارد، ستون های آجر از یکدیگر فاصله می گیرند و دیدگاه جذاب را شکل می دهند. طراحان روش های مختلفی برای نصب ستون های آجر تجربه کردند و سعی کردند بهترین فاصله و زاویه چرخش را پیدا کنند تا نور طبیعی مفید برای داخلی و دید مناسب از داخل به دست آید.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

در طراحی نمای این ساختمان مسکونی عمده مترایل به کالر رفته آجر و سنگ می باشد.در این پروژه ایجاد تنوع و پرهیز از صلب بودن نما به وسیله غیر هم سطح نمودن سطوح اصلی بصری و ایجاد حجم در سمت تراس ها با توجه به فاکتور اقتصاد و ایجاد هماهنگی با نماهای مجاور با تلفیق سنگ و آجر و روح بخشی به آن به وسیله نورپردازی صورت پذیرفته است.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

در طراحی این ساختمان مسکونی کارفرما به دنبال ایجاد نگرشی مدرن در معماری بود و نمی خواست نمای ساختمان از نمون های کلاسیک الگو برداری کند. متریال به کار رفته در نمای ساختمان سنگ و آجر می باشد.

نماهای مدرن ساختمان های ایرانی

این ساختمان مدرن در تهران قرار دارد. یکی از چالش های اصلی طرح به حداکثر رساندن نور و کیفیت فضایی با استفاده از پنجره های حداکثری است. از این رو  چنین عامل تعامل فضای اقامتی با شهر می باست، ظاهری دلچسب و پویا از وجه بیرون نیز داشته باشد. بنابراین صفحه نما به قطعات خردی تقسیم شده که این قطعات با جلو و عقب شدن و گرفتن زوایای کم نسبت به یکدیگر در محدوده مجاز ساخت و ساز تحرک را به این نما افزودند.

در این بخش مجموعه نماهای ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری اجرا شده در سال های اخیر را برای شما کاربران گرامی به اشتراک گذاشتیم. در بخش های بعدی نیز قصد داریم نمونه نمای ویلاهایی که در سالهای اخیر در ایران اجرا شده اند را جمع آوری کرده و به اشتراک بگذاریم.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا